درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد

بیماری سرماخوردگی جزو بیماری هایی است که معمولا روش درمانی چندان خاصی ندارد و هر راهکاری که به منظور درمان سرماخوردگی استفاده شود تنها به منظور کاهش علائم آن کاربرد دارد. در واقع با کمک یک سری راهکارهای ساده، می توان علایمی مثل آبریزش بینی ، سرفه ، گلودرد ، تب و بدن درد را از بین برد. درصد بسیاری از مردم، درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد را نسبت به مراجعه به پزشکی ترجیح می دهند. در اغلب موارد نیز بیشتر روش های ساده و بی دردسر خانگی برای گلودرد و سرماخوردگی ، تاثیر بسیار زیادی در بهبود بیماری دارد. در ادامه، کارشناسان مجله سلامت ماه ، یک سری از این روش ها را برای درمان سرماخوردگی در خانه به شما معرفی می کنند.

انواع درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد

بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا ، در اثر ورود و فعالیت ویروس ایجاد شده و علایمی مثل آبریزش بینی، گلودرد، خستگی، بی حالی تن، سرفه و خشکی بدن دارد. معمولا سرماخوردگی بین 7 تا 10 روز طول می کشد و بهترین راه کار برای درمان سریع تر آن، استراحت به صورت دست کم در دو سه روز اول است. در بسیاری از موارد، سرماخوردگی نیازی به مراجعه به پزشک ندارد و با کمی مراقبت در منزل و رعایت نکات درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد ، درمان می شود. از جمله راهکارهای خانگی که می تواند به درمان بهتر این بیماری کمک کند، کنترل دمای بدن و رعایت نکات تغذیه است. در ادامه با این موارد بیشتر آشنا می شویم.

داروی کاهش درد بدن در سرماخوردگی

برای کاهش درد ناشی از سرماخوردگی، به کودکان زیر 6 ماه فقط قطره استامینوفن، به کودکان بالای 6 ماه، قطره استامینوفن و ایبوبروفن و برای بزرگسالان نیز از هر نوع مسکنی مثل بروفن، ناپروکسن، استامینوفن، کلداکس یا هر نوع دیگری استفاده می شود. البته در همه این موارد، باید دوز مصرف را رعایت نمود و آنها را طبق دستور پزشک داروخانه مصرف کرد. میزان مصرف قطره استامینوفن در نوزادان، بر اساس وزن آنها اندازه گیری می شود. داروهای ممکن برای بزرگسال نیز، معمولا 8 یا 12 ساعتی است. به جز مصرف دارو، برای کاهش بدن در ناشی از سرماخوردگی، استراحت نیز می تواند موثر باشد.

درمان گلودرد

گلودرد از شایع ترین و در واقع اولین علامت سرماخوردگی است. با ورود ویروس به بدن، به تدریج گلو دچار التهاب شده، سوزش، خارش و درد پیدا میکند. ساده ترین راه برای از بین بردن این حالت، غرغره کردن آب و نمک است. به عنوان یکی از روش های درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد ، کافی است مقداری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و و صبح قبل از صبحانه و شب قبل از خواب، غرغره کنید. توجه داشته باشید این کار برای کودکان زیر 6 سال کمی خطرناک است، مگر اینکه مطمئن باشید کودک توانایی انجام این کار را دارد. علاوه بر آب و نمک، استفاده از اسپری یا خوردن آبنبات سرد نیز به درمان گلو درد کمک می کند.

اگر سرما خورده اید، نوشیدنی گرم بنوشید

معمولا نوشیدنی های گرم کمک می کند تا سوزش و التهاب گلو کاهش یافته و فرد کمی سرحال تر شود. گرفتگی بینی از دیگر علائم سرماخوردگی است که با نوشیدن یک فنجان چای گرم به همراه یک قاشق عسل و چند قطره آبلیموی تازه، بهبود می یابد. این محلول به ویژه قبل از خواب، کمک می کند تا فرد در هنگام خواب به دلیل گرفتگی بینی، دچار اختلال در تنفس نشود. توجه داشته باشید که مصرف الکل در دوران سرماخوردگی ممنوع است، زیرا شدت گرفتگی بینی و التهاب گلو را افزایش می دهد.

نوشیدنی گرم برای سرماخوردگی

کمپرس آب گرم برای درمان سردرد سینوسی

در صورتی که سینوس ها گرم نگه داشته شوند، سردرد ناشی از سرماخوردگی سریعا کاهش می یابد. برای این کار میتوان از یک کیسه آب گرم استفاده کرد. این کیسه را یا از داروخانه تهیه کنید یا در منزل میتوان با کمک پلاستیک و پارچه کیسه ای شبیه به آن تهیه کرد استفاده از آب گرم به عنوان بهترین راهکار درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد و همچنین سردرد سینوسی ناشی از آن است.

درمان خانگی گرفتگی بینی سرماخوردگی

زمانی که فرد دچار گرفتگی بینی شده است، در هنگام خواب، مشکل تنفسی خواهد داشت. به همین منظور بهتر است یک بالشت اضافی زیر سر بگذارد تا با قرار گرفتن گردن در یک موقعیت بهتر، گرفتگی بینی برطرف شود.

دوش آب گرم برای سرماخوردگی خوب است

دوش آب گرم در نوزادان و کودکان، روش بسیار مناسبی برای درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد از طریق رفع بی قراری آنها به دلیل ابتلا به سرماخوردگی است، بعلاوه در بزرگسالان نیز تاثیر به سزایی دارد. دوش آب گرم حین سرماخوردگی، علاوه بر اینکه از خشکی بدن جلوگیری می کند، می تواند بدن درد را نیز تسکین دهد، به ویژه اگر به آب وان، مقداری روغن مثل روغن اسطوخودوس (لاوندر) یا عصاره رزماری اضافه کنید.

بخور خانگی برای سرماخوردگی

بخور خانگی برای سرماخوردگی

معمولا سرماخوردگی باعث ایجاد خشکی در بدن می شود و به علاوه، محیط خشک و نداشتن رطوبت نیز می تواند علائم سرماخوردگی را تشدید کند. به همین منظور می توان به عنوان راه درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد در کنار مصرف مایعات برای حفظ رطوبت بدن، از دستگاه بخور خانگی جهت از بین بردن خشکی محیط نیز استفاده کرد. هر چه طراوات فضا بیشتر باشد، سرماخوردگی سریع تر بهبود می یابد. در مورد استفاده از دستگاه بخور، باید یک سری نکات را مد نظر قرار داد. اول اینکه از آب سالم باید در آن استفاده کرد و نکته دوم، حتما در فواصل زمانی منظم، فیلترهای دستگاه را تمیز کنید. زیرا آلودگی موجود در این فیلترها، می تواند خود منجر به پخش ویروس در محیط شود.

مصرف ویتامین سی در سرماخوردگی

ویتامین سی نقش اساسی در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها دارد. مرکبات از منابع غنی ویتامین سی هستند که در این دوران زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. در میان انواع مرکبات، لیمو تاثیر به سزایی در درمان گلو درد و عفونت گلو دارد. یک قاشق آب لیمو را با مقداری آب گرم و یک قاشق عسل مخلوط کرده و برای از بین بردن مخاط گلو، مصرف کنید. ویتامین سی علاوه بر اینکه در دوران سرماخوردگی فواید زیادی دارد، برای پیشگیری از بیماری نیز مناسب است. این ویتامین، موجب تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و می تواند از بدن در برابر ویروس ها و عوامل بیماری زا مراقبت کند.

درمان عفونت گلو با عسل

عسل به دلیل داشتن ترکیبات آنتی باکتریال و ضد میکروبی، می تواند عفونت موجود در گلو را از بین ببرد و جزو دارو های درمان علائم سرماخوردگی محسوب می شود. پس هم برای درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد و هم بهبود سرفه، خوردم عسل موثر است. عسل را بهتر است در آب یا چای مخلوط کرده و برای از بین بردن طعم بسیار شیرین آن که ممکن است گلو را اذیت کند، مقداری آبلیمو یا سرکه سیب به آن اضافه کرد.

درمان عفونت گلو با عسل

در تحقیقی که بر روی تعدادی کودک زیر 10 سال انجام شد و به هر یک از آنها یک لیوان محلول چای و عسل و آبلیمو داده شد؛ مشخص شد که طی چند شب مصرف این محلول، سرفه های شبانه از بین رفته و کیفیت خواب نیز افزایش یافته است. البته باید توجه داشت که مصرف عسل در کودکان زیر 2 سال ممنوع است، زیرا منجر به بروز حساسیت های شدید می شود.

چه سوپی برای سرماخوردگی مفید است !

یک سوپ تهیه شده از مرغ و سبزیجات تازه، تاثیر به سزایی در درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد دارد. از جمله خواص این غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن به دلیل داشتن ترکیبات حاوی ویتامین سی است. به دلیل اینکه یک خوردنی گرم محسوب می شود، درد گلو و سوزش آن را تسکین می دهد و همچنین به دلیل داشتن مقدار آب زیاد، رطوبت را در بدن حفظ می کند. سوپ در صورتی که کم نمک باشد، با کاهش دفعات ادرار، مواد مغذی موجود در بدن را نگه داشته و به بهبود و درمان سرماخوردگی در خانه کمک می کند و همچنین که دارای ترکیبات آنتی باکتریال است که عفونت گلو و مجاری تنفسی را از بین می برد. اکنون اگر اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، می توانید سایر مقالات سلامت موجود در مجله اینترنتی ماه را جستجو کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (3)