راهکار کاهش استرس و اضطراب

استرس یکی از انواع درگیری های ذهنی و روانی است که تقریبا اغلب افراد با آن درگیر هستند. بر اساس تحقیقات مجله سلامت ماه ، آمار ها نشان می دهند که حدود 70 درصد از بزرگسالان در سراسر دنیا، دچار درجات مختلف استرس هستند و با عوارض آن دست و پنجه نرم می کنند. اغلب محققان و کارشناسان علم روانشناسی، در پی کشف راهکار کاهش استرس و اضطراب هستند تا بتوانند از عوارض متعدد آن جلوگیری کنند. استرس نه تنها ذهن، بلکه جسم فرد را نیز تحت تاثیر قرار داده و تعادل را در فرد بر هم می زند. نشانه های استرس و اضطراب شدید و روش هایی که می تواند به کاهش استرس در موقعیت های گوناگون کمک کند را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

راهکار کاهش استرس و اضطراب در همه شرایط

برای پیدا کردن راهکار کاهش استرس و اضطراب ابتدا باید دید که علت اصلی چیست. شدت استرس و عوامل تاثیر گذار در این جریان در همه افراد یکسان نیست. برای مثال، یک موقعیت خاص اجتماعی ممکن است برای یک نفر استرس زا و چالش برانگیز باشد، در حالی که برای دیگری هیچ گونه واکنشی در پی نداشته باشد. پس استفاده از یک روش خاص، بستگی به موقعیت فردی دارد و نمی توان گفت یک روش می تواند در همه موثر و کارساز باشد.

غذاهای موثر در کاهش استرس و اضطراب

  • مغزها: ویتامین B از جمله ترکیباتی است که می تواند به کاهش استرس در فرد کمک کند. مصرف مغزها به دلیل داشتن مقادیر غنی ویتامین ب از راهکار کاهش استرس و اضطراب هستند. این ویتامین، فعالیت انتقال دهنده های عصبی را بهبود بخشیده و با تولید دوپامین در مغز ، فرد را سرحال می کند. به علاوه، پتاسیم موجود در مغزها فشار خون که یکی از علل استرس است را کنترل می کند.
  • فلفل قرمز: علاوه بر مرکبات، انواع فلفل ها نیز دارای مقادیر زیادی ویتامین C هستند که به فعالیت بهتر مغز کمک کرده و با تامین انرژی مورد نیاز، فرد را از خستگی و فشار روحی دور می کند.
  • سبزیجات با برگ سبز: این نوع سبزیجات مثل اسفناج یا جعفری، به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی، تولید دوپامین و سروتونین را در مغز افزایش داده و موجب شادابی بیشتر و کنترل و کاهش استرس و اضطراب در فرد می شود.
  • توت فرنگی: توت فرنگی از منابع غنی آنتی اکسیدان است که علاوه بر تاثیر در افزایش میزان دوپامین در مغز ، با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و با تسهیل خون رسانی به مغز و از بین بردن سموم شیمیایی در آن، یک راهکار کاهش استرس و اضطراب و رهایی از فشار روحی و استرس است.
  • چای: انواع مختلف چای از جمله چای سیاه و سبز، به دلیل داشتن مقادیری کافئین فرد را سر حال کرده و گرمای این نوشیدنی تاثیری شگفت انگیز بر کاهش استرس خواهد داشت.

غذاهای موثر در کاهش استرس و اضطراب

راهکار کاهش استرس در کودکان

کودکان نیز مانند بزرگسالان در مواقعی دچار استرس شده و این مسئله زمانی که از حد طبیعی خارج شود، عواقب جبران ناپذیری برای کودک خواهد داشت. در واقع اگر استرس در کودک به درستی تحت کنترل قرار نگیرد، خطرناک خواهد بود. از جمله راهکار کاهش استرس و اضطراب که در این زمینه به کودک کمک می کند، شامل موارد زیر می باشد.

  • برنامه ریزی صحیح برای کودک : یکی از مسائلی که باعث شده کودکان زیا دچار استرس شوند، برنامه ریزی های پیچیده و فشرده ای است که والدین برای آنان در نظر می گیرند. مدرسه، فعالیت های گروهی متعدد، کلاس های هنری و خلاقیت از جمله مشغله هایی است که باعث شده کودکان بسیار درگیر شده و کمتر وقتی برای انجام امور دیگر داشته باشند. بهتر است کودک را بر اساس سلایقش به انجام فعالیت های گوناگون دعوت کنیم.
  • تعیین زمان بازی و اهمیت به آن : برنامه ریزی برای بازی باید شامل همه جنبه ها شود. بازی علاوه بر فکر، باید ذهن را نیز درگیر کند. در واقع یک بازی خوب باید هم فکری و هم ذهنی باشد.
  • داشتن خواب کافی : با توجه به میزان خواب در سنین مختلف ، هر فردی برای کاهش استرس و اضطراب و عملکرد بهتر ذهنی، نیاز به خواب کافی دارد. کودکان نیز باید از نظر ساعت خواب، مورد توجه قرار گرفته و ساعات مشخصی را برای استراحت آنها در نظر گرفت.
  • آمادگی کودک برای مقابله با شرایط استرس زا: در بسیاری از موارد، کودکان به دلیل اشتباهاتی که مرتکب می شوند، دچار استرس خواهند شد. در این مواقع باید به آنها یاد داد تا با اشتباهات خود کنار آمده و در صورت هر گونه خطا، آمادگی مقابله با آن و مدیریت آن را داشته باشند.

کنترل استرس در والدین

کودکان سریعا تحت تاثیر رفتار والدین قرار خواهند گرفت. در صورتی که والدین رفتار خود را کنترل نکرده و وجود استرس و پرخاشگری را در خود بروز دهند، کودک نیز دچار فشار روانی خواهد شد. بنابراین کنترل استرس والدین یک راهکار کاهش استرس و اضطراب در کودکان است.

راهکار موثر کاهش استرس در بارداری

دوران بارداری، دورانی است پر از استرس که معمولا در مواردی ممکن است میزان استرس از حد طبیعی نیز فراتر باشد. با چند راه کار ساده می توان تا حدودی این استرس را کاهش داد:

  • در مواردی که افکار مزاحم و تخریب کننده، موجب استرس در شما می شوند، بهترین روش این است که به خود نه بگویید. در واقع افکار منفی را از خود دور کنید.
  • اوقات بیکاری خود را به نحوی با فعالیت های مختلف پر کرده و اجازه ندهید ذهن شما درگیر استرس شود.
  • در هر شرایطی، فرصت تفریح و گشت و گذار را از دست ندهید.
  • برای کاهش استرس و اضطراب ورزش هایی مثل یوگا را فراموش نکنید.
  • توجه به رژیم غذایی زنان باردار و در نظر گرفتن توصیه های پزشک در این دوران بسیار اهمیت دارد. علاوه بر این بهتر است از مواد مقوی و آرام بخش استفاده کنید.
  • ساعات خواب را کنترل کرده و سعی کنید با تنظیم ساعت خواب، بی خوابی و مشکلات ناشی از آن را از خود دور کنید.
  • کنترل و مدیریت استرس در این دوران از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا هر گونه فشار روحی، مستقیما بر جنین تاثیر گذار خواهد بود.

راهکار کاهش استرس و اضطراب در امتحانات

امتحان، جزء مواردی است که فرد را تحت فشار روحی زیادی قرار داده و استرس شدیدی ایجاد می کند. معمولا در این موارد، این حالت به صورت ناخودآگاه رخ داده و فرد ممکن است خود هیچ نقشی در آن نداشته باشد. موارد زیر راهکار کاهش استرس و اضطراب در امتحانات هستند:

  • سعی کنید بر این مسئله که موضوع امتحان دقیقا چیست و ممتحن از شما چه چیزی درخواست می کند، تمرکز داشته باشید.
  • در محیطی همانند محیط امتحان مطالعه کنید، یعنی سکوت و رسمیت محیط امتحان را شبیه سازی کنید.
  • سعی کنید در کلاس از مطالب نکته برداری کنید تا وقت کمتری برای خواندن مطلب تلف شود.
  • در هنگام مطالعه یا در جلسه امتحان، مدیریت زمان را فراموش نکنید. در اغلب موارد کمبود وقت دلیلی بر ایجاد استرس است.
  • قبل از امتحان، استراحت کافی داشته باشید.
  • بدن خود را مرطوب نگه داشته و آب زیاد بنوشید.
  • ورزش قبل از امتحان، تا حد زیادی موجب کاهش استرس و اضطراب و فشار روحی می شود.
  • قبل از امتحان، غذای سالم و مقوی مصرف کنید تا ضعف ناشی از کمبود انرژی موجب استرس در شما نشود.
  • دقت داشته باشید که مصرف زیاد کافئین قبل از امتحان، ضریب هوشی را تضعیف کرده و فراموش کردن مطالب، فرد را دچار استرس می کند.

راهکار کاهش استرس و اضطراب در امتحانات

نتیجه گیری مجله سلامت ماه

استرس اگر به خوبی کنترل نشود علاوه بر ذهن، جسم فرد را نیز تحت تاثیر قرار داده و مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد. پس با هر روشی که بهتر جواب گوی کاهش استرس و اضطراب در شماست، باید آن را کنترل کرد. توصیه مجله اینترنتی ماه این است که در صورت دچار شدن به استرس علاوه بر رعایت نکات فوق به پزشک مراجعه کرده و از راهکار کاهش استرس و اضطراب او نیز بهره مند شوید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)