درمان سرفه خشک با زنجبیل

سرفه از نشانه‌های اولیه بیماری سرماخوردگی است که اغلب در اثر عفونت مجاری تنفسی ایجاد می‌شود. در بسیاری از موارد، چند روز پس از مصرف آنتی بیوتیک و هم زمان با بهبود بیماری، سرفه نیز به تدریج از بین خواهد رفت، اما گاهی هیچ دارویی در این زمینه موثر واقع نشده و این علامت، هم چنان ادامه خواهد داشت. در چنین مواردی، این نوع سرفه ها را سرفه خشک می نامند، زیرا تنها علت آن، وجود عفونت در گلو است. پیش از این در مجله سلامت ماه در مورد انواع روش های درمان خانگی جهت رفع سرفه های خشک، مطالبی ارائه کرده ایم. در این نوبت قرار است در مورد درمان سرفه خشک با زنجبیل بیشتر صحبت کنیم.

راه های درمان سرفه خشک با زنجبیل

سرفه نوعی واکنش طبیعی بدن جهت رفع عفونت و باکتری از بدن است. در واقع هنگامی که سرفه می کنیم، اخلاط عفونی موجود در سطح مسیر تنفسی دفع شده و عملکرد آنها بهبود پیدا خواهد کرد. اما قطعاً سرفه های خشک و طولانی مدت، آزار دهنده هستند. از نظر متخصصان، بهترین روش درمان این نوع سرفه‌ ها شناخت علت اصلی آن است. به نظر می‌ رسد وجود عفونت، اصلی‌ ترین عامل سرفه های خشک است و مطمئناً دفع این عفونت، به رفع این مشکل کمک خواهد کرد.

در کنار روش‌های دارویی و مصرف انواع آنتی بیوتیک ها، روش های خانگی نیز وجود دارد که می تواند راه حل مناسبی جهت درمان سرفه های خشک باشد. زنجبیل و مصرف آن به روش‌های مختلف، یکی از این روش های درمان خانگی است که تأثیر به سزایی در این زمینه دارد. از آن جایی که گاهی مصرف برخی داروهای شیمیایی برای همه افراد مناسب نیست، درمان سرفه خشک با زنجبیل از جمله توصیه های متخصصان است.

زنجبیل، مسکن قوی

این گیاه قدیمی و با ارزش، دارای ترکیبات متعددی است که خاصیت ضد درد داشته و مصرف آن، درد ناشی از سرفه های خشک در ناحیه گلو را برطرف می نماید. از طرفی دارای خاصیت ضد التهابی است و در رفع سوزش و خارش گلو بسیار موثر است. برای بهره‌ مندی از این خاصیت زنجبیل، جویدن ریشه تازه این گیاه بسیار توصیه شده است. اما از آن جایی که زنجبیل طعم تندی دارد و برخی افراد قادر به تحمل این تندی نیستند، نوشیدن دمنوش آن و یا اضافه کردن زنجبیل تازه به غذا می تواند به درمان هر چه سریع تر سرفه های خشک و کاهش گلودرد ناشی از آن کمک کند.  بنابراین، مصرف نمونه تازه، یکی از اثربخش ترین روش های درمان سرفه خشک با زنجبیل است.

سلامت سیستم تنفسی با زنجبیل

مصرف زنجبیل به حفظ سلامت کلی سیستم تنفسی کمک می کند. ترکیبات موجود در این گیاه، میزان مخاط را کنترل کرده و از این طریق، سرفه ها را کاهش می دهد. نوشیدن دمنوش زنجبیل و ماساژ قفسه سینه و کمر، کمک می ‌کند تا فشار ایجاد شده در اثر سرفه های خشک، از بین رفته و سیستم تنفسی، فعالیت عادی خود را از سر گیرد. از دیگر مزایای درمان سرفه خشک با زنجبیل خاصیت ضد گرفتگی این گیاه است. زنجبیل دارای ترکیبات خاصی است که ضد اسپاسم بوده و به آرام سازی عضلات سینه منجر خواهد شد.

دوش آب گرم با عصاره زنجبیل

یکی از علل اصلی ایجاد سرفه های خشک، نبود رطوبت کافی در بدن است. بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا  در حالت عادی، موجب کاهش سطح رطوبت و خشکی بدن می ‌شوند. در صورتی که مجاری تنفسی عفونت داشته باشد، این خشکی به مراتب بیشتر خواهد بود. از این رو دوش گرفتن با آب گرم، ضمن کاهش فشار روانی، به حفظ رطوبت بدن نیز کمک می ‌کند. برای اینکه دوش گرفتن، نتیجه بهتری داشته باشد، می‌توان به آب مقداری عصاره زنجبیل اضافه کرد.

برای اضافه کردن عصاره زنجبیل به آب حمام، کافی است مقداری ریشه تازه این گیاه را درون کیسه ای نخی ریخته، وان حمام را پر از آب کرده و کیسه را درون آن قرار دهید. سپس به مدت 10 دقیقه فرصت دهید تا آب گرم، عصاره زنجبیل را خارج کرده و در آن حل شود. نشستن در این آب و استنشاق بخار خارج شده از آن، علاوه بر کاهش التهاب گلو، اخلاط عفونی موجود را نیز دفع کرده و به درمان سرفه های خشک منجر خواهد شد.

مصرف دمنوش زنجبیل

تهیه دمنوش، یکی از ساده ترین راه های درمان سرفه خشک با زنجبیل است. این دمنوش، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و کمک می ‌کند تا عفونت به راحتی از مجرای تنفسی، خارج شود. بهتر است برای تهیه این دمنوش، از ریشه زنجبیل تازه استفاده کنید، اما در صورت در دسترس نبودن، استفاده از پودر خشک شده آن نیز مفید خواهد بود. در هر دو حالت، کافی است زنجبیل را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده و 10 دقیقه فرصت دارید تا آماده شود. سپس با اضافه کردن مقداری عسل، آن را میل نمایید.

ماساژ با عصاره زنجبیل

علاوه بر موارد گفته شده، ماساژ گلو و قفسه سینه نیز برای درمان سرفه خشک با زنجبیل بسیار مناسب است. از آن جایی که زنجبیل خواص بی نظیری در رفع این مشکل دارد قطعاً ماساژ دادن با عصاره این گیاه، تاثیر به مراتب بیشتری خواهد داشت. البته باید توجه داشت که در صورت وجود هر گونه حساسیت پوستی، استفاده از این عصاره توصیه نمی ‌شود.

دمنوش زنجبیل

دیگر روش های خانگی برای درمان سرفه های خشک

عسل: برای همه بزرگسالان و هم چنین کودکان بالاتر از یک سال، مصرف عسل یکی از موثرترین روش های درمان سرفه های خشک است، به ویژه سرفه هایی که اغلب در ساعات نیمه شب ایجاد می‌شود. عسل دارای خاصیت آنتی باکتریال است و به رفع عفونت گلو کمک می ‌کند. اگر دچار التهاب گلو در اثر سرفه های مکرر و خشک هستید، هر روز صبح، یک قاشق عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و پیش از صرف صبحانه، میل نمایید.

نعناع و رفع سرفه خشک: سرفه های خشک و مکرر، قطعاً در دراز مدت، موجب درد در ناحیه گلو خواهد شد به عقیده کارشناسان، منتول موجود در گیاه نعناع، اعصاب موجود در این نواحی را بی حس کرده و درد ناشی از فشار سرفه ها را تا حد زیادی کاهش می ‌دهد. از طرفی، خاصیت ضدعفونی کنندگی و مصرف آن منجر به رفع عفونت گلو خواهد شد. علاوه بر درمان سرفه خشک با زنجبیل نوشیدن چای نعناع و یا ماساژ قفسه سینه با عصاره نعنا، از روش‌های بهره‌مندی از خواص این گیاه است.

لیمو و تقویت سیستم ایمنی بدن: ضعف سیستم ایمنی بدن، عامل اصلی ورود عوامل بیماری ‌زا به بدن است، چنان چه وجود عفونت و عدم توانایی سیستم دفاعی برای مقابله با آن، باعث به وجود آمدن سرفه های خشک می ‌شود. لیمو حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که عملکرد مقاومت بدن را افزایش داده و قطعاً به بهبود هرچه سریع تر سرفه های خشک کمک می‌کند. لیمو را هم می ‌توان به تنهایی مصرف کرد و هم با ترکیب آب و عسل، مورد استفاده قرار داد. بهتر است جهت حصول نتیجه بهتر، نوشیدنی لیمو را چندین بار در روز مصرف نمایید.

lemon-for-dry-cough

نتیجه گیری مجله ماه

عفونت و خشکی بدن، از علل اصلی بروز سرفه های خشک است و قطعا بهترین روش مقابل با آن، از بین بردن عفونت است. درمان سرفه خشک با زنجبیل یکی از روش های خانگی است که قطعا کارساز بوده و به رفع این اختلال کمک می کند. بر اساس گفته کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، زنجبیل دارای خواص بی نظیری است که از بین بردن عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن از خصوصیات بارز این گیاه سودمند است و مصرف آن یکی از شناخته شده ترین راه های درمان سرفه به روش خانگی خواهد بود.

[rs_post_grid cats=”305″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید