تاثیر آب برنج بر مو

قطعا برای اغلب زنان در سر تا سر دنیا این سوال مطرح می باشد که زنان جنوب شرقی آسیا چه روش هایی برای مراقبت از موهای خود به کار می برند، زیرا اغلب موهای سالم، لخت و نرمی داشته و بسیار کمتر از سایر افراد از دیگر اختلالاتی مثل عوارض استفاده از رنگ مو ، ریزش، شوره و مواردی از این دست رنج می برند. طبق آن چه که کارشناسان مجله سلامت ماه از بررسی منابع موجود به دست آورده اند، به گفته محققان، زنان چینی، ژاپنی و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا، از قرن ها پیش از آب برنج برای حفظ سلامت و زیبایی موها استفاده می کنند. اما آیا به راستی تاثیر آب برنج بر مو تا حدی است که حتی محققان نیز برای اثبات آن آزمایشات متعددی ترتیب داده اند؟

تاثیر آب برنج بر مو و خواص آن

آب برنج، مایع سفید رنگ و شیر مانندی است که به دلیل دارا بودن مقدار نشاسته فراوان، غلظت بالایی دارد. این آب در واقع همان آبی است که ما هنگام جوشاندن برنج و دم کردن آن، دور ریخته و توجهی به آن نداریم، در صورتی که ویتامین ها و املاح فراوانی داشته و در موارد متعددی می توان از آن استفاده کرد. به گفته محققان، ترکیبات موجود در آب برنج، رشد موها را افزایش داده، باعث تقویت سیستم گردش خون در پوست سرمی گردد ویکی از راه های درمان موهای شکسته و آسیب دیده بر اثر افزایش سن، می باشد. اصولا آب، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت پوست و مو و البته سلامت عمومی بدن دارد. در صورتی که این آب همانند آب برنج خواص تغذیه ای نیز داشته باشد، قطعا اثرگذاری آن چندین برابر خواهد بود.

تاثیر آب برنج بر مو از قرن ها پیش مورد توجه افراد در مناطق مختلف دنیا از جمله جنوب شرقی آسیا قرار داشته است. در یکی از شهرهای بزرگ چین، روستایی به نام Huanglue وجود دارد که زنان آن، بلندترین، پرپشت ترین و زیباترین موهای جهان را دارند، به گونه ای که این رکورد در کتاب گینس به نام آن ها به ثبت رسیده است. بعد از سال ها تحقیق و بررسی در این زمینه، مشخص شد که اصولا زنان این مناطق برای شست و شوی موی سر خود از آب برنج استفاده می کنند. در واقع در این روستا، کاشت برنج، شغل اصلی افراد است، از این رو به این ترکیب دسترسی بیشتری دارند.

ترکیبات موجود در آب برنج چیست

برنج سرشار از ویتامین ها و املاح متعددی است و قطعا آب آن نیز خواص تغذیه ای بی نظیری دارد. وجود ماده ای به نام اینوستول در آب برنج، رشد سلول های پوست و مو را ارتقا داده، فرآیند تاثیر پیری و افزایش سن بر پوست و مو را کنترل کرده و با تحریک گردش خون در پوست سر به سلامت هر چه بیشتر موها کمک می کند. از طرفی، یکی از عمده ترین موارد تاثیر آب برنج بر مو ، رطوبتی است که در پوست سر ایجاد می شود. آنتی اکسیدان موجود در آب برنج، رنگدانه های مو را تقویت کرده و یکی از راه های جلوگیری از سفید شدن موی سر می باشد. به گفته محققان علاوه بر مو، پوست نیز بهره های فراوانی از خواص آب برنج خواهد برد.

استفاده از آب برنج به عنوان شامپو

استفاده از آب برنج به عنوان شامپو برای رشد مو

آب برنج با هر روشی که تهیه شود، اثرگذاری خود را بر رشد و سلامت موها خواهد داشت. به روش های مختلف می توان از آب برنج برای حفظ سلامت و زیبایی موها استفاده کرد. ساده ترین راه حل ممکن، ترکیب آب برنج با شامپو است، به این صورت که آب برنج را به نسبت 50-50 با شامپو ترکیب کرده و برای شست و شو از آن استفاده کنید. حالت نشاسته ای این مایع کمک می کند تا موهایی نرم تر و منعطف تر داشته باشید و شانه کردن آن آسان تر شود. به جز ترکیب شامپو، می توان آب برنج را به صورت مستقیم بر روی پوست سر و موها ریخته و ماساژ دهید.

برای این کار، ابتدا موها را با شامپو شست و شو داده و کف ایجاد شده را کامل برطرف نمایید، سپس مقداری از آب برنج را بر روی پوست سر ریخته و به مدت 10 دقیقه به آرامی ماساژ دهید. ماساژ دادن، خود باعث تحریک خون رسانی در پوست سر و انتقال مواد مغذی به فولیکول مو می شود. سپس 20 دقیقه موها را به همان حالت نگه داشته و بعد از این مدت، با آب ولرم، شست و شو دهید. در این مرحله، نیازی به استفاده از شوینده نیست. در این صورت تاثیر آب برنج بر مو ، ثبات بیشتری خواهد داشت.

یکی از عمده ترین موارد تاثیر آب برنج بر مو ، افزایش رشد موها و کمک به پرپشت شدن آنهاست. از آن جایی که برنج سرشار از ویتامین های گروه B و انواع مواد معدنی است، قطعا آب گرفته شده از آن نیز، ارزش غذایی بالایی داشته و می تواند به راحتی نیاز های تغذیه ای مو را برطرف نماید، چنان چه زنان ژاپنی و چینی، از این خواص، قرن ها استفاده کرده اند.استفاده از ترکیبات طبیعی مثل آب برنج، روشی بسیار آسان و قابل دسترس است که اثرگذاری قابل توجهی بر رشد موها خواهد داشت.

روش تهیه و استفاده آب برنج برای مو

روش اول: نکته اول در تهیه آب برنج این است که از برنج سفید برای تهیه این محلول استفاده نمایید و اغلب، برنج قهوه ای مناسب این کار نیست. نصف پیمانه برنج را کاملا بشویید تا گرد و غبار و ذره های ریز درون آن، برطرف شود. 2 تا 3 پیمانه آب به آن اضافه کرده و ظرف را کنار بگذارید. بعد از گذشت حدود 30 تا 40 دقیقه، چندین بار مخلوط آب و برنج را با قاشق به هم بزنید تا آب تغییر رنگ داده و شیری رنگ شود. تغییر رنگ آب، نشان دهنده خروج انوستول از برنج است که ماده اصلی اثرگذار در برنج می باشد. آب را از یک صافی ریز، رد کرده و محلول را در یک ظرف شیشه ای بریزید. آب برنج را درون یخچال نگه داری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

روش های تهیه آب برنج برای مو

روش دوم: روش دیگری که می توان به واسطه آن، تاثیر آب برنج بر مو را مشاهده کرد، جوشاندن آن است. برنج و آب را درون ظرفی ریخته و آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. اجازه دهید تا دقایقی آب بجوشد، در این حالت آب درون ظرف به تدریج غلیظ شده و تغییر رنگ می دهد تا جایی که ترکیب نشاسته ای آن به خوبی قابل تشخیص است. بعد از تقریبا 10 دقیقه، برنج را از صافی رد کره و آب آن را درون ظرفی قرار داده تا خنک شود.

بعد از کاهش حرارت، می توان از آن برای ترکیب با شامپو یا ماساژ دادن پوست سر استفاده کرد. مبحث تاثیر آب برنج بر مو مسئله ای ثابت شده است که مانند موارد دیگری مثل روغن نارگیل برای رشد سریع موها مورد بررسی قرار گرفته. در بخش قبلی مجله ماه میتوان در مورد دیگر روش های حفظ سلامت مو اطلاعات بیشتری دریافت کرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید