تاثیر دویدن بر جنین در بارداری

سال ها این پرسش در میان همه مادران ورزشکار مطرح بود که آیا ورزش و دویدن می تواند بر فرآیند رشد و تولد جنین تاثیر منفی داشته باشد یا خیر؟ اهمیت مسئله باعث شد تا محققان به بررسی ابعاد مختلف این مسئله پرداخته و تحقیقات بسیاری صورت گیرد. نهایتا پزشکان به این نتیجه رسیدند که دویدن و ورزش در دوران حاملگی در صورتی که تحت مراقبت متخصص و بر اساس اصول اولیه انجام گیرد، نه تنها خطری در پی نخواهد داشت، بلکه می تواند به داشتن یک زایمان سالم و بی خطر نیز کمک کند. البته به طور کلی، فعالیت ورزشی در این دوران نیازمند توجه به نکاتی است که اغلب توسط پزشک ارائه می شود. در ادامه متخصصان ما در مجله سلامت  ماه ، در مورد تاثیر دویدن بر جنین در دوران بارداری بیشتر توضیح خواهند داد.

همه چیز در مورد تاثیر دویدن بر جنین در بارداری

ورزش و فعالیت بدنی در هر حالتی مزایا و فواید خاص خود را دارد. از نظر متخصصان، حتی زنان باردار نیز می توانند در حد متعادل، از فواید بی نظیر تحرک و ورزش، در این ایام بهره مند شوند. دویدن یکی از ورزش های مورد علاقه به ویژه در میان زنان است که در اغلب موارد، با آغاز بارداری کنار گذاشته می شود. اما اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که دویدن اگر در زمان مناسب و با رعایت نکات توصیه شده صورت گیرد، نه تنها ضرری برای مادران باردار نخواهد داشت، بلکه اثرات مثبت زیادی در پی دارد.

اصولا، دویدن موجب افزایش سریع جریان خون و طپش قلب شده و همین تقویت سیستم گردش خون ، خود عاملی است که به سلامت و تغذیه هرچه بهتر جنین منجر خواهد شد. از طرفی، خستگی روحی و جسمی مادر باردار را برطرف کرده و ضمن سوزاندن چربی اضافی، به حفظ تناسب اندام در بارداری کمک می کند.

آیا دویدن در بارداری ضرری نخواهد داشت

اگر در سلامت کامل جسمی قرار دارید و بارداری شما از نوع بارداری های پیچیده و سخت نیست، قطعا دویدن، هیچ ضرری نخواهد داشت. برخی زنان به دلیل شرایط خاصی که در دوران بارداری دارند، مجبور به استراحت مطلق و مصرف یک سری داروهای خاص هستند. در چنین شرایطی، مطمئنا تاثیر دویدن بر جنین در دوران بارداری ، منفی خواهد بود و فرد می بایست مطلقا از انجام هرگونه فعالیت ورزشی پرهیز کند. اما اگر پزشک، با دویدن شما موافق بود، باید حتما به نکات توصیه شده توجه داشت و بر اساس آن ها پیش رفت. صدور اجازه از جانب متخصص، به معنای عبور از محدودیت ها نیست، بلکه باید تا حد امکان، زمان دویدن و فاصله را بر اساس نیاز و وضعیت بدن خود تنظیم نمایید.

چه مدت دویدن برای مادر باردار کافی است

شدت و مدت زمان کافی دویدن برای مادر باردار، دارای مقیاس و میزان مشخصی نیست. در واقع نمی توان مدت زمان خاصی را برای آن تعیین کرد، زیرا عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند. اگر مادر باردار، قبل از بارداری تمرینات ورزشی منظمی داشته باشد، پس قطعا بدن آماده ای دارد و انجام هرگونه فعالیت ورزشی برای وی امکان پذیر است. پس باید با رعایت اصول توصیه شده به ادامه فعالیت خود بپردازد. اما اگر به هر دلیلی، مادر باردار در طول دوران بارداری قصد آغاز فعالیت بدنی را دارد، مطمئنا باید از دویدن آرام و کوتاه شروع کرده و به تدریج، شدت فعالیت را افزایش دهد تا آسیبی به جنین وارد نشود.

البته در هر شرایطی، توجه به وضعیت مادر و جنین بسیار ضروری است. از طرفی میزان تحرک، بسته به اینکه در کدام ماه بارداری قرار گرفته باشید، متفاوت است. معمولا افرادی که در ماه های اول، در معرض خطر سقط جنین قرار دارند، فعالیت های محدود تری داشته و به تدریج با برطرف شدن مشکل، تحرک بیشتری خواهند داشت. در 3 ماهه دوم، امکان ورزش برای مادر باردار بیشتر می شود و تاثیر دویدن بر جنین در دوران بارداری ، بیش از پیش خود را نشان خواهد داد. اما در 3 ماهه آخر به دلیل افزایش وزن مادر و جنین و تغییرات بدن در دوران بارداری ، دامنه حرکت ها محدودتر شده و قطعا دویدن با مسافت های طولانی و سرعت بالا، غیر ممکن است.

نکاتی که باید هنگام دویدن در دوران بارداری رعایت کرد

همان طور که اشاره کردیم، در مبحث تاثیر دویدن بر جنین در بارداری ، فعالیت ورزشی، تنها با رعایت یک سری نکات و اصول خاصی امکان پذیر است. از جمله مواردی که حتما باید مد نظر قرار داد:

پوشیدن کفش مناسب

 اولین نکته ای که باید پیش از آغاز فعالیت ورزشی در دوران بارداری رعایت کرد، داشتن یک کفش ورزشی مناسب است. در طول دوران بارداری به دلیل تغییرات عمده ای که در ترشح هورمون ها اتفاق می افتد، عضلات و ماهیچه ها تحت تاثیر قرار گرفته و بسیار ضعیف می شوند. به علاوه بدن با کمبود کلسیم و ویتامین D مواجه می شود و استخوان ها و مفاصل به خودی خود، قدرت عادی خود را از دست می دهند. از طرفی به دلیل اضافه وزن قابل توجهی که در فرد ایجاد شده، زانوها فشار زیادی را تحمل کرده،  بنابراین همه این ها ممکن است امکان بروز هرگونه آسیب دیدگی را در مادر باردار، بیشتر کند. پوشیدن کفش مناسب کمک می کند تا حد ممکن، فشار ایجاد شده خنثی شده و خطر آسیب دیدگی از بین برود.

پوشیدن کفش مناسب

توجه به گرم کردن بدن قبل از ورزش

 یکی از مسائلی که می تواند تاثیر دویدن بر جنین در دوران بارداری را به شکل منفی ارائه دهد، عدم آمادگی لازم برای آغاز فعالیت است. بدن در حالت عادی، اصطلاحا سرد است، یعنی ماهیچه ها و عضلات، کشش و انعطاف پذیری لازم را ندارند. گرم کردن بدن و انجام یک سری حرکات کششی ساده، بخش های مختلف بدن را آماده حرکت کرده و در این حالت، دویدن قطعا با چالش های کمتری رو به رو خواهد بود. باید قبل از آغاز فعالیت، مربی را در جریان وضعیت خود قرار داده و تا حد امکان، از انجام حرکات کششی سخت و دشوار جلوگیری نمایید.

توجه به حفظ رطوبت بدن

حفظ رطوبت و توجه به میزان مایعات بدن، مسئله ای است که برای مادران باردار از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا هرگونه کاهش میزان رطوبت، سلامت جنین را به خطر می اندازد. قبل و بعد از انجام ورزش، باید مقدار زیادی مایعات نوشید. زیرا ایجاد تعریق، خشکی بدن را در پی خواهد داشت. اگر پس از انجام هرگونه تحرکی، متوجه تغییر رنگ ادرار شدید، قطعا بدن شما با کمبود آب مواجه شده است. نوشیدن آب، بهترین روش برای برطرف کردن خشکی بدن است. اگرچه شربت و انواع میوه ها نیز جزء مایعات محسوب می شود، اما آب قطعا تاثیر بهتری برای تامین رطوبت بدن دارد. اگر حین یا بعد از دویدن علائمی مثل درد شدید در عضلات و مفاصل و خستگی شدید، ضعف بدنی و لرزش دست و پا، طپش قلب غیرعادی و یا هرگونه خون ریزی مشاهده کردید، فعالیت را متوقف و با پزشک در این زمینه مشورت نمایید.

توجه به حفظ رطوبت بدن

بر اساس تحقیقات کارشناسان مجله اینترنتی ماه اصولا ورزش یکی از نکات اساسی است که به سلامت هر چه بیشتر جنین در طول دوران بارداری کمک می کند، زیرا سلامت جنین در گرو سلامت مادر است و قطعا فعالیت ورزشی منجر به ایجاد تعادل در بدن می شود. تاثیر دویدن بر جنین در دوران بارداری زمانی منفی شده و باید آن را متوقف کرد که تحرک موجب بروز آسیب جدی شود. این مسئله اغلب در مادرانی اتفاق می افتد که بارداری پر خطری دارند. دویدن بر اساس اصول توصیه شده، یکی از روش های کاهش وزن در طول بارداری بدون خطر نیز محسوب می شود،در مورد دیگر روش های موثر در این زمینه میتوانید از قسمت جستجو مطالب بیشتری را مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید