عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید

افزایش سن، فرآیندی غیر قابل پیشگیری است که نمی توان اقدام خاصی برای کنترل آن انجام داد. قطعا افزایش سن، کیفیت و سلامت پوست را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز علائم متعددی در آن خواهد شد. با این حال، حتی در سن 20 سالگی نیز می توان افرادی را دید که بسیار جوان به نظر می رسند. قطعا همه این افراد، از روش های پیشگیری از پیری زودرس پوست بهره می برند، اگرچه که عوامل دیگری نیز ممکن است در این مورد دخیل باشند. از نظر کارشناسان پوست مجله سلامت ماه ، گاهی اوقات سبک زندگی و داشتن یک سری عادات بد، علاوه بر سن، موجب آسیب به پوست خواهد شد. آشنایی با عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید ، می تواند به حفظ سلامت، جوانی و زیبایی شما کمک ویژه ای می کند.

آشنایی با عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید

همیشه و در همه موارد، عوامل ژنتیکی، عامل بروز انواع مشکلات پوستی نیست. گاهی عدم مراقبت مناسب و کافی از پوست، باعث می شود که حتی در سنین پایین نیز پوستی پیرتر و خسته تر داشته باشید. نداشتن رژیم غذایی مناسب، نداشتن فعالیت بدنی و تحرک، عدم مصرف ویتامین ها، املاح و نیازهای تغذیه ای پوست و به طور کلی سبک زندگی غلط، از جمله مهمترین مواردی است که می تواند پوست شما را مسن تر از سن واقعیتان نشان دهد. در ادامه شما را با عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید و همچنین اشتباهات رایجی که پوست را خراب می کند ، آشنا می کنیم تا با کنار گذاشتن آن ها، ظاهری جوان تر، زیباتر و جذاب تر داشته باشید.

عدم استفاده از کرم ضد آفتاب

بر اساس آمار، 90 درصد موارد ابتلا به انواع آسیب های پوستی از جمله پیری پوست به دلیل عدم استفاده از ضد آفتاب هنگام خروج از منزل است. اشعه های مضر خورشید، نه تنها می تواند زمینه ساز بروز سرطان پوست شود، بلکه باعث ایجاد چین و چروک و لکه های حاصل از آفتاب سوختگی می شود.

بر خلاف تصور افراد، ضد آفتاب تنها مختص فصل تابستان نیست، بلکه حتی در روزهای ابری نیز ممکن است پرتوهای UV خورشید، پوست را تحت تاثیر قرار داده و سلول های سالم آن را نابود سازد. نکته دیگر در عدم استفاده صحیح از ضد آفتاب، مقدار مصرف آن است. کرم ضد آفتاب باید پوست را کاملا پوشش داده تا اثر نور خورشید را به حداقل برساند. ضدآفتاب را باید هر 2 ساعت یک بار، تمدید کرد. بنابراین اگر می خواهید پوستی جوان داشته و پیرتر از سن واقعی خود نشان داده شوید، بهتر است استفاده از کرم ضد آفتاب را جزء عادات روزانه قرار داده و نحوه صحیح مصرف آن را یاد بگیرید.

سیگار کشیدن عادتی که شما را پیر می کند

هیچ چیز به اندازه سیگار، سلامت سلول های پوستی را به خطر نمی اندازد. مصرف سیگار یکی از عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید ، می باشد. در واقع دخانیات، نه تنها زمینه ساز بروز آسیب های پوستی می شود، بلکه چهره شما را خسته و بی روح کرده و در اغلب موارد بدون داشتن آرایش نمی توانید در فضاهای عمومی حاضر شوید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف سیگار به دلیل چین و چروک های عمیقی که در پوست ایجاد می کند، سن را دست کم 5 سال بیشتر از حد واقعی نشان می دهد. در این تحقیق که اغلب شرکت کنندگان آن دوقلو بودند، تاثیر سیگار در دو فرد با شرایط تقریبا یکسان مورد مطالعه قرار گرفت و این نتیجه به دست آمد. نکته دیگر این که، هرچه سن افزایش یابد، تاثیر مصرف سیگار بر پوست و چهره ظاهری بیشتر خواهد شد.

سیگار کشیدن عادتی که شما را پیر می کند

نداشتن خواب کافی در سنین مختلف

تحقیقات متعدد در رابطه با میزان خواب در سنین مختلف نشان می دهد که هر فرد بالغ به روزانه 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارد. این میزان، نیاز ضروری بدن و همانند نیاز به غذا و آب، باید جدی گرفته شود. خواب کافی، تعادل را در بدن برقرار کرده و مواد مغذی مورد نیاز را به اندام ها می رساند. علاوه بر حفظ سلامت عمومی بدن، خواب کافی، شما را جذاب، سرحال و جوان تر نشان می دهد.

به گفته محققان، بخش عمده ای از فرآیند تولید سلول های پوستی جدید، در طول خواب اتفاق می افتد. بنابراین بی خوابی های متعدد و پایین بودن کیفیت خواب، منجر به پیری پوست و ایجاد چین و چروک در آن می شود. حتما تاکنون متوجه این مسئله شده اید که بعد از گذراندن یک شب سخت و نداشتن خواب مناسب، روز بعد چهره ای پژمرده، خسته و بی روح دارید که بیشتر از سن واقعی، پیرتر به نظر می رسد. بنابراین باید کمبود خواب را جزء عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید ، به شمار آورده و به اهمیت آن، توجه ویژه داشته باشید.

استرس و فشار عصبی عامل پیری پوست

هورمون ها مسئول ایجاد تعادل در بدن هستند و استرس یکی از مواردی است که مستقیما بر ترشح هورمون ها در بدن مثل هورمون کورتیزول اثر گذار است. تغییر در ترشح هورمون ها، سلامت پوست و مو را تحت تاثیر قرار داده و همین مسئله شادابی چهره و ظاهر شما را از بین می برد. مشخص ترین علامت استرس و فشار عصبی در چهره، پف کردن چشم ها و ایجاد جوش یا آکنه در سطح پوست است. از طرفی، فشار روانی، موجب اختلال در خواب شده و از این طریق نیز به سلامت، جوانسازی و شادابی پوست آسیب می رساند.

خوابیدن با آرایش

از نظر همه کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه سلامت پوست و مو، نگه داشتن آرایش برای مدت طولانی بر روی پوست، سلامت آن را به خطر انداخته و زمینه ساز بروز انواع آسیب های پوستی می شود. در واقع یکی از عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید ، خوابیدن با آرایش است. پوست در هنگام خواب نفس می کشد، بنابراین وجود مواد آرایشی، منافذ باز پوست را مسدود کرده، مقدار ترشح غدد چربی ساز را افزایش داده و موجب ایجاد جوش در سطح پوست خواهد شد. از این رو، صبح روز بعد هنگام بیدار شدن از خواب، با چهره ای خسته، پژمرده و بیشتر از سن خود مواجه خواهید شد.

نداشتن تحرک و فعالیت بدنی

اغلب افراد با اهمیت ورزش در زمینه حفظ سلامت قلب و عروق و انواع بیماری ها آشنایی دارند، اما کمتر کسی نسبت به تاثیر فعالیت بدنی بر چهره و ظاهر فرد آگاه است. تحرک، جریان خون در بخش های مختلف بدن را افزایش داده و کمک می کند تا اکسیژن و مواد مغذی به همه سلول های پوستی برسد. از طرفی گردش خون، تجمع سموم در بدن را از بین برده و کمک می کند تا پوستی شاداب و جوان تر داشته باشید. اصولا افراد چاق، سریع تر درگیر علائم پیری پوست شده و نداشتن تحرک و فعالیت بدنی، از عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید ، می باشد.

لایه برداری بیش از حد از پوست

فرآیند لایه برداری، موجب از بین رفتن سلول های مرده پوست می شود، به گونه ای که زمینه جهت رشد سلول های پوستی جدید فراهم می گردد. اما انجام آن، زمان خاصی دارد. از نظر متخصصان، زمانی که بیش از حد لایه برداری انجام گیرد، به جای سلول های مرده، سلول های جدید و سالم پوستی، آسیب دیده، در نتیجه پوست شادابی و طراوت خود را از دست می دهد و این کار در دراز مدت، موجب پیرتر شدن ظاهر فرد خواهد شد.

لایه برداری بیش از حد از پوست

پوشیدن لباس های گشاد

برخی افراد بر این باورند که پوشیدن لباس های گشاد، برخی عیوب ظاهری، مثل تجمع چربی ها در قسمت های مختلف بدن را می پوشاند، در نتیجه او را جذاب تر نشان می دهد. اما باید بدانید این مسئله در مورد همه افراد صادق نیست و اصولا تغییرات ظاهری عمده ای در فرد ایجاد می کند. پوشیدن لباس های گشاد، بدن را بسیار حجیم تر و مسن تر از حد معمول نشان می دهد و یکی از عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید ، محسوب می شود. پس بهتر است بدون توجه به سایز و حجم اندام خود، از لباس های متناسب و فیت استفاده کنید تا هم لاغرتر به نظر برسید و هم چهره ای جوان تر داشته باشید.

نخوردن آب به مقدار کافی و خطر پیری زودرس

نوشیدن آب به مقدار کافی و حفظ رطوبت طبیعی بدن، فواید بسیاری دارد، از اثر آن بر تنظیم وزن گرفته تا افزایش انرژی بدن. اما یکی از بهترین اثرات نوشیدن آب، حفظ سلامت و زیبایی ظاهری است. متاسفانه برخی افراد از این مسئله غفلت کرده و به تصور این که وجود آب موجود در مواد غذایی، نیاز بدن به رطوبت را برطرف می کند، از نوشیدن آب در طول روز خودداری می کنند. خشکی بدن و خشکی پوست از جمله مواردی است که می تواند چهره شما را مسن تر از سن واقعی نشان دهد.

مصرف زیاد قند و غذاهای فراوری شده

اگر خواهان داشتن چهره ای جوان، جذاب و شاداب هستید، مصرف قند را کاهش دهید، زیرا به گفته محققان، مصرف بیش از حد مواد قندی، به ویژه قندهای مصنوعی و فراوری شده، از جمله عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید ، محسوب شده و اثر قابل توجهی در این زمینه خواهد داشت. قند، احتمال بروز آکنه یا جوش را افزایش داده و التهاب در بدن را تشدید می کند. از طرفی، موجب اضافه وزن و چاقی نیز خواهد شد.

قطعا از عوارض رژیم های غذایی غلط اطلاع دارید. داشتن یک رژیم غذایی مناسب از هر جهتی می تواند به حفظ سلامت عمومی بدن و زیبایی ظاهری کمک کند. اما متاسفانه برخی افراد به دلیل داشتن عادات غذایی بد، اغلب پوستی آسیب دیده و چهره ای مسن و خسته دارند. مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده و نخوردن میوه و سبزیجات به مقدار کافی، نیازهای تغذیه ای پوست را به عنوان عمده ترین عامل در حفظ زیبایی ظاهری را برطرف نخواهد کرد. اگر می خواهید حتی در سنین بالای 40 سال نیز هم چنان جوان و شاداب به نظر برسید، بهتر است میوه و سبزی را 5 وعده در روز مصرف کرده و مقدار مصرف غذاهای سرخ کردنی و آماده را تا حد ممکن کاهش دهید.

کار کردن زیاد

اگر شغل شما به گونه ای است که وقت زیادی از شبانه روز را به خود اختصاص داده و برای انجام آن انرژی زیادی صرف می کنید، قطعا بسیار زودتر از همسالان خود دچار علائم پیری پوست شده و از نظر ظاهری مسن تر به نظر می رسید. کار زیاد، تاثیر بسزایی بر سلامت عمومی بدن خواهد داشت، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روحی. بنابراین برای شاداب تر شدن و جوان ماندن، فعالیت های روزانه را طوری برنامه ریزی کنید که وقت کافی برای استراحت داشته و فشار روحی کمتری در شما ایجاد شود.

کار کردن زیاد

به طور کلی، تغذیه، تحرک و آرامش روحی، مهم ترین نکاتی است که باید برای شادابی و سلامت هرچه بیشتر مورد توجه قرار داد و در صورتی که نسبت به آن غفلتی صورت گیرد، جز عاداتی که باعث می شود پیرتر به نظر برسید دسته بندی خواهد شد. البته نباید فراموش کرد که به جز این موارد، عوامل دیگری مثل انواع بیماری ها و ژنتیک نیز در این زمینه موثر است، عواملی که جوانسازی و شادابی پوست را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در دیگر بخش های مجله اینترنتی ماه می توانید در مورد روش های پیشگیری از پیری زودرس پوست بیشتر بخوانید.

[rs_post_grid cats=”289″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید