تاثیر شنبلیله بر مو

در سال های اخیر، استفاده از مواد گیاهی و طبیعی در درمان انواع بیماری ها و مشکلات مرتبط با سلامتی، بسیار افزایش یافته و بهره مندی از خواص گیاهان، مورد توجه بسیاری از کارشناسان نیز قرار گرفته است. یکی از شاخه هایی که بیش از همه از روش های خانگی و گیاهی جهت درمان اختلالات خود بسیار استفاده برده، بخش سلامت پوست و مو است. برای مثال، محققان به این نتیجه رسیدند که خواص بی نظیر گیاهی به نام شنبلیله، تاثیر به سزایی در رشد و تقویت موها دارد. به دلیل اهمیت این مسئله، بخش سلامت امروز مجله ماه را به معرفی و تاثیر شنبلیله بر موها اختصاص داه ایم.

خواص روغن و برگ شنبلیله برای مو

شنبلیله، گیاهی است سبز رنگ به ارتفاع 60 تا 90 سانتی متر که گل های سفید رنگی حاوی دانه های قهوه ای دارد که در بسیاری از موارد، به جای برگ، می توان از خواص این دانه های قهوه ای نیز استفاده کرد. از قرن ها پیش، شنبلیله عضوی از رژیم غذایی چینی ها بوده و در بسیاری از موارد، در طب سنتی، از تاثیر آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

گیاه شنبلیله حاوی موادی مثل فیبر، پروتئین، چربی، آهن، منیزیم و منگنز است که هر کدام از این ها، خواص خود را دارند. به گفته محققان، علاوه بر اینکه تاثیر شنبلیله بر مو بسیار زیاد است، در مواردی دیگر مثل افزایش شیر در مادران شیرده، افزایش میزان تستوسترون در مردان، کنترل بیماری دیابت و قند خون، کنترل اشتها، کنترل سطح چربی خون و تاثیر بر سوزش معده کاربرد فراوانی دارد.

اما در کنار این مزایا، از شنبلیله برای تقویت و شادابی بیشتر مو و حفظ سلامت آن نیز استفاده می شود. در بسیاری از موارد، اغلب شامپوها و محصولات آرایشی، حاوی عصاره شنبلیله یا تخم آن است.

تاثیر شنبلیله برای حفظ سلامت مو

تاثیر شنبلیله برای حفظ سلامت مو

یکی از راه های پیشگیری و کنترل ریزش مو در زنان استفاده از شنبلیله است که تقریبا تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مو را شامل می شود. به همین دلیل ترکیبی است فوق العاده. از طرفی، دارای نوعی اسید است که مانع از ریزش مو شده و از آسیب هایی که در اثر برخورد با انواع مواد شیمیایی ممکن است به ساقه مو وارد شود، جلوگیری می کند.

تاثیر شنبلیله بر مو به این صورت است که انواع ویتامین های آ، ب، کا، ث و هم چنین اسید نیکوتینیک موجود در آن، منجر به افزایش طول عمر تارهای مو می شود. کمک به رشد مجدد آنها، پر پشت شدن مو و حفظ رطوبت در پوست سر می کند و موهای آسیب دیده را به راحتی احیا می کند.

ماسک شنبلیله برای مو

گاهی اوقات، مصرف زیاد شامپوهای شیمیایی، طراوت و درخشندگی مو را گرفته و تار مو را کدر می کند. محتویات ژله مانند درون برگ شنبلیله این درخشندگی را به موها بازگردانده و موجب شفافیت هر چه بیشتر آن خواهد شد. کافی است مقداری برگ شنبلیله را با یک لیوان آب جوشانده، تا حدی که سبزی کاملا نرم و له شده باشد. سپس آن را به شکل خمیر درآورده و بر روی پوست سر و ریشه مو، ماساژ دهید. پس از حدود 30 دقیقه، موها را با یک شامپوی ملایم، شست و شو کنید.

خواص روغن شنبلیله برای ترمیم موی آسیب دیده

برای تهیه روغن حاوی شنبلیله، چند عدد برگ کاری را با دو قاشق روغن نارگیل و تعدادی دانه شنبلیله درون ظرفی ریخته و آن را به مدت یک ساعت بپوشانید، به شکلی که مایعی تقریبا به غلظت روغن تهیه شود. سپس با این روغن، پوست سر و ساقه مو را چرب کرده و ماساژ دهید و تاثیر شنبلیله بر مو را مشاهده کنید.

ریزش مو معمولا علل متعددی دارد که امکان برطرف کردن همه آنها در آن واحد وجود ندارد. یکی از این عوامل، آسیب جدی به مو هاست که به تدریج موجب سست شدن ریشه مو و ریزش آن می شود. در این میان نباید از تاثیر شنبلیله بر مو غافل شد. چرا که با کمک به ترمیم آسیب موها، می تواند مانع از ریزش مو و کم پشت شدن آن شود. برای این کار، مقداری دانه شنبلیله را با چند قطره روغن نارگیل جوشانده تا مخلوط شود و مایعی تقریبا غلیظ به وجود آورد، سپس آن را به پوست سر و ساقه مو زده و پس از حدود 15 دقیقه، با یک شامپوی ملایم شست و شو دهید.

شنبلیله به عنوان محرک رشد موها

یکی از موثرترین و مطمئن ترین راه ها جهت تحریک رشد مو، استفاده از دانه شنبلیله است. کافی است چند دانه شنبلیله را با مقداری روغن زیتون مخلوط و بجوشانید و سپس با آن، پوست سر را ماساژ دهید. پس از چند بار استفاده، قطعا شاهد تاثیر بی نظیر این گیاه خواهید بود.

درمان خارش و خشکی پوست سر با شنبلیله

شنبلیله به دلیل داشتن انواع ویتامین ها، قادر است کمبود مواد مغذی در مو را جبران کرده و با افزایش رطوبت پوست سر، از خارش و خشکی آن جلوگیری کند. در صورتی که از خارش سر رنج می برید، چند دانه شنبلیله را با یک عدد زرده تخم مرغ مخلوط کرده و همانند ماسک، بر روی پوست سر قرار دهید. پس از گذشت 30 دقیقه آن را با آب ولرم و یک شامپوی مناسب، بشویید.

شوره سر علل متعددی دارد. گاهی در اثر چربی بیش از حد مو ایجاد می شود و گاهی نیز مناسب نبودن نوع شامپو یا کمبود ماده ای مغذی در بدن موجب ایجاد شوره می شود. در هر صورت، یکی از درمان های خانگی رفع شوره سر استفاده از شنبلیله است. مقداری برگ سبز شنبلیله را با چند قاشق ماست مخلوط کرده و به ساقه موها بزنید. این کار علاوه بر ایجاد حس خنکی در سر، پس از چند بار استفاده، شوره را به طور کلی از بین خواهد برد.

صاف کردن موهای فر با شنبلیله

زمانی که برگ شنبلیله را له کنید، حالتی ژله ای دارد که باعث لخت شدن مو و از بین رفتن حالت فر آن می شود. اگر قصد دارید تا حالت موج دار مو را از بین ببرید و از تاثیر شنبلیله بر موی فر شگفت زده شوید، مقداری شنبلیله را درون یک ظرف آب گرم ریخته و شب تا صبح نگه دارید. سپس شنبلیله را درون آب له کرده و آن را از صافی رد کنید. آب سبز رنگ به دست آمده را به شامپو اضافه کرده و از آن استفاده کنید. استفاده منظم از این شامپو، حالت فری مو را از بین برده و آن را صاف و لخت می کند.

پیشگیری از سفید شدن موها با شنبلیله

پیشگیری از سفید شدن موها با شنبلیله

ترکیبات موجود در گیاه شنبلیله، رنگدانه های مو را تحریک کرده و مانع از سفید شدن سریع موها به ویژه در سنین کم می شود. اضافه کردن مخلوط آب شنبلیله به شامپو یا استفاده از انواع ماسک های تهیه شده از دانه شنبلیله، در حفظ رنگ تیره موها بسیار موثر است.

از نظر محققان مجله سلامت ماه در همه موارد گفته شده، بهتر است از برگ تازه شنبلیله استفاده کرد و تا حد ممکن، دانه های نرم تر آن را انتخاب نمود. موارد گفته شده، تنها بخشی از خواص بی نظیر این گیاه و تاثیر شنبلیله بر مو و پوست سر بود. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید