برنج و فشار خون

اگر تست فشارخون شما به طور مداوم عدد 90/140 میلی متر جیوه یا بیشتر را نشان می دهد، باید گفت که شما به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستید. در صورتی که این بیماری کنترل نشود می تواند منجر به بروز مشکلات فراوانی از جمله سکته مغزی، حملات قلبی و نارسایی های کلیوی شود. برخی از عوامل خطر در بروز فشار خون بالا مانند سن و سابقه فامیلی را نمی توان کنترل کرد، اما بسیاری دیگر از فاکتورها قابل کنترل و پیش گیری هستند. به عنوان مثال، می توانید رژیم غذایی خود را تغییر داده و به این صورت به کنترل فشار خون خود بپردازید. تحقیقات مجله سلامت ماه در مورد ارتباط بین برنج و فشار خون نشان می دهد که مصرف برنج سفید و برنج قهوه ای می تواند نقش مهمی در تنظیم و کنترل فشار خون افراد ایفا کند.

ارتباط برنج و فشار خون

همان گونه که گفتیم فشار خون بالا احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در افراد افزایش خواهد داد. اما می توان با انتخاب یک رژیم مناسب غذایی این بیماری را کنترل کرد. برخی از غذاها در کنترل فشار خون تاثیر بیشتری دارند. البته باید گفت که هرگز نباید برای درمان فشار خون خود یا هر بیماری دیگری تنها به استفاده از مواد غذایی خاصی اکتفا کرده و درمان های دارویی و ارتباط خود را با پزشک خود قطع کنید. بلکه برای استفاده از هر نوع رژیم خاص غذایی باید با پزشک مشورت کنید. اکنون به بررسی خواص مثبت و منفی برنج سفید و عناصر موجود در آن برای کنترل فشار خون خواهیم پرداخت:

بررسی کالری برنج وارتباط آن با فشار خون

 برنج سفید، کالری نسبتا کمی دارد. یک فنجان برنج پخته شده حاوی 169 میلی گرم، انرژی است. این مقدار، کمتر از 9 در صد از نیاز روزانه بدن را تشکیل می دهد. بنابراین نمی تواند نقش زیادی را در افزایش وزن شما ایفا کند. اضافه وزن و چاقی از عوامل ایجاد فشارخون بالا به حساب می آیند. با توجه به این موضوع، یکی از مهم ترین ارتباطات بین برنج و فشار خون ، عدم استفاده مداوم و زیاد از برنج در رژیم غذایی است. با این کار، امکان اضافه وزن و در نتیجه احتمال ابتلا به فشار خون بالا کاهش خواهد یافت.

آیا برنج سفید چربی دارد

 برنج سفید چربی خیلی کمی دارد ( پنج دهم گرم در یک فنجان پخته شده). این برنج فاقد چربی های اشباع شده و ترانس است که در افزایش کلسترول خون نقش دارند. کلسترول بالای خون نیز از عوامل ایجاد فشار خون بالا محسوب می شود. بنابراین جایگزین کردن مواد غذایی چرب با برنج سفید می تواند یکی از روش های کاهش کلسترول و در نتیجه موثر در پیشگیری از فشار خون بالا باشد. با توجه به مورد فوق می توان گفت در ارتباط بین برنج و فشار خون باید به این مسئله که هیچ گاه مواد غذایی حاوی چربی های مضر نباید جایگزین برنج شوند، توجه کرد.

تاثیر کربوهیدرات ها بر فشار خون

برنج سفید سرشار از کربوهیدرات است، به این معنا که در یک فنجان برنج پخته شده بیش از 37 گرم کربوهیدرات وجود دارد. با وجود این که کربوهیدرات ها انرژی لازم برای ورزش کاران و افرادی که فعالیت های بدنی دارند را فراهم می کنند، باید گفت که یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات نمی تواند در مدیریت فشار خون موثر باشد. رژیم غذایی که از میزان کمتری کربوهیدرات برخوردار است در مقایسه با رژیم های حاوی کربوهیدرات، نقش موثرتری در کاهش فشار خون دارد.

پیشگیری از ابتلا به فشار خون با فیبر موجود در برنج

برنج سفید فیبر کمی دارد ( 7/1 گرم در یک غنجان پخته شده). طبق تحقیقات در رابطه با ارتباط برنج و فشار خون ، افزایش فیبر موجود در بدن به پیش گیری از ابتلا به فشارخون بالا کمک خواهد کرد. با این حال به علت این که برنج سفید کالری کمی دارد، می توانید آن را مصرف کرده و در رژیم غذایی خود جایی نیز برای خوراکی های حاوی فیبر قرار دهید. بنابراین برای پیش گیری از ابتلا به فشار خون نمی توان تنها به فیبر کمی که در برنج سفید وجود دارد، اکتفا کرد.

پیشگیری از ابتلا به فشار خون با فیبر موجود در برنج

سدیم

 میزان سدیم موجود در برنج سفید کم و تنها 9 میلی گرم در یک فنجان از پخته شده این برنج است. مصرف بیش از حد سدیم خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. میزان توصیه شده سدیم برای بدن به صورت روزانه 2300 میلی گرم است. بنابراین، برنج سفید به علت داشتن میزان پایین سدیم نمی تواند نقش موثری در افزایش فشار خون افراد داشته باشد. پس باید گفت که در ارتباط بین برنج و فشار خون ، سدیم موجود در برنج نمی تواند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد.

ارتباط میزان پتاسیم موجود در برنج و فشار خون

 مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم نقش مهمی در پیش گیری از ابتلا به فشار خون بالا دارد. با این حال باید گفت که برنج سفید پتاسیم کمی ( در حدود 17 میلی گرم) دارد، در حالی که بدن به روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم نیاز دارد. اگر مصرف غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند را با برنج جایگزین کنید، در این صورت احتمال ابتلا به فشارخون بالا را در خود افزایش داده اید. اما اگر از مواد غذایی که حاوی پتاسیم هستند به طور مرتب استفاده می کنید، مصرف برنج سفید نمی تواند باعث افزایش فشار خون شما شود.

نقش برنج قهوه ای در کنترل فشارخون

بیماری فشارخون یک بیماری همه گیر و گاهی مهلک در سرتاسر جهان به شمار می رود که افراد زیادی به آن مبتلا بوده یا در معرض خطر ابتلا به آن وجود دارند. فشار خون نیز، نظیر بیماری های دیگری مانند بیماری دیابت عوارض متعددی را به دنبال دارد.

در رابطه با نقش برنج قهوه ای در بیماری فشار خون باید گفت از آن جایی که این برنج حاوی مقادیر فراوان تری از مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم نسبت به برنج سفید است، در نتیجه نقش مهم تری در پیش گیری از ابتلا به بیماری فشار خون در افراد دارد. در ارتباط بین برنج و فشار خون ، مصرف این مواد معدنی هم چنین تاثیرات قابل توجهی در کاهش اثرات سمی ناشی از خوردن غذاهای شور دارند.

ترکیبات طبیعی موجود در برنج قهوه ای در مهار پروتئینی به نام آنژیوتانسین ( نوعی پلی پپتید که عروق را تنگ می کند) نقش دارند. این پروتئین در بروز فشار خون موثر است به این صورت که با تنگ کردن عروق خونی باعث افزایش فشار خون و در نتیجه سخت تر شدن کار قلب خواهد شد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش خواهد داد. پروتئین آنژیوتانسین هم چنین در افزایش ضخامت و سفتی دیواره قلب و رگ های خونی تاثیر دارد.

خواص برنج بخارپز شده برای بدن

در سر تا سر دنیا افراد بیش از 20 در صد از انرژی روزانه خود را از طریق مصرف برنج، کسب می کنند. بخار پز کردن برنج یکی از بهترین روش ها برای پخت این ماده غذایی است. زیرا این روش باعث باقی ماندن مواد مغذی موجود در برنج شده و نیازی به افزودن چربی های اضافه به برنج احساس نخواهد شد. برنج بخار پز شده بهترین گزینه برای جایگزین کردن برنج سرخ شده است، به ویژه اگر از برنج قهوه ای به جای برنج سفید استفاده کنید.

یک فنجان برنج قهوه ای دانه متوسط پخته شده حاوی 218 کالری انرژی، 6/1 گرم چربی، 5/4 گرم پروتئین، 8/45 گرم کربوهیدرات، 5/3 گرم فیبر است که می توان گفت به طور کلی 14 در صد از نیاز روزانه بدن را به این مواد غذایی فراهم می کند. این برنج هم چنین حاوی مقادیر مناسبی از تیامین، نیاسین، ویتامین B6، فسفر، منیزیم و منگنز می باشد.

خواص برنج بخارپز شده برای بدن

در بسیاری از کشورها، برنج به یکی از اصلی ترین وعده های غذایی تبدیل شده و مصرف آن به نسبت دیگر مواد نشاسته ای بالاست. از آن جایی که برای ما ایرانی ها، برنج در رژیم غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و البته، فشار خون بالا نیز روز به روز در حال افزایش می باشد، باید به ارتباط برنج و فشار خون ، توجه ویژه ای داشت، زیرا از نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، تغذیه و توجه به آن، یکی از اصلی ترین روش های کنترل فشار خون بالاست.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید