آنتی بیوتیک های طبیعی غذایی

بی شک کشف آنتی بیوتیک، یکی از بزرگترین اقداماتی است که بشر در زمینه پیشرفت علم پزشکی انجام داد. زیرا با کشف این مواد، امکان پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مسری فراهم شد و درصد زیادی از بیماران، از مرگ حتمی نجات یافتند. پنی سیلین، اولین نوع آنتی بیوتیکی بود که کشف شد و خدمت بزرگی به جامعه پزشکی کرد. اما متاسفانه بعدها استفاده از این ماده، به شدت افزایش یافت، به گونه ای که موجب بروز مشکلی به نام مقاومت آنتی بیوتیکی شد. پس از مدتی تحقیق، محققان به این نتیجه رسیدند که به جای دارو، می توان از خاصیت آنتی بیوتیکی برخی مواد طبیعی نیز بهره مند شد. در مجله سلامت ماه با هدف آگاه سازی در زمینه مصرف آنتی بیوتیک ها قصد داریم به معرفی آنتی بیوتیک های طبیعی غذایی بپردازیم.

معرفی آنتی بیوتیک های طبیعی غذایی

آنتی بیوتیک، ترکیبی است که از رشد عوامل بیماری زا در بدن جلوگیری کرده و در صورت حمله، این عوامل، با کمک سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن به نابودی آنها می پردازد. آنتی بیوتیک های شیمیایی دوره مصرف مشخصی دارند. یعنی در یک بازه زمانی مشخص، باید با تجویز پزشک اقدام به مصرف این دارو کرد. اما متاسفانه در سال های اخیر، میزان استفاده از آنتی بیوتیک ها به شدت افزایش یافته، به گونه ای که افراد بدون مراجعه به پزشک و به صورت اختیاری، اقدام به تهیه و مصرف انواع آنتی بیوتیک ها کرده اند. این مسئله در کشورهای در حال توسعه که نظارتی بر توزیع دارو نیست، بیشتر به چشم می خورد.

افزایش میزان مصرف آنتی بیوتیک، نه آنتی بیوتیک های طبیعی غذایی ، بدن را دچار مقاومت آنتی بیوتیکی می کند. در واقع زمانی که میزان مصرف آنتی بیوتیک افزایش یابد، دیگر سیستم ایمنی بدن ترکیبات آن را مورد پذیرش قرار نداده و بدن نسبتا به آن واکنشی نشان نخواهد داد. در نتیجه فعالیت ویروس ها بیشتر شده و طول دوره درمان بیماری نیز، افزایش می یابد. از طرفی نمی توان از مصرف آنتی بیوتیک ها چشم پوشی کرد. زیرا در دنیای امروز، بیماری ها گسترش قابل ملاحظه ای داشته و روز به روز، ویروس ها و باکتری های جدیدی کشف می شود که برای مقابله با آنها، نیاز مبرم به آنتی بیوتیک داریم.

از این رو، زمان آن فرا رسیده تا نسبت به آنتی بیوتیک های طبیعی غذایی ، شناخت بیشتری داشته و از این طریق بتوان در موارد معمولی، از این مواد برای مبارزه با عوامل بیماری زا استفاده کرد.

سرکه سیب یک آنتی بیوتیک طبیعی غذایی

مطمئنا خواص درمانی سرکه سیب به قدری برای همه افراد شناخته شده است که تقریبا همه آن را به عنوان دارویی معجزه گر در منزل نگهداری می کنند. سرکه سیب، در کنار فوایدی که برای سلامت پوست و مو و درمان انواع مشکلات گوارشی دارد، نوعی از آنتی بیوتیک های طبیعی غذایی محسوب می شود که مصرف روزانه آن، جهت پیشگیری از انواع بیماری های عفونی بسیار موثر است.

زردچوبه و خاصیت آنتی بیوتیکی آن

زردچوبه، یکی از قدیمی ترین انواع ادویه هایی است که همه ما از آن در تهیه غذاها استفاده می کنیم، اما شاید چندان نسبت به خواص بی نظیرش اطلاعاتی در اختیار نداریم. زردچوبه، ادویه ای است معطر که در درمان مشکلات گوارشی، درمان اختلالات پوستی، از بین بردن عفونت گلو و درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. همین موارد استفاده، نشان دهنده خواص آنتی بیوتیکی این ادویه است.

زردچوبه و خاصیت آنتی بیوتیکی آن

تاثیر عسل در درمان بیماری ها

عسل، نوعی آنتی بیوتیک طبیعی غذایی است که از دوران های قدیم به داشتن این خاصیت، معروف و مشهور بوده است. در مصر باستان، اولین گزینه برای درمان بیماری های عفونی و میکروبی، عسل بود. عسل حاوی ماده به نام نیتروژن پراکسید است که ترکیباتی شبیه به آنتی بیوتیک های شیمیایی دارد، اما تاثیر این ماده بر عوامل بیماری زا، بسیار بیش از پنی سیلین است. از این آنتی بیوتیک طبیعی غذایی هم در درمان عفونت های خارجی و هم عفونت های داخلی، استفاده می شود.

سیر معروف ترین آنتی بیوتیک طبیعی

قطعا همه افراد، سیر را به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی غذایی ، می شناسند. سیر قدرت مثال زدنی در از بین بردن عوامل بیماری زا دارد، به گونه ای که حتی پزشکان طب نوین نیز در برخی موارد، به جای استفاده از آنتی بیوتیک های شیمیایی، مصرف سیر را پیشنهاد می کنند. سیر اگر به مقدار استاندارد مصرف شود، عوارض جانبی ندارد، اما زیاده روی در مصرف آن موجب بروز مشکلاتی در سیستم گردش خون و گوارش می شود، به ویژه در افرادی که در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون هستند.

گیاهانی که خاصیت آنتی بیوتیکی دارند

  • پونه کوهی: پونه کوهی یکی از قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی غذایی نیز به شمار می آید. عصاره یا روغن گرفته شده از این گیاه معطر، تاثیر به سزایی در از بین بردن عوامل بیماری زا در بدن دارد. بر خلاف تصور افراد، مصرف پونه کوهی در دوران سرماخوردگی، موجب کوتاه تر شدن دوره درمان و نابودی ویروس این بیماری خواهد شد. به علاوه، روغن پونه کوهی در کاهش وزن و درمان مشکلات گوارشی نیز موثر است.
  • میخک: میخک گیاهی است که از قدیم، برای درمان درد دندان مورد استفاده قرار می گرفته است. بعدها محققان به این نتیجه رسیدند که خاصیت آنتی باکتریال این گیاه موجب تسکین درد دندان می شود. به علاوه اخیرا محققان معتقدند که مصرف عصاره میخک، در درمان بسیاری از عفونت های و باکتری های سیستم گوارشی و به طور کلی، عفونت های داخلی موثر است.
  • زنجبیل: زنجبیل نیز جز آنتی بیوتیک های طبیعی غذایی است که از زمان های قدیم برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. مصرف زنجبیل به طور مرتب و روزانه، موجب تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و از فعالیت عوامل بیماری زا در بدن جلوگیری می کند. مقدار استاندارد مصرف زنجبیل روزانه 4 میلی گرم است.

خاصیت آنتی بیوتیکی چای سبز

چای سبز، نوشیدنی شگفت انگیزی است که خاصیت آنتی بیوتیکی، تنها یکی از ده ها مزیت آن محسوب می شود. به گفته محققان، وجود ترکیبات خاصی در برگ چای سبز، موجب از بین رفتن باکتری های دهانی و از بین بردن عفونت مجاری تنفسی خواهد شد. چای سبز از جمله ترکیباتی است که باید حتما در رژیم غذایی روزانه با هر نوع گرایشی، وجود داشته باشد.

خاصیت آنتی بیوتیکی چای سبز

همچنین چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می باشد. بر اساس مطالب فوق مصرف آنتی بیوتیک های طبیعی غذایی ، علاوه بر اینکه عوارض کمتری نسبت به مواد شیمیایی دارد، همیشه در دسترس بوده و می توان حتی در پیشگیری از بروز انواع عفونت ها نیز از آنها استفاده کرد. از نظر کارشناسان مجله ماه، با تبلیغ گسترده و معرفی هر چه بیشتر این نوع آنتی بیوتیک های طبیعی، می توان به برطرف کردن پدیده مقاومت آنتی بیوتیک کمک کرد و مصرف خودسرانه این دارو را کاهش داد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید