فواید ذرت برای سلامتی

ذرت یکی از انواع دانه های خوراکی مغذی است که به عنوان یک غله با سبوس کامل، جایگاه ویژه ای در سبد غذایی خانوار دارد. ذرت نمونه های مختلفی دارد که هر کدام ویژگی ها و خصوصیات خاص خود را داشته و از آن در مصارف گوناگون استفاده می شود. محبوب ترین و پر مصرف ترین نمونه این دانه خوراکی، ذرت شیرین است که به عنوان یک میان وعده مناسب، در اغلب مناطق دنیا، طرفداران خاص خود را دارد. از آن جایی که ذرت جزء غلات با سبوس کامل دسته بندی می شود، قطعا ارزش غذایی بالا و خواص زیادی دارد. در این بخش از مجله سلامت ماه قصد داریم تا در مورد فواید ذرت برای سلامتی ، اطلاعاتی ارائه دهیم.

ارزش غذایی و فواید ذرت برای سلامتی

ذرت، جز یکی از انواع غلات با سبوس کامل است که البته به عنوان یک گیاه نشاسته ای نیز شناخته می شود، زیرا دارای مقدار قابل توجهی کربوهیدرات است. در اغلب موارد، ذرت در دسته بندی های غذایی، در گروه سبزیجات قرار می گیرد، در حالی که اصولا ذرت جز غلات است، زیرا تمام خصوصیات آنها را دارد. ذرت شیرین، شناخته شده ترین و محبوب ترین نوع ذرت است که معمولا در فصل تابستان و اوایل پاییز برداشت شده و یک میان وعده مغذی برای همه افراد محسوب می شود.

ذرت اگرچه یک گیاه نشاسته ای است و کربوهیدرات بالایی دارد، اما به دلیل داشتن مواد مغذی فوق العاده، می تواند بخشی از رژیم غذایی فرد قرار گیرد. در واقع قرار دادن ذرت در رژیم غذایی، کار چندان مشکلی نیست، چون میتوان در ترکیب غذاهای مختلف از آن استفاده کرد. البته باید توجه داشت که اگر در روز، چند وعده از ذرت مصرف می کنید، حتما به همان نسبت، مقدار کربوهیدرات مصرفی روزانه را در غذاهای دیگر کاهش داده تا دچار مشکلات مرتبط با افزایش قند در بدن نشوید.

ذرت شیرین، دارای ترکیبات متعددی مثل: کربوهیدرات ها ، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، آهن، پتاسیم، پروتئین و مقدار بسیار کمی چربی است. از بررسی ترکیبات متعدد موجود در ذرت، مشخص می شود که این دانه خوراکی، خواص بسیاری در برداشته و قطعا برای سلامت عمومی بدن، مفید است. از جمله فواید ذرت برای سلامتی ، شامل مواردی است که در ادامه می آید.

کنترل دیابت با ذرت

ترکیبات نشاسته ای و کربوهیدرات موجود در ذرت، بر خلاف تصور بسیاری از افراد، نه تنها مشکلی در افزایش قند خون ایجاد نمی کند، بلکه در مواردی جهت کنترل آن، موثر است. ذرت به ویژه اگر به صورت اورگانیک کاشت و بهره برداری شود، این قابلیت را دارد تا میزان انرژی توان بدنی فرد مبتلا به بیماری دیابت را تامین کرده، بدون اینکه تاثیری بر افزایش یا کاهش قند داشته باشد. البته مصرف ذرت تنها در افرادی که دیابت آنها وابسته به انسولین نیست، توصیه شده. پس میتوان گفت که یکی از فواید ذرت برای سلامتی، مدیریت بهتر قند در افراد مبتلا به دیابت نوع دو است.

ذرت موثر در کاهش وزن

یکی از باورهای غلطی که در فرآیند کاهش وزن وجود دارد این است که فرد تصور می کند اگر که از مصرف غذا ممانعت کند، در کمترین زمان ممکن، وزن قابل توجهی را از دست می دهد. در حالی که این، روشی صحیح برای کاهش وزن و رسیدن به اندام دلخواه نیست. یک رژیم غذایی اصولی، باید دربردارنده تمامی گروه های غذایی باشد و تمام نیازهای بدن را به مواد مغذی برطرف نماید.  از فواید ذرت برای سلامتی ، این است که علاوه بر تامین مواد مغذی، انرژی مورد نیاز برای فعالیت را فراهم کرده و به دلیل داشتن فیبر بالا، فرد را برای مدت طولانی تری، سیر نگه می دارد. مصرف ذرت بوداده بدون نمک و تهیه شده با مقداری روغن نارگیل، یکی از روش های استفاده از این دانه خوراکی در فرآیند کاهش وزن است.

ذرت موثر در کاهش وزن

پیشگیری از سرطان با مصرف منظم ذرت

وجود آنتی اکسیدان فراوان، یکی از نمونه های فواید ذرت برای سلامتی است. به گفته محققان، داشتن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان، کمک میکند تا فعالیت رادیکال های آزاد در بدن محدود شده، در نتیجه امکان ایجاد سلول های سرطانی وجود ندارد. البته این نکته نیز مطرح شده که معمولا غذاهایی مثل ذرت که مقدار آنتی اکسیدان بالایی دارند، در صورت پخته شدن و قرار گرفتن در معرض حرارت، اثربخشی بیشتری خواهند داشت. ذرت بوداده یا بخارپز شده به نسبت ذرت خام، اثر بیشتری در پیشگیری از بروز انواع سرطان دارد.

تقویت بینایی و سلامت عمومی چشم با ذرت

تحقیقات متعدد در زمینه بررسی خواص ذرت شیرین، نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی این دانه خوراکی، نه تنها از فعالیت رادیکال های آزاد جلوگیری می نماید، بلکه مانع از بروز انواع اختلالات چشمی در اثر آسیب به شبکیه است. افزایش سن و عفونت چشمی، از عوامل موثر در ایجاد آسیب های بینایی است و قطعا تغذیه، نقش به سزایی در برطرف کرن آنها دارد. به گفته محققان، افرادی که رژیم های مغذی و سرشار از آنتی اکسیدن دارند، بسیار کمتر از دیگران دچار بیماری های چشمی خواهند شد. در حقیقت، یکی از فواید ذرت برای سلامتی ، کمک به سلامت عمومی چشم است.

کمک به سلامت قلب و سیستم گوارش با ذرت

ذرت، حاوی مقادیری چربی است که از نوع اسیدهای چرب امگا 3 بوده و مصرف آن هیچ تاثیری بر افزایش کلسترول خون ندارد. در مقابل، امگا 3، دوستدار قلب است و مصرف منابع آهن، کمک می کند تا سلامت قلب و عروق به ویژه در سنین بالا، تضمین شود. از دیگر فواید ذرت برای سلامتی ، تاثیری است که بر عملکرد سیستم گوارش دارد. وجود مقدار زیادی فیبر در بافت ذرت، باعث شده تا عملکرد سیستم گوارش، تقویت شده و مشکلی از بابت دفع، وجد نداشته باشد. همان طور که می دانید، فیبر ماده ای است که برای مدت بیشتری در روده باقی مانده و از ایجاد خشکی در آن جلوگیری می کند. مصرف ذرت، مانع از بروز یبوست است.

ذرت موثر در حفظ سلامت پوست

علاوه بر مصرف خوراکی دانه های ذرت، روغن گرفته شد از این دانه های خوراکی نیز خواص بسیاری برای حفظ سلامت پوست دارد. به گفته محققان، ماساژ مداوم پوست با روغن ذرت به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و املاح، بسیار مفید بوده و به جوانسازی و شادابی پوست کمک می کند. وجود ویتامین E در ذرت، از ایجاد جوش یا آکنه جلوگیری می کند. توصیه شده برای ماساژ پوست های چربی که مستعد جوش است، میتوان از روغن ذرت استفاده کرد.

نکات مهم شیوه درست مصرف ذرت

اگرچه ذرت دارای مقدار قابل توجهی کربوهیدرات است، اما مقدار قند موجود در 100 گرم ذرت شیرین، نصف قند موجود در یک عدد سیب است. یعنی علی رغم طعم شیرینی که دارد، قند موجود در آن، ضرری برای بدن نخواهد داشت. البته این بدان معنا نیست که در مصرف آن محدودیتی وجود ندارد. بلکه ذرت را نیز باید همانند دیگر مواد غذایی، به اندازه و به موقع مصرف کرد.

پختن ذرت، خواص آن را چندین برابر می کند، اما مصرف ذرت به صورت خام نیز از لحاظ سلامتی، مشکلی در پی نخواهد داشت. بهتر است در مواردی که سیستم گوارشی قادر به هضم ذرت نیست، آن را به صورت پخته شده مصرف کرد و آن را خوب جویید.

نکاتی در مورد مصرف ذرت

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، ذرت از گروه سبزیجات نیست، هرچند که بسیاری از خصوصیات غذایی آنها را دارد. ذرت، نوعی دانه خوراکی از دسته غلات سبوس دار است که به عنوان بخشی از رژیم غذایی افراد در مناطق مختلفی از دنیا قرار گرفته. فواید ذرت برای سلامتی ، بسیار متعدد و متنوع است و با توجه به بررسی هایی که کارشناس مجله اینترنتی ماه در زمینه خواص آن انجام داده است، مصرف متعادل آن، هیچ گونه عارضه جانبی در پی نخواهد داشت.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید