روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی

افزایش قد، مسئله ای ژنتیکی است که ارتباط تنگاتنگی با خصوصیات وراثتی داشته و تحت تاثیر آن قرار دارد. انسان تا سن خاصی رشد کرده و پس از آن، تقریبا رشد متوقف می شود. اما محققان بر این باورند که در مواردی، می توان با کمک یک سری راه کارهای طبیعی، حتی بعد از سن 25 سالگی نیز قد بلندتری داشت، البته به شرطی که عوامل متعددی مثل سلامت استخوان ها و هم چنین سلامت عمومی بدن، مد نظر قرار بگیرد. ورزش و فعالیت بدنی، تغذیه مناسب، حفظ سلامت استخوان ها و داشتن خواب کافی از جمله روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی است که کارشناسان مجله سلامت ماه به طور مفصل در ادامه این موارد را شرح خواهند داد.

روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی چیست

داشتن قد بلند، یکی از خصوصیات مثبت ظاهری است که به عنوان یک مزیت برای افراد محسوب می شود. اما برخی گروه ها به صورت ژنتیکی، قد کوتاه تری داشته و گاهی از این ویژگی بسیار رنج می برند. سیستم بدن انسان به گونه ای طراحی شده که پس از یک سن خاص، رشد قدی وی، تقریبا متوقف خواهد شد. اما محققان بر این باورند که گاهی اوقات این امکان وجود دارد که حتی بعد از سن 25 سالگی نیز قد، کمی افزایش پیدا کند، البته در صورتی که تمامی شرایط لازم، از جمله عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی وجود داشته باشد. قبل از پرداختن به روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی ابتدا بهتر است بدانیم چه عواملی بر افزایش قد موثرند.

چه عواملی بر افزایش قد اثرگذار است

از نظر پزشکان، عوامل بیولوژیکی و فیزیکی متعددی وجود دارد که از زمان کودکی بر افزایش قد اثرگذار است که شامل موارد زیر میشود:

عوامل ژنتیکی: قد، خصوصیتی ظاهری است که تحت تاثیر عوامل ژنتیکی متعددی مثل توده بدنی یا BMI و سطح کلسترول قرار داد. تقریبا 60 تا 80 درصد از تفاوتهای قدی میان افراد، به دلیل وجود اختلاف در خصوصیات ژنتیکی است و تنها 20 تا 40 درصد آن به عوامل محیطی و فیزیکی مثل تغذیه مربوط میشود. به طور کلی، وراثت و خصوصیات مربوط به آن، مشخص میکند که یک فرد در بزرگسالی قد بلندی دارد یا خیر. در واقع اگر به میانگین قد در یک خانواده توجه کنیم، میتوان حدس زد که عضو بعدی این خانواده قد بلندی دارد یا کوتاه قد خواهد شد. تفاوتهای ژنتیکی در میان نژادهای مختلف متفاوت است. برای مثال، چینی ها به نسبت مردمان غرب، قد کوتاه تری دارند. البته در این مورد، شرایط محیطی، نوع تغذیه و سبک زندگی نیز بی تاثیر نیست.

عوامل غیرژنتیکی: به جز عوامل ژنتیکی، موارد دیگری مثل بیماری ها، نداشتن فعالیت بدنی و عدم تعادل در ترشح هورمون ها نیز بر رشد قدی اثرگذار است. بیماری های متعددی که در دوران کودکی اتفاق می افتد، یکی از عمده ترین مسائلی است که مستقیما بر قد کودک اثرگذار است، اما در اغلب موارد، پس از سن بلوغ، با ایجاد تعادل در ترشح هورمون های بدن، ممکن است بخش عمده ای از این کمبود، برطرف خواهد شد. از طرفی پزشکان توصیه میکنند که اگر از نظر ژنتیکی، کوتاه تر هستید، یکی از روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی این است  که از همان دوران کودکی فرزندان را به انجام ورزش و داشتن تحرک عادت بدهید تا با تحریک رشد استخوانی و اسکلتی، قد بلندتری نسبت به دیگر اعضای خانواده داشته باشند.

چرا رشد قدی در سن خاصی متوقف می شود

اصولا افزایش قد تا سن 18 سالگی در زنان و تا سن 24 سالگی در مردان ادامه دارد. معمولا تغییر در ارتفاع بعد از این سن به دلیل کاهش ترشح هورمون های مرتبط با آن، امکان پذیر نیست. از جمله مشخص ترین هورمون های رشد که بر افزایش قد موثر هستند، HGH، تیروئید و هورمون های جنسی است. با افزایش سن، رشد استخوان ها تقریبا متوقف شده، از این رو، رشد قدی نیز در همان حالت باقی خواهد ماند. بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که هر زمان فرآیند رشد استخوان ها متوقف شد، قطعا افزایش قد نیز متوقف خواهد شد.

چند روش ساده برای افزایش قد پس از 25 سالگی

علی رغم این که افزایش قد تا سن خاصی ادامه داشته و پس از آن تقریبا ثابت خواهد ماند، اما محققان بر این باورند که حتی بعد از سن 25 سالگی نیز می توان مقداری قد را افزایش داد، البته با روش های اصولی و به میزان کم. از جمله روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی ، می توان به این موارد اشاره کرد:

تاثیر قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید

نور خورشید، یکی از مهم ترین و غنی ترین منابع تامین ویتامین D مورد نیاز بدن است که از ویتامین های ضروری برای بلند شدن قد می باشد، زیرا منجر به رشد هرچه بیشتر استخوان ها می شود. پوست بدن ما این قابلیت را دارد که نور دریافت شده از خورشید را به ویتامین D تبدیل کند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که بهره مندی از این خاصیت نور خورشید، محدود به زمان های خاصی از روز می باشد. برای مثال ساعات اولیه روز یا ساعات پایانی نزدیک به غروب خورشید، بهترین زمان جذب ویتامین دی است. زیرا مقدار تابش اشعه های مضر در این اوقات به حداقل خود می رسد.

داشتن خواب مناسب

اشاره کردیم که ترشح هورمون ها نقش به سزایی در رشد استخوان ها دارد و قطعا رشد استخوان ها، لازمه رشد قدی است. بخش قابل توجهی از فرآیند تنظیم هورمونی، در هنگام خواب اتفاق می افتد که یکی از اثرات مثبت خواب کافی بر بدن می باشد. بنابراین می توان گفت که داشتن خواب کافی و مفید نیز یکی از روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی است.

داشتن خواب مناسب

برای این که خواب مناسبی داشته باشید، باید چند نکته را رعایت کنید. فاصله صرف شام تا ساعت خواب، بیش از 3 ساعت باشد، از بالشت مناسب استفاده کنید، دما و نور اتاق را در حد متعادل تنظیم نمایید، 3 ساعت قبل از خواب، از وسایل الکترونیکی مثل موبایل و تلویزیون استفاده نکنید و در صورت امکان از دمنوش های آرام بخش قبل از خواب بهره مند شوید. علاوه بر این، حالت مناسب خوابیدن نیز بر رشد و سلامت استخوان ها و افزایش قد، اثرگذار است.

تغذیه مناسب برای رشد قد

تغذیه مناسب و داشتن یک رژیم غذایی متعادل، عمده ترین مسئله ای است که به حفظ سلامت عمومی بدن و رشد استخوان ها کمک می کند، و یکی از روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی می باشد. تغذیه مناسب، برنامه ای است که در آن از تمامی گروه های غذایی، ویتامین ها و املاح به مقدار متعادل استفاده شود.

مصرف به اندازه لبنیات: شیر و لبنیات منابع غنی ویتامین های A، B، D و E و هم چنین کلسیم و پروتئین هستند و برای استحکام و سلامت استخوان ها، ضروری می باشند.

گنجاندن مرغ در رژیم غذایی: مرغ یکی از غذاهای سرشار از پروتئین است که نیاز بدن به این ترکیب ضروری را در افرادی که تمایلی به مصرف گوشت قرمز ندارند، تامین می کند. وجود مرغ در رژیم غذایی روزانه، به ساخت و استحکام ماهیچه ها و بافت ها کمک می کند.

میوه و سبزیجات: درصد بسیاری از نیاز بدن به ویتامین ها و املاح، از طریق مصرف میوه و سبزیجات تامین می شود. هویج، حبوبات، سیب زمینی، موز، سیب و سبزیجات با برگ سبز، کمک می کند تا قد بلندتری داشته باشید.

اثرات مصرف سویا در افزایش قد: سویا نوعی پروتئین گیاهی است که وجود آن برای رشد استخوان ها و استحکام آن ها ضروری است. سویا جایگزین مناسبی برای منابع پروتئینی حیوانی است و مناسب افراد گیاهخواری است که با کمبود پروتئین رو به رو هستند. پزشکان توصیه می کنند مصرف 50 گرم سویا در روز، مقدار استاندارد است و نباید بیش از این میزان، پروتئین گیاهی وارد بدن شود.

تخم مرغ، گوشت قرمز و ماهی: این مواد نیز علاوه بر منابع پروتئینی، حاوی کلسیم و ویتامین D هستند و مصرف منظم آن ها در رژیم غذایی روزانه، منجر به سلامت استخوان ها، در نتیجه افزایش رشد قدی می شود.

تاثیر ورزش و فعالیت بدنی در افزایش قد

علاوه بر موارد گفته شده، اشاره کردیم که ورزش منظم و داشتن تحرک نیز نقش به سزایی در فرآیند افزایش قد دارد، به گونه ای که از نظر محققان، یکی از روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی ، انجام یک سری حرکات مشخص ورزشی است، که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

تاثیرشنا بر فعالیت ماهیچه ها

شنا جزء ورزش هایی است که تقریبا تمامی بخش های مختلف بدن را درگیر کرده و با کشش همه عضلات و فعالیت همه ماهیچه ها، به رشد بیشتر و افزایش قد کمک می کند. البته توجه داشته باشید که اگر از شنا به عنوان روش افزایش قد استفاده می کنید. باید مدت زمان زیادی را صرف آن نمایید، زیرا در دراز مدت نتیجه خواهد داشت.

تاثیرشنا بر فعالیت ماهیچه ها

ارتباط دوچرخه سواری و افزایش قد

یکی دیگر از روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی دوچرخه سواری است. هنگام انجام این ورزش، ماهیچه های اصلی و مهم دست و پا که در رشد قدی اثرگذار هستند، درگیر شده و دچار کشش و جنبش می شوند. از طرفی، ضربان قلب را بالا برده و با تقویت سیستم گردش خون ، به سلامت عمومی بدن منجر خواهد شد. معمولا 1 تا 4 ماه طول خواهد کشید تا اثرات دوچرخه سواری بر افزایش قد، مشخص شود.

طناب زدن و تاثیر آن دررشد قد

گاهی اوقات، فرد از نظر قدی در حد متعادلی است، اما بد شکلی پاها و یا پرانتزی بودن آن، موجب می شود تا از نظر ظاهری، کوتاه قد به نظر برسد. طناب زدن اختلالات ناشی از بد شکلی را برطرف کرده و با به کار گیری عضلات و ماهیچه های پا با افزایش قد کمک خواهد کرد.

پیاده روی روشی آسان برای افزایش قد

از روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی که امکان انجام آن تقریبا برای همه وجود دارد، پیاده روی است. پیاده روی به نوعی یک راه کار کاهش استرس و اضطراب به شمار می آید و باعث می شود تا مقدار ترشح هورمون های رشد افزایش پیدا کند. به علاوه، چربی های اضافه بدن را از بین برده و با لاغرتر شدن فرد، قطعا بلندی قد، خود را بیشتر نشان خواهد داد. 30 دقیقه پیاده روی در روز، در بلندی قد در سنین بعد از رشد، موثر است.

فواید ورزش یوگا برای قد

یوگا ورزش آرام بخش ذهنی است، اما از نظر فیزیکی فواید بسیاری دارد. تمرینات یوگا، باعث می شود تا میزان ترشح هورمون رشد در بدن افزایش یافته و رشد قدی تحت تاثیر آن، بیشتر شود. یوگا، به داشتن خواب راحت کمک کرده و از این طریق در متعادل سازی ترشح هورمون ها دخیل خواهد بود.

فواید ورزش یوگا برای قد

شاید افزایش قد بعد از سن بلوغ، مسئله ای غیر قابل باور برای برخی افراد باشد، زیرا معتقدند که پس از سن مشخصی، دیگر امکان رشد بدنی وجود ندارد. اما باید بدانید که در بسیاری از موارد، می توان حتی در این دوران نیز به رشد قدی کمک کرد. روش های ساده برای افزایش قد بعد از 25 سالگی اغلب شامل توجه به استحکام و سلامت استخوان هاست، زیرا نقش به سزایی در افزایش رشد قدی دارند. از نظر کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، مصرف منابع کلسیم، ویتامین دی و ویتامین آ از موثرترین روش های حفظ استحکام و سلامت استخوان هاست.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید