روش های جایگزین برای درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان، اختلالی است که در اثر ابتلا به آن، بافت داخلی استخوان ها ضعیف شده و با کوچکترین ضربه و آسیبی دچار شکستگی می شود. به گفته کارشناسان تغذیه مجله سلامت ماه ، در چنین مواردی است که تاثیر ویتامین ها بر بدن به خوبی مشخص می شود، زیرا در کنار تمامی عوامل دخیل در این زمینه، مصرف منابع ویتامین دی و کلسیم در افزایش استحکام استخوان ها بسیار موثر است. اگرچه پوکی استخوان روش درمان قطعی ندارد و نمی توان آن را به طور کامل درمان کرد، اما خوشبختانه راهکارهای فراوانی وجود دارد که می توان با کمک آن ها، علائم مربوطه را تا حد زیادی کاهش داد. این راهکارها هم پزشکی و دارویی است و هم شامل روش های طبیعی جایگزین می باشد. در این بخش از مجله ماه ، به معرفی روش های جایگزین برای درمان پوکی استخوان می پردازیم.

روش های درمان پوکی استخوان

کاهش تراکم بافت استخوانی که اغلب در سنین بالا اتفاق می افتد با عنوان پوکی استخوان شناخته می شود. به گفته محققان، هر زمان که فرآیند تولید سلول های استخوانی جدید، متوقف شود، به تدریج استحکام آن ها کاهش یافته و در برابر ضربه و هرگونه آسیب، مقاومت خود را از دست می دهد. وراثت نقش عمده ای در ابتلا به پوکی استخوان دارد، اما نباید رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت ورزشی و وجود بیماری های زمینه ای را در این مورد نادیده گرفت.

پوکی استخوان جزو آن دسته از بیماری هایی است که در مراحل اولیه، هیچ گونه علامتی مبنی بر وجود اختلال خاصی در بدن از خود نشان نخواهد داد. هر زمان که درصد پوکی استخوان از حد مجاز فراتر رفت، ممکن است علائمی مثل کمردرد، کاهش قد در طولانی مدت، بد شکلی استخوان ها و کاهش مقاومت آن ها در برابر ضربه های فیزیکی بروز پیدا کند.

عوامل متعددی در ابتلای فرد به پوکی استخوان دخیل است. از معیارهای وراثتی گرفته تا عدم مراقبت مناسب در سنین جوانی. اما آن چه که بیش از همه اهمیت دارد این است؛ افرادی که در سنین جوانی و نوجوانی، منابع غنی کلسیم و ویتامین دی به مقدار مناسب مصرف نکرده باشند، در سنین بالا قطعا درگیر مشکلات ناشی از پوکی استخوان خواهند بود. بر اساس آمار، زنان بیش از مردان در معرض این آسیب قرار دارند، زیرا اصولا جذب کلسیم و ویتامین دی که از جمله ویتامین های مورد نیاز زنان است، بسیار کمتر از مردان است.

روش های اصلی درمان پوکی استخوان

روش های اصلی درمان پوکی استخوان

به طور کلی، روش های درمان و کنترل علائم پوکی استخوان، بر اساس وضعیت بیمار و علت اصلی بروز بیماری متفاوت است، اما در مواردی ممکن است یک نفر از تمامی شیوه های موجود جهت درمان استفاده نماید. مصرف انواع داروهای جبران کننده پوکی استخوان مثل انواع داروهای هورمونی و کلسیم جایگزین، تزریق دارو به درون استخوان و داروهای تحریک کننده تولید سلول های استخوانی از جمله پر استفاده ترین روش های درمانی است که پزشکان برای کاهش علائم، مورد استفاده قرار می دهند.

از نظر پزشکان و متخصصان، بهتر است بیماری پوکی استخوان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، زیرا در این صورت، فرآیند درمان، نتیجه قابل قبول تری خواهد داشت. اما در هر حال، پوکی استخوان در هر مرحله ای که تشخیص داده شود، امکان درمان و متوقف کردن آن وجود دارد. در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به استفاده از روش دارویی نداشته باشید، روش های جایگزین دیگری نیز وجود دارد که می توان از آن ها بهره مند شد. حتی گاهی اوقات این امکان وجود دارد که در کنار روش های دارویی، از روش های طبیعی نیز استفاده کرد. از جمله موثرترین روش های جایگزین برای درمان پوکی استخوان ، می توان به این موارد در ادامه اشاره کرد.

روش های جایگزین برای درمان پوکی استخوان با ورزش

از نظر پزشکان، ورزش و فعالیت بدنی از جهات مختلف برای افراد مبتلا به پوکی استخوان مفید خواهد بود. ورزش فرآیند تولید سلول های استخوانی را سرعت می بخشد، تعادل و انعطاف پذیری را در فرد افزایش می دهد، استرس، فشار عصبی و همچنین فشار فیزیکی بر روی عضو را کاهش می دهد و التهاب بدن را کنترل می نماید. البته برای افرادی که دچار پوکی استخوان شدید باشند، انجام همه ورزش ها مناسب نیست، در واقع حرکت هایی که نیاز به پرش و کشش زیاد به خصوص به سمت کمر و ستون فقرات داشته باشد، برای این افراد ممنوع است.

پیاده روی یا دوچرخه سواری و یا هر فعالیت دیگری که می تواند ضربان قلب و تعریق را افزایش دهد، در افزایش استحکام استخوان ها موثر است. در صورتی که بعد از چند روز انجام فعالیت خاصی متوجه درد و علائم غیرعادی مبنی بر تشدید بیماری شدید، قطعا این نوع ورزش مناسب شما نیست و باید آن را تغییر داد. به منظور افزایش استحکام استخوان ها، ورزش های چربی سوز بهترین گزینه هستند، البته به شرطی که تحت نظر مربی، در زمان های مشخص و با مشورت پزشک انجام شود.

درمان پوکی استخوان با دریافت ویتامین دی نور خورشید

یکی از ساده ترین و در دسترس ترین روش های جایگزین برای درمان پوکی استخوان ، استفاده از نور خورشید به عنوان منبع غنی ویتامین دی است. از آن جایی که کمبود ویتامین دی، یکی از اصلی ترین علل بروز مشکلاتی مثل پوکی استخوان است، قطعا تلاش برای تامین این نیاز به درمان هرچه بهتر آن کمک می کند. برای بهره مندی از این نعمت طبیعی و پیشگیری و درمان پوکی استخوان با ویتامین دی نور خورشید، می بایست بخش عمده ای از بدن خود را در معرض تابش مستقیم نور آن قرار دهید، البته باید توجه داشت که مدت زمان این کار نباید طولانی باشد، زیرا موجب آفتاب سوختگی پوست خواهد شد و مزایای نور خورشید برای بدن به مضرات تبدیل می شود. از نظر پزشکان، 20 دقیقه تماس با نور خورشید، بخش عمده ای از نیاز روزانه به ویتامین D را تامین می کند.

تامین نیازهای تغذیه ای بدن

تامین نیازهای تغذیه ای بدن

مصرف انواع میوه ها و سبزیجات تازه به دلیل داشتن ویتامین ها و املاح متعدد، یکی از اساسی ترین نیازهای بدن است که از بروز انواع بیماری های مرتبط با استخوان جلوگیری می کند. فسفر، منیزیم، منگنز، مس، زینک، فولیت، ویتامین ب 12، ب 6، ویتامین سی و کا از جمله اصلی ترین ترکیبات تغذیه ای مورد نیاز بدن است. کاهش مصرف سدیم، کافئین و الکل نیز از طرف دیگر به درمان اختلالات موجود، کمک خواهد کرد.

مصرف کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان

کلسیم، بخش عمده ای از بافت داخلی استخوان را تشکیل می دهد. در واقع درصد زیادی از حجم استخوان از کلسیم ساخته شده است. برای هر فرد، مصرف 500 تا 700 میلی گرم کلسیم در روز الزامی است. البته این میزان نسبی است و در سنین مختلف ممکن است متفاوت باشد، برای مثال سالمندان 50 تا 70 ساله به روزانه 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. مصرف منابع کلسیم، یکی از موثرترین روش های جایگزین برای درمان پوکی استخوان بجای داروهای شیمیایی است. لبنیات تازه، سبزیجات با برگ سبز، سالمون و بادام غنی ترین منابع طبیعی کلسیم هستند. البته در مواردی پزشک توصیه می کند که جهت جبران نیاز بدن، مصرف مکمل ها نیز در دستور کار قرار گیرد.

مصرف منابع غنی ویتامین کا

بخش عمده ای از ویتامین کا مورد نیاز بدن در روده ساخته می شود. وجود این نوع ویتامین کمک می کند تا جذب کلسیم بیشتری در بدن اتفاق افتاده و فرد با کمبود این مواد مواجه نشود. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که در برخی مراحل زندگی، ممکن است میزان تولید ویتامین کا در بدن تا حد زیادی کاهش یابد، مثل دوران یائسگی. به همین دلیل است که توصیه شده زنان برای جذب بهتر کلسیم، از مصرف منابع ویتامین کا غافل نشوند. مصرف روزانه 3 وعده لبنیات و سبزیجات تازه به تامین این ویتامین های مورد نیاز بدن کمک می کند. در صورتی که مقدار ویتامین کا در بدن کم باشد و یا رژیم غذایی قادر به فراهم کردن میزان توصیه شده برای شما نباشد، پزشک مصرف مکمل ها را به شما پیشنهاد می دهد.

مصرف منظم اسیدهای چرب امگا 3

مصرف منظم اسیدهای چرب امگا 3

به عقیده محققان، مصرف مکمل ها و یا غذاهای حاوی امگا 3 و یا داشتن یک رژیم غذایی حاوی غذاهای دریایی، کمک می کند تا استخوان هایی سالم تر و محکم تر داشته باشید. اسیدهای چرب امگا 3 و هم چنین امگا 6 ، جذب کلسیم را افزایش داده، رشد سلول های استخوانی را تحریک می کند و از دفع مقدار قابل توجهی کلسیم از طریق ادرار، جلوگیری خواهد کرد.

البته بهترین گزینه جهت تامین این نوع چربی مفید، منابع طبیعی مثل انواع ماهی هاست، اما در صورتی که به هر دلیلی امکان مصرف آن وجود نداشته باشد، باید مکمل ها را جایگزین کرد. اسیدهای چرب امگا 3 علاوه بر این که جایگزین مناسبی برای روغن های ترانس و اشباع شده می باشد، به عنوان یکی از روش های جایگزین برای درمان پوکی استخوان نیز شناخته می شود.

سویا و اثر آن بر درمان پوکی استخوان

همه ما سویا را به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی و جایگزین مناسبی برای پروتئین های حیوانی می شناسیم. جالب است بدانید که سویا حاوی ترکیبی به نام ایسوفلاونز است که خصوصیاتی شبیه به استروژن داشته و پوکی استخوان ناشی از اختلالات هورمونی را به خوبی درمان می کند. سویا را می توان در تهیه انواع غذاها مورد استفاده قرار داد. دانه سویا نیز به عنوان یک میان وعده مناسب، می توان دجزئی از رژیم غذایی روزانه مصرف شود.

مصرف ملاتونین و ارتباط آن با پوکی استخوان

ملاتونین هورمونی است که به صورت طبیعی در بدن و از غدد موسوم به غدد صنوبری ترشح می شود. ملاتونین برای همه ما به عنوان هورمون تنظیم کننده ساعات خواب و بیداری شناخته شده است و خاصیت ضد التهابی آن برای همه ما معروف است. اما باید این نکته را نیز اضافه کرد که تحقیقات اخیر نشان داده ملاتونین در افزایش رشد سلول های استخوانی نیز بسیار موثر است. ملاتونین را در قالب قرص، کپسول و پودر می توان از همه داروخانه ها تهیه کرد. اما بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

پیشنهاد میکنم مقاله اثرات مثبت خواب کافی بر بدن را حتما مطالعه کنید!

باید به موارد فوق، مصرف دمنوش ها و گیاهان دارویی را نیز اضافه کرد، زیرا این مواد نیز یکی از موثرترین روش های جایگزین برای درمان پوکی استخوان هستند. البته در همه این موارد، قبل از مصرف، باید پزشک را در جریان قرار داده و در مورد نحوه مصرف داروها همزمان با این مواد، پرس و جو کرد.

مصرف ملاتونین و ارتباط آن با پوکی استخوان

شاید بپرسید چرا موثرترین روش های جایگزین برای درمان پوکی استخوان را در این مقاله معرفی کردیم اما بهتر است بدانید برخی افراد به دلایل مختلف، تمایلی به مصرف داروهای شیمیایی ندارند. گاهی سازگاری بدن آنها به دارو و علائم ناشی از مصرف آن منجر به بروز چنین احساسی می شود و گاهی نیز اعتقاد فردی مبنی بر اینکه اصولا روش های طبیعی و مصرف گیاهان دارویی، بسیار بیش از روش های دارویی موثر است.

در هر حال روش های جایگزین برای درمان پوکی استخوان و انواع بیماری های دیگر، این روزها بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است و ما نیز در مجله اینترنتی ماه بارها به بررسی این روش های جایگزین پرداخته ایم و هدف ما نیز همین خواهد بود تا روش های طبیعی و سنتی را جایگزین دیگر روش ها کنیم. 

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید