تاثیر قهوه بر معده و اسید آن

اغلب افراد در مناطق مختلف دنیا، روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می کنند، زیرا بر این باورند که قهوه، انرژی مورد نیاز برای آغاز یک روز کاری و پر مشغله را برای آنان فراهم می کند. از طرفی بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی کارشناسان مجله سلامت ماه ، فواید بی نظیر این نوشیدنی مثل تاثیر قهوه بر طول عمر انسان ، باعث علاقه افراد به آن شده است. اما متاسفانه با وجود این حجم از مصرف، برخی افراد پس از نوشیدن قهوه، دچار مشکلاتی در فرآیند عملکردی سیستم گوارش و معده می شوند. اگرچه هنوز به طور دقیق، علت این مسئله مشخص نیست، اما راهکارهای مختلفی نیز برای از بین بردن این اختلال پیشنهاد شده است. در ادامه، در مورد تاثیر قهوه بر معده و اسید آن توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

تاثیر قهوه بر معده و ایجاد ناراحتی دستگاه گوارش

مطالعه و تحقیق در زمینه بررسی خواص قهوه، قدمت بسیاری دارد. سال هاست که محققان در پی کشف فواید و مضرات قهوه، این نوشیدنی محبوب هستند و البته نتایج خوبی نیز از این تحقیقات به دست آمده است. به گفته کارشناسان، علاوه بر تاثیر قهوه بر فشار خون ، بیماری دیابت و همچنین پیشگیری از سرطان روده، این نوشیدنی می تواند زمینه ساز بروز مشکلات گوارشی نیز باشد. در واقع افرادی که به دلایل مختلف، از بابت سلامت دستگاه گوارش دچار مشکل هستند، مجاز به  نوشیدن قهوه نیستند، زیرا ترکیبات موجود در آن، فعالیت سیستم گوارش را کمی دچار اختلال خواهد کرد و موجب نمایان شدن تاثیر قهوه بر معده و اسید آن می گردد.

اما مسئله اینجاست که اولا چه ترکیبی در قهوه منجر به بروز چنین مشکلی خواهد شد و دوم اینکه آیا وجود این مشکل، مانع از بهره مندی فرد از دیگر مزایای موجود در آن می شود؟ برای بررسی بهتر و دقیق تر این مورد، در ادامه در زمینه ارتباط قهوه و ناراحتی دستگاه گوارش  بیشتر توضیح خواهیم داد.

تاثیر قهوه یا کافئین بر معده

سوالی که ممکن است پس از مطرح کردن مشکل گوارشی در اثر مصرف قهوه در ذهن ایجاد شود این است که آیا خود قهوه موجب بروز این مشکل می شود یا کافئین موجود در آن؟

در پاسخ باید گفت که قهوه تنها یکی از مواد حاوی کافئین است که ما روزانه در رژیم غذایی خود استفاده می کنیم. نوشابه های گازدار، شکلات و برخی از چایی ها و دمنوش ها نیز حاوی کافئین هستند. پس اگر مشکل تنها به دلیل وجود کافئین بود، با مصرف نوشابه یا چایی نیز، فرد دچار اختلال در سیستم گوارش می شد. از طرفی، بررسی ها نشان می دهد که حتی قهوه بدون کافئین نیز ممکن است موجب اسهال یا سوزش معده شود. پس در حقیقت تاثیر قهوه بر معده و اسید آن ، به دلیل خود قهوه است نه کافئین موجود در آن.

تاثیر قهوه بر رفلاکس معده

قهوه، در برخی افراد موجب بروز سوزش معده یا رفلاکس می شود. اصولا رفلاکس به حالتی اطلاق می گردد که در آن LES یا ماهیچه های معده، توانایی کنترل اسید را در فضای معده نداشته و اسید به بالا بازگشته و وارد دهان می شود. زمانی که اسید معده از محیط معده خارج شود، فرد احساس سوزش در مری یا انتهای گلو کرده و مزه ای تلخ و آزار دهنده در دهان دارد. قهوه و ترکیبات موجود در آن، تاثیر به سزایی بر فعالیت ماهیچه های LES داشته و این مشکل را به وجود می آورد. به همین دلیل است که در مورد تاثیر قهوه بر معده و اسید آن گفته می شود که نوشیدن قهوه به ویژه با معده خالی، خطر ابتلا به رفلاکس را بیشتر می کند.

قهوه موثر در ایجاد زخم معده

قهوه موثر در ایجاد زخم معده

زخم معده، یکی دیگر از اختلالات گوارشی است که ممکن است پس از مصرف قهوه در فرد ایجاد شود. در واقع یکی از مواردی که در مورد تاثیر قهوه بر معده و اسید آن مطرح شد و محققان نیز بر آن تاکید داشتند، زخم معده بود. زخم معده یا بر روی دیواره های خود معده ایجاد می شود یا در قسمت های ابتدایی روده کوچک و عامل اصلی آن نیز، وجود نوعی باکتری به نام اچ پیلوری است. اگرچه قهوه به تنهایی و مستقیما عامل ایجاد زخم معده نیست، اما می تواند فعالیت باکتری اچ پیلوری را در معده تحت تاثیر قرار داده و با تحریک آن، زمینه را برای ایجاد مشکلات گوارشی متعدد فراهم سازد.

تاثیر قهوه بر کم آبی بدن

کافئین، ترکیبی موثر در قهوه است که موجب افزایش انرژی در فرد شده و حالتی شاداب و سرزنده در فرد ایجاد می کند. با ایجاد این حس انرژی زا، مقدار پمپاژ خون در قلب افزایش یافته و مقدار خون بیشتری به بخش های مختلف فرستاده می شود. در همین راستا، حجم مایعات وارد شده به کلیه بیشتر شده، در نتیجه دفعات ادرار نیز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که گفته شده مصرف زیاد قهوه، علاوه بر مبحث تاثیر قهوه بر معده و اسید آن موجب خروج مقدار زیادی مایعات از بدن شده و سیستم گوارشی را با کمبود آب مواجه می سازد. در چنین مواردی، حتی ممکن است فرد درگیر یبوست یا خشکی روده نیز بشود. پس یکی از دیگر جنبه های ارتباط میان قهوه و ناراحتی دستگاه گوارش ، اختلال در میزان آب بدن است.

از آن جایی که قهوه فعالیت روده بزرگ را نیز تحریک می کند، مشکلاتی مثل یبوست یا اسهال و یا اختلال در دفع ادرار نیز ممکن است برای فرد به همراه داشته باشد.

بهترین راه پیشگیری از تاثیر بد قهوه بر معده

مشکلاتی مثل سوزش معده یا رفلاکس، زخم معده، اسهال یا هر اختلال دیگری در فرآیند عملکردی سیستم گوارش در اثر نوشیدن قهوه را میتوان با کمک راهکارهایی ساده، به راحتی برطرف نمود. هر کدام از روش هایی که در زیر معرفی می شود، مزایا  و مضرات خاص خود را دارد و هر کدام ممکن است مناسب گروهی از افراد باشد. جلوگیری از تاثیر قهوه بر معده و اسید آن با روش هایی که در ادامه بیان می کنیم امکان پذیر است:

  • انتخاب قهوه بدون کافئین: اگر چه اشاره کردیم که کافئین، تنها عامل بروز مشکلات گوارشی در قهوه نیست، اما برای پیشگیری از بروز مشکل، بهتر است تا حد ممکن از قهوه بدون کافئین استفاده نمایید.
  • اضافه کردن شیر: در صورتی که معده شما نسبت به شیر حساسیت ندارد، می توان برای کاهش معده درد ناشی از خوردن قهوه، به آن کمی شیر اضافه کرد.
  • نوشیدن قهوه سرد: قهوه زمانی که با آب سرد تهیه شود، مقدار اسید کمتری داشته، در نتیجه تاثیر کمتری بر میزان ترشح اسید در معده خواهد داشت.
  • پرهیز از خوردن قهوه در حالت ناشتا: قهوه خود به تنهایی عامل بروز مشکلات گوارشی نیست. بلکه ترکیبات موجود در آن، عوامل مرتبط با بروز مشکلات گوارشی را تحریک می کند. زمانی که شما قهوه را با معده خالی می نوشید، اسید موجود در آن، شدت ترشح اسید معده را افزایش داده و مقدار زیادی اسید، تنها برای هضم حجم کمی مایع تولید می شود و همین امر، دیواره های آن را تخریب می نماید.
  • عصرها قهوه ننوشید: به طور کلی، مقدار ترشح اسید معده در ساعات پایانی روز بیشتر است. نوشیدن قهوه در این ساعات، علاوه بر تاثیری که بر عملکرد مغز دارد، موجب بروز رفلاکس نیز خواهد شد.

پیشگیری از مشکل گوارشی پس از مصرف قهوه

کنترل مصرف قهوه و جلوگیری از آسیب

قهوه از نوشیدنی های پر مصرفی است که علی رغم خواصی که برای بدن و روحیه انسان دارد، می تواند زمینه ساز مشکلات متعددی برای فرد باشد. از نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، تاثیر قهوه بر معده و اسید آن ، تنها یکی از مشکلاتی است که در اثر مصرف بیش از حد قهوه ممکن است ایجاد شود. بررسی های انجام شده در زمینه شناخت ارتباط میان قهوه و ناراحتی دستگاه گوارش نشان می دهد که قهوه در صورتی که با سیستم کلی بدن فرد سازگاری نداشته باشد، می تواند به جز گوارش، بخش های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید