عوارض خوردن روزانه زنجبیل

از میان انواع داروهای گیاهی و گیاهان طب سنتی، زنجبیل جایگاه خاصی دارد. زیرا یکی از قدیمی ترین انواع گیاهان دارویی است که فواید بسیاری داشته و اغلب کارشناسان طب سنتی تاکید می کنند که حتما زنجبیل را به عنوان یک داروی موثر و بسیار مفید در منزل نگه دارید. بر اساس تحقیقات انجام شده در شناخت ارزش غذایی و خواص زنجبیل توسط کارشناسان مجله سلامت ماه، این گیاه مزایای بی نظیری دارد، اما به شرطی که به میزان مجاز و استاندارد مصرف شود. در این بخش، به بررسی عوارض خوردن روزانه زنجبیل می پردازیم.

عوارض زیاده روی در خوردن روزانه زنجبیل

هزاران سال است که مردم از زنجبیل برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند. زنجبیل را به اشکال مختلف می توان مورد مصرف قرار داد. در برخی مناطق، زنجبیل را به عنوان نوعی ادویه در کنار دیگر انواع افزودنی ها، به غذا اضافه می کنند، در حالی که گاهی زنجبیل به عنوان یک دمنوش مخلوط با آب یا چای، مورد مصرف قرار می گیرد. زنجبیل تازه نیز نقش اساسی در تهیه غذای برخی از رژیم های شناخته شده دنیا دارد. نکته این که همواره به آن اشاره می شود، خواص زنجبیل در طب سنتی است که در ادامه به آن می پردازیم.

خواص زنجبیل در طب سنتی

در طب سنتی، از این گیاه دارویی استفاده های مختلفی می شود، از جمله:

  • مسکن درد: از نظر کارشناسان، زنجبیل دارای ترکیبات خاصی است که به کاهش درد در مواردی مثل بیماری میگرن کمک کرده و نقش یک مسکن را بازی می کند.
  • پیشگیری از تهوع: یکی از تاثیرگذارترین موارد استفاده از زنجبیل، به کار بردن آن جهت رفع تهوع و استفراغ است. افرادی که پس از شیمی درمانی دچار تهوع می شوند یا به هر دلیل دیگری و صبح ها با حالت تهوع از خواب بیدار می شوند، می توانند با کمک مقداری زنجبیل و مخلوط آن با چای، این حالت را برطرف نمایند.
  • کنترل کلسترول و قند خون: تحقیقات انجام گرفته در زمینه بررسی خواص زنجبیل نشان می دهد که مصرف این گیاه دارویی، تاثیر به سزایی در کاهش کلسترول منفی و قند خون در افراد دارد. بر اساس این مطالعات، افرادی که از زنجبیل در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، دارای سطح متعادلی از قند و چربی هستند.
  • کاهش وزن: مصرف ترکیب چای و زنجبیل، موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و تاثیر قابل توجهی بر روش های کاهش وزن دارد.

خواص زنجبیل در طب سنتی

عوارض جانبی خوردن روزانه زنجبیل

از نظر کارشناسان، عوارض جانبی خوردن روزانه زنجبیل در حدی نیست که بتوان گفت باید این ماده را از رژیم غذایی حذف کرد. در واقع، مقدار استاندارد مصرف زنجبیل، روزانه 4 میلی گرم است و قطعا خوردن بیش از این مقدار، عوارضی به دنبال خواهد داشت که رعایت میزان مجاز مصرف آن امری عقلانی است.

در برخی افراد، خوردن زیاد زنجبیل موجب ایجاد حساسیت نسبت به این گیاه دارویی می شود. در صورتی که پس از خوردن زنجبیل به هر شکلی، دچار خارش پوستی یا التهاب در دهان یا اختلال در عملکرد معده شدید، قطعا شما نسبت به این گیاه دارویی حساسیت دارید، پس مصرف آن را متوقف کنید.

از مهم ترین عوارض خوردن روزانه زنجبیل که آلرژی به این گیاه نیز محسوب می شود، سوزش معده و ایجاد آشفتگی در حالات فرد است. در واقع زمانی که فرد زنجبیل مصرف می کند، احساس تندی دهان و عطش درونی دارد. اما باید توجه داشت که این حالت تنها زمانی ایجاد می شود که مصرف، بیش از 4 میلی گرم در روز باشد. برخی افراد معتقدند که خوردن زنجبیل، موجب افزایش صفرا در بدن می شود. اگرچه اغلب محققان این مسئله را رد کرده و آن را یک نظریه بی پایه و اساس می دانند، اما مطالعه و تحقیق در این زمینه همچنان ادامه دارد.

از قدیم زنجبیل را به عنوان یکی از روش های خانگی برای کاهش فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون مورد استفاده قرار می داده اند. یکی دیگر از عوارض خوردن روزانه زنجبیل در افرادی که مشکلی از بابت فشار خون ندارند، سبکی سر و سرگیجه است. در حقیقت اگر دچار یکی از این علائم شدید، قطعا زنجبیل موجب افت فشار شما شده است. از طرفی، این گیاه دارویی خاصیت رقیق کنندگی خون دارد. در صورتی که از داروهایی مثل آسپرین استفاده می کنید، مصرف زنجبیل را به حداقل برسانید.

گاهی اوقات، زنجبیل مقدار خونریزی در عادت ماهانه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. پس اگر خونریزی عادی شما پس از خوردن زنجبیل، دچار اختلال شد، مصرف آن را متوقف کنید. البته همه موارد گفته شده و عوارض جانبی، زمانی در فرد ایجاد می شود که مصرف مجاز زنجبیل، بیش از 4 میلی گرم در روز بوده باشد.

تداخل زنجبیل با دیگر مواد و داروها

یکی از مشخص ترین عوارض خوردن روزانه زنجبیل ، تداخلی است که ممکن است با دیگر انواع گیاهان دارویی و داروهای شیمیایی داشته باشد. از آن جایی که خود زنجبیل دارای خاصیت رقیق کنندگی خون است، مصرف آن با دیگر گیاهان دارویی دارای این خاصیت، ممنوع است. زردچوبه، سیر و پیاز، از جمله پر مصرف ترین این مواد است.

تداخل زنجبیل با دیگر مواد و داروها

علاوه بر این، قبل از مصرف روزانه زنجبیل باید با پزشک در این زمینه مشورت کنید یا در صورتی که برای درمان بیماری خاصی به پزشک مراجعه می کنید، حتما در مورد مقدار و نحوه مصرف زنجبیل توضیح دهید تا داروهای تجویز شده تداخلی با مصرف زنجبیل نداشته باشد.

زنجبیل را با این داروها مصرف نکنید

داروهای پیشگیری کننده از غلظت خون مثل آسپرین، پلاویکس، داروهای مسکن مثل ایبوپروفن، ناپروکسن و لوونوکس، داروهای درمان کننده و کنترل کننده بیماری دیابت، داروهای مصرفی در افراد مبتلا به پرفشاری خون و داروی معده به نام مترونیدازول، از جمله مواردی است که ممکن است با زنجبیل، تداخل ایجاد کند.

موارد مختلف مصرف زنجبیل

در برخی موارد، نوع مصرف نیز می تواند در عوارض خوردن روزانه زنجبیل تاثیر گذار باشد. زنجبیل به اشکال مختلفی در دسترس است. عصاره زنجبیل برای استفاده در آشپزی، زنجبیل خشک شده و آسیاب شده به عنوان ادویه، زنجبیل تازه که از رنده آن در تهیه سوپ و سالاد استفاده می شود، کپسول های حاوی عصاره زنجبیل، برگ گیاه زنجبیل که برای پیشگیری از ایجاد حالت تهوع در زیر زبان گذاشته می شود و تکه های زنجبیل که با چای مخلوط شده و از آن دمنوش تهیه می شود از نمونه های مختلف استفاده از این گیاه پر خاصیت است.

از نظر پزشکان، هر گیاه دارویی هر چه قدر هم مفید به فایده باشد، مقدار مصرف مجاز و مشخصی دارد. بر اساس آن چه که مجله اینترنتی ماه در تحقیقات خود ارائه داده، مصرف روزانه 4 میلی گرم زنجبیل، خطر خاصی برای سلامت فرد ایجاد نخواهد کرد. هر چه مقدار مصرف بیشتر باشد قطعا عوارض جانبی آن نیز بیشتر خواهد بود. در انتهای کلام در واقع عوارض خوردن روزانه زنجبیل ، تنها به مقدار مصرف آن بستگی دارد و نه نوع آن.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید