مزایای برگ زیتون برای کلسترول

در دسته بندی مواد غذایی، برخی از آن ها جزء مواد فوق مغذی شناخته شده اند، به این دلیل که ارزش غذایی بالایی داشته و خواص بی نظیری برای سلامت بدن دارند. زیتون جزء یکی از این مواد فوق مغذی دسته بندی می شود، زیرا ترکیبات مفید بسیاری دارد که هرکدام از آن ها، وظیفه خاص و حیاتی را در بدن خواهند داشت. زیتون یکی از بهترین منابع تامین چربی مورد نیاز بدن است و می تواند جایگزین مناسبی برای روغن های اشباع باشد، زیرا محققان معتقدند که ارتباط مستقیمی میان افزایش کلسترول و بیماری های قلبی وجود دارد. اخیرا ثابت شده که نه تنها خود میوه زیتون، بلکه عصاره برگ آن نیز قادر است سطح کلسترول منفی در خون را کنترل نماید. از این رو در مجله سلامت ماه امروز، درمورد مزایای برگ زیتون برای کلسترول بحث خواهیم کرد.

مزایای برگ زیتون برای کلسترول و دیگر خواص آن

زیتون از جمله گیاهان مفیدی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و محققان بر مصرف آن تاکید بسیاری دارند. زیتون از منابع غنی آنتی اکسیدانی است که رادیکال های آزاد موجود در خون را از بین برده و از این طریق، از بروز بیماری دیابت ، آسیب های قلبی و عروقی، سندروم متابولیک، آلزایمرو امثال آن جلوگیری می کند. اما نکته قابل توجه در مورد این گیاه بی نظیر، این است که نه تنها میوه و روغن، بلکه عصاره برگ این درخت نیز ارزش غذایی بالایی داشته و می توان به عنوان یک روش درمانی موثر از آن استفاده کرد. مطالعات و تحقیقات بسیاری در زمینه بررسی خواص عصاره برگ زیتون صورت گرفته و مشخص شده که این ترکیب دربردارنده خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است، از این رو قابلیت مبارزه با عفونت ها و باکتری ها را دارد.

کلسترول نوعی ترکیب چربی در خون است که وجود آن برای عملکرد بهتر سلول های خونی ضروری است. مقدار قابل توجهی از کلسترول مورد نیاز بدن، در کبد ساخته می شود، اما علاوه بر آن، از طریق تغذیه نیز مقادیر دیگری کلسترول وارد بدن خواهد شد. این نوع چربی در صورتی که در حد نرمال و متعادل باشد، برای بدن مفید بوده و به سلامت عمومی بدن کمک می کند. اما متاسفانه مقدار مصرف چربی و کلسترول از طریق رژیم غذایی، بسیار بیش از حد مجاز است، به ویژه این که اغلب منابع چربی مورد مصرف ما، از نوع چربی های اشباع شده و ترانس است و کلسترول آن ها، جزء نمونه کلسترول منفی در خون دسته بندی می شود، یعنی تجمع آن در خون، باعث ایجاد لخته و گرفتگی عروق می شود.

تاثیر عصاره برگ زیتون در کاهش کلسترول

در بخشی از تحقیقات صورت گرفته در زمینه بررسی خواص برگ زیتون، مشخص شد که این گیاه، تاثیر قابل توجهی نیز برکاهش و یا کنترل کلسترول منفی خون و درمان پرفشاری خون خواهد داشت. به همین دلیل جهت حفظ سلامت قلب، می توان از مزایای برگ زیتون برای کلسترول بهره مند شد. کلسترول منفی در صورتی که بیش از حد مجاز، مورد مصرف قرار گیرد، درون عروق، رسوب کرده و باعث مسدود شدن مسیر خون خواهد شد. از این رو، عروق دچار گرفتگی شده وعدم خون رسانی مناسب، زمینه ساز سکته های قلبی می شود. از طرفی، زمانی که میزان رادیکال های آزاد در خون زیاد باشد، واکنش آن ها به سلول های LDL یا کلسترول منفی، موجب التهاب رگ ها شده و فرد را بیش از پیش در معرض خطر آسیب های قلبی قرارخواهد داد.

برگ زیتون به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان، از لخته شدن خون در عروق جلوگیری کرده و فعالیت رادیکال های آزاد را نیز متوقف می کند. بنابراین کافیست، مصرف عصاره برگ درخت زیتون را در رژیم غذایی خود جای داده و به طور منظم از آن استفاده کنید تا از این راه بتوان از افزایش سطح کلسترول منفی و بروز سکته های قلبی جلوگیری نمود. در واقع از مزایای برگ زیتون برای کلسترول ، توانایی آن در مدیریت انواع آسیب های قلبی وعروقی است.

دیگر مزایای برگ زیتون

برگ زیتون علاوه بر تاثیری که بر کنترل کلسترول در بدن داشته و از افزایش سطح آن جلوگیری می کند، مزایای دیگری نیز خواهد داشت، از جمله:

درمان تب خال با عصاره برگ زیتون

در مبحث مزایای برگ زیتون برای کلسترول به خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی این گیاه اشاره کردیم، بنابراین مصرف آن، فعالیت ویروس تب خال در بدن را کنترل کرده و به درمان سلول های پوستی آسیب دیده در اثر ایجاد زخم تب خال کمک می کند. جهت بهره مندی از خواص این عصاره کافی است چند قطره از آن را بر روی یک دستمال تمیز ریخته و بر روی تب خال قرار دهید.

درمان تب خال با عصاره برگ زیتون

درمان آلزایمر و پارکینسون

عصاره برگ درخت زیتون حاوی ترکیبی با نام اولئوروپین است که بر اساس مطالعات صورت گرفته، قابلیت مبارزه با تخریب سلول های مغزی و پیشگیری از بروز بیماری هایی مثل آلزایمرو پارکینسون را دارد. در واقع این ترکیب از کاهش کارایی انتقال دهنده های عصبی جلوگیری کرده و با تنظیم سطح ترشح دوپامین در مغز، به سلامت هرچه بیشتر و فعالیت بهتر آن کمک خواهد کرد.

کنترل فشارخون

به گفته محققان یکی دیگر از مزایای برگ درخت زیتون برای کلسترول ترکیبات بسیار مقوی از عصاره برگ آن است که فعالیت فیزیکی عروق را تقویت کرده و با مدیریت آن ها، میزان فشار سیستولیک و دیاستولیک را کنترل می کند. همان طور که می دانید، هرگونه اختلال در سطح بیماری فشارخون، به طور مستقیم، قلب و فعالیت آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد، به گونه ای که یکی از اصلی ترین علل بروز سکته های قلبی، پرفشاری خون است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

آنتی اکسیدان، ترکیبی ضد سرطانی است که تقریبا همه افراد با آن آشنایی دارند. زمانی که فعالیت رادیکال های آزاد در خون زیاد باشد، تولید سلول های خونی جدید، دچار اختلال شده و ایجاد آسیب جدی به DNA می تواند زمینه ساز تولید سلول های سرطانی شود. از این رو مصرف منابع آنتی اکسیدانی، رادیکال های آزاد را در خون از بین برده و به پیشگیری از بروز انواع سرطان ها منجر خواهد شد.

عوارض جانبی مصرف برگ زیتون 

هیچ راهنمای پزشکی جهت توصیه میزان مصرف عصاره برگ درخت زیتون موجود نیست، با این حال برخی پزشکان، مصرف 500 تا 1000 میلی گرم از این عصاره را در روز مجاز می دانند. از این عصاره هم به صورت کپسول، هم به شکل قرص و هم به صورت محلول خوراکی یا موضعی می توان بهره مند شد. عوارض جانبی مصرف آن نیز در بسیاری از موارد، بسته به نوع مصرف دارو، در اغلب موارد، مصرف خوراکی محلول یا مکمل عصاره برگ درخت زیتون، عوارضی مثل انواع مختلف سردرد، تهوع و استفراغ به همراه دارد. این علائم به ویژه در افرادی که طبیعت گرمی دارند، بیشتر دیده می شود. بهتر است به محض مشاهده این علائم، مصرف را متوقف کرده و با پزشک در این باره مشورت نمایید.

عوارض جانبی مصرف برگ زیتون 

زیتون جزء گیاهان فوق مغذی محسوب می شود که مصرف آن خواص بی نظیری دارد. اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که مزایای برگ زیتون برای کلسترول و جلوگیری از بیماری فشار خون را نیز باید به دیگر خواص این گیاه معجزه آسا اضافه کرد. ترکیبات آنتی اکسیدانی این قسمت از زیتون بخش عمده ای از مزایای آن را شامل می شود. امیدواریم ازاین بخش از مجله اینترنتی ماه در مورد خواص برگ زیتون لذت برده باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید