تغییر رژیم غذایی و تاثیر آن بر درمان سرطان

طی سال های اخیر، سرطان به یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر در تمامی نقاط دنیا تبدیل شده، مسئله ای که نگرانی زیادی ایجاد کرده و هزینه های هنگفتی را بر دوش دولت و سازمان های وابسته قرار داده است. همین مسئله باعث شد تا بخش عمده ای از تحقیقات پزشکی در این سال ها به بررسی روش های پیشگیری و درمان این بیماری اختصاص یابد و بحث پیشگیری از ابتلا به سرطان ، به یکی از داغ ترین موضوعات مطرح شده تبدیل شود. در جریان همین تحقیقات بود که محققان به این نتیجه رسیدند که داشتن سبک زندگی سالم و به ویژه رژیم غذایی مناسب، 30 تا 50 درصد، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. امروز در مجله سلامت ماه ، مسئله تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نکاتی در مورد تغییر رژیم غذایی و تاثیر آن بر درمان سرطان

این مسئله بر هیچ کس پوشیده نیست که اصولا تغذیه نقش به سزایی در حفظ سلامت بدن دارد، به گونه ای که علت اصلی ابتلا به درصد بسیاری از بیماری ها را تغذیه دانسته اند. سرطان نیز به عنوان یکی از جدی ترین آسیب های قرن اخیر، از این قائله مستثنی نیست. هرچند که دسته بندی مواد غذایی و این که کدام یک از آن ها زمینه ساز سرطان است و کدام یک خیر، کار بسیار مشکلی است، اما محققان برای روشن تر شدن موضوع، مواد غذایی را به دو دسته عمده تقسیم می کنند، مواد مضری که زمینه ساز بروز سرطان هستند و مواد مفیدی که مصرف آن ها تاثیر به سزایی بر درمان سرطان دارد. بنابراین مسئله تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان را با معرفی این دسته غذایی ادامه می دهیم.

ثابت کردن این مسئله که یک ماده غذایی می تواند موجب ابتلا به سرطان یا افزایش تولید سلول های سرطانی شود، کار بسیار مشکلی است. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که مصرف بیش از حد یک سری غذاهای خاص، فرد را در معرض ابتلا به این بیماری قرار خواهد داد که در ادامه به آنها می پردازیم.

قند و کربوهیدرات های فرآوری شده

اصولا غذاهای فرآوری شده که حاوی مقادیر زیادی شکر و مقدار کم فیبر باشد، مستقیما با افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان ها در ارتباط است. به گفته محققان، افرادی که گلوکز بیشتری مصرف می کنند، بسیار بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان معده ، سینه و سرطان پروستات قرار خواهند گرفت. بر اساس تحقیقی که بر روی 47000 نفر بزرگسال در سنین میانسالی صورت گرفت، مشخص شد که مصرف کربوهیدرات ها از نوع فرآوری شده، دو برابر، خطر ابتلا به سرطان روده را در این افراد بیشتر خواهد کرد. ترشح بیش از حد انسولین، موجب افزایش التهاب در بدن شده و همان طور که می دانید، بالا بودن التهاب بدن، زمینه ساز بروز سرطان است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که کاهش میزان مصرف این محصولات یکی از فاکتورهای مهم در تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان به شمار می آید.

ارتباط مصرف گوشت های فرآوری شده با سرطان

فرآوری شدن گوشت به فرآیندی اطلاق می شود که در آن گوشت طی مراحلی، دودی شده و یا با مواد مختلفی مثل انواع سسها وچاشنی ها، مزه دار می شود. سوسیس، کالباس، همبرگر و بیکن از جمله اشکال مختلف گوشت فرآوری شده است. به گفته محققان، این نوع مواد، سرطانزا بوده و مصرف آنها خطر ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطانهای دستگاه گوارش را افزایش می دهد. بر اساس آمار، افرادی که به شکل دائم و روزانه از این مواد غذایی استفاده می کنند، 20 تا 50 درصد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار خواهند داشت. البته اخیرا نظریاتی مطرح شده حاکی از این که مصرف گوشت قرمز به طور کلی، سلامت عمومی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. البته این مسئله هنوز به طور کامل به اثبات نرسیده و محققان در حال بررسی بیشتر تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان هستند.

ارتباط مصرف گوشت های فرآوری شده با سرطان

مضرات پختن بیش از حد برخی غذاها

یکی از موارد خاصی که در مبحث تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان مورد توجه قرار گرفته، مسئله طرز تهیه و آماده سازی برخی مواد غذایی خاص است. سرخ کردن، جوشاندن و کبابی کردن برخی مواد نه تنها خواص غذایی آن ها را از بین می برد، بلکه موجب ایجاد یک سری ترکیبات مضر در آن ها نیز خواهد شد. علت اصلی این مسئله نیز، افزایش التهابی است که در اثر وجود این مواد سمی در بدن بروز پیدا می کند. سوزاندن روغن هنگام سرخ کردن مواد غذایی، خطرناک ترین موردی است که محققان بارها در این رابطه تذکر جدی ارائه داده اند. بهتر است به منظور کاهش ارزش غذایی مواد به جای سرخ کردن، روش های گریل کردن بدون روغن و بخار پز را جایگزین کرده و تا حد ممکن سبزیجات را به صورت خام مورد مصرف قرار دهید.

آثار مخرب مصرف زیاد لبنیات

در رابطه با موضوع تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان باید گفت اگرچه لبنیات یکی از مهم ترین بخش های یک رژیم غذایی سالم و مناسب است و درصد عمده ای از کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدن به اضافه پروبیوتیک از طریق لبنیات تامین می شود، اما محققان معتقدند که مصرف بیش از حد این گروه غذایی خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پروستات را افزایش داده و به طور کلی فرآیند بهبود بیماری را کند می کند. از طرفی مصرف زیاد کلسیم، مقدار ترشح ماده ای سمی را در بدن افزایش می دهد که این ماده موجب افزایش سطح التهاب در بدن خواهد شد.

آثار مخرب مصرف زیاد لبنیات

رژیم غذایی که درمان سرطان را تسهیل می کند

پیش از این اشاره کردیم که اصولا تعیین یک دسته بندی خاص به عنوان مواد غذایی سرطان زا کمی مشکل به نظر می رسد. زیرا اثرگذاری یک ماده غذایی ممکن است در میان افراد متفاوت باشد، اما به راحتی می توان گفت که برای داشتن بدنی سالم و پیشگیری از بروز بیماری هایی مثل سرطان، مصرف چه نوع غذایی، الزامی است. در حقیقت مبحث  تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان در رابطه با مصرف یک سری مواد غذایی، به اندازه عدم مصرف بیش از حد برخی مواد، قابل اهمیت است. از جمله غذاهایی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند ، می توان به این موارد اشاره کرد:

تاثیر پروتئین ها بر درمان سرطان

بدن ما برای حفظ سلامت سیستم ایمنی، ترمیم بافت ها و رشد و ارتقای فیزیکی به مقدار مشخصی پروتئین نیاز دارد. زمانی که بدن، مقدار مشخصی پروتئین دریافت نمی کند، مجبور است برای تامین نیاز سلول ها، ماهیچه ها را به عنوان منبع سوخت، انتخاب نماید، در نتیجه بدن دچار ضعف شده و مقاومت خود را در برابر عوامل بیماری زا مثل انواع عفونت ها از دست می دهد. اصولا افراد سرطانی، بیش از هر زمان دیگری به پروتئین نیاز دارند، زیرا بدنشان بعد از جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و مواردی از این دست، ضعیف شده و برای ترمیم بافت ها و از بین بردن اثرات جراحی، نیاز به مصرف غذاهای سرشار از پروتئین دارند. ماهی، گوشت گوسفند، ماکیان، تخم مرغ، مغزها و حبوبات بهترین منابع تامین پروتئین مورد نیاز هستند.

فواید مصرف متعادل آب و حفظ رطوبت بدن

تقریبا تمامی بخش های بدن ما برای حفظ سلامت و بقا به آب نیاز دارند. در صورتی که به مقدار مناسب آب مصرف نکنید و یا مقدار زیادی از آب بدن از طریق اسهال و یا استفراغ از دست رود، بدن شما دچار خشکی خواهد شد. با خشکی بدن، مقدار مواد مغذی مورد نیاز سلول ها نیز کاهش پیدا کرده و تعادل در بدن به هم می ریزد. بنابراین علاوه بر آب موجود در غذاها و میوه ها، باید روزانه مقدار مشخصی آب بنوشید تا دچار عوارض ناشی از خشکی نشوید. هرچه میزان کمبود مواد مغذی در سلول ها شدت بیشتری داشته باشد، خطر ابتلا به سرطان و تشکیل تومور افزایش خواهد یافت. در مقابل، تامین این نیاز سلول ها، به درمان بهتر بیماری کمک می کند.

تاثیر ویتامین ها و مواد معدنی بر بدن

تامین انرژی مورد نیاز بدن، وابسته به مصرف ویتامین ها و املاح است، به گونه ای که بدون وجود آن ها، بدن توانایی لازم برای ارائه عملکرد مناسب را نخواهد داشت. در صورتی که رژیم غذایی، مناسب و متعادل باشد و از همه گروه های غذایی به مقدار مناسب استفاده شود، ویتامین ها و املاح مورد نیاز به خوبی تامین خواهد شد. اما اگر فرد مبتلا به بیماری خاصی مثل سرطان باشد، قطعا رژیم غذایی متفاوتی خواهد داشت و قادر به مصرف همه گروه های غذایی نیست، در نتیجه در مبحث تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان ، باید بر خوردن مکمل ها تمرکز داشت، مکمل هایی  که تا حد زیادی نیازهای تغذیه ای بدن را برطرف کرده و به عملکرد بهتر اندام ها کمک می کند. البته این مکمل ها باید تحت نظر پزشک و با دستور وی مصرف شود.

مصرف منابع آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که فعالیت رادیکال های آزاد را متوقف کرده و با تقویت سیستم گردش خون در بدن، از تولید سلول های سرطانی پیشگیری خواهند کرد. در واقع مهم ترین مسئله در تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان ، مصرف منابع آنتی اکسیدانی است. خوردن سبزیجات و میوه های تازه، موثرترین روش دریافت منابع آنتی اکسیدانی است. ویتامین A، C و E و هم چنین املاحی مثل زینک و سلنیوم، معروف ترین نوع آنتی اکسیدان ها هستند. افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، بیش از هر زمان دیگری به این مواد نیاز دارند، در نتیجه گاهی لازم است علاوه بر مواد طبیعی، از مکمل های آنتی اکسیدان نیز استفاده کنند.

تاثیرمواد غذایی ارگانیک بر درمان سرطان

هر زمان که محصولات کشاورزی و دامی بدون اضافه کردن هیچ نوع کود یا مکمل شیمیایی رشد کرده و برداشت شود، این محصول با عنوان محصول ارگانیک شناخته می شود. در واقع هیچ گونه ترکیب شیمیایی در تهیه این نوع سبزیجات و میوه ها به کار نرفته است. به عقیده برخی افراد، این نوع محصولات کشاورزی و دامی، بهترین ترکیباتی هستند که می توانند نیازهای تغذیه ای بدن را بدون وجود هیچ عارضه ای درمان کنند، زیرا عاری از مواد غیر طبیعی هستند. البته این مسئله تنها در میان اذهان عمومی رواج پیدا کرده، در حالی که هنوز هیچ کارشناس یا محققی، قطع به یقین ادعا نمی کند که محصولات ارگانیک بهتر از نمونه های دیگر هستند، زیرا تقریبا میزان ویتامین ها و املاح هر دو یکسان است و به یک اندازه نیاز بدن را تامین می کند.

تاثیرمواد غذایی ارگانیک بر درمان سرطان

از طرفی هنوز مشخص نیست که آیا محصولات ارگانیک فرآیند درمان سرطان را سرعت می بخشد یا خیر. بنابراین بهتر است تنها بر مصرف سبزیجات و میوه ها تمرکز داشته و در صورتی که محصول طبیعی تر یا اصطلاحا ارگانیک در دسترس بود، از آن ها بیشتر استفاده کرد.کارشناسان مجله ماه معتقدند که یکی از اصلی ترین بخش های داشتن یک سبک زندگی سالم، رژیم غذایی است، زیرا اصولا تغذیه نقش به سزایی در ابتلا به انواع بیماری ها، پیشگیری از آنها و هم چنین درمان و رفع اختلالات خواهد داشت. تحقیقات متعدد در زمینه بررسی عوامل موثر بر سرطان و ابتلا به آن، نشان میدهد که تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان ، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در کنار شناخت انواع سرطان ها و علائم آن ، به این مورد نیز پرداخته شود. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید