خشکی پوست پا

خشکی پوست پا ، زمانی که صاف و نرم باشد، زیبایی بیشتری به پاها داده و راه رفتن با آن بسیار آسان تر خواهد بود. اما متاسفانه اغلب ما، آن چنان که باید، نسبت به زیبایی پا اهمیت قائل نشده و معمولا زیاد توجهی به آن نداریم. در برخی شرایط، مثلا در مواجه با آب و هوای سرد، پوست پا خشک شده و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. در مجله سلامت ماه ، امروز به شما آموزش خواهیم داد که چه طور با چند روش ساده می توان درمان خشکی پوست پا را از پا برطرف کرد و سلول های پوستی مرده را از سطح آن، پاک نمود.

دلیل و درمان خشکی پوست پا

برای داشتن پاهایی نرم و بدون مشکل پوستی، اغلب از روش های خانگی و ساده استفاده می شود. اما آن چه اهمیت دارد این است که دلیل عمده این پوسته شدن و خشکی کف پا چیست. با یافتن این مسئله، بهتر می توان روش بهبود مناسب را پیدا کرد و به کار برد.

عوامل چندان متعددی در ایجاد خشکی پوست پا ، دخیل نیستند. این خشکی یا در اثر مصرف برخی داروها ایجاد می شود و یا کمبود برخی ویتامین ها و املاح در بدن. در مواردی نیز برخی اختلالات پوستی مثل اگزما، انواع پسوریازیس یا صدفک منجر به ایجاد زبری در پا خواهد شد. اما عمده ترین علت این مسئله، تجمع سلول های پوستی مرده در اثر عادات بد است. برای مثال، عدم استفاده از کفش یا جوراب مناسب. زمانی که کفش، تنگ بوده و برای مدت طولانی جوراب به پا داشته باشیم، هوای کافی برای تنفس پوست پا وجود ندارد، در نتیجه امکان رشد سلول های جدید پوستی فراهم نخواهد شد، در نتیجه سلول های مرده بدون دفع، بر روی هم انباشته و منجر به خشکی پوست پا می شود.

از طرفی، ایستادن برای مدت زمان طولانی یا داشتن اضافه وزن، موجب افزایش فشار بر روی پا شده و روند تخریب سلول های پوستی، سرعت بیشتری خواهد داشت. استفاده از آب گرم برای شستن پا و عدم بهره مندی از مرطوب کننده های ویژه پا، پوست این قسمت را خشک کردن و در دراز مدت، موجب ایجاد ترک در پاشنه پا یا پوسته شدن اطراف آن می شود.

همه موارد گفته شده، عواملی است که شاید چندان مورد توجه ما قرار نگرفته، اما می تواند موجب آسیب جدی به پوست پا شده و در دراز مدت، لطافت پوست را به تدریج از بین ببرد.

اسکراب آبلیمو و شکر

بهترین روش درمان و از بین بردن خشکی پوست پا

  • استفاده از موز

موز، علاوه بر ایجاد رطوبت در پا، به راحتی سلول های مرده پوست را از بین برده و خشکی آن را برطرف میکند. دو عدد موز نرم را که دیگر قابل خوردن نیست، له کرده و آن را به شکل خمیر درآورید. سپس روی خشکی پوست پا و یا هر قسمت از پا که دچار خشکی شده را با آن پوشانده و 20 دقیقه زمان بگذارید. بعد از این مدت، پا را با آب ولرم بشویید و با یک مرطوب کننده مناسب، چرب کنید.

  • اسکراب آبلیمو و شکر

ترکیب آبلیمو و شکر بهترین اسکراب برای زیبایی پا ها در تابستان می باشد و بهترین گزینه برای از بین بردن سلول های مرده پوست هستند، به ویژه اگر از مواد طبیعی تشکیل شده باشند. مقداری آبلیمو را با چند قاشق شکر قهوه ای و چند قطره روغن زیتون مخلوط کرده و 2 تا 3 دقیقه کف پوست پا را با آن ماساژ دهید. سپس بعد از 30 دقیقه، پا را شسته و خشک کنید.

  • استفاده از قرص آسپرین

چند عدد قرص آسپرین را آسیاب کرده و پودر کنید. سپس با مقداری آب و چند قطره آب لیمو، خمیری تهیه کنید و آن را به خشکی پوست پا بزنید. در صورت امکان بهتر است پوست پا را با تکه ای حوله یا پارچه ضخیم بپوشانید تا در محیط گرم، رطوبت پا بالاتر رود. پس از اینکه خمیر را از پاهایتان پاک کردید، با استفاده از یک برس یا سنگ پا، سلول های مرده پوست را از کف پا جدا کرده و با مرطوب کننده، چرب کنید.

  • قرار دادن پا در تشت آب گرم

زمانی که پاها را برای مدت حدود 20 دقیقه در ظرف آب گرم قرار می دهید، سلول های مرده پوست پا و تکه های خشک شده آن به راحتی جدا شده و پوست لطیفی خواهید داشت. ظرف بزرگی را از آب ولرم پر کرده و پاها را چند دقیقه درون آن قرار دهید. سپس هر چند دقیقه یک بار، با یک برس یا سنگ پا، پوست خشک آن را از بین برده و دوباره پا را درون ظرف قرار دهید. اگرچه این کار تاثیر به سزایی در افزایش رطوبت و نرمی پا دارد، اما بهتر است تنها هفته ای یکبار، انجام شود.

پارافین تراپی درمان خشکی پوست پا

استفاده از پارافین، یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش های درمان خشکی پا و از بین بردن سلول های مرده پوستی است که ضمن نرم کردن پوست کف پا، به آن زیبایی و لطافت خاصی می بخشد. برای این کار، کافی است مقداری از پارافین بهداشتی را درظرفی با حرارت ماکروفر، ذوب کرده و به پا بزنید. پس از خشک شدن کامل پارافین و پس از گذشت حدود چند دقیقه، پارافین را از پا جدا کرده و با آب ولرم شست و شو دهید. پس از آن می توان پا را با انواع روغن های گیاهی ماساژ داد تا ضمن تقویت سیستم گردش خون در پا، رطوبت کافی ایجاد شود.

حفظ رطوبت پا و درمان خشکی با سرکه

سرکه به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی، ضمن برطرف کردن باکتری های موجود در پا، به از بین بردن پوست خشک کف پا و حفظ رطوبت آن کمک می کند. مقداری آب گرم را درون ظرفی ریخته و یک فنجان سرکه به آن اضافه کنید. نوع سرکه در این مورد، چندان تفاوتی نخواهد داشت. سپس پا را به مدت 10 تا 15 دقیقه درون ظرف گذاشته  و در صورت تمایل، با سنگ پا یا برس، آن بخش خشکی پوست پا را جدا کنید و البته استفاده از این روش، نباید به عنوان فعالیت روتین قرار گیرد، زیرا مصرف زیاد سرکه، خود موجب خشکی پوست خواهد شد.

بهترین روش پیشگیری از خشکی پوست پا

بهترین روش پیشگیری از خشکی پوست پا

از نظر کارشناسان مجله ماه بهترین راهکار جهت پیشگیری از تجمع سلول های مرده پوست و ایجاد خشکی پوست پا ، مرطوب نگه داشتن آن است. استفاده از انواع روغن ها برای ماساژ پا و یا استفاده از کرم های مرطوب کننده پا، ابزارهای مناسبی در این زمینه هستند. البته باید تا حد ممکن، از به کار بردن مواد حاوی الکل پرهیز کرد، زیرا الکل به طور کلی، موجب خشکی پوست در هر قسمتی از بدن خواهد شد. حفظ نظافت پا، استفاده از انواع اسکراب ها، خیساندن پا در آب و انواع ترکیبات گیاهی و همچنین پرهیز از شستن پا با آب گرم با حرارت بالا، از روش های حفظ لطافت پوست پا و جلوگیری از پوسته شدن آن می شود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید