آلوئه ورا برای درمان جوش

اگر شما جز آن دسته از افرادی باشید که به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می دهید، قطعا با انواع ماسک های ضد جوش برای صورت آشنایی دارید و حتما آلوئه ورا را به عنوان یکی از موثرترین و البته قدیمی ترین مواد طبیعی برای مراقبت از پوست می شناسید. در مجله سلامت ماه در مورد جوش، علل ایجاد آن و روش های متعدد درمانی، مقالات متعددی ارائه شده است. اما امروز قصد داریم خواص آلوئه ورا برای درمان جوش را بررسی کرده و ثابت کنیم که آیا واقعا این ترکیب گیاهی در درمان شایع ترین اختلال پوستی یعنی جوش موثر است یا خیر.

خواص آلوئه ورا برای درمان جوش

استفاده از خواص بی نظیر آلوئه ورا برای درمان انواع اختلالات پوستی، قدمتی دیرینه دارد. این گیاه پرطرفدار به عنوان یک آنتی باکتریال قوی و ترمیم کننده گیاهی در موارد زیادی مورد مصرف قرار می گیرد، از درمان سوختگی های سطحی و زخم های پوستی گرفته تا درمان آفتاب سوختگی پوست و ایجاد رطوبت در پوست. اما مسئله اینجاست که آیا آلوئه ورا برای درمان جوش نیز مورد استفاده قرار می گیرد؟

آکنه یا جوش نوعی اختلال پوستی است که اغلب در دوران جوانی و نوجوانی دیده می شود، اما ممکن است گروه های سنی دیگر را نیز دربر گیرد. سطح پوست دارای میلیون ها منفذ باز است که به تنفس بهتر آن کمک می کند. اندازه این منافذ در حالت طبیعی نه چندان بزرگ و نه چندان کوچک است. اما افرادی که پوست چرب دارند و غدد چربی ساز زیر پوست آنها، فعالیت زیادی دارد، معمولا منافذ باز تری به نسبت دیگران دارند. افزایش مقدار تولید چربی، موجب ایجاد لایه های چرب در این قسمت از پوست شده و هم زمان، آلودگی و باکتری های سطح پوست نیز در این قسمت تجمع می یابد. در نتیجه جوش یا آکنه ایجاد شده و سطح پوست را دچار عفونت می کند.

ارائه تعریف مشخصی از گیاه آلوئه ورا و شناسایی دقیق ترکیبات آن، می تواند در توضیح بهتر تاثیر آلوئه ورا برای درمان جوش کمک کند. آلوئه ورا نوعی گیاه از دسته ساکولنت هاست که ژل موجود در لایه های درونی آن، حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی، آمینو اسیدها، سالیسیلیک اسید، قند، آنزیم، لیگنین و ساپونین بوده و قطعا وجود چنین ترکیبات مفیدی، به سلامت هرچه بهتر پوست منتهی شده و باعث می شود تا این گیاه به یکی از موثرترین راه های پیشگیری از آکنه یا جوش تبدیل شود.

ترکیبات موثر آلوئه ورا برای پوست

  • آمینو اسیدها: پوست برای حفظ سلامت و زیبایی خود به وجود آمینواسیدها نیاز مبرم دارد و آلوئه ورا به عنوان یک ترکیب گیاهی بی نظیر، حاوی 7 یا 8 نوع آمینواسید ضروری است. به علاوه مواد و ترکیبات موجود در آلوئه ورا به تولید حدود 20 نوع آمینواسید دیگر در بدن کمک می کند. وجود آمینواسید به مقدار کافی، باعث شده تا آلوئه ورا برای درمان جوش بسیار مورد توجه قرار گیرد.
  • سالیسیلیک اسید: سالیسیلیک اسید در واقع نوعی ترکیب اسید آلی است که از آن در تهیه انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود، زیرا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است و عفونت ایجاد شده در اثر جوش را به راحتی درمان می کند. از جمله خواص آلوئه ورا برای درمان جوش ، وجود این نوع اسید خاص است که با پاکسازی و ضد عفونی کردن پوست کمک کرده و منجر به تخلیه جوش و ترمیم پوست می شود.
  • لیگنین: لیگنین نوعی پلیمر پیچیده است که در اغلب گیاهان، موجب اتصال هرچه بهتر دیواره های سلولی شده و اگرچه خود چندان خواص قابل توجهی ندارند، اما وجود آنها به اثرگذاری هرچه بهتر دیگر ترکیبات کمک می کند. آلوئه ورا مقدار زیادی لیگنین دارد که مستقیما در درمان جوش نقش نداشته، اما کمک می کند تا دیگر مواد موجود در این گیاه، نهایت اثرگذاری را داشته و به درمان هرچه بهتر جوش منتهی شوند.

ترکیبات موثر آلوئه ورا برای پوست

مزایای آلوئه ورا نسبت به مواد دیگر در درمان جوش

اغلب افرادی که به سلامت پوست خود توجه داشته و همواره به دنبال یافتن راه حل جهت ترمیم آسیب های پوستی هستند، استفاده از آلوئه ورا را بر دیگر مواد شیمیایی یا حتی دیگر ترکیبات طبیعی، ترجیح می دهند. از جمله عللی که موجب محبوبیت آلوئه ورا برای درمان جوش شده عبارتند از:

  • آلوئه ورا یک ترکیب طبیعی است و شما هنگام استفاده از آن مطمئن هستید که هیچ نوع ماده شیمیایی در آن وجود ندارد که بتواند اثرات سوء بر سلامت پوست داشته باشد. از طرفی کاشت آن بسیار راحت است و می توان در یک گلدان نسبتا بزرگ در گوشه ای از منزل، اقدام به کاشت آلوئه ورا کرد.
  • تهیه و خرید آلوئه ورا به نسبت برخی ترکیبات درمانی دیگر بسیار آسان است. این گیاه را به راحتی می توان از تمام گل فروشی ها یا حتی برخی فروشگاه ها تهیه و از خواص آلوئه ورا برای درمان جوش بهره مند شد.
  • اثرات مثبت آلوئه ورا ثابت شده است. در حقیقت قدمت این گیاه نشان می دهد که تحقیقات کافی در زمینه بررسی خواص آن صورت گرفته و اثرگذاری آن به اثبات رسیده است.

روش استفاده از آلوئه ورا برای درمان جوش

آلوئه ورا برای درمان جوش ، هم به تنهایی به صورت یک ماسک ساده مورد استفاده قرار می گیرد و هم می توان آن را با مواد دیگر ترکیب و خواص آن را چندین برابر کرد. از جمله روش های استفاده از آلوئه ورا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ژل آلوئه ورا

 مقداری از ژل موجود در لایه های داخلی یک شاخه آلوئه ورا را جدا کرده و با پشت یک قاشق، نرم کنید. سپس آن را بر روی صورت خود قرار داده و حدود 20 دقیقه زمان دهید. پس از چند دقیقه، ژل بر روی پوست خشک شده و حالت چسبناکی پیدا می کند. پس از این مدت، صورت را با آب ولرم شست و شو داده و با مرطوب کننده مناسب چرب کنید.

آلوئه ورا، عسل و دارچین

علاوه بر خواص آلوئه ورا برای درمان جوش ، این ترکیب سرشار از آنتی اکسیدان است و به خون رسانی بهتر پوست کمک می کند. ژل آلوئه ورا را با یک قاشق عسل و کمی پودر دارچین مخلوط و به شکل خمیر در آورید. آن را بر روی صورت گذاشته و 20 دقیقه زمان دهید، سپس پوست خود را با شوینده مناسب شست و شو کنید. البته ممکن است دارچین موجب سوزش پوست شود که کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

آلوئه ورا و آب لیمو

آب لیمو به دلیل داشتن حالت اسیدی، تاثیر به سزایی در ضد عفونی کردن پوست و درمان جوش دارد. مقداری ژل آلوئه ورا را جدا کرده و با چند قطره آب لیمو ترکیب و به صورت بزنید. 20 دقیقه زمان داده و سپس آن را از پوست پاک کنید.

آلوئه ورا و روغن درخت چای

این روغن نیز جز ترکیبات بی نظیری است که به سلامت پوست و مو بسیار کمک می کند، زیرا ویتامین ها، املاح و آنتی اکسیدان های فراوانی دارد. ترکیب آن با کمی آب و مقداری ژل آلوئه ورا یک ماسک عالی می سازد که به از بین بردن جوش به ویژه جوش های سر سیاه منجر خواهد شد.

آلوئه ورا و روغن درخت چای

خواص آلوئه ورا برای درمان جوش ، بسیار بیش از موارد گفته شده است. اما از نظر کارشناسان سلامت مجله اینترنتی ماه ، توجه به این مسئله ضروری است که علی رغم تمامی خواص و فوایدی که ممکن است یک گیاه دارویی داشته باشد، استفاده و نتیجه گیری از آن، به نوع پوست و خصوصیات خاص آن بستگی دارد. جوانسازی و شادابی پوست در کنار درمان اختلالاتی مثل جوش یا آکنه نیاز به مراقبت های زیادی دارد و باید حتما نسبت به ترکیبات استفاده شده و میزان اثرگذاری آنها و همچنین واکنش پوست به این ترکیبات توجه داشت.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)