خواص درمانی سرکه سیب

سرکه سیب ترکیبی است معجزه آسا که از زمان های قدیم برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قند خون مورد استفاده قرار می گرفته است. خواص درمانی سرکه سیب باعث شده تا اغلب اطبا و حتی متخصصان پزشکی نوین نیز نسبت به آن توجه خاصی نشان داده و برای بهبود برخی بیماری ها از آن استفاده کنند. سرکه در واقع در اثر فرآیند تخمیر سیب به وجود می آید که معمولا نسبت به دیگر انواع سرکه ها، سرکه سیب تندی کمتری دارد و خوردن آن لذت بخش تر خواهد بود. لیستی از خواص بی نظیر و درمانی این ترکیب و همچنین نکاتی در مورد نحوه استفاده از آن را در مجله سلامت ماه مطالعه نمایید.

مزایا و خواص درمانی سرکه سیب

سرکه سیب نسبت به آب سیب یا هر نوع ترکیب دیگری که از این میوه برگرفته شده است، کالری کمتری دارد. هر قاشق سرکه سیب بین 3 تا 5 واحد کالری دارد و مقدار شکر موجود در آن نیز بسیار محدود است. سرکه سیب دارای آنزیم ها و پروبیوتیک فراوانی است که وجود همین ترکیبات باعث شده تا محلولی شگفت انگیز با خواص درمانی شناخته شود. برخی از مهم ترین خواص درمانی سرکه سیب در ادامه گفته شده است.

تنظیم قند خون از خواص درمانی سرکه سیب

یکی از خواص سرکه سیب که بیش از موارد دیگر در مورد آن تحقیق و بررسی صورت گرفته است، تاثیرگذاری آن بر مقدار قند خون است. مصرف یک قاشق سرکه سیب پس از خوردن یک وعده نان سفید، تا 31 درصد مقدار قند خون را کاهش می دهد. در تحقیقی که بر روی موش ها انجام شد، مشخص گردید که تغذیه حیوانات مبتلا به بیماری دیابت با سرکه سیب به مدت 4 هفته، تاثیر به سزایی در کاهش سطح قند خون در آنها داشته است و خواص درمانی سرکه سیب کمک کرده تا بیماریشان درمان شود.

علاوه بر این ثابت شده که سرکه سیب مقدار حساسیت سلول ها به انسولین را نیز کاهش می دهد. برای افزایش میزان تاثیرگذاری سرکه بر قند خون در کنار توجه به مقدار مصرف کربوهیدرات ها ، می توان یک فنجان سرکه و آب را پیش از هر وعده غذایی میل کرد. مصرف سرکه قبل از غذا، علاوه بر کاهش قند خون می تواند از ابتلا به بیماری دیابت نیز پیشگیری کرده و مقدار ترشح انسولین را کنترل نماید.

کمک به کاهش وزن با خواص سرکه سیب

برخی محققان بر این باورند که مصرف سرکه سیب یکی از روش های کاهش وزن است و با خوردن منظم آن، تا حدودی می توان به کاهش وزن کمک کرد. از طرفی گروهی دیگر معتقدند که اگر سرکه سیب به مقدار زیاد مصرف شود خود عاملی برای افزایش مقداری کالری دریافتی است. از آن جایی که هنوز نتایج چندان دقیقی از خواص درمانی سرکه سیب در این زمینه وجود ندارد، بهتر است از این ترکیب در کنار رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی استفاده شود تا نتیجه بهتری از آن حاصل گردد.

خواص سرکه سیب برای مو

برای اینکه در فواصل زمانی بین حمام رفتن، موهای شما طراوت و درخشندگی خود را حفظ کند، می توانید مقداری سرکه سیب را در یک بطری آب ریخته و آن را روی ریشه موها اسپری کنید. خواص درمانی سرکه سیب چربی موها را از بین برده و باعث تمیزی آن ها می شود. البته هنگام استفاده از اسپری توجه داشته باشید که سرکه را در گوش یا درون چشم، نریزید. در مورد موهای رنگ شده، استفاده از این ترکیب نیاز به دقت فراوان دارد زیرا در مواردی ممکن است موجب تغییر رنگ مو شود، پس اگر تغییری در اولین استفاده مشاهده کردید سریعا اسپری کردن سرکه را متوقف کنید.

درمان آفتاب سوختگی پوست با خواص سرکه سیب

در مواردی که آفتاب سوختگی های جزیی در پوست اتفاق افتاده باشد، در کنار دوش آب سرد، استفاده از ژل آلوئه ورا و مرطوب کننده، توصیه پزشکان این است که خواص درمانی سرکه سیب را فراموش نکنید. برای درمان آفتاب سوختگی پوست سرکه را می توان به آب خنک اضافه و با آن قسمت آسیب دیده را شست و شو داد. البته باید توجه داشته باشید حتما سرکه را با آب مخلوط کرده و از استعمال مستقیم آن بر روی محل جراحت خودداری کنید. در مواردی ممکن است مصرف زیاد سرکه سوزش پوست را تشدید کند.

خواص سرکه سیب برای پوست

برخی افراد برای از بین بردن جوش یا آکنه از محلول سرکه سیب استفاده می کنند. در واقع به محض مشاهده جوش، اگر مقداری سرکه را با پنبه تمیز روی آن قرار دهید، جوش کاملا از بین می رود. باید توجه داشت که این کار مناسب همه پوست ها نیست و ابتدا باید قسمتی از پوست را امتحان کرده و اگر مشکلی از بابت سوزش و خشکی نبود، برای از بین بردن جوش از آن استفاده کنید.

خواص آنتی باکتریال سرکه سیب

از زمان های قدیم تا کنون سرکه یک آنتی باکتریال قوی بوده و برای از بین بردن انواع عفونت ها از آن استفاده می شده است. قرن ها پیش برخی پزشکان طب سنتی از خواص درمانی سرکه سیب برای ضد عفونی کردن زخم و جراحت استفاده کرده اند. استفاده از سرکه سیب، روشی مطمئن برای محافظت از غذاهاست. در صورت امکان اگر قدری سرکه را به سبزیجات اضافه کنید، می توان مطمئن بود که میکروب ها و باکتری های موجود در آن، به کلی از بین رفته اند.

درمان خانگی کلسترول بالا با سرکه سیب

بیماری های قلبی در حال حاضر اولین عامل مرگ و میر در دنیاست و کلسترول و فشار خون بالا از علل اصلی افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی به شمار می آید. تحقیقات متعدد نشان داده که خواص درمانی سرکه سیب چربی بالا را در خون کاهش داده و هم زمان با کنترل فشار خون و قند خون ، می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری نماید. البته نمی توان یقینا اظهار داشت که مصرف سرکه سیب هیچ عارضه ای به دنبال ندارد، زیرا هنوز تحقیقات در این زمینه تکمیل نیست، اما دست کم در مورد بیماری های قلبی این اطمینان وجود دارد که سرکه سیب آسیبی برای قلب در پی نخواهد داشت.

چگونگی استفاده از سرکه سیب

بهترین روش برای مصرف سرکه سیب و استفاده از ، به کار بردن آن به عنوان چاشنی است. از این محلول می توان برای سرو سالاد یا تهیه مایونز خانگی استفاده کرد. برخی افراد ترجیح می دهند سرکه را با آب و عسل مخلوط کرده و با تهیه یک شربت خوش طعم، هم زمان از فواید تغذیه ای آن نیز بهره مند شوند. اما در هر حال، نکته قابل توجه این است که در مصرف سرکه سیب باید دقت داشت.

چگونگی استفاده از سرکه سیب

در هر روز فقط 2 تا 3 قاشق از این محصول را می توان مصرف کرد. خورن بیش از حد این محلول عوارض جانبی متعددی از جمله مشکلات گوارشی ، آسیب به دندان و مواردی از این قبیل در پی دارد. به عنوان مثال ترکیب سرکه سیب و عسل برای درمان رفلاکس معده موثر است اما اما اگر زیاد مصرف شود، خود عاملی جهت اختلال در گوارش به حساب می آید. توصیه مجله اینترنتی ماه در مورد خواص درمانی سرکه سیب این است که حتما از نمونه خانگی آن استفاده کنید. محصولات صنعتی معمولا با کمک مواد شیمیایی و افزودنی به درجه تخمیر می رسند و همین مسئله موجب می شود تا خواص آن از بین برود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (2)