اشتباهات رایج در محافظت پوست با ضد آفتاب

با آغاز فصل تابستان، به تدریج آمار خرید محصولات مراقبت از پوست کمی افزایش می یابد. در واقع با توجه به گرمی هوا و گسترش فعالیت های سرگرمی و تفریحی در این فصل، افراد به دنبال یافتن راهکارهای متعددی جهت مراقبت از پوست در برابر نور خورشید هستند در این میان برخی اشتباهات رایج در مراقبت از پوست در برابر نور خورشید و سایر عوامل موثر باعث می شوند تا نه تنها پوست محافظت نشود، بلکه آسیب پذیری بیشتری نیز داشته باشد. پیشنهاد می کنم تا پس از مطالعه این مقاله، سری هم به موضوع روش های مراقبت از پوست دور چشم، بزنید و آن را مرور کنید.

مسئله مهمتر اینجاست که در مواردی، نه تنها مراقبت های انجام شده در برابر نور آفتاب، اثری در پی ندارد؛ بلکه منجر به تاثیر منفی بر سلامت پوست خواهد شد و این روش های به کار گرفته شده، جزو اشتباهات رایج در محافظت پوست با ضد آفتاب هستند. در این مقاله کارشناسان مجله سلامت ماه، برخی از این اشتباهات رایج را به شما معرفی می کنند.

اشتباهات رایج در محافظت پوست با ضد آفتاب و روش رفع آنها

قرار گرفتن پوست در معرض تابش اشعه های مضر خورشید، یکی از اصلی ترین علل ابتلا به انواع آسیب های پوستی از جمله سرطان پوست است. با این حال، بسیاری از افراد در این زمینه سهل انگاری کرده و نسبت به این مسئله بی اعتنا هستند. در مواردی نیز فرد اگر چه به فکر مراقبت از پوست می باشد، اما اشتباهاتی در این زمینه مرتکب می شود که خود می تواند جدا از نور خورشید، منجر به بروز آسیب های جدی تر گردد.

مراقبت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید و محافظت از پوست چرب در تابستان، تنها مختص به این فصل نیست، اگر چه که به دلیل طولانی بودن روز و افزایش ساعات تابش نور خورشید، احتمال آفتاب سوختگی و چربی پوست در این ایام بیشتر است. به گفته محققان، استفاده صحیح و منظم از ضد آفتاب در نواحی صورت، گردن، بازوها و دست ها، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش خطر ابتلا به ملانوما، شایع ترین نوع سرطان پوست دارد. اما همان طور که اشاره کردیم، برخی افراد یا توجهی به مراقبت از پوست ندارند و یا در این زمینه دچار اشتباهات رایج در محافظت پوست با ضد آفتاب هستند.

از ضد آفتاب کمتر استفاده کنید

یکی از گسترده ترین اشتباهات رایج در محافظت پوست با ضد آفتاب ، عدم استفاده کافی از ضد آفتاب است. گاهی اوقات فرد به تصور اینکه تنها پوشاندن پوست با کرم، کفایت می کند، از مصرف بیشتر آن خودداری می کنند. در حالی که غلظت و ضخامت لایه کرم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در مقابل نیز برخی افراد بر این باورند که استفاده زیاد از ضد آفتاب می تواند مقاومت بیشتر را حاصل کند که این باور نیز غلط است. مقدار ضد آفتاب باید به حدی باشد که بتواند از نفوذ اشعه های مضر به سلول های پوستی جلوگیری نماید و از طرفی تنفس سلول های پوست را نیز مختل نکند. از نظر کارشناسان، مصرف چند میلی متر از کرم، معادل 2 قاشق، تنها برای پوست صورت لازم است تا کرم عملکرد مناسبی داشته باشد.

زمان مناسب استفاده از کرم ضد آفتاب

زمان مناسب استفاده از کرم ضد آفتاب

پوست برای جذب کامل ترکیبات ضد آفتاب، به 15 دقیقه زمان نیاز دارد. پس لازم است تا قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. از طرفی، چند دقیقه ابتدایی خروج از منزل، امکان آسیب پذیری پوست بیشتر است. پس هر زمان که نیاز به مصرف ضد آفتاب پیدا کردید، طوری زمان بندی کنید که حداقل 15 دقیقه کرم بر روی پوست اثر بگذارد.

استفاده نکردن از ضد آفتاب در روزهای ابری

برخی افراد به تصور اینکه تنها باید در روزهای آفتابی از ضد آفتاب استفاده کرد، بدون محافظت از پوست در هوای ابری از منزل خارج شده و پس از مدتی متوجه تغییرات ناشی از آفتاب سوختگی در پوست می شوند. این مسئله یکی از اشتباهات رایج در محافظت پوست با ضد آفتاب است که بسیار اتفاق می افتد. وجود ابر در آسمان، دلیل بر قطع تابش نور خورشید نیست. اشعه های مضر خورشید دارای چنان قدرتی هستند که حتی از لایه های ابر نیز عبور کرده و بر پوست تاثیر می گذارند. بر اساس یافته کارشناس مجله سلامت ماه، میزان تابش اشعه های خورشید به زمین در روز ابری، 40 درصد است که همین میزان نیز می تواند آسیب زا باشد.

نور خورشید در سایه هم به شما می تابد

یکی از اشتباهات رایج در محافظت پوست با ضد آفتاب ، که اغلب ما مرتکب آن شده ایم، این است که تصور می کنیم قرار گرفتن در سایه، مانع از تابش اشعه های مضر خورشید به پوست شده، در نتیجه نیازی به مراقبت از آن نیست. اگر چه توصیه شده در ساعات آفتابی هنگام خروج از منزل، از چتر استفاده کنید و یا تا حد ممکن از مسیرهای سایه عبور نمایید، اما این بدان معنا نیست  که پوست در این حالت تحت تاثیر تابش نور خورشید قرار ندارد. در هر حالت، نور یا به صورت مستقیم به پوست می رسد یا انعکاس آن در اشیا و محیط اطراف با پوست برخورد می کند که این انعکاس، تاثیری به مراتب بیشتر بر پوست دارد و گاها لکه های قهوه ای رو پوست بدن را در پی دارد.

استفاده نادرست از کرم های مراقبت از پوست

برخی از کرم های ضد آفتاب با عنوان کرم مقاوم در برابر آب به فروش می رسد که معمولا پس از شنا یا در مواقعی که فرد زیاد تعرق دارد استفاده می شود. این واژه مقاوم در برابر آب به معنی ضد آب نیست. در واقع اگر قبل از شنا از ضد آفتاب استفاده کردید، باید حتما پس از آن نیز برای ماندن در آفتاب، دوباره لایه ای مناسب از کرم را بر روی پوست قرار دهید. زیرا حتی کرم های ضد آب نیز پس از 40 تا 80 دقیقه قرار گرفتن در آب، نیاز به تمدید مجدد دارند.

اسپری ضد آفتاب را جایگزین کرم نکنید

یکی دیگر از اشتباهات رایج در محافظت پوست با ضد آفتاب این است که افراد استفاده از اسپری را جایگزین لوسیون یا کرم می کنند. اسپری های ضد آفتاب اگرچه حاوی ترکیبات مراقبت  از پوست هستند، اما نمی توانند به طور کامل برای مدت طولانی از پوست در برابر تابش اشعه های مضر محافظت کنند. در مواردی که ناچار به استفاده از اسپری به جای کرم ضد آفتاب هستید، مطمئن شوید که به مقدار کافی پوست را پوشش داده باشید و در کنار آن، از دیگر روش های مراقبت از پوست نیز استفاده نمایید.

اسپری ضد آفتاب را جایگزین کرم نکنید

تمدید نکردن ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب را باید هر 2 تا 3 ساعت یکبار تمدید کرد. حتی اگر مقدار مقاومت کرم در برابر اشعه های مضر بالا باشد، بازهم پس از مدتی کارآیی خود را از دست می دهد. استفاده از یک لایه غلیظ تر کرم، نمی تواند نیاز به تمدید مجدد را برطرف نماید. از طرفی، بالا بودن SPF کرم به معنای مقاومت بالا در برابر اشعه های UVB است و هیچ معنی دیگری ندارد. برخی افراد تصور می کنند هر چه عدد SPF بیشتر باشد، نیاز به دفعات تمدید کمتر می شود.

SPF (اس پی اف) اصطلاح رایج هنگام خرید ضد آفتاب

SPF (اس پی اف) به معنای میزان مقاومت کرم در برابر اشعه UVB خورشید است که منجر به آفتاب سوختگی می شود. پوست، 20 تا 25 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید، دچار قرمزی و سوزش می شود. زمانی که عدد SPF یک باشد، این مدت زمان تا 20 دقیقه دیگر افزایش می یابد. پس هر چه عدد SPF بالاتر رود، مقدار مقاومت پوست در برابر آفتاب سوختگی بیشتر می شود. برای مثال، ضد آفتاب با SPF (اس پی اف) 30  تا مدت زمان 7 ساعت مقاومت پوست را بالا می برد.

پس همان طور که استفاده کردن از ضد آفتاب برای محافظت پوست ضروری است، روش صحیح استفاده از آن نیز اهمیت دارد باید در مورد کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته هم اطلاعاتی را کسب کنید. چه بسا افرادی علی رغم مصرف منظم کرم ضد آفتاب، باز هم دچار انواع اختلالات پوستی ناشی از تابش مستقیم آفتاب هستند. اشتباهات رایج در محافظت پوست با ضد آفتاب ، خطر ابتلا به این اختلالات پوستی را بیشتر می کند و این دلیلی بود تا ما در مجله اینترنتی ماه به صورت تخصصی به این مسئله بپردازیم.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)