راه های پیشگیری از آکنه یا جوش

جوش یا آکنه ، یکی از آزاردهنده ترین اختلالات پوستی است که بیش از دیگر موارد، شیوع داشته و اغلب درمان ها و مراقبت های پوستی، مختص این اختلال است. جوش یا آکنه ممکن است در هر سنی و در هر قسمتی از بدن ایجاد شود، اما اوج مشاهده چنین اختلال پوستی، دوران جوانی و بیشتر در ناحیه صورت، گردن و بازوهاست. عوامل متعددی موجب ایجاد آکنه می شود که بسته به نوع علت، روش درمان نیز متفاوت خواهد بود. اما خوشبختانه، آکنه نیز همانند برخی دیگر از بیماری ها و اختلالات پوستی، یک سری روش های ساده پیشگیری دارد که در مجله سلامت ماه برخی از این روش ها را دسته بندی و با عنوان راه های پیشگیری از آکنه یا جوش به شما ارائه خواهیم داد.

بهترین راه های پیشگیری از آکنه یا جوش

اغلب ما، آکنه را با عنوان یک سری نقاط قرمز رنگ و متورم پوست می شناسیم که حاوی مقادیری عفونت بوده که پس از خروج آن، آکنه برطرف می شود. اما اصولا آکنه فرآیند پیچیده تری دارد. پوست، یک لایه کاملا صاف و هموار نیست، بلکه منافذ بسیاری در سطح آن وجود دارد که به اصطلاح منافذ تنفس پوست هستند. این منافذ در برخی از انواع پوست ها، کوچک و گاهی بسیار بزرگ هستند، به طوری که با چشم، باز بودن آن را می توان مشاهده کرد.

زمانی که باکتری و میکروب در مجرای ورودی این منافذ تجمع یابد، پوست به تدریج عفونت کرده، ورم می کند و به شکل نقاط قرمز، سفید یا سیاه رنگ، ظاهر می شود. این نقاط، همان جوش یا آکنه است. آکنه علل متعددی دارد. عوامل ژنتیکی، تغییرات هورمونی، استرس، افسردگی، سیگار، جنس پوست، اعتیاد به الکل و رژیم غذایی نامناسب همگی از عواملی هستند که می تواند بر ایجاد آکنه تاثیر گذار باشد. علی رغم دخالت عوامل متعدد در ایجاد آکنه، روش های مختلفی وجود دارد که می توان با کمک آنها از ایجاد آکنه جلوگیری کرد. از جمله موثرترین راه های پیشگیری آکنه یا جوش به شرح زیر می باشد.

شست و شوی منظم صورت برای پیشگیری از جوش

شستن صورت دوبار در روز با آب ولرم، از جمله راه های پیشگیری از آکنه یا جوش است. نظافت پوست، عفونت موجود در منافذ باز را برطرف کرده و کمک می کند تا میزان چربی پوست تنظیم شود. برای شستن صورت از صابون و شوینده های مناسب پوست استفاده کنید. استفاده از عصاره های تند با درصد اسید بالا، وضعیت جوش را وخیم تر می کند. آب گرم و یا خیلی داغ نیز، منافذ را بازتر کرده و امکان نفوذ باکتری و میکروب را بیشتر می کند. نکته قابل توجه اینکه، قبل از شستن صورت، اول دست ها را شست و شو دهید، زیرا در بسیاری از موارد، میکروب موجود در دست ها سریعا به صورت انتقال پیدا می کند.

درمان جوش ها با از بین بردن سلول های مرده

قطعا همه افراد با تاثیر اسکراب ها در پیشگیری از آکنه، آشنایی دارند. در واقع، این کار یکی از موثرترین راه های پیشگیری از آکنه یا جوش است. زمانی که سلول های مرده در لایه بیرونی پوست تجمع یابد، امکان ایجاد عفونت در پوست و انتقال آن به منافذ باز، بیشتر شده و آکنه یا جوش به راحتی در سطح پوست ظاهر می شود. با کمک انواع اسکراب ها می توان در طول روز، سلول های مرده را از بین برد و زمینه برای تولید سلول های پوستی جدید با منافذ بسته، فراهم می شود.

جلوگیری از آکنه با استفاده از مرطوب کننده مناسب

شستن صورت با صابون که یکی از راه های پیشگیری از آکنه یا جوش است، به معنای از بین بردن مقدار قابل توجهی چربی از پوست می باشد. بنابراین پوست، رطوبت خود را از دست می دهد. خشکی پوست نیز خود عاملی در ایجاد آکنه می باشد. پس استفاده از مرطوب کننده به اندازه شستن و حفظ نظافت پوست، اهمیت دارد. البته به شرطی که حتما مرطوب کننده مناسب پوست خود را استفاده کنید. برای این منظور می توانید از بهترین راه های آبرسانی به پوست نیز استفاده نمایید.

جلوگیری از آکنه با استفاده از مرطوب کننده مناسب

نظافت مو موثر در پیشگیری از آکنه

نظافت و سلامت موها تاثیر به سزایی در ایجاد آکنه دارد. زیرا پوست سر به طور طبیعی برای ایجاد شفافیت و درخشندگی به مو، مقداری روغن ترشح می کند که اگر چه برای سلامت مو ضروری است، اما موجب ایجاد آکنه در پوست صورت، به ویژه در پیشانی می شود. نظافت و مراقبت از مو، از راه های پیشگیری از آکنه یا جوش است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کاهش مصرف لوازم آرایشی برای کنترل جوش صورت

بسیاری از افراد، آرایش را راهی جهت پوشاندن جوش ها در پوست صورت می دانند، در حالی که استفاده زیاد از مواد آرایشی، خود عامل ایجاد جوش است. بهتر است تا حد ممکن، مصرف این مواد را کاهش داد. به علاوه در انتخاب این مواد نیز باید دقت زیادی داشت، زیرا ترکیبات روغنی، جوش را تشدید می کند.

تاثیر نور خورشید بر جوش صورت

ممکن است قرار گرفتن در معرض نور خورشید، منجر به خشک شدن آکنه شده و آن را سریع تر از بین ببرد، اما از راه های پیشگیری از آکنه یا جوش به حساب نمی آید، زیرا در دراز مدت، رطوبت پوست را از بین برده و موجب ایجاد جوش های بیشتر می شود. حتما هنگام خروج از منزل، از ضد آفتاب استفاده کنید، اما ضد آفتاب هایی با کمترین مقدار ترکیبات روغنی.

کاهش جوش با مدیریت استرس

استرس در برخی سنین، عامل اصلی ایجاد آکنه نیست، اما می تواند آن را تشدید کند. مدیریت استرس کمک می کند تا تغییرات هورمونی کمتری در بدن اتفاق افتاده و آکنه های ایجاد شده به این دلیل، کاهش یابد. مدیتیشن، پیاده روی، مطالعه، ماساژ، قرار گرفتن در جمع دوستان، شنا، گوش دادن به موسیقی و تغذیه مناسب، از عوامل کنترل کننده استرس و البته راهای پیشگیری از آکنه یا جوش است.

ورزش عامل برطرف کننده آکنه

تحرک و فعالیت بدنی، به دفع سموم و باکتری ها از بدن کمک می کند و قطعا برای جوانسازی و شادابی پوست و از بین بردن آکنه نیز مفید خواهد بود. اما توجه به این مسئله ضروری است که پس از هر بار فعالیت ورزشی، دوش گرفتن و خشک کردن صورت را فراموش نکنید.

برای جلوگیری از جوش صورت چه بخوریم و چه نخوریم

به همان اندازه که مصرف سبزیجات و میوه ها می تواند در پیشگیری از آکنه موثر باشد، خورن غذاهای فرآوری شده، شکر، لبنیات پرچرب و تنقلات، در ایجاد آن نقش دارد. بر خلاف تصور، خوردن شکلات به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا، از ایجاد آکنه جلوگیری می کند. اگر پوست چربی دارید و مدام درگیر جوش یا آکنه هستید، مصرف مایعات، چای سبز، دمنوش های گیاهی و غذاهای با طبع خنک را فراموش نکنید، زیرا داشتن تغذیه مناسب، یکی از راه های پیشگیری از آکنه یا جوش است.

برای جلوگیری از جوش صورت چه بخوریم و چه نخوریم

آکنه علیرغم تمامی درگیری هایی که ممکن است برای فرد ایجاد کند، به راحتی قابل پیشگیری است و روش درمان آن نیز در بسیاری از موارد، چندان چالش برانگیز نیست. راه های پیشگیری از آکنه یا جوش همگی جز مواردی است که در طول روز به آن توجه ویژه ای می شود. آنچه که برخی متخصصان برآن تاکید بسیار دارند، عدم دستکاری پوست یا آکنه است. حتما با مثلث خطر در صورت آشنایی دارید. این مثلث، نشان می دهد که نواحی اطراف بینی، زیرچشم، زیر بینی و بین دو ابرو، از نواحی خطرناکی است که ترکاندن جوش در این قسمتها، خطر مرگ به دنبال خواهد داشت. از نظر مجله اینترنتی ماه بهتر است در صورت بروز آکنه با ویژگی های غیرعادی، حتما پزشک را در جریان قرار دهید. جهت بهره مندی از رژیمی سالم بهتر است مقاله بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن را مطالعه نمایید.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید