درمان گلو درد

اولین و مشخص ترین علامت سرماخوردگی یا آنفولانزا ، احساس درد و سوزش در ناحیه گلو است که اغلب بسیار آزار دهنده و حتی در تغذیه در دوران سرماخوردگی نیز، تاثیر گذار است. معمولا درد در ناحیه گلو ، به دلیل وجود عفونت و عملکرد منفی ویروس در بدن ایجاد می شود. در روش های درمانی اتخاذ شده برای درمان سرماخوردگی ، بخش مهمی به درمان گلو درد اختصاص داده شده است. در مجله سلامت ماه ، ضمن معرفی علل ابتلا به گلو درد ، چند روش درمانی برای بهبود آن را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

علت گلو درد و مدت زمان درمان

علت اصلی گلودرد در اغلب بیماری ها، فعالیت ویروس یا باکتری است. تا کنون حدود 200 تا 300 نوع ویروس مختلف بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا شناسایی شده که در 90 درصد آنها، وجود یک ویروس، عامل درد در ناحیه گلو بوده است. در 10 درصد بقیه نیز، عملکرد باکتری های مرتبط با بیماری باعث شده تا فرد دچار عفونت شده و گلو درد را احساس کند. علاوه بر موارد گفته شده، گلو درد گاهی ممکن است در اثر آلرژی، تنفس در هوای مرطوب، تنفس از طریق دهان یا قرار گرفتن در معرض گرد و غبار یا دود سیگار نیز ایجاد شود. جراحات وارده با ناحیه پشت گلو یا رفلاکس معده نیز از دیگر علل ابتلا به درد گلو است.

اگر چه ممکن است گلو درد در همه افراد مشاهده شود، اما کودکان بین 5 تا 15 سال ، مصرف کنندگان سیگار، مبتلایان به انواع آلرژی ها و افرادی که در عملکرد سیستم ایمنی دچار مشکل هستند، بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا به این درد، قرار دارند.

در صورت ابتلا به گلو درد ، در ناحیه اطراف گلو احساس سوزش و درد وجود دارد، احتمالا این قسمت کمی ورم کرده و دچار خارش می شود و در مواردی، حتی گردن نیز تحت تاثیر قرار گرفته و احساس ناخوشایندی در آن به وجود می آید. گلو دردهای عفونی و ویروسی در طول سرماخوردگی، معمولا بین 1 هفته تا 10 روز طول می کشد و در برخی افراد، با افزایش دمای بدن نیز همراه است.

بهترین درمان گلو درد

در بسیاری از موارد، در صورتی که گلو درد در اثر فعالیت باکتری ها به وجود آمده باشد، پزشک مصرف آنتی بیوتیک ها را توصیه می کند. اما باید بدانید که گلودرد ناشی از ویروس، که 85 درصد از انواع گلودرد ها را شامل می شود، نه تنها با آنتی بیوتیک درمان نمیشود، بلکه باعث ایجاد حساسیت نسبت به این دارو نیز خواهد شد. در چنین مواردی، اغلب اوقات گلودرد ویروسی بدون مصرف هیچ گونه دارو، بهبود می یابد. پزشک تنها روش هایی را برای کاهش علائم ، توصیه می کند. اگر درمان گلو درد بیش از 1 هفته تاثیر نداشت، سپس درمان جدی آغاز می شود.

اگر پزشک تشخیص داد که گلودرد شما از نوع استریپ است، باید حتما آزمایشی انجام شود تا این مسئله به اثبات برسد. آزمایش این نوع گلو درد یا با کمک تست ساده ای در مطب انجام می شود که معمولا نتیجه چندان دقیق و قابل اعتمادی ندارد، با اینکه قسمتی از عفونت گلو جدا شده و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود که بین 24 تا 48 ساعت، نتیجه آماده خواهد شد.

برای درمان گلودرد های باکتریایی ، آنتی بیوتیک اولین روش ارائه شده توسط پزشکان است و پنی سیلین نیز رایج ترین آنتی بیوتیک برای درمان گلودرد استریپ به شمار می آید. در صورتی که بیمار نسبت به پنی سیلین حساسیت داشته باشد، آزیترومایسین تجویز خواهد شد. این دارو برای مدت 10 روز تجویز خواهد شد و حتی پس از بهبود علائم نیز باید دوره درمان را کامل کرد. در چنین مواقعی، پزشکان علاوه بر تمرکز بر نابودی باکتری ها، بر کاهش عوارض ناشی از فعالیت آنها نیز توجه خاصی دارد. برای مثال، گلودرد استریپ اگر تحت درمان مناسب قرار نگیرد، می تواند منجر به تب شدید شده و بیماری های قلبی عروقی را در پی داشته باشد.

روش های درمان خانگی گلودرد

روش های درمان خانگی گلودرد

در مواردی ، بیماران ترجیح می دهند که که به جای داروهای شیمیایی یا در کنار آنها، از روش های خانگی نیز برای درمان بیماری ها مانند گلو درد استفاده کنند. اختلالی همانند سرماخوردگی، معمولا روش های درمان خانگی فراوانی دارد که برخی از انها اگر چه توانایی درمان کامل را ندارند، اما دست کم درد را تا حدودی کاهش داده و علائم را تسکین می بخشند. از جمله روش های ساده ای که از زمان های دور مردم برای درمان خانگی گلودرد از آن استفاده می کرده اند، استفاده از عسل و آب گرم و آبلیمو است.

درمان گلودرد با عسل

ترکیب عسل با چای، شیر یا حتی آب گرم و آبلیمو، می تواند محلولی لذیذ را به وجود آورد که خارش و التهاب گلو را تسکین داده و حتی می تواند درد در این ناحیه را نیز بهبود بخشد. به گفته محققان، عسل به دلیل داشتن طعم شیرین، تقریبا در تسکین تمامی دردها موثر است.

تاثیر آب نمک بر درمان گلودرد

محلول آب گرم و نمک، هم برای رفع گرفتگی و التهاب گلو موثر است و هم عفونت ناشی از فعالیت باکتری ها را از بین می برد. 1 قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و هر 3 ساعت یکبار، قرقره کنید.

نعناع برای گلودرد خوب است !

نعناع حاوی مقادیر زیادی منتول است که علاوه بر باز کردن مجاری تنفسی، درمان سرفه و عطسه، دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده نیز هست. که موجب ایجاد حس تازگی در فرد می شود. به علاوه سوزش و عطش ناشی از سرماخوردگی و عفونت را نیز در فرد از بین می برد.

درمان گلودرد با سرکه

درمان گلودرد با سرکه

سرکه سیب علاوه بر خواص ضد باکتریایی، عفونت موجود در گلو را به خوبی درمان می کند. به محض مشاهده اولین علائم گلودرد ، 2 قاشق سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و با آن قرقره کنید. این کار را هر 2 ساعت یکبار تکرار کرده و در فواصل قرقره کردن، آب فراوان نیز بنوشید.

درمان سرماخوردگی با داروی گیاهی

بر خلاف تصور عموم که مصرف غذای تند را در دوران سرماخوردگی ممنوع می کنند، باید گفت که خوردن غذاهای تند مثل انواع فلفل ها، سیر یا همان زنجبیل باعث می شود تا عفونت های موجود در بدن، سریعا راه خروج یافته و از بینی یا گلو خارج شوند. در واقع اغلب خوراکی های تند ضد عفونی کننده نیز هستند. ادامه این مقاله را حتما مطالعه کنید.

چند نکته برای بهبود گلو درد

گذشته از اینکه علت اصلی ابتلا به گلودرد چه بوده، باید یک سری نکات را برای درمان بهتر و سریع تر آن، رعایت نمود. استراحت فیزیکی و استراحت دادن به گلو، می تواند در کاهش علائم موثر باشد. در طول دوره بیماری، آب فراوان نوشیده و بدن را مرطوب نگه دارید. از مصرف نوشیدنی های قندی یا الکل خودداری کنید، زیرا بدن را خشک می کند. معمولا گلودرد با خوردن غذاها یا نوشیدنی های گرم، کمی بهبود می یابد. سوپ و چای بدون کافئین، بهترین خوراکی ها برای درمان خانگی گلودرد هستند.

همانطور که گفته شد؛ قرقره کردن آب و نمک نیز، روشی مناسب برای از بین بردن التهاب گلو است. همچنین می توانید با استفاده از دستگاه های بخور، در فضا رطوبت ایجاد کنید. رطوبت علاوه بر جلوگیری از خشک شدن بدن از دارو های درمان علائم سرماخوردگی به حساب می آید و حس آزاردهندگی در گلو را نیز تسکین می بخشد. دوش آب گرم و قرار گرفتن در فضای بخار گرفته حمام نیز، حس شادابی به فرد خواهد داد. در هنگام گلو درد از قرار گرفتن در فضاهای آلوده، پر از گرد و غبار یا دود سیگار، دوری کنید، زیرا علاوه بر ایجاد اختلال در تنفس، ممکن است منجر به ایجاد حساسیت در فرد شود.

یک سری آبنبات هایی با عنوان درمان گلو درد در بازار موجود است که به نظر می رسد به دلیل داشتن طعم تند نعنایی و ترکیباتی خاص، التهاب گلو ناشی از گلودرد را کاهش می دهد. از مصرف این آبنبات ها برای کودکان زیر 4 سال خودداری کنید. زیرا کارشناس سلامت مجله اینترنتی ماه دریافته است که این آبنبات ها علاوه بر ترکیبات نامناسب برای سن زیر 4 سال، خطر گرفتگی گلو را نیز زیاد می کنند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)