درمان سرفه به روش خانگی

سرفه از علائم عمده سرماخوردگی است و معمولا جز اولین نشانه ها به حساب می آید. البته نمی توان با اطمینان گفت که فقط در هنگام سرماخوردگی، فرد دچار سرفه می شود. بلکه برخی محققان، این حالت را نوعی واکنش طبیعی بدن می دانند که کمک می کند مسیر تنفسی باز شده و فرد به راحتی تنفس کند. برای درمان سرفه ، روش های متعددی وجود دارد اما درمان سرفه به روش خانگی ، بیش از همه شناخته شده هستند. اگر چه سرفه وضعیت چندان حادی نیست، اما در مواردی ممکن است برای فرد آزاردهنده باشد. علاوه بر روش های خانگی درمان سرفه نگاهی به درمان خانگی سرماخوردگی و گلودرد نیز در مجله سلامت ماه خواهیم داشت که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

اهمیت درمان سرفه به روش خانگی

درمان های خانگی ، معمولا جزو گزینه هایی هستند که زیاد مورد تایید و بررسی محققان قرار نگرفته و عمدتا به صورت تجربی، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع محققان، زیاد چند و چون این روش ها را مورد ارزیابی قرار نداده و اطلاعات چندان دقیقی در مورد تاثیر آنها و یا حتی عوارض جانبی آن ندارند. پس در هر موردی مثل درمان ریزش مو در خانه که از روش های خانگی استفاده می شود، باید احتمال برخورد با عوارض جانبی را پیش بینی کرد. در مورد درمان سرفه به روش خانگی نیز، بهتر است ابتدا علت اصلی را پیدا کرد.

زیرا در این حالت، بهتر می توان تصمیم گرفت که کدام نوع خوراکی یا نوشیدنی، می تواند موثر باشد. در ادامه با چند نمونه از این روش های خانگی موثر، آشنا خواهیم شد. البته مهم است بدانید گاهی اوقات به دلیل ابتلا به برخی بیماری های ویروسی مثل آنفولانزا یا در اثر قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، مخاط گلو، مسیر هوا را می بندد. در این وضعیت، فرد مجبور است تا با سرفه کردن، تنفس را تسهیل کند و این مورد جزو بیماری محسوب نمی شود.

اهمیت درمان سرفه به روش خانگی

درمان سرفه با خوردن عسل

عسل یکی از بهترین ترکیباتی است که از قدیم در درمان سرفه به روش خانگی کاربرد داشته و برای کاهش علائم ناشی از سرفه، مورد استفاده قرار می گرفته است. در تحقیقی که بر روی تعدادی کودک بالای 2 سال انجام شد؛ به مدت چند شب قبل از خواب، به مقدار 2 قاشق چایخوری عسل به همراه آب گرم به آنها داده شد. بعد از چند شب، مشخص شد که عسل تاثیر به سزایی در کاهش سرفه، به ویژه در طول شب داشته و همین امر، کیفیت خواب آنها را افزایش می دهد. مصرف عسل به جز در موارد خاص، هیچ پیامد منفی در پی نخواهد داشت.

اگر چه در بسیاری از موارد، خوردن عسل می تواند سرفه را درمان کند، اما حتی اگر تاثیری نیز نداشته باشد، دست کم آسیبی به سلامت فرد نیز وارد نکرده است. نکته قابل توجه در مورد عسل اینکه، به دلیل ایجاد حساسیت، مصرف آن در کودکان زیر 2 سال ممنوع است.

راهکارهای عملی درمان سرفه در خانه

  • غرغره کردن آب گرم و نمک : غرغره کردن، علی رغم اینکه کار بسیار راحتی به نظر می رسد، اما در عین حال، تاثیرات بسزایی دارد. برای جلوگیری از التهاب گلو و از بین رفتن خلط هایی که موجب تشدید سرفه می شود، مقداری نمک را در آب گرم حل کرده و با آن غرغره کنید. توجه داشته باشید، این کار را برای کودکان زیر 6 سال انجام ندهید، زیرا به دلیل عدم توانایی در کنترل مایع، امکان بروز مشکلات تنفسی در آنها وجود دارد.
  • مصرف مایعات : اگر سرفه در جریان ابتلا به ویروس بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا به وجود آمده است، بهترین روش برای از بین بردن آن، مصرف مایعات و جلوگیری از خشک شدن بدن است. وجود رطوبت در بدن و همچنین در فضا، کمک می کند تا سرفه، آبریزش بینی و گلو درد به راحتی درمان شود. خوردن مایعات بهترین راهکار درمان سرفه به روش خانگی است.
  • بخور دادن : اگر سرفه، با خلط و ترشح همراه است، بخور راه حل مناسبی برای درمان آن در خانه است. یک دوش آب گرم و قرار گرفتن در فضای بخار گرفته حمام، موجب بهتر شدن وضعیت می شود. پس از حمام نیز، باید مصرف مایعات را ادامه داد تا بدن دچار خشکی نشود. با کمک یک ظرف آب گرم نیز میتوان به راحتی بخور داد. کافی است یک کاسه را از آب گرم یا جوشیده پر کرده، پتویی را روی سر خود انداخته و صورت خود را در معرض بخار خارج شده از ظرف قرار دهید. در صورتی که آب گرم را کمی با محلول اکالیپتوس مخلوط کنید، تاثیر بخور، بیشتر خواهد شد.

درمان خانگی سرفه با گیاهان دارویی

برگ های نعنا، خواص درمانی بسیار زیادی دارند. این گیاه پرخاصیت، باعث باز شدن مجاری تنفسی و تمیز شدن آنها از خلط شده و سرفه را درمان می کند. برای بهره مندی از خواص این گیاه، می توانید چند برگ تازه نعنا در یک لیوان چای گرم ریخته و پس از چند دقیقه، میل کنید یا اینکه عصاره نعنا را در ظرف آب گرم ریخته و با آن بخور بگیرید.

آویشن نیز از جمله گیاهان دارویی است که در اغلب بیماری های مربوط به مجاری تنفسی، مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد این گیاه در درمان سرفه به روش خانگی این است که  التهاب ناشی از سرفه را از بین برده و قادر است تا علائم بیماری هایی مثل برونشیت را کاهش دهد. برای استفاده از خواص این گیاه، چند برگ تازه یا خشک شده آن را در یک لیوان پر از آب جوشیده ریخته و یک نعلبکی را برای مدت 10 دقیقه بر روی آن قرار دهید. سپس محلول را میل نمایید.

درمان خانگی سرفه با گیاهان دارویی

زنجبیل به دلیل داشتن خواص آنتی باکتریال، سرفه هایی که با عفونت ویروسی در گلو ایجاد شده باشد را به خوبی درمان می کند. به علاوه، التهاب مجاری تنفسی را از بین میبرد و موجب تحریک کمتر این مجاری و ایجاد سرفه می شود.

یک تکه زنجبیل تازه را در یک لیوان آب گرم انداخته و اجازه دهید چند دقیقه ای در آب باقی بماند. در صورتی که به زنجبیل تازه دسترسی ندارید، می توان از پودر خشک آن در درمان سرفه به روش خانگی استفاده کنید. قبل از مصرف، کمی عسل یا آبلیموی تازه نیز به آن اضافه کنید تا طعم تلخ زنجبیل از بین برود، سپس میل کنید. البته توجه داشته باشید که در مواردی، مصرف زنجبیل موجب سوزش معده یا رفلاکس شود. اما باید بدانید ارزش غذایی و خواص زنجبیل بسیار زیاد است.

تاثیر آنزیم و باکتریها در درمان سرفه

پروبیوتیک، نوعی میکرو ارگانیزم است که به طور طبیعی نیز در بدن وجود دارد. این ماده اگرچه به شکل مستقیم تاثیری بر درمان سرفه ندارد، اما می تواند با تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن ، از بروز علل سرفه مثل سرماخوردگی یا آلرژی ها، جلوگیری کند. لبنیات، از منابع غنی پروبیوتیک هستند. اگر در کنار سرفه، دچار التهاب گلو یا سوزش و درد در این ناحیه هستید، مصرف نوشیدنی های گرم، توصیه می شود.

مطمئنا تا کنون در مورد خواص آناناس برای درمان سرفه چیزی نشنیده اید، زیرا اغلب با بروملین آشنایی ندارید. بروملین نوعی آنزیم است که فقط در ریشه و میوه آناناس یافت می شود و نه تنها در درمان سرفه، بلکه در کاهش اختلاط گلو نیز موثر است. این ماده همچنین در درمان بیماری های مرتبط با سینوس و عفونت مجاری تنفسی نیز تاثیر گذار است.

پیشنهاد می کنیم مقاله درمان سرفه با آناناس رو اصلا از دست ندید !

از گذشته های دور، برخی از مردمان آسیا برای درمان سرفه های شدید ناشی از بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا، از آناناس و آب آن استفاده می کرده اند. در سال های اخیر، درمان سرفه با آب آناناس مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و برخی از مردم معتقدند که میزان تاثیر گذاری آن در درمان سرفه، 5 برابر بیش از دارو های درمان علائم سرماخوردگی است.

اگر به هر دلیلی قادر به خوردن آناناس نیستید، می توانید از مکمل های بروملین استفاده کنید. البته قبل از مصرف، باید با پزشک در مورد آن مشورت کرد. مصرف این مکمل در کودکان، افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند، افرادی که داروهای گشاد کننده عروق مصرف می کنند، افرادی که در حال مصرف آنتی بیوتیک هستند، ممنوع می باشد. در انتها کارشناسان مجله اینترنتی ماه بر این باورند که عسل و داروهای گیاهی بهترین و بیشترین تاثیر را در درمان سرفه به روش خانگی دارند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)