فواید چای سفید برای بدن

چای، یکی از اجزای جدا نشدنی رژیم غذایی مردم آسیاست. اغلب افراد در اروپا و آمریکا، چای را تنها به عنوان چای سیاه می شناسند، در حالی که این نوشیدنی پرطرفدار، اشکال دیگری نیز دارد. چای سبز و چای سفید از دیگر نمونه های چای است که هرکدام با توجه به ترکیبات خاصی که دارند، فواید خاص خود را خواهند داشت. چای سفید در مناطقی مثل آسیا و آفریقا، بیشتر شناخته شده است، در حالی که در اروپا و آمریکا محققان در حال بررسی خواص این نوشیدنی هستند. بر اساس بررسی های کارشناسان سلامت مجله سلامت ماه، مصرف چای سفید، یکی از راه های داشتن کبد سالم است. به علاوه التهاب را کاهش داده، کلیه ها را تقویت کرده، سلامت گوارش را تضمین کرده و پیری زودرس را به تعویق می اندازد. البته فواید چای سفید برای بدن ، تنها به این موارد ختم نمی شود.

دیگر فواید چای سفید برای بدن

چای سفید نوعی نوشیدنی پرطرفدار و البته نوعی گیاه دارویی بومی مناطق شمالی چین است که حدود 5000 سال پیش برای اولین بار کشف شد. از آن زمان و پس از شناسایی خواص این گیاه، به یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی ها و داروهای گیاهی در طب سنتی چین تبدیل شد. بعد از مدت کوتاهی، چای سفید نه تنها در مناطق غربی آسیا مثل تایوان، هند، نپال، و تایلند، گسترده شد، بلکه به تدریج به دیگر مناطق قاره کهن و حتی خارج از آن نیز راه پیدا کرد. چای سفید انواع مختلفی دارد که هرکدام با یک هدف خاص مورد مصرف قرار می گیرد، اما تانین و آنتی اکسیدان از ترکیبات اصلی همه نمونه های چای سفید است. از جمله مهم ترین فواید چای سفید برای بدن ، عبارتند از:

کاهش التهاب در بدن با مصرف چای سفید

یکی از راه های طبیعی مبارزه با التهاب مصرف چای سفید است که ترکیبات بی نظیری دارد، و کمک می کند تا التهاب موجود در بدن و علائم مربوط به آن ها نیز در کمترین زمان ممکن، درمان شود. محققان بر این عقیده هستند که مصرف منظم چای سفید در رژیم غذایی روزانه، خطر بروز بیماری هایی مثل دیابت، سرطان و آسیب های قلبی را که التهاب عامل اصلی آن هاست، کاهش داده و حتی قادر است تا ناتوانی عضلات و ماهیچه ها و در اثر التهاب را نیز برطرف کند.

ارتباط چای سفید با سلامت کبد و کلیه

از مشخص ترین فواید چای سفید برای بدن ، حفظ سلامت کلیه هاست. عوامل متعددی در درون و بیرون از بدن وجود دارد که می تواند عملکرد کلیه ها را تحت تاثیر قرار داده و آن را دچار آسیب کند. آلودگی هوا یا آلودگی های محیطی، یکی از این عوامل است که در دراز مدت، موجب بروز اختلالات متعددی در کلیه ها خواهد شد. اما چای سفید، خاصیت سم زدایی داشته و مصرف منظم آن به تنظیم عملکرد کلیه ها کمک خواهد کرد. از طرفی، با تصفیه هر چه بهتر ترکیبات موجود، از ایجاد سنگ کلیه نیز جلوگیری خواهد کرد.

کبد، حکم پالایشگاه بدن را بر عهده دارد، در واقع تصفیه مایعات بدن در رفع سموم از آن، وظیفه اصلی کبد است. هپاتیت یکی از انواع بیماری های کبد است که در اثر ورود ویروس و ایجاد عفونت در این عضو حیاتی ایجاد می شود. تحقیقات نشان می دهد افرادی که به طور منظم از چای سفید استفاده می کنند، مقاومت بیشتری در برابر ویروس هپاتیت خواهند داشت و در صورت ابتلا، سریع تر از علائم این بیماری دور خواهند شد. البته این خاصیت چای سفید، تنها در برخی از انواع چای سفید وجود دارد و هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا همه نمونه های آن می تواند به درمان بیماری هپاتیت کمک کند یا خیر.

کمک به کاهش وزن

در سال های اخیر، چاقی و اضافه وزن به یکی از مشکلات اصلی و عمده درصد قابل توجهی از مردم در اغلب کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا تبدیل شده و روش های متعددی نیز جهت درمان آن تاکنون ارائه شده است. آیا تاکنون از فواید چای سفید برای بدن به عنوان یکی از روش های کاهش وزن استفاده کرده اید؟ به گفته متخصصان ترکیبات موجود در چای سفید، فرآیند چربی سوزی را در بدن تقویت کرده و کمک می کند تا در کنار داشتن تحرک و رژیم غذایی مناسب، بتوان در یک بازه زمانی مشخص به وزن دلخواه رسید.

کمک به کاهش وزن

درمان آکنه یا جوش با مصرف چای سفید

اشاره کردیم که آنتی اکسیدان، عضو ثابت انواع نمونه های چای سفید است. در واقع چای سفید در هر نوع و قالبی دارای مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها باعث تقویت سیستم گردش خون می شوند و به دفع سموم از خون کمک می کند. هرچه میزان دفع سموم و آلودگی ها از خون بیشتر باشد، امکان ایجاد آلودگی در منافذ باز پوست کمتر بوده و ترشح غدد چربی ساز پوست کمتر خواهد شد. از طرفی تنظیم گردش خون، تولید سلول های پوستی را بیشتتر کرده و از این طریق به ترمیم آسیب پوستی بعد از ایجاد جوش و یا آکنه منجر خواهد شد. چای سفید را هم می توان به عنوان نوشیدنی مصرف کرد و هم می توان از آن جهت شست و شوی صورت و پاک کردن آلودگی ها استفاده نمود.

موثر در درمان سرطان

زمانی که رادیکال های آزاد در خون فعالیت زیادی داشته باشند، گردش خون به درستی صورت نگرفته و بدن با اختلال در این زمینه مواجه خوهد شد. از طرفی، تولید سلول های جدید خونی مختل شده و اختلال در تولید DNA، فرآیند تقسیم سلولی را دچار مشکل می کند. ایجاد توده سرطانی، با اشتباه در فرآیند تقسیم سلولی آغاز می شود. یکی از مهم ترین فواید چای سفید برای بدن ، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. فعالیت رادیکال های آزاد را متوقف کرده و به سالم بودن DNA و فرآیند تقسیم سلولی کمک خواهد کرد.

کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

بر اساس آمار، بیماری های قلبی عروقی، اولین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است. بنابراین ضرورت پیشگیری و درمان این نوع بیماری ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به گفته محققان ایجاد التهاب در بدن، از اصلی ترین علل بروز انواع آسیب های قلبی است که اغلب در اثر رژیم های غذایی، ورزش، مصرف دخانیات و به طور کلی سبک زندگی غلط به وجود می آید. پولی فنول یکی از انواع ترکیبات مفید موجود در چای سفید است که کمک عمده ای به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی خواهد کرد. این ترکیب، فعالیت عروق خونی را تقویت کرده و به عملکرد هرچه بهتر سیستم ایمنی منجر خواهد شد. افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی خود از دمنوش چای سفید استفاده می کنند، تا 21 درصد کمتر از دیگران دچار آسیب های قلبی و عروقی خواهند شد.

کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

تاثیر چای سفید در محافظت از دندان ها

یکی از نمونه های جالب فواید چای سفید برای بدن ، تاثیر آن بر محافظت از دندان ها در برابر باکتری هاست. چای سفید سرشار از فلوراید و تانین است که مقاومت دندان ها در مقابل حمله باکتری ها که علت زرد شدن دندان هستند را بیشتر کرده و از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند. از نظر علمی، ترکیب فلوراید و تانین، محلولی ضد عفونی کننده می سازد که پلاک دندان ها را از بین برده و درخشندگی و سلامت آن ها را به خطر می اندازد.

پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان نوعی اختلال جدی است که در آن تراکم استخوان ها کاهش یافته و مقاومت بدن در برابر ضربه های فیزیکی کمتر می شود. درصد قابل توجهی از افراد بالای 50 سال در اغلب کشورهای دنیا، مبتلا به این اختلال هستند. از نظر کارشناسان، فعالیت رادیکال های آزاد و التهاب شدید، از جمله علل اصلی ایجاد پوکی استخوان است. زیرا تراکم فضای استخوانی را کاهش داده و از تولید سلول های جدید، جلوگیری می کند. اما یکی از فواید چای سفید برای بدن ، کمک به درمان و پیشگیری از پوکی استخوان است. ترکیبات موجود در این دمنوش پرطرفدار، به نسبت انواع چای های دیگر، به مراتب بیشتری بر تولید سلول های جدید استخوانی تاثیر دارد.

کاهش فشارخون و کلسترول

بررسی عوامل موثر بر بروز آسیب های قلبی مثل سکته، نشان می دهد پرفشاری خون، یکی از عمده ترین دلایل این اختلال است که متاسفانه به دلیل سبک زندگی غلط، ابتلا به آن در سال های اخیر روز به روز در حال افزایش است. اما در صورتی که فشار خون بالا ارثی نباشد، روش های متعددی برای کنترل آن وجود دارد که تغذیه، یکی از اصلی ترین آن هاست. چای سفید از جمله دمنوش های مفیدی است که به آرام سازی عروق کمک کرده و با کاهش غلظت خون و دفع سموم از آن، خون رسانی را بهبود می بخشد و از ایجاد پرفشاری خون و کنترل میزان فشار، جلوگیری می کند.

کلسترول نوعی چربی موجود در بدن است که کبد به طور طبیعی، سازنده آن است. اما علاوه بر تولید داخلی این نوع چربی، از طریق تغذیه نیز مقدار قابل توجهی کلسترول وارد بدن می شود که اغلب از نوع اشباع شده و ترانس هستند و در دراز مدت، در عروق رسوب می کنند. آنتی اکسیدان ها یکی از ترکیباتی هستند که به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می کنند و گاتچین نوعی آنتی اکسیدان قوی در چای سفید است که مصرف آن قطعا جهت کنترل مقدارکلسترول مورد نیاز بدن ، مفید خواهد بود. نکته جالب درمورد فواید چای سفید برای بدن این است که علاوه بر کاهش کلسترول منفی، به افزایش سطح کلسترول مثبت نیز کمک خواهد کرد.

کمک به کنترل دیابت

چای سفید تاثیر قابل توجهی بر درمان و کنترل دیابت دارد. زمانی که سطح قند خون از حد طبیعی فراتر رود، فرد اصطلاحا به بیماری دیابت مبتلا شده که بسته به علائم، این بیماری به دوسته دیابت نوع یک و دو تقسیم می شود. وظیفه ترکیبات چای سفید در درمان این بیماری، از بین بردن مقاومت سلول ها در برابر ترشح انسولین است. در واقع آنتی اکسیدان های موجود در چای سفید، به افزایش ترشح انسولین منجر شده و باعث می شود تا سلول ها مقدار بیشتری قند جهت تامین انرژی مورد نیاز خود مصرف می نمایند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

وظیفه اصلی سیستم ایمنی، محافظت از بدن در برابر حمله عوامل بیماری زا است. در واقع تولید گلبول های سفید خون، باعث می شود تا بدن در برابر ورود میکروب ها، ویروس ها، باکتری ها و عفونت ها مقاوم شده و امکان ابتلا به بسیاری از بیماری ها از بین می رود. موادی مثل چای سفید، دارای ترکیبات بسیار مقوی هستند که تولید گلبول های سفید را افزایش داده، در نتیجه مقاومت بدن در برابر انواع بیماری ها افزایش پیدا می کند. به گفته محققان، افرادی که به طور منظم از چای سفید در رژیم غذایی خود استفاده می کنند در مقایسه با دیگران مقاومت بیشتری در برابر ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

و در آخر طبق نظرات کارشناسان مجله سلامت ماه ، چای سفید از جمله گیاهان دارویی پرطرفداری است که اغلب افراد نسبت به ارزش غذایی آن به صورت جزیی، اطلاعات چندانی ندارند، هر چند که به عنوان روشی جهت کنترل بیماری دیابت و درمان پرفشاری خون، مورد استفاده قرار می گیرد. فواید چای سفید برای بدن زمانی دو چندان خواهد شد که نه تنها به عنوان یک داروی گیاهی، بلکه به عنوان عضو ثابت رژیم غذایی مورد مصرف باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید