افتادگی پوست بعد از زایمان

دوران بارداری، دورانی است پر از تغییرات عمده در فیزیک یک زن که گاهی فکر کردن به این حجم از تغییرات، موجب نگرانی بانوان جوانی می شود که قصد بارداری دارند. جنین، برای رشد خود، نیاز به فضای کافی دارد و بدن به طور ناخودآگاه، با افزایش حجم رحم، شکم و کشش پوست، این فضا را ایجاد می کند. این فرآیند در طول 9 ماه بارداری اتفاق می افتد، اما معمولا ترمیم تغییرات ایجاد شده، نیاز به زمانی بیش از اینها دارد. افتادگی پوست بعد از زایمان ، اختلالی است که به دغدغه بسیاری از مادران جوان تبدیل شده و همواره به دنبال یافتن راه کارهای جدیدی برای حفظ تناسب اندام در بارداری و پس از آن هستند. کارشناسان سلامت پوست ما در مجله سلامت ماه ، ضمن بررسی این مورد، چند راه کار برای برطرف کردن این مشکل را به شما ارائه خواهند داد.

درمان افتادگی پوست شکم بعد از زایمان

بارداری، عمدتا با تغییرات متعددی در پوست و شکل ظاهری فرد ایجاد می کند که برخی از آنها پس از مدتی از بین رفته و برخی دیگر حتی پس از زایمان نیز هم چنان نمایان بوده و فرد را از بابت شکل ظاهری، درگیر مشکلات زیادی می کند. پوست به دلیل داشتن مقادیر زیادی کلاژن، حالت انعطاف پذیری دارد. در واقع زمانی که فرد دچار افزایش وزن می شود، همین حالت انعطاف پذیری در پوست، کمک می کند تا وزن ایجاد شده برای بدن قابل تحمل باشد. اصولا کشش پوست به راحتی اتفاق افتاده، اما برگرداندن آن به حالت اولیه، بسیار مشکل خواهد بود.

زمانی که پوست تا حد زیادی کشش پیدا کند، به تدریج افتاده شده و از نظر ظاهری، برای فرد، بسیار آزاردهنده خواهد بود. به همین دلیل است که اغلب مادران پس از بارداری، به دنبال یافتن روش های متعددی هستند تا بتواند به برطرف شدن این مشکل کمک کند. متخصصان معتقدند که افتادگی پوست شکم بعد از زایمان ، قابل درمان است، اما همواره بر این نکته تاکید می کنند که این مسئله زمان بر بوده و نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد.  از جمله راه کارهایی که به برطرف کردن مشکل افتادگی پوست بعد از زایمان کمک می کند، شامل:

روش های درمان افتادگی پوست بعد از زایمان با تغذیه و ورزش

بدن برای ساختن عضلات و ماهیچه ها، نیاز به پروتئین دارد که با مصرف مناسب منابع پروتئینی، می توان این نیاز را برطرف نمود. هرچه عضلات و ماهیچه ها، تقویت شوند، شدت افتادگی پوست کاهش یافته و فرد به تناسب اندام دلخواه خود می رسد. از طرفی، پروتئین، حاوی کلاژن بوده و به ساخت این ترکیب در بدن کمک می کند. البته مقدار مصرف پروتئین به عوامل متعددی مثل قد، سن، میزان فعالیت بدنی و هم چنین وضعیت مادر در دوران شیردهی بستگی دارد. از نظر متخصصان، مصرف منابع پروتئینی جهت ساخت عضلات، یکی از موثرترین روش ها جهت برطرف کردن افتادگی پوست بعد از زایمان محسوب می شود.

علاوه بر پروتئین، فعالیت و ورزش منظم نیز به ساخت عضلات و ماهیچه ها کمک کرده و موجب برطرف شدن افتادگی پوست می شود. از طرفی، این تمرینات ورزشی، خود اثر قابل توجهی بر سفت کردن و جمع شدن پوست دارند. بهتر است تمرینات مناسب برای رفع افتادگی پوست بعد از زایمان را زیر نظر مربی مجرب، آغاز کرده و حتما او را در جریان وضعیت شیردهی و مدت زمان سپری شده از زایمان خود قرار دهید تا در برنامه ریزی ها، این موارد را مد نظر داشته باشند.

آب اکسیر جوانی است. اگر می خواهید پوستی شاداب، جوان و زیبا داشه باشید، از نوشیدن آب به مقدار مناسب در طول روز، غافل نشوید. آب علاوه بر اینکه چربی سوزی را افزایش می دهد و به تنظیم وزن کمک می کند، حالت ارتجاعی و انعطاف پذیر پوست را حفظ کرده و موجب برطرف شدن افتادگی پوست بعد از زایمان می شود. بسته به میزان فعالیت بدنی، هر فرد در طول روز به 8 تا 10 لیوان آب نیاز دارد. این میزان آب، جدا از دیگر مایعاتی است که با غذاهای دیگر وارد بدن می شود.

تاثیر نوشیدن آب زیاد بر رفع افتادگی پوست

درمان افتادگی پوست با استفاده از لوسیون ها

اغلب پزشکان پس از زایمان به مادران توصیه می کنند که حتما برای برطرف شدن مشکلات پوستی از جمله افتادگی پوست بعد از زایمان ، از لوسیون ها و کرم های حاوی کلاژن و ویتامین های آ, کا, سی  و ای استفاده کرده و با ماساژ پوست، به بازگشت حالت ارتجاعی به پوست کمک کنند. این کرم ها معمولا دستورات خاصی دارند که باید بر اساس تجویز پزشک، آن را بر روی پوست زده و مرتب ماساژ دهید.

دلایل هورمونی افتادگی پوست پس از زایمان

هورمون ها نقش به سزایی در دوران بارداری داشته و حتی پس از آن نیز ممکن است در موارد بسیاری دخیل باشند. در حقیقت بخش عمده ای از تغییرات دوران بارداری به دلیل تغییر در میزان ترشح هورمون ها در بدن است. هورمون کورتیزول از آن دسته هورمون هایی است که اگر در طول این دوران مورد غفلت قرار گیرد، مشکلات متعددی ایجاد خواهد کرد که یکی از آنها افتادگی پوست بعد از زایمان است. کورتیزول، بر مقدار سوختن کالری و از دست دادن چربی های اضافی، دخیل بوده و اگر میزان آن در بدن تنظیم نباشد، بازگشت حالت ارتجاعی پوست و ساخت عضله و رفع مشکلات پوستی، با مشکل مواجه می شود.

بخش عمده ای از فعالیت هورمون کورتیزول، به تغذیه و حالات روحی فرد بستگی دارد. هرچه فرد از لحاظ روحی تعادل بیشتری داشته باشد، تنظیم کورتیزول آسان تر است. به همین دلیل است که پزشکان تاکید دارند بعد از زایمان به مسئله افسردگی، توجه زیادی شده و حتما آن را مورد پیگیری قرار دهید.

پیشگیری از افتادگی پوست بعد از زایمان

راه های پیشگیری از افتادگی پوست بعد از زایمان

برخی از اختلالات و تغییراتی که در دوران بارداری گریبانگیر فرد می شود، غیر قابل کنترل است.  در واقع این یک فرآیند طبیعی است و همه مادران کم و بیش آن را تجربه می کنند. اما با رعایت یک سری نکات، می توان شدت اثرات بعد از زایمان را کاهش یافت. اگر به تناسب اندام خود اهمیت می دهید و افتادگی پوست بعد از زایمان برای شما اهمیت فراوانی دارد، تا حد ممکن از ایجاد وزن اضافی در دوران بارداری جلوگیری کنید. اضافه شدن مقداری وزن، طبیعی است، اما گاهی نداشتن تحرک و فعالیت بدنی، فرد را بیش از حد مجاز، دچار اضافه وزن در بارداری می کند.

داشتن تغذیه مناسب، مصرف مناسب انواع ویتامین ها و املاح و داشتن ورزش در دوران حاملگی، توجه به میزان کالری مورد نیاز دوران بارداری ، توجه به توصیه های پزشک، استفاده از کرم های مراقبت از پوست در این دوران و مواردی از این دست، کمک می کند تا بتوانید از بروز چنین اختلالات پوستی پیشگیری کنید.

همان طور که اشاره کردیم، اگرچه در بسیاری از موارد پیشگیری و درمان برخی اختلالات پس از زایمان، زمان بر بوده و نیاز به صبر زیادی دارد، اما به هر حال تلاش در این زمینه نتیجه بخش بوده و می تواند شما را به تناسب اندام دلخواه برساند. افتادگی پوست بعد از زایمان موردی بود که به عنوان مثالی در این زمینه توسط کارشناسان مجله اینترنتی ماه مطرح شد و نشان داد که با کمی مراقبت، حتی پس از زایمان نیز می توان وزنی متعادل و اندامی زیبا داشت.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید