معروف ترین رژیم های غذایی

با توجه به اینکه تغذیه تاثیر به سزایی در حفظ سلامت بدن دارد و درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری ها با کمک رعایت اصول تغذیه ای امکان پذیر است، انواع مختلفی از رژیم های غذایی مانند رژیم سبزیجات و گیاه خواری، رژیم مدیترانه ای و غیره طراحی و برنامه ریزی شده که هر کدام از آنها خصوصیات و طرفداران خاص خود را دارند. رژیم های غذایی اغلب توسط متخصصان تغذیه و با توجه به نیاز مردم طراحی می شود. هر رژیمی هدفی اصلی را دنبال کرده و به یک منظور مورد استفاده قرار می گیرد. اما به طور کلی رژیم های معتبر و قابل اعتماد در بردارنده تمامی منابع غذایی و برطرف کننده تمام نیازهای انسان به ویتامین ها و مواد معدنی است. کارشناسان مجله سلامت ماه لیستی از بهترین، کامل ترین و معروف ترین رژیم های غذایی معتبر را تهیه کرده اند که در ادامه ارائه خواهیم داد.

معروف ترین رژیم های غذایی لاغری

همان گونه که اشاره شد هر رژیم غذایی هدف خاص خود را دارد. برخی رژیم های غذایی با هدف کاهش وزن طراحی شده اند که گاهی در راستای کاهش چربی، قند خون یا فشار خون ارائه می شوند و گاهی نیز جهت افزایش وزن. رژیم غذایی در واقع برنامه ای است مدون که تمامی وعده های غذایی روزانه را تحت کنترل قرار داده و فرد را در مصرف منابع غذایی و نوع و میزان آن راهنمایی می کند. برخی از این رژیم ها شهرت جهانی یافته و به عنوان معیاری سالم و معتبر توسط مردم در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس تحقیقات انجام شده و از نظر کارشناسان معروف ترین رژیم های غذایی لاغری شامل موارد زیر می شود.

رژیم اتکین از معروف ترین رژیم های غذایی

اتکین از معروف ترین رژیم های غذایی می باشد که بر میزان ترشح انسولین و مصرف کربوهیدرات ها تمرکز خاصی دارد. در صورتی که میزان مصرف کربوهیدرات های فراوری شده در فرد زیاد باشد، ترشح انسولین کم و زیاد خواهد شد. تغییر در مقدار ترشح انسولین باعث می شود تا کربوهیدرات های مصرف شده توسط سلول ها به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل نشده و به عنوان چربی، در اندام ها ذخیره شود. بنابراین طرفداران رژیم اتکین مصرف کربوهیدرات ها را به حداقل ممکن رسانده، در عوض پروتئین و چربی زیاد مصرف می کنند. البته این نوع برنامه غذایی، در مواردی ممکن است برای فرد خطر آفرین باشد. مثلا مبتلایان به بیماری قلبی، مجاز به مصرف این میزان چربی نیستند. قبل از هر گونه اقدام به پیروی از این رژیم باید با پزشک در این زمینه مشورت کرد.

رژیم زون

این برنامه غذایی مبتنی بر 40 درصد کربوهیدرات، 30 درصد چربی و 30 درصد پروتئین در هر وعده غذایی است. به علاوه بر میزان ترشح انسولین و ذخیره کربوهیدرات در بدن نیز تمرکز خاصی دارد. در حقیقت آن چه که این رژیم را بارز می کند، مصرف زیاد کربوهیدرات های غیر فراوری شده و روغن های طبیعی مثل زیتون و نارگیل است.

رژیم کتوژنیک

این نوع رژیم غذایی از قرن ها پیش به منظور درمان بیماری صرع و انواع بیماری های دیگری مورد استفاده قرار می گرفت و جزء معروف ترین رژیم های غذایی می باشد. اساس این برنامه غذایی بر کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی بنا نهاده شده است. از نظر کارشناسان، هدف این است که چربی را به عنوان منبع تامین انرژی مورد نیاز بدن قرار دهند. البته چربی مورد استفاده در این رژیم از نوع چربی های سالم و طبیعی مثل روغن آووکادو، زیتون، نارگیل و انواع مغزهاست.

افراد پیروی کننده از این رژیم غذایی، برای انجام فعالیت های روزانه و تامین انرژی، از چربی ها استفاده کرده و کربوهیدرات ها را تقریبا حذف می کنند.

رژیم گیاه خواری

یکی دیگر از معروف ترین رژیم های غذایی رژیم گیاه خواری می باشد. رژیم های گیاه خواری انواع مختلفی دارد که معروف ترین و پرطرفدارترین آنها لوکو اوو است. بر اساس این برنامه غذایی فرد هیچ گونه منبع حیوانی به جز تخم مرغ و لبنیات و عسل استفاده نمی کند. این افراد معمولا دارای تناسب اندام، وزن کم، سلامت کامل و طول عمر بیشتر هستند.

رژیم گیاه خواری

رژیم پالئو

رژیم پالئو یکی از معروف ترین رژیم های غذایی می باشد. کارشناسان این رژیم غذایی معتقدند که انسان در صورتی می تواند سلامت خود را حفظ کرده و وزن خود را کنترل کند که از منابع طبیعی و گیاهی استفاده نماید. این رژیم مورد تایید بسیاری از پزشکان بوده و اظهار می کنند که اغلب غذاهایی که امروزه به غذای اصلی مردم تبدیل شده و با عنوان رژیم های غربی معروف هستند، سرشار از چربی و غذاهای فراوری شده است. تاکید این رژیم بر مصرف انواع گروه های غذایی و ممنوعیت مصرف غذاهای فراوری شده، شکر، روغن و نمک است.

در این نوع رژیم غذایی فرد مجاز به دریافت روزانه 300 تا 900 واحد کالری است. این برنامه به کاهش وزن کمک بسیاری کرده و درمان خوبی برای بیماری فشار خون ، بیماری قند خون و چربی خون به شمار می آید.

رژیم اچ سی جی

استفاده از این رژیم غذایی یکی از سریع ترین و موثر ترین روش های کاهش وزن است، به طوری که با پیروی دقیق از آن می توان 1 کیلوگرم در هر روز وزن کم کرد. کارشناسان مدعی هستند که این رژیم بدون ایجاد حس گرسنگی، سوخت و ساز بدن را افزایش داده و چربی های اضافی را به عنوان سوخت طبیعی بدن، از بین می برد. اچ سی جی در واقع هورمونی است که در ماه های اول بارداری در بدن زنان ترشح می شود. وجود این هورمون موجب بروز علائم بارداری می شود.

در حقیقت در اولین مرحله آغاز این رژیم، فرد باید از مکمل اچ سی جی استفاده کند. مرحله دوم مرحله کاهش وزن است، به طوری که فرد فقط در هر روز باید 500 واحد کالری مصرف کند. مرحله سوم نیز قطع مصرف مکمل و کاهش تدریجی مقدار غذای مصرفی است. به دلیل کاهش میزان کربوهیدرات دریافتی، این رژیم به سرعت وزن را به میزان دلخواه خواهد رساند.

از نظر کارشناسان یک رژیم غذایی زمانی موثر خواهد بود که به درستی به کار گرفته شده و در پیروی از آن تعللی صورت نگیرد. بهتر است قبل از استفاده از هر نوع برنامه غذایی، آزمایشات دوره ای انجام شود و نتیجه را به پزشک گزارش دهید. زیرا در مواردی ممکن است نوع تغذیه رژیم مورد نظر، با وضعیت سلامتی فرد همخوانی نداشته باشد. برای اثرگذاری رژیم، باید صبور بود و توجه داشت که وزن به طور ناگهانی افزایش نمی یابد. پس همان گونه که جمع شدن چربی به تدریج صورت گرفته، سوختن و کاهش آن نیز نیاز به صرف زمان دارد.

رژیم وگان

این رژیم نیز شاخه ای از رژیم های گیاه خواری است که در آن مصرف گوشت و فراورده های حیوانی مثل تخم مرغ، لبنیات و عسل نیز ممنوع است. از آن جایی که گیاهان حاوی فیبر فراوان بوده و فیبر معده را برای چندین ساعت پر نگه می دارد، میزان کاهش وزن در آن زیاد خواهد بود، بدون اینکه نیازی به کاهش میزان کالری داشته باشید. به علاوه تاثیر این رژیم در کاهش وزن بسیار سریع اتفاق خواهد افتاد.

رژیم دوکان

رژیم دوکان رژیمی کم کربوهیدرات و دارای پروتئین بالاست. این رژیم سرعت فعالیت های متابولیکی در بدن را افزایش داده و با توجه به میزان چربی اضافی و وزنی که فرد قصد کاهش آن را دارد، برنامه ریزی خواهد شد. مصرف کالری در این رژیم 1000 واحد در روز و پروتئین مصرفی 100 گرم است.

رژیم دوکان

در این مقاله از مجله اینترنتی ماه معروف ترین رژیم های غذایی را که می تواند برای سلامتی مناسب باشد ارائه دادیم. علاوه بر موارد ذکر شده، رژیم های غذایی مختلف دیگری نیز موجود می باشد که با به کارگیری آنها حتی می توان برخی بیماری ها را نیز درمان کرد. از جمله این برنامه ها می توان به مواردی چون رژیم غذایی مناسب برای فشار خون ، رژیم غذایی افراد قند خونی و غیره اشاره کرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)