داروهای کاهش فشار خون

بیماری فشار خون یکی از بیماری های همه گیر عصر ماست که جمعیت بسیاری را در مناطق مختلف جهان درگیر کرده است. فشاری که خون هنگام عبور از رگ ها به دیواره آن ایجاد می کند را فشار خون می نامیم. عوامل متعددی موجب بروز این بیماری می شوند. افزایش سن، عوامل ژنتیکی، مصرف بیش از حد نمک از جمله برخی از دلایل افزایش فشار خون است. از آن جایی که پیشگیری از این بیماری در حقیقت قدم اول برای پیشگیری از بیماری های قلبی است، اهمیت به نحوه درمان آن بسیار حیاتی است. به همین دلیل مجله سلامت ماه قصد دارد تا شما را با داروهای کاهش فشار خون و روش های درمان دارویی این بیماری آشنا کند.

داروهای کاهش فشار خون بالا

برای درمان پر فشاری خون انواع مختلف داروها با دوزهای مختلف تجویز می شود که هر کدام از آنها، معایب و مزایای ویژه ی خود را دارند. معمولا پزشکان برای کنترل سطح فشار خون، بیش از یک نوع دارو را تجویز می کنند. اگر شما مبتلا به فشار خون هستید یا جزء گروه های در معرض خطر می باشید، تغییر سبک زندگی و داشتن تغذیه مناسب اولین و مناسب ترین راه درمان است، اما در کنار آن مصرف برخی داروهای کاهش فشار خون نیز ضروری است. پس باید توجه داشت که در کنار تغییر سبک زندگی و مصرف مداوم داروهای تجویز شده، به صورت روزانه میزان فشار خون را باید کنترل کرده تا از تاثیر داروها مطمئن شوید.

کاهش فشار خون با تغییر در سبک زندگی

  • تفاوتی ندارد که شما دچار پرفشاری خون شده اید یا در شرف ابتلا هستید، در هر حال تغییر سبک زندگی می تواند به کاهش اثرات ناشی از بیماری کمک کند. کنار گذاشتن عادات بد موجب می شود تا نیاز شما به مصرف داروها نیز به تدریج کاهش یابد. سعی کنید تا حد امکان از غذاهای سالم به ویژه سبزیجات و میوه های تازه و ارگانیک استفاده کرده و تاثیر نمک بر فشار خون غافل نشوید.
  • 30 دقیقه فعالیت ورزشی را در برنامه روزانه خود جای دهید. اگر وقت کافی برای انجام 30 دقیقه ورزش ندارید، می توان آن را به 3 پارت 10 دقیقه ای تبدیل کرده تا راحت تر فعالیت کنید.
  • تا حد امکان میزان مصرف الکل را کاهش دهید. اگر در شرایطی هستید که قطع الکل موجود بروز آسیب های ثانویه می شود، دست کم می توانید آن را به یک بار در روز تقلیل دهید.
  • سیگار را کنار بگذارید و سعی کنید استرس را در خود کنترل نمایید.

برای کاهش فشار خون چه داروهایی استفاده می شود

در مواردی که پر فشاری خون فقط از طریق تغییر سبک زندگی و تغذیه بهتر و مناسب تر قابل کنترل نیست، پزشکان داروهایی نیز تجویز می کنند. داروهای کاهش فشار خون در ادامه بطور مختصر توضیح داده شده اند.

داروهای ادرار آور

در مرحله اول درمان، پزشک داروهای ادرار آور را تجویز می کند که با کمک آن ها، سدیم به همراه آب اضافی از بدن دفع می شود. دفع آب اضافی باعث می شود تا میزان مایعات بدن به حد تعادل رسیده و فشار وارده بر دیواره رگ ها کمتر شود. از انواع داروهای این دسته می توان به داروی thiazide اشاره کرد. اگر پس از چند بار مصرف این دارو تغییری در فشار خون ایجاد نشد، پزشک از نمونه های دیگر استفاده می کند.

مهارکننده های ACE

این دارو مانع از ترشح هورمون آنژیوتانسین در بدن می شود. هورمون آنژیوتانسین، موجب تنگ شدن عروق در بدن می شود. با تجویز این دارو عروق گشاد شده و حرکت خون در آنها، فشار کمتری بر دیواره ها ایجاد می کند. از انواع داروهای ضد ACE می توان به وازوتک، زستریل و آلتیس اشاره کرد.

مسدود کننده های ARB

این دارو در واقع فعالیت آنژیوتانسین ها را متوقف می کند و از این طریق، رگ ها را در حالت عادی قرار می دهد. دیووان و کوزار از انواع این دارو است. داروی مسدود کننده کانال کلسیم: این داروها از ورود کلسیم به قلب و عروق جلوگیری کرده، در نتیجه رگ ها در حالت عادی و بدون هیچ فشاری به کار خود مشغول هستند. کارتیزم، پروکاردیا و نورواسک از جمله معروف ترین داروهای این دسته هستند.

مسدود کننده های ARB

بتابلوکرها (Beta blockers)

بتابلوکرها از داروهای کاهش فشار خون هستند که تاثیر هورمون آدرنالین را بر قلب کمتر کرده، در نتیجه قلب در وضعیت آرامتری قرار گرفته و پمپاژ آن عادی خواهد بود.

مهارکننده های رنین

رنین آنزیمی است که از کلیه ها ترشح شده و عضوی از زنجیره ای است که نتیجه فعالیت آن، افزایش فشار خون بر دیواره رگ هاست.

مسدود کننده های آلفا و آلفا-بتا برای کاهش فشار خون

دارو های فوق، داروهای معمولی است که جهت بهبود وضعیت فرد در حالت پر فشاری خون تجویز می شود. در مواردی که این داروها تاثیری بر کاهش فشار خون در فرد نداشته باشد، داروهای دیگری تجویز می شود، مثل:

  • مسدود کننده های آلفا: این دارو موجب می شود تا عضلات و ماهیچه های نزدیک به عروق بهتر انقباض و انبساط داشته باشند، به گونه ای که فشاری بر رگ ها وارد نشده و مسیر عبور خون در رگ، مسدود نشود. کاریورا معروف ترین و شناخته شده ترین نمونه این دارو است.
  • مسدود کننده آلفا- بتا: این دارو نیز همانند مسدود کننده های آلفا عمل می کند، با این تفاوت که بیشتر برای بیمارانی تجویز می شود که بالا بودن فشار خون در آنها خطر ابتلا به مشکلات قلبی را بیشتر می کند.

استفاده از داروهای ترکیبی جهت کاهش پرفشاری خون

تاثیر این داروها ممکن است در همه افراد یکسان نباشد. سن، جنسیت، سابقه ابتلا به فشار خون، میزان بالا بودن فشار و شرایط عمومی بدن از جمله عواملی است که موجب واکنش های متفاوت به این داروها می شود. استفاده همزمان از دو نوع دارو، در درمان این بیماری نتیجه بهتری خواهد داشت. در برخی موارد پزشک تشخیص می دهد که 3 یا 4 نوع از داروهای کاهش فشار خون نیز استفاده کند که البته بستگی به وضعیت فرد دارد.

معمولا هدف پزشک در تجویز یک داروی خاص این است تا تاثیر آن را بر بیماری مورد بررسی قرار دهد. پس آن چه اهمیت دارد این است که در کنار مصرف روزانه و به جای دارو، میزان فشار خون را نیز مرتبا چک کرده تا بدانید کدام دارو، بهتر توانسته فشار خون شما را کنترل کند. دستگاه های اندازه گیری فشار خون خانگی، ارزان قیمت بوده و کار با آنها راحت است. اگر بتوانید این دستگاه را تهیه کرده و روزانه، فشار خون خود را اندازه گیری و یادداشت کنید، از طریق می توانید به پزشک خود در انتخاب یک راه درمان مناسب کمک کنید.

استفاده از داروهای ترکیبی جهت کاهش پرفشاری خون

نتیجه گیری مجله اینترنتی ماه

اگر چه فشار خون بیماری خطرناکی است که در صورت عدم کنترل، می تواند نتایج ناگواری داشته باشد، اما کنترل آن نیز به مراتب ساده است. در بسیاری موارد، فقط با کمی تغییر در بایدها و نبایدهای تغذیه ای و داشتن فعالیت بدنی، حتی بدون نیاز به دارو، می توان آن را کنترل کرد.

اینکه تشخیص دهیم کدام یک از داروهای کاهش فشار خون برای کدام بیمار بهتر است و نتایج مثبت تری خواهد داشت، مسئله ای است که به عوامل متعددی مثل سن و وضعیت سلامت عمومی فرد بستگی دارد.طبق بررسی های مجله اینترنتی سلامت ماه از روش های کنترل فشار خون در فردی که دچار بیماری آسم است، بتا بلاکر بهترین توصیه است یا افراد مسن، بهتر است از داروهای مسدود کننده کانال کلسیم استفاده کنند. زنان باردار، افرادی با نژاد آمریکایی- آفریقایی، افرادی که جدیدا مبتلا به فشار خون هستند و بیماران عصبی، داروهای ویژه ی خود را دارند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید