دارو های درمان علائم سرماخوردگی

بیماری سرماخوردگی اگرچه در بسیاری از موارد، شدّت چندانی ندارد و خطرناک نیست، اما به هر حال نیاز به انجام یک سری اقدامات درمانی دارد. از آن جایی که علائم این بیماری متعدد بوده و در افراد مختلف به اشکال متفاوتی بروز می کند، پس روش های درمانی نیز ممکن است کمی متفاوت باشند. اغلب افراد معمولا در صورت ابتلا به سرماخوردگی ، فورا به دنبال داروی درمان سریع سرماخوردگی می گردند و شخصا اقدام به درمان کرده و با کمک داروها علائم را کاهش می دهند. علاوه بر این داروهای درمان کننده، یک دسته دیگر از داروها نیز به عنوان عامل پیشگیری مورد استفاده قرار می گیرد که از بروز سرماخوردگی و فعالیت ویروس ها در بدن ، جلوگیری می کند. کارشناسان مجله سلامت ماه ، اطلاعاتی در مورد روش های دارو های درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در اختیار شما قرار خواهند داد.

دارو های درمان علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا

قبل از معرفی روش ها و دارو های درمان علائم سرماخوردگی ، باید متذکر شویم که بر خلاف تصور عموم، داروهای آنتی بیوتیک یا اصطلاحا چرک خشک کن ، روش مناسبی برای درمان این بیماری نیستند. زیرا این داروها چنان که از نامشان پیداست، فقط برای از بین بردن عفونت موجود در گلو، بینی یا دیگر قسمت های بدن به کار میروند و هیچ نقشی در کاهش دیگر علائم بیماری ندارند. پس حتی اگر قصد دارید تا بدون مراجعه به پزشک، خود را درمان کنید، باید به این نکته مهم توجه کافی داشته باشید. دارو های درمان علائم سرماخوردگی که بدون نسخه پزشک در داروخانه ها به فروش رسیده و برای درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرند، شامل:

مصرف استامینوفن برای کاهش تب و بدن درد

استامینوفن، دارویی کاملا شناخته شده برای کاهش تب است، هم در بزرگسالان و هم در کودکان و اغلب افراد نیز، بیشتر این مورد توصیه می شود. استامینوفن علاوه بر کاهش تب ، خاصیت تسکین درد نیز دارد. هر چند که قرص هایی مثل بروفن و ناپروکسن نیز می تواند در تسکین بدن درد، دخیل باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که مصرف آسپرین در دوران سرماخوردگی ممنوع است، زیرا می تواند منجر به بروز سندرم ریه شود.

با وجود اینکه استامینوفن از دارو های درمان علائم سرماخوردگی به شمار می آید اما در هنگام استفاده به دوز مصرف آن توجه داشته باشید. مقدار متوسط و استاندارد این دارو در هر روز، 4 گرم است. در صورتی که استامینوفن را به صورت جداگانه مصرف کرده اید، به محتویات داروهای دیگر نیز دقت کنید، زیرا برخی قرص های سرماخوردگی ، حاوی مقادیری استامینوفن نیز هستند. ترکیبات این دارو در صورتی که بیش از حد مجاز وارد بدن شود، می تواند منجر به بروز مشکلات کلیوی شده و درد را تشدید کند. مبتلایان به بیماری های کلیوی ، مجاز به مصرف فقط 2 گرم استامینوفن در روز هستند.

داروی ضد آبریزش بینی سرماخوردگی

دیفن هیدرامین، از معروف ترین دارو های درمان علائم سرماخوردگی است. اما به دلیل خواب آور بودن، باید قبل از ساعت خواب مصرف شود و پس از استفاده، از رانندگی یا کارهایی که نیاز به تمرکز دارد، پرهیز شود. لوراتادین نیز یک داروی آنتی هیستامین یا ضد آبریزش بینی است و به اندازه دیفن هیدرامین خواب آور نیست، اما تاثیر گذاری آن ضعیف تر است.

داروی سرماخوردگی مناسب برای گرفتگی بینی

این نوع دارو، اغلب خوراکی است و سودوافدرین یکی از آنهاست. این شربت نیز خواب آور بوده و ممکن است بر سیستم عصبی فرد تاثیر گذار باشد. زنان باردار و افراد دارای فشار خون بالا ، مجاز به مصرف این دارو نیستند.

بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا

علائم سرماخوردگی معمولا به تدریج و مرحله به مرحله ظاهر می شوند. خود بیماری بین 7 تا 10 روز طول می کشد، اما علائم ممکن است تا 2 هفته بعد در فرد قابل مشاهده باشد. تفاوت عمده سرماخوردگی و آنفولانزا در شدت درد است. در حقیقت بیماری سرماخوردگی ، ملایم تر بوده و درد آن چنانی ندارد. اما بیماری آنفولانزا سریعا آغاز و علائم خود را با شدت تمام ظاهر می کند.

دارو درمان سرفه سرماخوردگی

دارو درمان سرفه سرماخوردگی

دکسترومتورفان از جمله بهترین قرص های ضد سرفه است که معمولا در موارد حاد، مورد استفاده قرار می گیرد.

داروی تسکین گلودرد برای سرماخوردگی

دارو های کاهنده التهاب گلو، بسیار متنوع هستند و بسته به نوع انتخاب شما، پزشک داروخانه آن را ارائه می دهد. در کنار دارو، می توان با کمک محلول آب گرم و نمک، غرغره کرده و علاوه بر کاهش درد، عفونت نیز برطرف می شود. البته ممکن است غیر داروهایی که نام برده شد، ترکیبات دیگری نیز توسط پزشک داروخانه پیشنهاد شود که معمولا عملکردی شبیه به این موارد دارند. نکته قابل توجه این است که هنگام مصرف هر کدام از دارو های درمان علائم سرماخوردگی ، برچسب و اطلاعات دارویی را به خوبی مطالعه کرده و با توجه به نوع علائم، اقدام به استفاده از آنها نمایید.

همچنین در کنار مصرف داروها، راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که میتواند در کوتاهترین زمان، علائم سرماخوردگی را کاهش دهد که توجه به این نکات و راهکار های خالی از لطف نیست، روش هایی مثل:

  • استراحت
  • مصرف زیاد مایعات
  • خورد آب گرم و عسل
  • دوش آب گرم

داروی خانگی درمان سرماخوردگی

سعی کنید در طول دوره سرماخوردگی ، استراحت کافی داشته باشید تا بیماری زودتر بهبود یابد، زیرا کمبود خواب، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و قدرت مقابله با ویروس ها را از انسان می گیرد. در طول روز، حداقل 3 یا 4 بار بخوابید. اگر گرفتگی بینی و فشار درد در ناحیه سر به هنگام خواب شما را اذیت می کند، یک بالشت اضافه زیر سر خود بگذارید تا با افزایش ارتفاع سر، فشار سینوس ها کاهش یافته و بهتر بخوابید.

در هنگام سرماخوردگی، مصرف آب را فراموش نکنید. زیرا خشکی بدن در این حالت، موجب تشدید سردرد و ضعف می شود. سعی کنید فقط آب، نوشیدنی های گرم و آبمیوه های تازه بخورید و از خوردن قهوه، نوشابه و الکل پرهیز کنید. زیرا این مواد، خود عاملی برای خشکی بدن هستند. مطالعات نشان داده که عسل، تاثیر به سزایی در کاهش التهاب گلو و سرفه های خشک دارد. قبل از خواب، یک لیوان آب گرم به همراه یک قاشق آبلیموی تازه و یک قاشق عسل را باهم مخلوط کرده و بنوشید. البته توجه داشته باشید که کودکان زیر 1 سال، مجاز به خوردن عسل نیستند.

داروی خانگی درمان سرماخوردگی

تاثیر شلغم بر سرماخوردگی

گیاه شلغم از زمان های قدیم، مورد توجه مردم و پزشکان قرار داشته و حتی در نوشته های تاریخی نیز از آن به عنوان یک گیاه مهم و مفید یاد شده است. این گیاه در آب و هوای سرد رشد می کند و فصل استفاده از آن نیز، بیشتر پاییز و زمستان است. همان طور که گفته شد، این گیاه سرشار از ویتامین سی است که باعث شده در درمان سرماخوردگی بسیار مورد توجه قرار گیرد.

دوش آب گرم هنگام سرماخوردگی مفید است

دوش آب گرم و قرار گرفتن در فضای بخار گرفته حمام، خشکی بدن را از بین برده، سوزش گلو را کمتر کرده و بدن درد را تسکین می بخشد. به علاوه دوش گرفتن، روشی برای رسیدن به آرامش و کاهش فشار روحی است، به خصوص اگر ساعات زیادی را استراحت کرده اید و بدن شما دچار کرختی شده است.

زمانی که بدن با میکروب ها، ویروس ها، باکتری ها و یا هر عامل بیماری زای دیگری در حال مبارزه است، نیاز به دریافت انرژی دارد. اگر چه توصیه شده که در هنگام سرماخوردگی باید استراحت کرد، اما این بدان معنا نیست که فعالیت های روزانه را کنار بگذارید. میتوان در عین حال، وظایف روزمره را با حفظ نکات بهداشتی انجام داد تا علاوه بر گذران وقت، بدن نیز انگیزه برای از بین بردن ویروس داشته باشد.

همه موارد گفته شده در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی ماه ، حین مواجهه با سرماخوردگی های عادی و بی خطر، کارایی دارند. بطور کلی گذشته از صحبت در مورد دارو های درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا ، سعی کنید تا با مطالعه در مورد علائم بیماری، شناخت دقیقی از آن داشته باشید و در صورت مشاهده هر گونه نشانه غیر معمول، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)