نوشیدنی های چاق کننده در طب سنتی

در دنیای امروز که چاقی و اضافه وزن به یکی از معضلات بزرگ جامعه تبدیل شده و محققان همواره در پی یافتن راه حلی جهت رفع این مشکل هستند، پیدا کردن روشی به منظور افزایش وزن، کمی عجیب به نظر می رسد. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که در کنار افرادی که چاقی موجب بروز انواع بیماری ها برای آنان شده، گروهی نیز به دلایل مختلف، نیاز به افزایش وزن دارند. متابولیسم بالا، مشکلات ارثی و عدم مصرف غذای کافی از جمله علت هایی است که فرد را لاغر کرده و نیازمند به کارگیری روش های افزایش وزن هستند. روش های طبیعی و در واقع همان طب سنتی، از جمله راه کارهایی است که می تواند بدون در پی داشتن عوارض خاصی، فرد را در این زمینه یاری کند. کارشناسان مجله سلامت ماه در ادامه برخی از نوشیدنی های چاق کننده در طب سنتی را به شما معرفی می کنند.

معرفی نوشیدنی های چاق کننده در طب سنتی

روش های متعددی برای افزایش وزن وجود دارد. در حقیقت فرآیند افزایش وزن، بسیار راحت تر و بی دردسر تر از کاهش وزن است، اما مسئله اینجاست که هر کاری، نمی تواند فرد را به روشی سالم به وزن دلخواه برساند. برای مثال، برخلاف تصور بسیاری از افراد، مصرف تنقلات و غذاهای چرب و آماده، جزء روش هایی برای افزایش وزن که مد نظر ماست نمی باشد. اگر تمایل دارید تا ضمن حفظ سلامت عمومی بدن، چاق شوید، باید گیاهان دارویی، دمنوش ها و ترکیبات طب سنتی را در برنامه غذایی خود جای دهید. برخی از موثرترین نوع نوشیدنی های چاق کننده در طب سنتی شامل:

دمنوش بابونه برای افزایش اشتها

بابونه یکی از موثرترین دمنوش هایی است که قادر است اشتها را افزایش داده و از این طریق به افزایش وزن کمک کند. مصرف این دمنوش گیاهی برای افرادی که غالبا میلی به غذا نداشته و کالری مورد نیاز بدن آنها تامین نمی شود، بسیار مفید است. طی یک بازه زمانی مشخص، این دمنوش را جزء رژیم غذایی خود قرار دهید، در کمترین زمان ممکن، متوجه تغییرات عمده ناشی از مصرف آن خواهید شد.

خار یا تاتاری (باد آور)

این گیاه وحشی که در برخی مناطق با عنوان باد آور یا شوک مبارک شناخته می شود جزء نوشیدنی های چاق کننده در طب سنتی به شمار می رود. تاتاری یا باد آور موجب افزایش اشتها و چاقی می شود و جزء روش های خانگی بهبود مشکلات گوارش محسوب می شود. اگر چه این گیاه طعم تلخ و زننده ای دارد، اما ترکیب دم کرده آن با عسل، دمنوشی بسیار مقوی است که میتواند به عنوان روشی مطمئن جهت افزایش وزن مورد استفاده قرار گیرد.

چاقی با جنیتای زرد

این گیاه که در اغلب مناطق به راحتی در دسترس می باشد، ممکن است با نام های مختلفی شناخته شود. اما انواع مختلف این گیاه، در افزایش اشتها و بهبود وضعیت گوارش موثر هستند. مصرف دم کرده این گیاه علاوه بر افزایش وزن، به بازیابی توان از دست رفته افراد پس از بلند شدن از بستر بیماری نیز کمک می کند. در صورتی که فرآیند افزایش وزن برای شما با مشکلات گوارشی همراه است، این دمنوش را در رژیم افزایش وزن خود قرار دهید و از ترکیبات این چای به عنوان یکی از نوشیدنی های چاق کننده در طب سنتی بهره ببرید.

چای شنبلیله

چای شنبلیله و افزایش وزن

شاید هیچ داروی سنتی به اندازه شنبلیله در افزایش وزن شناخته شده نیست. مصرف این گیاه چه به صورت دمنوش و چه به عنوان نوعی چاشنی غذا به بهبود وضعیت گوارش، استقرار گلوکز در بدن و کاهش کلسترول کمک می کند و موجب می شود تا بتوان با یک روش سالم، به وزن دلخواه رسید. کافی است مقداری از تخم شنبلیله را به همراه چای دم کرده، صبح قبل از صرف صبحانه و عصر قبل از صرف شام، استفاده کنید.

دم کرده گیاه قاصدک برای چاق شدن

یکی دیگر از نوشیدنی های چاق کننده در طب سنتی قاصدک است. نوعی گیاه خودرو وحشی می باشد که از زمان های دور جهت درمان مشکلات مربوط به عملکرد روده، سیستم گوارش و اختلال در اشتها به کار گرفته می شده است. قاصدک طعم تلخی دارد، به همین دلیل باید آن را به همراه ترکیبات دیگری مثل عسل یا نبات مصرف کرد. مصرف این گیاه به ویژه برای زنان باردار بسیار توصیه شده است، زیرا حاوی مواد مغذی فراوانی است که ضمن برطرف کردن نیازهای بدن به املاح متفاوت، بی اشتهایی ناشی از ویار بارداری را نیز از بین می برد.

چای نعناع دمنوشی خوشمزه و چاق کننده

برای بسیاری از افراد، چای نعنا یکی از لذیذترین و لذت بخش ترین نوشیدنی هایی است که در اغلب موارد، جایگزین چای سیاه می شود. اگر شما نیز از طرفداران ویژه این نوع نوشیدنی هستید، بهتر است بدانید که عصاره نعنا، اشتها را تحریک کرده و موجب افزایش وزن می شود. پس در کنار تمامی خواص بی نظیر این دم نوش، عضویت در لیست نوشیدنی های چاق کننده در طب سنتی نیز اضافه می شود.

پوست خشک شده مرکبات یا چن پای

چن پای در واقع پوست مرکبات از جمله لیمو، نارنگی و پرتغال است که خشک شده و به عنوان برگی خشک جهت تهیه دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از خوشمزه ترین نوشیدنی های چاق کننده در طب سنتی به شمار می رود. این دمنوش با تنظیم فعالیت سیستم گوارش و بهبود وضعیت دفع، اشتها را تحریک کرده و از این طریق به جذب و دریافت کالری بیشتر کمک می کند.

نوشیدنی های حاوی شکر

هر نوع دمنوشی که جهت افزایش وزن مورد استفاده قرار می گیرد، در صورتی که با شکر ترکیب شود، تاثیر بیشتری خواهد داشت. زیرا شکر کالری دریافتی را افزایش داده و موجب چاقی می شود. به علاوه اضافه کردن شیر به رژیم غذایی نیز می تواند در این کار موثر باشد.

نوشیدنی های حاوی زنجبیل

نوشیدنی های حاوی زنجبیل

یکی دیگر از نوشیدنی های چاق کننده در طب سنتی که کاربرد بسیاری بین افراد دارد زنجبیل است. این ریشه مغذی جزء آن دسته از نوشیدنی هایی است که هم در درمان چاقی و هم در کاهش وزن موثر است. در واقع از آن هم میتوان در رژیم های مرتبط با کاهش وزن استفاده کرد و هم برنامه های غذایی مربوط به افزایش وزن. این گیاه بی نظیر دارای ترکیباتی آنتی اکسیدانی مفیدی است که در هر حال به سلامت بدن کمک می کند. فرآیند افزایش وزن، در حقیقت تغییر متابولیسم بدن و افزایش میزان کالری دریافتی است. همانطور که اشاره کردیم، افراد یا به دلیل بالا بودن سوخت و ساز بدن یا به دلیل مشکلات گوارشی و نداشتن اشتها، دچار کاهش وزن غیر عادی می شوند.

تنها راه برطرف کردن آن، تنظیم کالری دریافتی ضمن توجه به نیازهای اساسی بدن است، به گونه ای که سوخت و ساز بدن به حالت نرمال باز گردد. از نظر متخصصان مجله اینترنتی ماه نکته قابل توجه در تنظیم یک برنامه غذایی جهت افزایش وزن این است که باید از غذاهایی استفاده کرد که کالری بالایی دارند، مصرف غذاهای چرب یا شیرینی بیش از حد، نه تنها موجب چاقی نخواهد شد، بلکه سلامتی را نیز به خطر می اندازد. در این مقاله سعی کردیم از پرکاربرد ترین نوشیدنی های چاق کننده در طب سنتی برای شما مطالب ارائه دهیم، امیدواریم که مثمر ثمر واقع شده باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید