مضرات نوشیدن آب یخ

یکی از اساسی ترین نیازهای بدن در کنار نیاز به مواد مغذی و داشتن تغذیه مناسب، حفظ رطوبت کافی در بدن است. بخش عمده ای از فعالیت اندام ها در بدن، به وجود آب و رطوبت کافی بستگی دارد و قطعا نوشیدن آب به مقدار کافی، یکی از ساده ترین راه ها جهت تامین این نیاز بدن می باشد. املاح موجود در آب ، سطح الکترولیت ها در بدن را تنظیم کرده، گردش خون را تقویت می کند و دفع سموم از بدن را آسان تر خواهد کرد. اما مسئله اینجاست که خوردن آب، زمان مناسب و درجه حرارت متعادلی باید داشته باشد. در واقع اگرچه خوردن آب، یکی از روش های حفظ سلامت و تعادل در بدن است، اما در بسیاری از موارد، خوردن آب یخ با دمای بسیار پایین، خود عامل مشکلات بسیاری خواهد بود. در مجله سلامت ماه ، با مضرات نوشیدن آب یخ بیشتر آشنا شوید.

مضرات نوشیدن آب یخ برای بدن

یکی از اصولی ترین روش های حفظ سلامت و تعادل فیزیکی و روحی نوشیدن آب به مقدار کافی و حفظ رطوبت بدن است. بر اساس گفته محققان هر فرد بالغ در طول روز به چیزی حدود 1.5 تا 2 لیتر آب نیاز دارد که البته بسته به سن، خصوصیات فیزیولوژیکی و همچنین نوع فعالیت های فیزیکی، این میزان متفاوت خواهد بود. برای مثال، ممکن است نوشیدن 7 لیوان آب برای فردی خوب اما برای دیگری بسته به مقدار تحرک وی، کم باشد. اما در کنار ماهیت نوشیدن آب، دمای آب نیز مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

از نظر محققان، دمای طبیعی معده 37 درجه سانتی گراد است. بنابراین آب مصرفی، باید دمایی نزدیک به حرارت معده داشته باشد تا تداخلی در عملکرد آن و سیستم گوارش، ایجاد نشود. اختلاف 3 تا 4 درجه ای دمای آب، تاثیری بر فعالیت معده ندارد، اما قطعا بیش از این، مشکل ساز خواهد شد. از جمله مضرات نوشیدن آب یخ که ممکن است سلامت فرد را به خطر اندازد، شامل مواردی است که در ادامه این مقاله به آن پرداخته ایم.

اختلال در فرآیند هضم غذا با نوشیدن آب یخ

یکی از مواردی که تقریبا برای همه افراد شناخته شده است و اغلب با آن آشنایی دارند، تاثیر آب سرد بر عملکرد سیستم گوارش و هضم غذاست. در بسیاری از تحقیقاتی که در زمینه مضرات نوشیدن آب یخ صورت گرفت، مشخص شد که این مسئله قطعا در هضم غذا نقش عمده ای دارد، اما هنوز علت قابل استنادی در این مورد ارائه نشده است. به نظر می رسد تغییر دمای طبیعی معده و دمای عمومی بدن، باعث بروز چنین اختلالی می شود.

زمانی که فرد آب سرد می نوشد، به ویژه در میان وعده غذایی و یا بعد از آن، دمای طبیعی معده کاهش پیدا می کند، بنابراین برای آغاز فرآیند هضم یا ادامه پیدا کردن آن، لازم است تا دما به حالت قبلی باز گردد. در این حالت انرژی زیادی صرف هم دما شدن آب با دمای معده شده، در حالی که این انرژی می بایست صرف هضم و تولید اسید می شد. در نتیجه فرآیند گوارش، با سرعت کمتری ادامه پیدا خواهد کرد. از طرفی آب سرد، تجزیه شدن چربی موجود در غذا را مشکل کرده و چربی ها برای مدت طولانی در بدن ذخیره می شوند.

مضرات نوشیدن آب یخ هنگام ورزش کردن

یکی از شایع ترین مضرات نوشیدن آب یخ که اغلب در ورزشکاران اتفاق می افتد، اختلال در فعالیت غدد عرق است. قبل از آغاز تمرین، بدن باید گرم شده باشد تا انعطاف پذیری بیشتری داشته و خون رسانی به عضلات و ماهیچه ها با سرعت بیشتری انجام گیرد. گرم کردن اغلب با انجام حرکات ساده کششی انجام می شود. در این زمان، درجه حرارت بدن نیز به تدریج بالا می رود و در هنگام ورزش به اوج خود می رسد. عرق کردن، مکانیزمی است که به کنترل دمای عمومی بدن کمک کرده و آن را متعادل می سازد. نوشیدن آب سرد در این موارد، باعث می شود تا فرآیند کنترل دما دچار اختلال شده، در نتیجه مشکلاتی مثل ضعف، کاهش فشار خون و یا گرفتگی عضلات بدن اتفاق افتد.

زمانی که بعد از انجام هر فعالیت فیزیکی آب سرد می نوشید، برای مدت کوتاهی عملکرد بخش های مختلف بدن دچار اختلال خواهد شد، زیرا تغییر ناگهانی دما، شوکی ایجاد می کند که ممکن است در برخی موارد، حتی فعالیت برخی ارگان ها را متوقف سازد. این مسئله در فصول گرم سال که دمای محیط و بدن هر دو بالاست، اثرات منفی به مراتب بیشتری خواهد داشت. بنابراین یکی از مضرات نوشیدن آب یخ که از نظر کارشناسان، بسیار خطرناک است، ایجاد شوک در بدن به ویژه بعد از انجام فعالیت های سنگین ورزشی است.

مضرات نوشیدن آب یخ هنگام ورزش کردن

آب سرد و کاهش ضربان قلب

یکی دیگر از مواردی که ممکن است در اثر نوشیدن آب سرد در بدن ایجاد شود، کاهش ضربان قلب است. زیرا ورود آب سرد به بدن و جریان خون، باعث برهم خوردن تعادل دمایی در سیستم گردش خون می شود. در نتیجه هم زمان با خون رسانی، باید برای تنظیم شدن دما، زمان و انرژی صرف شود. از این رو تمرکز سیستم گردش خون باید هم معطوف به خون رسانی و هم تنظیم دما باشد، لذا پمپاژ خون و ضربان قلب برای مدتی کاهش پیدا خواهد کرد.

نوشیدن آب یخ عامل ایجاد یبوست

یکی دیگر از مضرات نوشیدن آب یخ ، افزایش خطر ابتلا به یبوست است. مواد غذایی زمانی به راحتی از مسیر روده ها عبور کرده و دفع می شوند که دمای مناسبی داشته و در حالت عادی باشند. زمانی که شما آب سرد می نوشید، چه بعد از غذا و چه در طول روز، دمای طبیعی روده کاهش یافته و غذا سفت و سخت خواهد شد. در نتیجه روده، امکان انقباض و انبساط مناسب نداشته و عمل دفع با اختلال و کندی انجام خواهد گرفت.

کاهش قدرت سیستم ایمنی با نوشیدن آب سرد

به گفته محققان، نوشیدن آب سرد یکی از علل تولید بیش از حد مخاط در گلو و بینی است. هرچه میزان مخاط ترشح شده بیشتر باشد، عملکرد سیستم ایمنی بدن ضعیف تر شده، در نتیجه مقاومت آن در برابر حمله عوامل بیماری زا کاهش پیدا می کند. یکی از شایع ترین مضرات نوشیدن آب یخ به ویژه در فصل زمستان، ابتلا به بیماری هایی مثل بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی است.

کاهش انرژی بدن

همان طور که اشاره کردیم، دمای طبیعی بدن، 37 درجه سانتی گراد است. نوشیدن آب سرد اگرچه فرد را در لحظه شاداب و سرحال می کند، اما در طولانی مدت، انرژی را از وی گرفته و فشار را از حالت نرمال خارج می سازد. زیرا بدن برای تنظیم دمای آب مصرفی و متعادل ساختن آن با دمای طبیعی بدن، نیاز به صرف انرژی دارد و همین مسئله باعث می شود تا در طولانی مدت، بخش عمده ای از انرژی فرد، صرف انجام این تغییرات دمایی شود.

احتمال چاقی با نوشیدن آب سرد

عاملی که باعث می شود چربی موجود در غذاها سوزانده شده و به مصرف سلول ها برسد، حرارت و گرما است. زمانی که شما هنگام مصرف غذا یا بعد از آن، آب سرد می نوشید، امکان تجزیه و تخریب چربی ها، کاهش پیدا کرده و زمان زیادی طول می کشد تا این چربی ها به مصرف سلول ها برسد. در دراز مدت، نوشیدن آب سرد، عاملی است که منجر به چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

احتمال چاقی با نوشیدن آب سرد

بیشترین تاثیری که آب سرد بر بدن دارد، عمدتا تغییرات دمایی ایجاد شده است که منجر به ایجاد اختلال در عملکرد اندام های مختلف می شود. به طور کلی، مهم ترین نمونه از مضرات نوشیدن آب یخ این است که سیستم ایمنی بدن و عملکرد آن مختل شده و به گفته کارشناسان مجله اینترنتی ماه ، این عامل موجب تضعیف بدن در برابر عوامل بیماری زا خواهد شد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید