بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن از بخش های متعددی تشکیل شده که هر کدام از آنها، وظیفه خاصی در حفظ سلامت بدن دارند. بخش های مختلف این سیستم، از بدن در برابر ورود انواع میکروب ها ، ویروس ها ، باکتری ها و هرگونه عامل بیماری زا محافظت کرده و به طور کلی، وظیفه پیشگیری و درمان بیماری ها را بر عهده دارد. گلبول های سفید خون، بخشی از سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن است هستند با گردش در خون، عوامل بیماری زا را جستجو کرده و به مبارزه با آنها می پردازند. در این میان، مصرف یک سری مواد غذایی و آبمیوه ها، در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی دارد و میتواند تا حد زیادی به فعالیت بهتر این اعضا کمک کند. کارشناسان مجله سلامت ماه لیستی از بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را تهیه کرده اند که در ادامه به آنها می پردازیم.

معرفی بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن جزء بخش های همیشه فعال است که ترکیبات و اجزای مربوط به بدن را از عوامل خارجی تشخیص می دهد و از این طریق، حفاظت از بدن را بر عهده دارد. پس برای داشتن عملکرد قدرتمند تر، به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. موادی که در ادامه معرفی می شود، از جمله بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند که می توانند به تقویت این سیستم کمک کنند.

آب هندوانه و تاثیر آن بر تقویت سیستم ایمنی بدن

هندوانه یکی از بهترین میوه های موثر در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن است، زیرا سرشار از لیکوپن و آنتی اکسیدان می باشد. لیکوپن همان ماده ای است که موجب رنگ قرمز این میوه تابستانه شده و آنتی اکسیدان نیز که از جمله ضروریات تقویت سیستم ایمنی است. آب هندوانه به تنهایی، یکی از پرطرفدارترین و بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است که در فصل تابستان می توان از آن استفاده کرد. برای تجربه یک طعم جدید می توانید هندوانه را به همراه چند برگ نعنا و چند تکه یخ در مخلوط کن ریخته و باهم ترکیب کنید. این مایع خوش عطر، سرشار از ویتامین A و C است و موجب کاهش دمای بدن نیز می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با آب هویج

در کنار مصرف میوه ها و نوشیدنی های سنتی، سبزیجات نیز نقش به سزایی در تقویت عملکرد سیستم ایمنی دارند. یکی از سبزیجات مطرح در این زمینه، هویج است. هویج به دلیل داشتن مقادیر زیادی بتاکاروتن ، در رژیم غذایی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بتاکاروتن ترکیبی است که که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. آنتی اکسیدان موجود در هویج، فعالیت رادیکال های آزاد را که موجب پیری پوست و کاهش خون رسانی می شوند، متوقف کرده و از سلول ها در برابر حمله باکتری ها محافظت می کنند. آب هویج یکی از بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است که باید به صورت تازه مصرف شود و از اضافه کردن شکر به آن خودداری کنید تا علاوه بر سیستم ایمنی، اندام های دیگری مثل چشم نیز از فواید آن بهره مند شوند.

اسموتی آب پرتقال و گوجه فرنگی برای تقویت سیستم ایمنی

اسموتی آب پرتقال و گوجه فرنگی برای تقویت سیستم ایمنی

پرتغال و گوجه فرنگی، هر دو از منابع غنی ویتامین C به شمار می آیند که خود از جمله معروف ترین ترکیبات مورد نیاز سیستم ایمنی هستند. از طرفی ویتامین C جذب آهن را در بدن بهبود می بخشد که خود عاملی برای بهبود وضعیت سلامتی بدن است. ویتامین C علاوه بر محافظت از پوست، کمک می کند تا گلبول های سفید، باکتری ها را سریع تر تشخیص داده و به مبارزه با عفونت های موجود بپردازد. نکته مهم در تهیه بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن این است که اولا از نمونه های صنعتی مطلقا استفاده نشود، زیرا حاوی مقادیر زیادی شکر است. دوما آب گوجه در صورتی که چندین ساعت در یخچال نگهداری شود، ویتامین C خود را از دست خواهد داد. بنابراین ملاک تازه بودن این میوه هاست.

تقویت سیستم ایمنی با اسموتی توت فرنگی و کیوی

توت فرنگی و کیوی از جمله میوه های دربردارنده ویتامین های گروه C هستند. البته از آن جایی که معمولا میوه ای مثل توت فرنگی، آب فراوانی نداشته و برای تهیه آبمیوه آن نیاز به مقدار زیادی میوه است، بیشتر به صورت اسموتی از آن استفاده می شود. یعنی با کمک مخلوط کن، میوه را با مواد دیگر ترکیب می کنند. با اضافه کردن نعنا، کیوی و چند قاشق ماست، ترکیبی به وجود می آید که علاوه بر داشتن منابع غنی ویتامین C ، دارای مقادیری پروبیوتیک نیز هست که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می کند.

آب انبه و توت فرنگی برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی

ترکیب انبه و توت فرنگی و میکس آنها با هم، نوشیدنی بسیار لذیذی به وجود می آورد که سرشار از ویتامین E است که با داشتن آنتی اکسیدان بالا، به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. اسموتی آب انبه و توت فرنگی از بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است که می توان در هر فصلی تهیه کرد، حتی با استفاده از میوه های فریز شده.

تاثیر چای سبز بر عملکرد سیستم ایمنی بدن

چای سبز از بهترین نوشیدنی های گرم برای تقویت سیستم ایمنی است و بیشتر در پیشگیری از فعالیت ویروس ها به ویژه ویروس سرماخوردگی، موثر است. به علاوه خواص ضد باکتریایی دارد که حتی اگر پیش از این دچار عفونتی شده باشید، می تواند در برطرف کردن آن موثر باشد. چای سبز می تواند نوشیدنی مقوی و مناسبی برای بدن در زمان صبحانه باشد. علاوه بر این نوشیدن چای سبز برای کاهش استرس و اضطراب نیز موثر است.

آب تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

اولین مزیت آب مرطوب نگه داشتن بدن و حفظ سلامت پوست، به عنوان اولین سطح از سیستم ایمنی است. مصرف به اندازه آب سموم را از بدن دفع کرده، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و از نظر روحی نیز فرد را در تعادل قرار می دهد. بنابراین در مبحث تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با انواع بیماری ها، نباید از خواص این نوشیدنی سالم و پر ارزش غافل شد.

سرکه سیب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سرکه سیب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سرکه سیب که اصولا از آب سیب تهیه می شود، یکی از بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است که سرشار از منیزیم، فسفر، آهن، پتاسیم، روی، کلسیم و دیگر مواد معدنی است. سرکه به دلیل داشتن خاصیت اسیدی کمک زیادی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی در مبارزه با عوامل بیماری زا می کند.

در کنار مصرف مواد غذایی مناسب یک سری توصیه های دیگر نیز موجب تقویت سیستم ایمنی می شود. مواردی مثل داشتن فعالیت بدنی منظم و مناسب، داشتن خواب کافی، مصرف غذاهای سالم و تازه، کنترل استرس و مصرف ویتامین D به میزان کافی. سرماخوردگی از شایع ترین علائمی است که نشان می دهد سیستم ایمنی در انجام وظایف خود به درستی عمل نکرده است. در واقع گلبول های سفید خون قادر به شناسایی عامل بیماری زا نبوده و ویروس، فعالیت خود را در بدن به انجام رسانده است.

در نهایت نباید از تاثیر رژیم غذایی در تقویت سیستم ایمنی غافل شد. هر غذای حاوی ویتامین C ، ویتامین A و ویتامین E در کنار مصرف روی و آهن، می تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی مفید باشد. سبزیجات و میوه ها در اغلب موارد می توانند نیاز بدن به این مواد را به خوبی برطرف سازند. نکته مهم از نظر مجله اینترنتی ماه این است که در تهیه بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باید دقت کافی را داشت و تازگی و مناسب بودن آنها را مد نظر قرار داد.

[rs_post_grid cats=”36″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)