درمان های خانگی کمر درد در بارداری

دوران بارداری علاوه بر تهوع، ضعف و تورم قسمت های مختلف بدن از جمله پاها، گاهی با دردهای شدید در ناحیه کمر نیز همراه است که تحمل شرایط را برای مادر باردار به مراتب سخت تر می کند. اصولا کمر درد مرتبط با بارداری، بیشتر در ناحیه پایین کمر دیده شده و اغلب روش درمان تخصصی ندارد. یعنی مقوله ای جهت درمان دارویی وجود ندارد، زیرا اصولا مصرف بسیاری از داروها در این دوران ممنوع بوده و فقط پزشک در این زمینه تصمیم گیری می کند. اگر با مجله سلامت ماه همراه باشید، راه کارهایی در باره درمان های خانگی کمر درد در بارداری ارائه خواهیم داد.

آشنایی با درمان های خانگی کمر درد در بارداری

قبل از آن که به درمان های خانگی کمر درد در بارداری بپردازیم، ابتدا عوامل ابتلا به این نوع کمر درد را بررسی می کنیم. براساس آمار، حدود دو سوم زنان باردار در طول این دوران، دچار کمردرد و مشکلات ناشی از آن هستند. عوامل متعددی در ایجاد این نوع دردها دخیل هستند که بسته به زمان و مرحله بارداری، این عوامل تفاوت هایی دارند. در واقع سه ماهه اول بارداری با سه ماهه دوم و سوم از نظر علت درد، میزان درد و ناحیه درد، باهم متفاوت است.

علت کمرد درد در سه ماهه اول باراری

در کمتر مواقعی ممکن است مادر در سه ماهه اول بارداری دچار کمرد درد شود، اما به هر حال این وضعیت دور از انتظار نیست. از جمله علل کمر درد در این دوران می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تغییرات هورمونی: در دوران بارداری میزان ترشح هورمون پروژسترون به اوج خود می رسد. ترشح مقدار زیادی از این هورمون، موجب کمتر شدن میزان تحرک و فعالیت عضلات و ماهیچه های نواحی اطراف لگن شده و از آن جایی که باید سیستم تولید مثل خود را برای رشد بیشتر جنین آماده کند، ممکن است این نواحی با درد و گرفتگی همراه باشد.
  • استرس: دوران باراری فصل جدیدی از زندگی یک مادر است که علاوه بر مشکلات جسمی، منجر به ایجاد تغییرات روحی و افزایش استرس و فشار عصبی می شود. هرچه میزان استرس فرد بیشتر باشد، گرفتگی عضلات کمر در بارداری نیز بیشتر خواهد شد.

علت کمردرد در سه ماه دوم و سوم بارداری

اصولا شدت کمردرد در سه ماهه دوم و سوم بسیار بیش از سه ماهه اول است، به گونه ای که اغلب شکایات مادران از درد این نواحی، مربوط به این دوران است پس دانستن درمان های خانگی کمر درد در بارداری می تواند مفید باشد. از جمله علل وابسته به این مسئله شامل موارد زیر می شود.

  • ایجاد انحنا در کمر: با بزرگتر شدن شکم، به تدریج بیشتر وزن بدن بر روی این قسمت متمرکز شده و فرد برای حفظ تعادل، مجبور است تا کمی بدن را به سمت عقب کج کند. در این حالت، فشار زیادی بر روی عضلات این ناحیه ایجاد می شود.
  • افزایش وزن: اصلی ترین علت کمرد درد در دوران بارداری، اضافه وزن و چاق شدن مادر است. با بزرگتر شدن جنین، وزن نیز به تدریج افزایش یافته ، در نتیجه فشار بیشتری به کمر وارد می شود. به همین دلیل است که پزشکان ورزش در دوران حاملگی را توصیه کرده و معتقدند با انجام یک سری حرکت ساد، می توان از ایجاد وزن اضافی خارج از استاندارد، جلوگیری کرد.

راه های خانگی درمان کمردرد در دوران حاملگی

زنان باردار به دلیل وضعیت خاصی که دارند، در این دوران مجاز به مصرف هر نوع غذا یا دارو نیستند. در واقع به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن ایجاد می شود و از آن جایی که مصرف هر غذا یا دارویی می تواند بر رشد جنین اثرگذار باشد، پزشکان اکیدا توصیه می کنند که از مصرف هر گونه دارو بدون مشورت باید پرهیز کرد. لذا پزشکان درمان های خانگی کمر درد در بارداری را توصیه می کنند. تنها در مواردی که درد بیش از حد بوده و مادر قادر به تحمل آن نیست، مصرف یک سری داروهای مسکن با دوز متعادل و فقط تحت نظر پزشک توصیه می شود، داروهایی مثل ایبوبروفن یا مسکن های ساده و معمولی. از جمله درمان های خانگی کمر درد در بارداری که مشکل را بدون نیاز به دارو برطرف می کند را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

راه های خانگی درمان کمردرد در دوران حاملگی

تمرین برای نشستن و راه رفتن

با بزرگتر شدن جنین و بیشتر شدن حجم شکم، نقطه اتکا بدن کمی تغییر می کند، در واقع بیشتر فشار بر روی قوس کمر است. در این حالت، فرد ممکن است دچار کمردردهای شدید شود. یکی از درمان های خانگی کمر درد در بارداری این است که حرکات و روش های راه رفتن، خوابیدن و نشستن را اصلاح کنید. هرگز برای مدت طولانی نایستید و اگر مجبور به انجام این کار شدید، یک پای خود را کمی بلند کرده، مثلا روی یک پله قرار دهید تا فشار، بر روی هر دو پا تقسیم شود.

برای نشسن، حتما به نوع صندلی دقت کنید. صندلی های صاف و بدون انحنا، فشار زیادی به کمر وارد می کند. صندلی باید قوس کمر را در بر گیرد. هنگام راه رفتن، شانه ها را در حالت عادی قرار داده و از افتادن آنها جلوگیری کنید. خوابیدن بر روی شکم یا بر روی کمر، انحنای کمر را بیشتر می کند، پس فقط به پهلو بخوابید.

بلند کردن صحیح اجسام

یک مادر باردار باید محدودیت های دوران بارداری را شناخته و حتی آن را به دیگران نیز گوشزد کند. پس تا حد ممکن برای برداشتن اشیا، خم نشوید و اگر در جایی تنها بودید، برای برداشتن شی کوچک، تا حد ممکن آن را با انگشتان پا بلند کرده و بالا بیاورید. اگر شی بزرگی را می خواهید جابه جا کنید، ابتدا نشسته، شی را برداشته و سپس دوباره از زمین بلند شوید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود.

کمپرس آب سرد و گرم

یکی دیگر از درمان های خانگی کمر درد در بارداری استفاده از کمپرس سرد و گرم است اما حتما قبل از انجام این روش، با پزشک مشورت نمایید و در صورت موافقت، آن را عملی کنید. ابتدا با استفاده از یک کیسه یخ یا حوله آغشته با آب سرد، نواحی دردناک کمر را کمپرس سرد کنید. یعنی دراز کشیده و کیسه یا حوله را به مدت 20 دقیقه روی ناحیه ای که بیشتر درد دارد قرار دهید. پس از چند روز، از کمپرس سرد استفاده نمایید، یعنی به جای کیسه آب سرد، از آب گرم یا حوله گرم شده با حرارت استفاده نموده و آن را بر روی کمر قرار هید. البته توجه داشته باشید که تا حد ممکن از قرار دادن کمپرس بر روی شکم، خودداری کنید.

زمان مراجعه به پزشک برای کمر درد در بارداری

کمر درد بارداری در حالت عادی، وضعیتی نیست که نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد، به ویژه اینکه با افزایش وزن و بزرگتر شدن جنین، این حالت شدت می یابد. اما در صورتی که درد بیش از حد معمول بود و قادر به تحمل آن نبودید و یا درد به نواحی اطراف شکم نیز رسیده باد، بهتر است پزشک را در جریان قرار دهید. در مواردی ممکن است درد ناشی از پوکی استخوان بوده و یا کمبود ترکیبی در بدن، موجب بروز آن شده است.

زمان مراجعه به پزشک برای کمر درد در بارداری

هرچند بسیاری از اختلالات در بدن در دوران بارداری، به دلیل شرایط خاصی که فرد در این ایام دارد، عادی است، اما توجه به همه آنها و شناخت درمان های خانگی کمر درد در بارداری کمک می کند تا بهتر بتوان چنین شرایطی را مدیریت کرد. کمر درد در بارداری، مشکلی حاد و نیازمند درمان جدی نیست. زیرا اصولا مصرف هر دارویی به جز داروهای تقویتی، ممنوع است، مگر اینکه پزشک اقدام به تجویز آن نموده باشد. گاهی اوقات نیز علت درد کمر می تواند گرفتگی عضلات کمر در بارداری باشد که در مجله اینترنتی ماه به آن پرداخته شده است.

[rs_post_grid cats=”304″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید