پیش بینی زمان زایمان با انجام یک آزمایش خون

تعیین زمان زایمان، یکی از مسائل مهم در طی جریان بارداری است ، پیش بینی زمان زایمان هم برای والدین و هم برای پرسنل بیمارستان اهمیت دارد. زیرا والدین نیازمند فراهم کردن شرایط و آمادگی برای ورود نوزاد به منزل هستند و پرسنل بیمارستان نیز باید برنامه ریزی های لازم را برای مراقبت از مادر و نوزاد پس از زایمان ، انجام دهند.

آزمایش خون پیش بینی زمان زایمان

در صورتی که نوزاد در بدو تولد، با مشکل خاصی رو به رو باشد و نیاز به مراقبت های ویژه داشته باشد، بیمارستان باید شریط لازم را برای نگه داری این نوزاد فراهم کند. البته باید توجه داشت که تعیین این زمان توسط پزشک با هر روشی، فقط یک زمان تقریبی است و عوامل مختلفی میتوتند این تاریخ تعیین شده را تغییر دهد. طبق آمار، فقط 5 درصد از نوزادان دقیقا در زمان مشخص شده توسط پزشک، به دنیا می آیند. در هر روش تشخیص زمان تولد نوزاد، باید اولین روز از آخرین قاعدگی را به خاطر داشته باشید. نکته مهم دیگر در تعیین این زمان، داشتن تعامل با پزشک است. باید به خوبی به سوالات و دستورات وی توجه کرد تا میزان خطرات احتمالی کاهش یابد.

آزمایش خون پیش بینی زمان زایمان

از جمله روش های تعیین زمان زایمان میتوان به روش های آنلاین و روش های محاسباتی  اشاره کرد. اما به هر حال با پیشرفت فناوری، هر روز روش های جدیدی برای این امر مورد نظر پزشکان قرار می گیرد.

آیا پیش بینی زمان زایمان ممکن است؟

برای این که فرآیند تشخیص زمان زایمان، سریع تر و راحت تر اتفاق بیفتد، محققان به نتایج جالبی رسیدند. به گفته ی آن ها انجام یک آزمایش خون ساده، می تواند این زمان را تعیین کرد. طی تحقیقات اولیه در مجله ی علوم که توسط  Stephen Quak  در دانشگاه Stan Fort  صورت گرفته، از تعدادی زنان باردار برای شرکت در انجام این آزمایش دعوت شد. این آزمایش، با شناسایی تغییرات به وجود آمده در RNA (اسید ریبونوکلئیک) در سیستم گردش خون زنان باردار صورت می گیرد. طبق نتایج به دست آمده از این تحقیق ، با این آزمایش ساده، نه تنها زمان دقبق زایمان مشخص می شود، بلکه از تولد کودکان نارس نیز تا حدود زیادی جلوگیری می شود.

این تحقیق با همکاری دکتر Mads Melbye ، مدیر موسسه ی  Staten Serum دانمارک انجام شد. این آزمایش بر روی 31 زن باردار دانمارکی، به صورت هفتگی، در طول دوران بارداری صورت گرفت. محققان معمولا ژن های مرتبط با جنین، سیستم ایمنی مادر و کبد جنینی را مطالعه می کردند. طبق یافته های آن ها، 9 نمونه از این ژن ها، باعث تولید RNA  می شود که این ماده در جریان بارداری مدام در حال تغییر است.

تشخیص زایمان زودرس

تشخیص زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس در اوایل بارداری، مسئله ای بسیار مهم است. طبق تحقیقات شبکه ی سلامت نوزادان، در هر سال 15 میلیون کودک نارس به دنیا می آید و این یکی از دلایل بالا بودن آمارمرگ نوزادان تازه متولد شده در دنیاست.

تشخیص زایمان زودرس

در ظاهر به نظر می رسد که آمار مرگ و میر نوزادان تازه متولد شده، بیشتر مربوط به ضعف از نظر اقتصادی باشد. اما طبق آمار، نوزادان نارس (نوزادان متولد شده قبل از هفته 37 بارداری) بیشترین درصد مرگ و میر بدو تولد را در ایالات متحده شامل می شوند. به گفته کارشناس مجله ماه، روش های کم هزینه برای مراقبت از وضعیت جنین، تا حدودی این آمار را کاهش داده و موجب بهبود وضعیت مراقبت در دوران بارداری می شود.

آزمایش RNA پیش بینی زمان زایمان

از نتایج تحقیقات مربوط به RNA  در پیش بینی زمان زایمان استفاده می شود. محققان این آزمایش را بر روی دو گروه از زنان برای جلوگیری از تولدهای زود رس انجام دادند. گروه اول، مراجعه کنندگان به دانشگاهPenn Sylvania  و گروه دوم در دانشگاه Birmingham Albama. Quake  می گوید : RNA، هر لحظه در سلول ها در حال تولید است. به عقیده ی محققان، باید این مولکول ها را به طور دقیق تحت نظر داشت تا ببینیم چگونه این تغییرات رخ می دهد. این مشاهدات به ما کمک میکنند تا سن دقیق بارداری را مشخص کنیم و اتفاقات مربوط به آن را رصد کنیم .

با آزمایش بر روی نمونه ی خونی زنانی که قبلاً سابقه ی زایمان زود رس و تولد فرزند نارس داشتند، مشخص شد که 7 ژن دیگر، مرتبط با RNA می تواند منجر به تکرار این اتفاق شود. البته براساس نظر متخصصان، صحبت در مورد چند و چون این اتفاق نیاز به تحقیقات آزمایشگاهی بیشتری دارد. دکتر Diana Bianchi  بیان می کند که آزمایش بر روی ژن هایی که سن بارداری را مشخص می کنند بر روی زنان سفید پوست دانمارکی که سابقه ی یک زایمان کامل را داشتند صورت گرفته. از طرف دیگر، زنانی که در معرض خطر زایمان زود رس بودند، آفریقایی- آمریکایی هستند.

تاثیر نژاد بر زایمان زودرس

بدون توجه به نژاد افراد، انجام چنین تحقیقی و تکیه بر نتایج آن تقریباً غیر ممکن به نظر می رسد. جدایی از بحث نژاد، زنان آفریقایی – آمریکایی همواره در تلاش برای مبارزه با تولد نوزادان نارس بوده اند. علاوه بر مسئله تفاوت نژادها، عوامل زیادی مرتبط با زایمان زود هنگام و تولد نوزاد نارس وجود دارد که در مطالعات اولیه مدنظر قرار نگرفته بود. در مطالعت قبلی، محققان فقط زنانی را مورد آزمایش قرار داده اند که پیش از این یا سابقه ی زایمان زودرس داشتند یا در معرض این خطر بودند و زنان عادی در این تحقیق جایگاهی نداشتند.

تولد نوزاد نارس، ممکن است به وسیله عوامل ژنتیکی یا دیگر عوامل مرتبط، به وجود آید . از جمله این موارد می توان به قاعدگی در زمان بارداری، ضعیف بودن دهانه ی رحم یا اختلالات مربوط به دوران بارداری اشاره کرد.

تشخیص زمان زایمان با آزمایش خون امکان پذیر نیست.

نتایج مطالعات اولیه در این زمینه، راه را برای طرح پرسش ها و مسائل دیگری در زمینه ی تعیین زمان زایمان و جلوگیری از تولد نوزادان نارس، هموار کرده است. اما اکنون نمی توان از این آزمایش خون ساده برای این امر کمک گرفت، زیرا هنوز مواردی روشن نشده در مورد آن وجود دارد. این آزمایش هنوز به صورت عمومی در بین تمامی زنان باردار انجام نمی شود، اما محققان قبول دارند که به زودی، این روش به یکی از روش های اصلی تشخیص زمان زایمان تبدیل خواهد شد. از نظر کارشناس مجله اینترنتی ماه اگر این آزمایش به صورت عمومی اجرا شود، تا حد زیادی از مرگ نوزادان و زایمان های زودرس و تولد کودکان نارس جلوگیری می کند.

[rs_post_grid cats=”43″ show_author=”no” post_per_page=”4″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)