خواص زیره برای بارداری

دوران بارداری دوره ای زیبا در زندگی هر زنی محسوب می شود. این دوران به منزله مسافرتی است که در آن بدن با تغییرات فراوان به سمت رشد جنین پیش می رود. بنابراین تغذیه در این دوران از اهمیت بیشتری برخوردار است. بررسی های مجله سلامت ماه نشان می دهد که در دوران بارداری بدن زن به سمت تغییرات زیادی پیش می رود شانس ابتلا به برخی مشکلات سلامتی نظیر افزایش بیماری فشار خون ، بیماری کم خونی یا آنمی یا دیگر مسائل نیز افزایش می یابد. بنابراین به منظور بهبود وضعیت سلامتی خود در این دوران می توانید از ماده غذایی زیره به اشکال مختلف ( دانه زیره، آب زیره ) که به طور طبیعی به شما در التیام بخشیدن به این مشکلات کمک می کند استفاده کنید. برای آشنایی با خواص زیره برای بارداری با ما همراه باشید.

آشنایی با خواص زیره برای بارداری

آیا مصرف آب زیره در دوران بارداری خطری ندارد؟ خیر، این ماده مفید غذایی نه تنها خطری ندارد، بلکه به سلامتی فرد باردار نیز کمک خواهد کرد. گرچه از مصرف بیش از حد هر گونه گیاه و یا ادویه ای باید پرهیز کرد. تمام این مواد تاثیرات مهمی بر بدن دارند و زیره نیز از این قائده مستثنی نیست. بنابراین زیره یکی از بی خطرترین راه ها برای برخورداری از خواص این ماده مفید در دوران بارداری علاوه بر لذت بردن از طعم خوب دلپذیر آن است. برخی از خواص زیره برای بارداری از این قرارند:

زیره به بهبود نفخ های معده که در دوران بارداری امری طبیعی است کمک خواهد کرد. باید از هرگونه تشکیل اسیدیته و مشکلات سوء هاضمه پیش گیری به عمل آورد. زیره یک مسکن موثر و درمانی عالی برای برای کاهش درد های شکمی و معده درد است. یکی از مهم ترین خواص زیره برای بارداری تسهیل ترشح آنزیم های گوارشی، کمک به روند هضم غذا و هم چنین کمک به سلامت روده می باشد.

آب زیره آنزیم های گوارشی را تحریک می کند. در این دوران برای هضم بهتر کربوهیدرات ها و چربی ها به میزان بیشتری از این آنزیم ها نیاز است. زیرا زن باردار در این دوران با مشکلات اسیدیته بیشتری مواجه خواهد شد. عدم تعادل اسیدها می تواند منجر به ناراحتی های معده مانند ورم معده شود. زیره به تسکین مشکلات روده ای که در این دوران شایع هستند نیز کمک خواهد کرد. این ماده غذایی مقاومت ماهیچه های روده را افزایش داده مانع ریفلاکس معده می شود. زیره هم چنین از افزایش ضربان قلب نیز جلوگیری خواهد کرد.

افزایش شیر دهی به وسیله مصرف زیره

 یکی از مهم ترین خواص زیره برای بارداری کمک به ایجاد شیر و ترشح آن از غدد پستان هاست. زیره به عنوان یکی از منابع و غذاهای حاوی آهن با داشتن مقادیر مناسبی از این ماده معدنی به افزایش استقامت زن باردار در زمان تولد نوزاد نیز کمک خواهد کرد. مصرف یک لیوان آب زیره به صورت روزانه در دوران بارداری هم برای مادر و هم جنین او بسیار مفید خواهد بود.

 مادری که چشم به راه به دنیا آمدن نوزاد خویش است نگرانی فراوانی در رابطه با رشد مناسب او دارد. در کنار تمام مزایایی که تا به اینجا برای زیره برشمردیم باید اضافه کنیم کمک به رشد جنین یکی از مهم ترین خواص زیره برای بارداری تلقی می شود. این ماده قادر است آنتی اکسیدان و مواد معدنی کافی برای رشد جنین را فراهم کند. زیره هم چنین مادر را برای دوران شیردهی آماده خواهد کرد.

تاثیر زیره در کمک به دستگاه تنفسی

 آب زیره در پیش گیری از سرفه و سرماخوردگی در زنان باردار تاثیر به سزایی دارد. این ماده غذایی هم چنین می تواند بر مجاری تنفسی تاثیر مثبت داشته باشد. این ماده مانند دکونژستان عمل کرده و مانع انسداد مخاط در قفسه سینه خواهد شد. در نتیجه تنفس راحت تر شده و نوزاد به بیماری مبتلا نخواهد شد. شروع روز با یک لیوان آب زیره باعث ناپدید شدن علائم سرفه و سرماخوردگی در فرد باردار خواهد شد.

بهبود متابولیسم بدن با مصرف زیره

 کمک به متابولیسم طبیعی یکی از مهم ترین خواص زیره برای بارداری است. زیره سرشار از فیتواسترول هاست که گیاهان شیمیایی هستند که از افزایش کلسترول بدن پیش گیری می کنند. این مواد وزن را متعادل نگه داشته و از بروز چاقی که برای مادر خطرناک است، جلوگیری می کنند و باعث حفظ تناسب اندام در بارداری می شوند. آب زیره با داشتن طعمی تند گرمای درون بدن را حفظ کرده و به این ترتیب مانع ابتلا به سرماخوردگی، سرفه و عفونت خواهد شد.

نقش زیره درافزایش انرژی بدن

 آب زیره یک منبع عالی برای دادن انرژی دوباره به بدن پس از یک متابولیسم کند است. زیره به عنوان یک تقویت کننده انرژی طبیعی شناخته شده است. به علت داشتن آنتی اکسیدان و مواد مغذی نوزاد را با مواد معدنی دریافتی به خوبی تغذیه کرده و انرژی از دست رفته را جبران خواهد کرد. احساس کسالت و خستگی در دوران بارداری که به علت بیشتر کار کردن بدن به منظور تغذیه هم مادر و هم جنین است، امری طبیعی است. زیره با داشتن خاصیت تجدید دوباره انرژی قادر است انرژی را به بدن مادر بازگرداند. اگر فرد باردار احساس کرد که از انرژی تهی شده است یک لیوان اب زیره قادر است او را دوباره سرحال کند.

درمان آکنه بارداری با مصرف زیره

 احتمال بروز آکنه در دوران بارداری به دلیل عدم توازن هورمون ها در بدن مادر بیشتر است. مصرف آب زیره یکی از راه های طبیعی مبارزه با التهاب است، پوست را بهبود بخشیده و دمای داخلی بدن را کاهش خواهد داد. این ماده غذایی می تواند یک درمان مثمرثمر برای مادر به منظور داشتن صورتی سالم و شفاف باشد.

درمان آکنه بارداری با مصرف زیره

افزایش ایمنی بدن و تنظیم فشار خون

 زیره سرشار از آهن و فیبر رژیمی است. مصرف آب آن می تواند در مقابله با بیماری ها و عفونت های بدن بسیار موثر باشد. آب زیره به تقویت عملکرد نرمال بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماری ها کمک خواهد کرد. تنظیم فشار خون یکی دیگر از خواص زیره برای بارداری است. در دوران بارداری سطح فشار خون می تواند به دلیل اضطراب و استرس افزایش یابد. این مسئله از آن جایی که تاثیر مستقیمی بر روی جنین دارد بسیار خطرناک است. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می شود که با چک کردن فشار خون خود به طور مرتب از بروز این مشکلات جلوگیری کنند.

فواید زیره برای درمان کم خونی

 بیشتر زنان در دوران بارداری از کمبود آهن رنج می برد. تصور می شود که زیره به عنوان یکی از بهترین منابع آهن یکی از بهترین گزینه ها برای حفظ هموگلوبین خون باشد. اهمیت هموگلوبین از این جهت است که وظیفه انتقال اکسیژن به سلول ها را بر عهده دارد. بنابراین مصرف منظم آب زیره در دوران بارداری به کاهش مشکل کمبود آهن کمک خواهد کرد.

در دوران بارداری ابتلا به بیماری دیابت بارداری امری شایع است. بنابراین توجه به این موضوع که می تواند بسیار خطرناک باشد از اهمیت خاصی برخوردار است. با مصرف آب زیره می توانید به طور طبیعی سطح قند خون را کاهش داده و از بروز مشکل پیش گیری کنید.

چگونه آب زیره درست کنیم

روش تهیه آب زیره

برای بهره مندی از خواص زیره برای بارداری دو قاشق چای خوری زیره را به دو لیتر آب اضافه کرده و روی شعله زیاد قرار دهید. آن را به مدت بیست دقیقه بجوشانید. بعد از این که خنک شد آن را صاف کنید تا آب زیره زلالی داشته باشید. به این نکات توجه داشته باشید:

  • دقت کنید دانه زیره را با دانه رازیانه اشتباه نگیرید.
  • زیره را بیش از حد لازم اضافه نکنید. این ماده یک گیاه دارویی است و باید میزان محدودی از آن مصرف شود. هم چنین اضافه کردن بیش از حد آن به آب، آن را تلخ کرده و نوشیدن آن سخت خواهد شد.
  • روزی تنها یک لیتر از آن را بنوشید.
  • هر روز یک بطری تازه از آب زیره درست کنید.
  • بهترین دما برای آب زیره به صورت گرم یا هم دمای اتاق است.

همانطور که کارشناسان مجله سلامت ماه اشاره کردند، آب زیره آنزیم های گوارشی را تحریک می کند، و برای هضم بهتر کربوهیدرات ها و چربی ها به میزان بیشتری از این آنزیم ها نیاز است. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید