درمان سرماخوردگی با داروی گیاهی

بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا جز آن دسته بیماری هایی است که معمولا باید دوره بیماری به طور کامل گذرانده شود تا فرد احساس بهبود یابد. در واقع روش های درمانی ارائه شده در مورد این بیماری، فقط به تسریع فرآیند درمان و تغییر حالت فرد کمک می کند. سرماخوردگی در افراد ممکن است با علائم و شدت متفاوت ظاهر شود. بعضی افراد هنگام مواجهه با سرماخوردگی، دچار ضعف شدید و افت فشار خون شده و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در هر حال، اولین توصیه پزشکان برای درمان سریع تر سرماخوردگی، استراحت است. با توجه به فصل سرما و میزان شیوع بیماری در این زمان مجله سلامت ماه، مقاله ای در رابطه با درمان سرماخوردگی با داروی گیاهی تهیه کرده که  حاوی مطالبی بسیار مفید و کاربردی برای شما خواهد بود.

پیشگیری و درمان سرماخوردگی با داروی گیاهی

سرماخوردگی معمولا بین 5 تا 10 روز به طول می انجامد. اما در تمام این مدت فرد نیازی به استراحت مطلق ندارد. در واقع اگر در کنار توصیه های پزشک، یک سری نکات را رعایت کرده و موادی طبیعی که مورد تایید قرار گرفته را مصرف کند، مطمئنا علائم بیماری سریع تر از بین خواهد رفت و فرد زودتر بهبود می یابد. از جمله روش های درمان سرماخوردگی با داروی گیاهی در خانه که می تواند به بهبود هرچه زودتر شما کمک کند در ادامه به صورت مختصر توضیح داده شده است.

درمان خانگی سرماخوردگی با زینک

زینک یکی از انواع مواد معدنی است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. تاثیر زینک بر سیستم ایمنی و سلامت بدن منجر به کاهش فعالیت ویروس ها می شود. به علاوه باعث بهبود وضعیت ریه در طول دوره سرماخوردگی شده و در درمان آنفولانزا نیز موثر است. بر اساس بررسی های انجام شده توسط محققان، مصرف زینک در افراد دچار سرماخوردگی، طول دوره درمان آنها را 4 تا 5 روز کاهش می دهد. بهتر است به محض مشاهده اولین علائم سرماخوردگی مثل گلودرد یا سستی و کرختی بدن، 15 تا 30 میلی گرم زینک را به صورت مکمل مصرف کنید. گوشت، دانه کدو، نخود، بادام زمینی خام و قارچ نیز از منابع طبیعی زینک هستند.

نقش ویتامین C در درمان سرماخوردگی

از زمان های دور ویتامین C یکی از بهترین مواد مغذی جهت پیشگیری و درمان بیماری ها بوده است. ویتامین C رادیکال های آزاد موجود در بدن را از بین برده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. به گفته محققان، مصرف ویتامین C همزمان با شروع بیماری کارساز خواهد بود. در واقع به محض اینکه متوجه شدید در حال ابتلا به سرماخوردگی هستید، برای درمان سرماخوردگی با داروی گیاهی باید مصرف مواد حاوی این ویتامین را آغاز کنید تا عوارض ناشی از آن کاهش یابد. اگر ویتامین را به صورت مکمل مصرف می کنید، یک نوبت در روز کافیست. اما اگر به دنبال غذاهای حاوی ویتامین C هستید باید گفت که مرکبات، فلفل سبز و بروکلی از جمله بهترین منابع هستند.

عسل برای درمان سرماخوردگی

عسل سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد باکتریایی است که هر دو، به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت آن در برابر حمله ویروس ها کمک می کنند. بر اساس تحقیقات، عسل دارای ترکیبات ویژه ای است که در درمان سرفه های خشک و چرکین بسیار موثر بوده و مشکلات ریوی را که در اثر سرماخوردگی گریبان گیر فرد می شود، به خوبی درمان می کند.

خاصیت ضد سرماخوردگی سوپ مرغ

یکی از غذاهای قدیمی است که اغلب مادربزرگ ها به هنگام بروز سرماخوردگی، آن را پیشنهاد می دهند. سوپ مرغ از گندم یا برنج به اضافه مرغ و سبزیجات تازه مثل گوجه فرنگی، هویج و جعفری تشکیل شده است. هر فرهنگی، روشی برای درمان سرماخوردگی با داروی گیاهی در خانه دارد، اما این سوپ در اغلب مناطق دنیا طرفداران خاص خود را دارد. مواد اولیه این غذا، همگی دارای خواص ضد باکتریایی هستند و سیستم ایمنی را تقویت می کنند. علاوه بر خواص ترکیبات این سوپ، گرمی آن نیز راهی برای خلاصی از سرفه های خشک و سوزش گلو است.

خاصیت ضد سرماخوردگی سوپ مرغ

ارزش غذایی و خواص زنجبیل در مقابله با سرماخوردگی

زنجبیل دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده است. به سیستم اینی کمک می کند تا عوامل بیماری زا را زودتر شناسایی کرده و آنها را از بین ببرد. چای زنجبیل کمک می کند تا مایعات بدن در هنگام سرماخوردگی کم نشود و بدن رطوبت خود را حفظ کند. اگر دچار سوزش گلو و خشکی در این ناحیه هستید، یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل را در یک فنجان آب گرم ریخته و میل نمایید.

با غذاهای تند سرماخوردگی را درمان کنید

بر خلاف تصور عموم که مصرف غذای تند را در دوران سرماخوردگی ممنوع می کنند، باید گفت که خوردن غذاهای تند مثل انواع فلفل ها، سیر یا همان زنجبیل باعث می شود تا عفونت های موجود در بدن، سریعا راه خروج یافته و از بینی یا گلو خارج شوند. در واقع اغلب خوراکی های تند ضد عفونی کننده نیز هستند. به علاوه غذای تند، گرفتگی بینی را نیز برطرف می کند. مصرف منظم سیر در وعده های غذایی یکی از روش های درمان سرماخوردگی با داروی گیاهی است و فرد را از ابتلا به سرماخوردگی در امان نگه می دارد.

مصرف ماست در زمان سرماخوردگی

پروبیوتیک در واقع نوعی باکتری است که به صورت طبیعی در بدن وجود دارد. این باکتری عملکرد مثبتی داشته، روده و سیستم گوارش را در برابر انواع باکتری های ایجاد شده در اثر عفونت های ریوی در امان نگه می دارد. یکی از منابع غنی این باکتری، ماست است که علاوه بر کمک به سیستم ایمنی، سرشار از کلسیم و پروتئین نیز می باشد.

دمنوش گیاهی موثر در درمان سرماخوردگی

هر نوشیدنی یا خوراکی گرمی در زمان سرماخوردگی علاوه بر کاهش التهاب گلو، می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن کمک کند. همان طور که در بالا اشاره شد، اگر مایعات گرم را به همراه آب لیموی تازه مصرف کنید علاوه بر فوایدی که برای تسکین درد گلو دارد، موجب تامین ویتامین سی بدن نیز خواهد شد.

نعنا به اشکال مختلف می تواند در درمان سریع تر سرماخوردگی موثر باشد. ترکیب چای نعنا دارای خواص زیادی در درمان سرماخوردگی از جمله کاهش تب و تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. برگ نعنا یا جوشانده آن و مخلوط کردن جوشانده با آب، محلولی مناسب برای پاشویه و کاهش تب است. از قرص نعنا برای کاهش سوزش و درد گلو استفاده می شود. به علاوه حاوی خواص ضد باکتری نیز هست و معده را تقویت می کند.

درمان سرماخوردگی با دمنوش بابونه

بابونه یک گیاه آرامبخش است که مصرف جوشانده آن، تب کودک را نیز کاهش می دهد. برای آن دسته از افرادی که سرماخوردگی موجب برهم خوردن تعادل هورمون ها شده، مصرف بابونه بسیار توصیه شده است. بدن درد را تسکین داده و موجب می شود تا فرد به راحتی به خواب رفته و استراحت کند. پس از تهیه دم نوش بابونه، تفاله باقی مانده در ظرف را درون پارچه ای قرار داده و پس از خنک شدن، بر روی چشم بگذارید. این کار باعث می شود تا ورم ایجاد شده در اثر سرماخوردگی، کاهش یابد. علاوه بر موارد فوق در خصوص درمان سرماخوردگی با داروی گیاهی می توانید در مجله اینترنتی ماه خواص درمانی انار برای سرماخوردگی را مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید