رفع کبودی پوست

کبودی پوست در حقیقت پاره شدن مویرگ های نزدیک به سطح پوست است که معمولا در اثر ضربه ایجاد می شود. خون خارج شده از رگ های خونی در زیر پوست و نزدیک به سطح آن تجمع کرده و به شکل کبودی های سیاه یا نیلی رنگ ظاهر خواهند شد. این لکه های رنگی نتیجه تغییر رنگ پوست به وسیله گلبول های قرمز خون و محتوای آن هاست. کبودی را خون مردگی نیز می نامند. درمان کبودی بلافاصله پس از ایجاد جراحت و در حالت قرمزی پوست، تاثیر بیشتری دارد. روش هایی وجود دارند که در رفع کبودی پوست تاثیر گذار خواهند بود. برای آشنایی با این روش ها با کارشناسان مجله سلامت ماه همراه باشید.

روش های رفع کبودی پوست

همان گونه که گفتیم، کبودی، نتیجه نوعی ضربه یا صدمه به پوست است که باعث ترکیدن رگ های خونی می شود. به طور معمول، کبودی خود به خود از بین می رود، اما شما می توانید با انجام کارهایی به کاهش درد، پیشگیری از تغییر رنگ و رفع کبودی ها کمک کنید. برخی از این روش ها بدین شرح اند:

یخ درمانی

یکی از بهترین راه های رفع کبودی پوست ، استفاده از یخ، بلافاصله پس از ایجاد ضربه است. این کار باعث کاهش جریان خون در اطراف بافت آسیب دیده، خنک شدن رگ های خونی و در نتیجه کاهش میزان نشت خون در بافت آسیب دیده خواهد شد. این کار می تواند از ایجاد کبودی روی پوست جلوگیری کرده و التهاب را نیز کاهش دهد. برای انجام این کار، کافی است چند تکه یخ را درون کیسه ای پلاستیکی ریخته، آن را در یک پارچه یا حوله بپیچید و روی محل آسیب دیدگی قرار دهید. در صورتی که یخ در دسترس شما نیست، از هر ماده یخ زده ای که در فریزر موجود است می توانید استفاده کنید. به مدت ده دقیقه یخ را روی پوست نگه دارید، سپس آن را برداشته، 20 دقیقه منتظر بمانید و دوباره این کار را تکرار کنید.

گرما

برای تقویت سیستم گردش خون و افزایش جریان خون می توانید گرما اعمال کنید. این کار به پاک کردن خون به دام افتاده پس از ایجاد کبودی کمک خواهد کرد. استفاده از گرما، هم چنین می تواند به شل شدن ماهیچه ها و تسکین درد نیز کمک کند. می توانید از یک پد گرم کن یا یک بطری آب گرم استفاده کنید. آب گرم حمام نیز روشی موثر در رفع کبودی پوست است.

ایجاد فشار و بالا نگه داشتن بافت آسیب دیده

بافت آسیب دیده را به وسیله یک باند کشی به خوبی بپیچید. این کار به فشرده شدن بافت و جلوگیری از نشت رگ های خونی کمک می کند. این روش می تواند کبودی را کاهش داده و منجر به کم شدن درد و تورم در ناحیه آسیب دیده شود. از طرفی، یکی از راه های مناسب برای رفع کبودی پوست ، بالا نگه داشتن ناحیه آسیب دیده بدن است به طوری که بالاتر از قلب قرار بگیرد. این کار، به تسکین درد و تخلیه مایعات کمک خواهد کرد. بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده، هم چنین می تواند فشار روی آن را کاهش داده، به فرد فرصت استراحت بدهد که این به نوبه خود در فرآیند التیام درد، بسیار موثر است.

مصرف ویتامین سی

این ویتامین به علت داشتن خواص ضد التهابی در تسکین زخم ها و رفع کبودی پوست ، موثر است. می توانید از ژل ها، کرم ها و سرم های حاوی ویتامین سی استفاده کرده و آن ها را به صورت موضعی به کار ببرید. هم چنین می توانید از مکمل های حاوی این ویتامین نیز استفاده کنید. ویتامین C در میوه ها و سبزیجات، به میزان فراوان یافت می شود.

آرنیکا مونتانا برای رفع کبودی

آرنیکا، عنوان گیاهی است که به طور گسترده برای رفع کبودی پوست و تسکین درد آن، مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه حاوی ترکیباتی است که دارای خواص ضد التهابی بوده و به راحتی توسط پوست، جذب می شوند. آرنیکا به اشکال خوراکی، ژل و پماد، موجود است. در صورت استفاده از نوع خوراکی آن، بهتر است که قرص را در زیر زبان قرار دهید تا حل شود. اگر تحریکات یا بثورات پوستی ایجاد شد، بهترین کار، قطع مصرف این ماده است.

آرنیکا مونتانا برای رفع کبودی

غذاهای بهبود دهنده کبودی روی پوست

رژیم غذایی می تواند در همه زمینه های سلامتی از جمله بهبود و رفع کبودی پوست و سایر آسیب ها نقش مهمی را ایفا کند. برخی غذاها با تقویت رگ های خونی، سبب به حداقل رساندن کبودی بدن خواهند شد. پاره ای دیگر از مواد غذایی نیز قادرند به استحکام و انعطاف پذیری پوست و بافت ها کمک کنند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل این مواد غذایی است، می تواند در جلوگیری یا رفع کبودی کمک کند:

آناناس و مرکبات: خوردن آناناس تازه، مقداری طبیعی از بروملین ( یک ترکیب آنزیمی که در آنانانس وجود دارد ) را وارد بدن می کند که می تواند به بهبود سریع تر کبودی پوست کمک کند. هم چنین بررسی ها نشان داده اند که مصرف مرکبات به دلیل داشتن فلاونوئید توانسته است در رفع کبودی پوست در افراد سالخورده ای که به مشکل پورپورا ( لکه های خونریزی زیر پوست ) مبتلا بوده اند، بسیار موثر باشد.

میوه های دارای کوئرستین طبیعی: کوئرستین نوعی رنگدانه موجود در میوه هاست. سیب، مرکبات، پیاز قرمز، انواع توت ها و گیلاس های تیره رنگ و سبزیجات سبز برگ از  منابع غنی کوئرستین به حساب می آیند.

موادغذایی حاوی ویتامین کا: یک رژیم غذایی حاوی ویتامین کا علاوه بر پیشگیری از ابتلا به کمبود این ویتامین، می تواند به کاهش کبودی های روی پوست فرد نیز کمک کند. کلم، اسفناج، بروکلی، جوانه بروکسل، کاهو، سویا، توت فرنگی و ذغال اخته از منابع سرشار از ویتامین K به شمار می آیند.

پروتئین کم چرب و روی: مواد غذایی مانند ماهی، مرغ، توفو( پنیر سویا ) و گوشت های بدون چربی، غذاهای سرشار از پروتئین هستند که ترکیبات لازم برای تقویت مویرگ ها را فراهم می کنند. از مصرف مواد غذایی پروتئینی که حاوی اسیدهای چرب اشباع و کلسترول هستند نظیر همبرگر و گوشت های سرخ شده پرهیز کنید.

روی: روی به بدن در بهبود زخم ها و بافت ها کمک می کند. منابع غنی روی شامل خرچنگ دریایی، اسفناج، دانه های کدو تنبل و حبوبات می باشند.

روغن های مفید برای رفع کبودی پوست

روغن کندر می تواند در تسکین و آرام شدن درد موثر باشد. با افزودن چند قطره از آن به محصولات حاوی ویتامین کا و آرنیکا، می توانید شاهد عملکرد بهتر این روغن باشید. هم چنین می توانید چند قطره روغن رزماری و اسطوخودوس را روی یک لیف سرد ریخته و با درست کردن یک کمپرس سرد و تسکین بخش برای رفع کبودی پوست خود استفاده کنید. رقیق کردن روغن ها با روغن حامل یا لوسیون، قبل از تماس مستقیم با پوست از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

زمان مراجعه به پزشک

اگرچه مشکل کبودی پوست برای اکثر افراد رخ می دهد، اما برخی از این کبودی ها می توانند نشان دهنده وجود یک مشکل اساسی پزشکی برای فرد باشند. در صورت وجود این علائم با پزشک مشورت کنید:

  • کبودی هایی که بدون آسیب یا ضربه، ظاهر می شوند
  • کبود شدن مکرر بدن
  • کبود شدن سریع پوست
  • کبودی هایی که بلافاصله پس از مصرف دارو یا مکمل جدیدی ظاهر می شوند
  • کبودی در نواحی دور از انتظار مانند کمر یا شکم

زنان بیش از مردان و افراد پیر بیشتر از جوانان دچار کبودی پوست می شوند. کبودی اگرچه یک اختلال پیچیده و نگران کننده نیست، اما در هر حال از نظر ظاهری آزار هنده است. به گفته کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، در اغلب موارد رفع کبودی پوست همانند رفع سریع کبودی گردن در اثر مکیدن ، با استفاده از روش های خانگی امکان پذیر است و نیازی به اقدامات پزشکی ندارد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید