سلامت و زیبایی ناخن ها

سلامت و زیبایی ناخن ها به اندازه زیبایی و سلامت پوست، حائز اهمیت است. در واقع ناخن در زیبایی دست بسیار تاثیر گذار بوده، پس باید در کنار حفظ زیبایی، به سلامت آن نیز دقت کافی داشت. بر خلاف تصور برخی افراد که گمان می کنند ناخن به دلیل نداشتن عصب، نمی تواند در سلامت تاثیر گذار باشد، باید گفت که این عضو بدن عصب، می تواند نشانگر وجود برخی بیماری ها و اختلالات در بدن باشد. در ادامه، کارشناسان مجله سلامت ماه ، در مورد روش های حفظ سلامت ناخن ها برای شما توضیحات بیشتری ارائه خواهند داد.

حفظ سلامت و زیبایی ناخن ها

به ناخن های خود نگاه کنید. آیا ناخن ها سالم، زیبا و با رنگ طبیعی و درخشان هستند یا کج و متورم و تیره رنگ؟ ناخن جز آن اعضایی است که اختلالات خود را با تغییر ظاهر نشان می دهد. ناخن سالم، دارای رنگی روشن، سطحی صاف، بدون لکه و فرورفتگی است و هیچ گونه علامتی از خراش و یا سابیدگی ندارد، پس از سلامت و زیبایی ناخن های خود خشنود باشید. گاهی اوقات، در ناخن ها به دلیل آسیب ها و ضربه های شدید، لکه های سفید رنگی ایجاد می شود که تا همیشه باقی ماند و برطرف نخواهد شد. در صورتی که ناخن شما تغییر رنگ داشت، لایه زیرین آن تیره شد، شکل ظاهری آن تغییر کرده و هلالی شد، ضعیف و شکننده شد، اطراف ناخن دچار خون ریزی شد و رشد مناسبی نداشت، حتما باید با پزشک در این مورد مشورت کنید.

بایدها و نبایدها در مورد داشتن ناخن هایی سالم و زیبا

در صورتی که یک رژیم غذایی انعطاف پذیر و سالم دارید و از همه گروه های غذایی استفاده می کنید، پس مطمئن باشید که ناخن های زیبا و سالمی نیز خواهید داشت. اما اگر رژیم غذایی شما چندان مناسب نیست، مصرف مکمل بیوتین را فرموش نکنید. بیوتین نوعی ویتامین B است که به استحکام ناخن ها کمک کرده، مانع از شکنندگی آن می شود و سلامت و زیبایی ناخن های شما را به ارمغان می آورد.

حفظ رطوبت ناخن ها

لایه های اطراف ناخن، حکم سدی محکم در برابر نفوذ میکروب ها و باکتری ها را دارد که نباید آن را از بین برد. در صورتی که این لایه تخریب شود، میکروب به راحتی وارد بدن شده و به تدریج سلامت و زیبایی ناخن ها را در اثر عفونت، از بین می برد. حفظ رطوبت ناخن در حفظ سلامت این لایه ها بسیار موثر است. انواع روغن های گیاهی، کمک می کند تا رطوبت این قسمت حفظ شده و دچار خشکی نشود.

استفاده از دستکش هنگام کار با شوینده ها

مواد شوینده به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی، رطوبت ناخن ها و لایه های اطرف آن را از بین برده و به تدریج به بافت آن آسیب وارد می کند. به علاوه استفاده از آب گرم نیز سلامت و زیبایی ناخن ها را از بین می برد. بهتر است هنگام شست و شو با مواد شوینده، حتما از دستکش استفاده کنید.

کوتاه کردن ناخن ها به صورت منظم

اگرچه بسیاری از افراد ناخن های بلند را نوعی زیبایی برای آنها محسوب کرده و این حالت را بیشتر می پسندند، اما باید بدانید که ناخن سالم، ناخنی است که به طور مرتب کوتاه شده باشد. بهتر است پس از استحمام که ناخن ها حالت نرم تری دارند، آن را کوتاه کنید. البته توجه داشته باشید که ناخن را در حالت خیس، کوتاه نکنید، زیرا موجب آسیب به بافت آن می شود و سلامت و زیبایی ناخن ها را از بین می برد.

سوهان ناخن نیز وسیله ای است که می تواند به حفظ شکل ظاهری، سلامت و زیبایی ناخن ها کمک کرده و از خشن شدن آن جلوگیری کند، اما بهتر است تنها پس از کوتاه کردن، از آن استفاده کنید تا موجب آسیب به ناخن نشود.

کوتاه کردن ناخن ها به صورت منظم

استفاده ازلاک ناخن

اگر چه محتویات لاک ها اغلب شیمیایی است، اما در هر حال به عنوان لایه ای محافظ می تواند از ناخن در برابر آسیب های فیزیکی محافظت نماید. لاک را حتما در یخچال نگه داری کنید، زیرا حرارت موجب خراب شدن آن می شود و حتما 3 لایه از آن را بر روی ناخن بزنید تا ضخامت آن، خاصیت محافظت کنندگی را داشته باشد.

یکی از متداول ترین راه ها برای پاک کردن لاک ناخن، استفاده از استون است. استون به شدت آسیب زا بوده و لایه ای را از روی ناخن بر می دارد و زمینه برای پوسته شدن و شکنندگی آن فراهم می شود. بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که فاقد استون هستند.

داشتن رژیم غذایی مناسب

گوجه فرنگی، گوشت قرمز، حبوبات و تخمه آفتابگردان دارای مقادیری ویتامین B هستند که به استحکام ناخن ها کمک می کنند و یکی از روش های جلوگیری از شکستن ناخن ها نیز می باشند.

خودداری از جویدن و کندن لبه های ناخن

این عادت عصبی بسیار شایع، علاوه بر ایجاد آلودگی و عفونت در اثر ورود میکروب ها به بدن، موجب بد شکل شدن ناخن و علت پوسته شدن اطراف ناخن می باشد. همان گونه که اشاره کردیم، لایه ای اطراف ناخن، در واقع سد نفوذ میکروب به این قسمت ها است، اما متاسفانه برخی افراد به منظور انجام برخی طراحی ها و موارد مربوط به زیبایی، اقدام به کندن این قسمت می کنند که خود علاوه بر تغییر ظاهر ناخن و از بین بردن سلامت و زیبایی ناخن ها موجب ورود عفونت شده و مشکلات متعددی در پی خواهد داشت.

اهمیت به ناخن پا فراموش نشود

اهمیت سلامت ناخن های پا، کمتر از ناخن های دست نیست و حتی در مواردی بسیار بیشتر نیز هست. از آن جایی که پا همواره در محیطی تاریک و مرطوب است، امکان رشد قارچ و باکتری در این فضا بیشتر بوده، در نتیجه سلامت و زیبایی ناخن ها بیشتر در معرض خطر قرار خواهد داشت. پس همان اندازه که به سلامت و بهداشت ناخن های دست اهمیت می دهید، به فکر ضد عفونی کردن ناخن های پا نیز باشید.

تشخیص وضعیت سلامت از طریق ناخن ها

تشخیص وضعیت سلامت از طریق ناخن ها

گاهی اوقات، سلامت و زیبایی ناخن ها و وضعیت ظاهری آنها ارتباط مستقیمی با سلامت عمومی بدن دارد. وجود برخی علائم در ناخن، نشانگر برخی بیماری هاست. برای مثال:

  • سفید شدن ناخن: مشکلات کبدی
  • سفید و صورتی شدن ناخن: مشکلات کلیوی
  • ضخیم شدن ناخن و زرد شدن رنگ آن: مشکلات ریوی
  • رنگ پریدگی ناخن: کم خونی
  • زردو آبی شدن ناخن: دیابت

بنا به گفته کارشناسان مجله ماه حتی در مواردی، پزشکان جهت انجام برخی معاینات، وضعیت ناخن را مورد بررسی قرار می دهند. برای مثال، از روی رنگ ناخن می توان وضعیت فشار خون یا دمای بدن را تشخیص داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید