تاثیر ویتامین آ بر کاهش سرطان پوست

ویتامین آ جزء آن دسته از مواد مغذی بسیار ضروری است که وجود آن برای حفظ سلامت عمومی بدن لازم است. اما اخیرا بررسی مقاله های ارائه شده در مورد خواص این نوع ویتامین توسط کارشناسان مجله سلامت ماه نشان می دهد که ارتباط مستقیمی میان مصرف منابع ویتامین A و کاهش علائم سرطان پوست وجود دارد. از آن جایی که اصولا پوست نیز همانند دیگر عضوهای بدن برای حفظ سلامت خود به مواد مغذی نیاز دارد، تامین این نیازهای تغذیه ای به کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری ها مثل سرطان منجر خواهد شد. در ادامه به بررسی بیشتر تاثیر ویتامین آ بر کاهش سرطان پوست می پردازیم.

آیا تاثیر ویتامین آ بر کاهش سرطان پوست ریشه علمی دارد

سرطان پوست یکی از انوع شایع سرطان هایی است که این روزها رشد قابل توجهی داشته و درصد زیادی از افراد را به خود مبتلا ساخته است. به گفته محققان، قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید، اصلی ترین عامل ابتلا به این نوع سرطان است. البته عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارند که امروز در مبحث تاثیر ویتامین آ  بر کاهش سرطان پوست به آن می پردازیم. اصولا سرطان پوست به رشد غیر طبیعی سلول های پوستی اطلاق می شود که اغلب در نواحی مثل صورت، دست ها، گردن و پشت پاها بیشتر دیده می شود.

یکی از اصلی ترین مسائلی که اخیرا در مورد ابتلا به سرطان توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته، نقش تغذیه، ویتامین ها و املاح در افزایش خطر ابتلا است. ویتامین آ یکی از انواع ویتامین های اساسی و مورد نیاز بدن است که به عقیده کارشناسان به پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست کمک می کند.

ارتباط ویتامین آ و علائم سرطان پوست

یکی از بخش های عمده ای که در برنامه ریزی همه رژیم های غذایی مورد توجه قرار می گیرد. توجه به تامین نیازهای اساسی بدن به ویتامین هاست، زیرا سلامت عمومی بدن به برطرف شدن نیاز به این مواد بستگی دارد. یکی از این نیازهای اساسی، ویتامین آ است که علاوه بر رشد و سلامت عمومی بدن، به حفظ سلامت پوست نیز کمک می کند. تخم مرغ، مرغ، گوشت گوسفند و جگر از بهترین منابع حیوانی ویتامین آ هستند که اصطلاحا به آن ها رتینول گفته می شود. علاوه بر منابع حیوانی، ویتامین آ در برخی میوه ها و سبزیجات نیز یافت می شود که با نام های مختلفی مثل بتاکاروتن، آلفاکاروتن و بتاکریپتوکسانتین شناخته می شود.

سیب زمینی شیرین، کلم، هویج، کدو، بروکلی، زردآلو و پاپایا از جمله غنی ترین منابع گیاهی ویتامین آ هستند. علاوه بر منابع طبیعی، نیاز بدن به این ویتامین را می توان با مصرف انواع مکمل ها نیز برطرف کرد. به گفته پزشکان مصرف 700 میکروگرم ویتامین آ برای زنان و 900 میکروگرم برای مردان در روز ایده آل به نظر می رسد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مقدار متعادل ویتامین آ، شما را جوان و شاداب نگه می دارد و این احتمال وجود دارد که بتوان از این طریق، به کاهش علائم مربوط به سرطان پوست نیز کمک کرد. البته تاثیر ویتامین آ بر کاهش سرطان پوست هنوز در حال بررسی است و محققان در تلاشند تا نتایج کامل تری در این زمینه به دست آورند.

نتایج به دست آمده از تحقیقات در مورد ویتامین آ

بر اساس آمار، کارسینوما دومین نوع شایع سرطان پوست است که هر ساله چیزی حدود 1 میلیون نفر فقط در آمریکا به شمار مبتلایان به این بیماری اضافه می شود. از آن جایی که شیوع این بیماری در حال گسترش می باشد اهمیت کنترل آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. پس از مدت ها مطالعه و بررسی، روشن شد که تامین ویتامین A مورد نیاز بدن، قطعا خطر ابتلا به اشکال مختلف سرطان پوست را کاهش می دهد. این تحقیق شامل 75170 نفر زن با میانگین سنی 50 سال و 48400 نفر مرد با میانگین سنی 54 سال بود.

در یک بازه زمانی 26 ساله، حدود 3978 نفر از این افراد درگیر علائم سرطان پوست شدند. پس از این که فرضیه تاثیر ویتامین آ بر کاهش سرطان پوست مطرح شد، به مدت تقریبا 4 سال این افراد تحت مراقبت قرار گرفته و مشخص شد که این فرضیه کاملا صحیح است، زیرا اغلب این افراد دچار کمبود ویتامین آ هستند و به مقدار کافی از منابع آن استفاده نمی کنند.

مصرف آنتی اکسیدان ها و سرطان پوست

علاوه بر تاثیر ویتامین آ برکاهش سرطان پوست ، گروه های دیگری از ویتامین ها، املاح و مواد مغذی نیز نقش به سزایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست دارند که یکی از عمده ترین آن ها، آنتی اکسیدان ها هستند. این مواد مغذی، فعالیت رادیکال های آزاد را خنثی کرده و کمک می کند تا خون رسانی با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند. خون رسانی بهتر به پوست، قطعا تامین مواد مغذی برای پوست را بیشتر کرده و از این طریق به درمان انواع آسیب های پوستی و پیشگیری از آن ها کمک می کند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

مصرف آنتی اکسیدان ها و سرطان پوست

بتاکارون: بتاکاروتن، نوع گیاهی ویتامین A است که باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و به حفظ سلامت سلول ها منجر می شود. همان طور که اشاره کردیم، زردآلو، هویج، پاپایا، انبه و بروکلی از بهترین منابع بتاکاروتن هستند.

لیکوپن: رنگ قرمز اغلب گیاهان و میوه ها به دلیل وجود لیکوپن است که از پوست در برابر تابش اشعه های مضر خورشید محافظت کرده و مانع از رشد سلول های سرطانی در پوست می شود. گوجه فرنگی، هندوانه، گوآوا، پاپایا، گریپ فروت و پرتقال سرخ از منابع غنی لیکوپن هستند.

غذاهای حاوی امگا 3 : این نوع اسید چرب علاوه بر این که یکی از سالم ترین منابع تامین چربی بدن به حساب می آید، قوی ترین آنتی اکسیدان طبیعی است که علائم سرطان پوست را به شکل قابل توجهی درمان کرده و به حفظ سلامت آن کمک می کند. اغلب ما، ماهی هایی مثل سالمون را منبع تامین امگا3 می دانیم. اما اگر به هر دلیلی قادر به مصرف منابع طبیعی این ترکیب نیستید، می توانید از مکمل آن استفاده کنید.

مواد غذایی حاوی سلنیوم: بررسی اثرات سلنیوم بر پوست در 14400 نفر نشان می دهد که مصرف این نوع آنتی اکسیدان خطر ابتلا به سرطان پوست را تا 31 درصد کاهش می دهد. نیاز بدن به این نوع ترکیب مغذی زیاد نیست، اما تامین همین میزان کم، به درمان پیشگیری از بسیاری از اختلالات در بدن منجر خواهد شد. آجیل برزیلی و گوشت قرمز از منابع سلنیومی هستند.

زینک: یکی از اصلی ترین نیازهای سیستم ایمنی بدن برای داشتن عملکرد مناسب و مطلوب و مبارزه با بروز هرگونه علامت بیماری، مصرف به اندازه زینک است. زینک علاوه بر این که خود به مصرف بخش های مختلف بدن می رسد، تولید کننده نوعی آنتی اکسیدان است که به حفظ سلامت پوست و سلول های پوستی کمک کرده و آسیب دیدگی ناشی از آفتاب سوختگی را به راحتی برطرف می نماید.

نتیجه گیری مجله ماه

اگر چه این نتایج، حاصل چندین مرحله بررسی و تحقیق در این زمینه می باشد، اما اصولا چنین مسائلی تا زمانی که به تایید محققان نرسد، زیاد قابل استناد نیست، هر چند که مصرف ویتامین آ یکی از نیازهای اساسی بدن است و در هر حال، باید به مقدار کافی به بدن برسد. تاثیر ویتامین آ بر کاهش سرطان پوست بر این مسئله تاکید دارد که رژیم غذایی تاثیر قابل توجهی بر کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری های پوستی از جمله سرطان دارد. در مجله اینترنتی ماه در مورد سرطان پوست و علائم آن بیشتر بخوانید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید