بهبود گردش خون با گیاهان دارویی

یکی از عمده ترین و شاخص ترین فاکتورهایی که در تعیین سلامت عمومی بدن نقش اساسی دارد، گردش خون است. گردش خون در صورتی که فرآیند طبیعی نداشته باشد، مشکلات متعددی مثل اختلال در فشار، اختلال در خون رسانی به مغز و بروز علائم ضعف بدنی را به دنبال خواهد داشت. از نظر کارشناسان فعال در بخش سلامت مجله سلامت ماه ، روش های متعددی برای تقویت سیستم گردش خون وجود دارد، اما در اولین قدم، باید علت اصلی ابتلا به اختلال در خون رسانی را جست و جو کرد و سپس نسبت به انتخاب یک روش درمان مناسب اقدام کرد. قطعا روش های خانگی و استفاده از داروهای توصیه شده در طب سنتی، روشی مناسب در این زمینه خواهد بود. از این رو در ادامه چند روش بهبود گردش خون با گیاهان دارویی را معرفی می کنیم.

چگونگی بهبود گردش خون با گیاهان دارویی

سیستم گردش خون، متشکل از سرخرگ ها، مویرگ ها، ورید ها و شریان های متعددی است که طول آن ها جمعا چیزی در حدود 60000 مایل است. وظیفه کلی این سیستم، انتقال اکسیژن، آب و مواد مغذی به تمام سلول های بدن است. در واقع این سیستم، مواد مغذی مورد نیاز سلول ها برای فعالیت را به آن ها رسانده و سپس مواد زائد را نیز جمع آوری می کند و آن ها را جهت دفع از بدن، به قسمت های مربوطه هدایت می کند. از این تعریف و بررسی وظایف سیستم گردش خون، مشخص می شود که هرگونه اختلال در عملکرد این سیستم، قطعا موجب بروز مشکلات متعددی خواهد شد.

رابطه بخش های مختلف بدن با سیستم گردش خون

گفتیم که همه سلول های بدن، به فعالیت گردش خون وابسته اند و هرگونه قطع ارتباط بین آنها، موجب بروز اشکال جدی در بدن میشود. اگر خون رسانی به مغز، بموقع و با کیفیت مناسب صورت نگیرد، فرد در عملکرد حافظه دچار اختلال شده و از نظر روحی، خسته و بدون انرژی میشود. در صورتیکه قلب، ارتباط خوبی با گردش خون نداشته باشد، علاوه بر اختلال در فشار، تنگی نفس و سختی انجام فعالیت های روزانه مثل بالا رفتن از پله، گریبان گیر فرد میشود. عدم گردش مناسب خون در کبد، اشتها را تحت تاثیر قرار میدهد  و فرد به دلیل عدم دفع مواد زائد بدن، دچار بیماری های متعددی می شود. این اختلال سیستم دفع ادرار و به طور کلی، مایعات بدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بالاخره عدم خون رسانی مناسب به دست و پاها، سردی انگشتان و عدم انعطاف پذیری آنرا در پی خواهد داشت.

گیاهان دارویی مؤثر در بهبود گردش خون

با توجه به استقبال گسترده ای که از روش های رایج در طب سنتی جهت درمان انواع بیماری ها صورت گرفته، کارشناسان اخیرا به بررسی بهبود گردش خون با گیاهان دارویی پرداخته و چنین نتیجه گرفته اند که اختلال در خون رسانی بدن را می توان با کمک این روش ها، برطرف نمود. از جمله مؤثرترین نمونه این گیاهان دارویی، شامل:

تاثیرسیر در بهبود گردش خون

سیر جزء یکی از مواد فوق مغذی دسته بندی می شود که مصرف آن در هر حالتی، فایده ای برای بدن خواهد داشت. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در زمینه بررسی خواص سیر برای بدن ، افرادی که این گیاه دارویی و معجزه آسا را در رژیم غذایی خود جای داده اند، دارای گردش خون بسیار منظمی خواهند بود، زیرا خواص آنتی اکسیدانی سیر، از ایجاد لخته خون در عروق جلوگیری کرده و مانع از مسدود شدن مسیر خون رسانی می شود. اصولا اضافه کردن موادی مثل سیر در رژیم غذایی کار چندان مشکلی نیست. در انواع خوراک ها، سالاد ها، سوپ ها و حتی سس ها، می توان از خاصیت این گیاه دارویی بهره مند شد.

تاثیرسیر در بهبود گردش خون

مصرف دارچین و بهبود گردش خون

دارچین جزء یکی از قدیمی ترین ترکیبات مغذی است که می توان از آن برای تقویت گردش خون استفاده کرد. در واقع از زمان های دور، اطبای طب سنتی، برای بهبود گردش خون با گیاهان دارویی ، از خواص دارچین استفاده می کرده اند. آگاهی از خاصیت دارچین و مصرف آن ، التهاب و فشار ناشی از فعالیت دائمی عروق را کنترل کرده و به آن ها فرصت بازیابی قوا می دهد. از طرفی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا، فعالیت رادیکال های آزاد را متوقف کرده و سرعت گردش خون و عروق را افزایش می دهد. نوشیدن دمنوش چای دارچین و یا استفاده از پودر آسیاب شده آن، از جمله متداول ترین روش های بهره مندی از خواص دارچین است.

بهبود گردش خون با زردچوبه

افزایش گردش خون، یکی از وظایف اصلی زردچوبه است که شاید اغلب ما با وجود استفاده ای که از آن می کنیم، نسبت به این خاصیت زردچوبه بی اطلاع هستیم. از زمان های قدیم تا کنون، در طب سنتی چینی، برای درمان گرفتگی عروق و تقویت سیستم گردش خون از زردچوبه استفاده می شود. زردچوبه دارای ترکیبی به نام سرکیومین است که موجب تولید نیتریک اکسید در خون و کاهش اکسیداسیون شده و التهاب و عفونت را در بدن کاهش می دهد و یکی از راه های طبیعی مبارزه با التهاب می باشد. مصرف روزانه 2000 میلی گرم زردچوبه به مدت 12 هفته توسط 39 بیمار مبتلا به غلظت خون و ضعف سیستم گردش خون، باعث بهبود 37 درصدی این بیماری شد.

زنجبیل گیاهی معجزه آسا

از دیگر روش های مؤثر بهبود گردش خون با گیاهان دارویی ، استفاده از زنجبیل است. ارزش غذایی و خواص زنجبیل نیز همانند دارچین، یکی از قدیمی ترین ترکیبات مغذی است که هم گردش خون را افزایش می دهد، هم فشار خون را کنترل می کند و البته مقدار جریانات و مایعات بدن را تنظیم می نماید. به گفته پزشکان، مصرف روزانه 2 تا 4 گرم زنجبیل، خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی ناشی از اختلال گردش خون را کاهش می دهد. زنجبیل را هم به صورت مکمل و هم به صورت ادویه می توان مورد مصرف قرار داد. دمنوش چای زنجبیل، یکی از متفاوت ترین ترکیباتی است که به جز تقویت گردش خون، خواص بی نظیر دیگری مثل از بین بردن عفونت ها دارد.

مصرف فلفل قرمز و تاثیر آن بر گردش خون

خوشبختانه غذاهای تند و حاوی فلفل قرمز در میان افراد به ویژه جوانان، طرفداران بسیاری دارد، این در حالی است که اغلب موارد ابتلا به ضعف سیستم گردش خون نیز در میان جوانان مشاهده می شود. فلفل قرمز ترکیباتی متعدد دارد که همه آن ها، مانع از ایجاد لخته خون در عروق شده و به سلامت بیشتر مسیرهای عبور خون کمک می کند. علاوه بر پودر فلفل قرمز، مصرف گیاه تازه آن نیز فواید بسیاری دارد. در این حالت، فیبر اضافی نیز به روده ها رفته و قطعا سیستم گوارش نیز از خواص آن بهره مند خواهند شد.

گیاه چینی درخت چهل سکه

این ترکیب، جزء قدیمی ترین گیاهان دارویی چینی است که با تاثیر بر سیستم اعصاب مرکزی، فعالیت سیستم گردش خون را تنظیم نموده و به تقویت آن می انجامد. از آن جایی که نمونه تازه این گیاه ممکن است در همه مناطق جهان در دسترس نباشد، پزشکان اغلب مکمل آن را تجویز می کنند. از نظر متخصصان بهبود گردش خون با گیاهان دارویی حتی از طریق مصرف مکمل ها نیز امکان پذیر است. پس در مواردی که امکان تهیه گیاه مورد نیاز نباشد، مکمل جایگزین مناسبی است.

در بسیاری از موارد و در جریان درمان بسیاری از بیماری ها، تقویت سیستم گردش خون ، تاثیر به سزایی خواهد داشت، به گونه ای که تنها با انجام این کار، بیماری به راحتی قابل درمان خواهد بود. بهبود گردش خون با گیاهان دارویی ، روشی است کاملا امتحان شده و مورد تایید محققان. توصیه کارشناسان مجله اینترنتی ماه این است که تقویت سیستم گردش خون باید جدی گرفته شده و در صورت مشاهده هر گونه اختلال، باید با پزشک در این مورد مشورت کرد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید