تاثیر ویتامین بر بدن

هنگامی که فکر افزایش بهبودی بدن خود هستید، دقت داشته باشید که ویتامین های موجود در غذاهای طبیعی نقش کلیدی ایفا می کنند. طبق آنچه در بخش علمی و سلامت مجله ماه خواهید خواند ویتامین ها می توانند از طریق تقویت عملکرد ایمنی بدن باعث بهبود سلامت چشم و پوست و حتی درمان سرطان مغز شوند.  تاثیر ویتامین بر بدن به نوعی است که نقش مهمی را ایفا میکنند.

بررسی تاثیر ویتامین بر بدن

ویتامین های موجود در غذاهای سالم و طبیعی نقش کلیدی در سلامت بدن ایفاء می کنند. شما می توانید با سالم خواری، میزان ویتامین ها مورد نیاز بدن خود را تامین کنید و هم چنین باعث ترویج این فرهنگ در جامعه شوید تا نقش کوچکی در ایجاد یک جامعه سالم داشته باشید. در همین راستا کارشناسان ما در بخش سلامت مجله ی ماه مقاله ای در ارتباط با تاثیر ویتامین بر بدن جمع آوری کرده اند که شما را به خواندن آن دعوت میکنیم.

اکثر ویتامین ها را به طور تصادفی زمانی که محققان برای تشخیص ویروس یا باکتری، بر روی یک بیماری تحقیق می کردند، کشف کرده اند. به طور مثال بیماری بری بری با خوردن برنج پوست نکنده درمان می شود. این امر به دلیل حضور ویتامین تیامین یا همان B12 در پوسته برنج، می باشد. برخی ویتامین های مورد نیاز زنان نیز تاثیرات مشابهی بر سلامت و رفتار آنها میگذارد روند تشخیص تاثیر ویتامین بر بدن زنان طی برخی از همین تحقیقات، یافت شدند.

دسته بندی ویتامین ها بر اساس حل شدن در آب

ویتامین ها به دو دسته تقسیم می شوند: محلول در آب و محلول در چربی. ویتامین های محلول در آب شامل 8 ویتامین های ترکیبی گروه  B و ویتامین C می باشند. ویتامین محلول در چربی نیز شامل ویتامین های A، D، E و K می باشد.

اگر یک ویتامین خاص در رژیم غذایی یافت نشود، فرد به احتمال زیاد دچار بیماری های مربوط به کمبود همان ویتامین می شود. برای مثال اگر رژیم غذایی روزانه با کمبود ویتامین C مواجه باشد، دچار بیمارهای پنهانی از جمله بیماری های مفاصلی می شوید. که از جمله این موارد شاید بتوان به مالتیپل اسکلروز یا ام اس نیز اشاره کرد که این هنوز به اثبات نرسیده است. اما این واضح است که در این مرحله می توان با بالا بردن مصرف این ویتامین از تشدید بیماری ها جلوگیری کرد.

نقش ویتامین ها در بدن

بدن انسان قادر به تولید تنها چند ویتامین است. در فرآیند تولید بعضی از غذاها مانند نان و شیر، ویتامین هایی به آن ها اضافه می شود که به اصطلاح، غنی می شوند. ویتامین ها برای استفاده از مواد مغذی غذاها، حفظ بافت طبیعی بدن و به عنوان یک تنظیم کننده سیستم ایمنی در بدن نقش بسزایی دارد. بهترین راه برای داشتن یک بدن سالم داشتن یک رژیم غذایی متعادل شامل انواع ویتامین ها به میزان مورد نیاز است تا تاثیر ویتامین بر بدن در دراز مدت یا کوتاه مدت مشاهده شود.

در صورت نیاز می توانید زیر نظر پزشک برای تامین ویتامین های مورد نیاز از قرص، کپسول یا شربت های ویتامینه به عنوان مکمل غذایی استفاده کنید. از آنجایی که ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند و از طریق ادرار دفع می شوند؛ بنابراین مصرف این نوع ویتامین ها باید روزانه به مقدار لازم برای تامین نیازهای بدن باشد.

انواع ویتامین ها

به همه ی ما از زمانی که به یاد داریم، توضیه شده که از ویتامین ها در غذاهای خود استفاده کنیم. مادران سرتاسر جهان به فرزندان خود توصیه می کنند که برای بزرگ و قوی شدن، لوبیا، کلم بروکلی یا هویج مصرف کنند بر همین اساس ما به این نکته پی برده ایم که بدون مصرف ویتامین ها، قادر به انجام درست فعالیت های فیزیکی و ذهنی روزانه خود نیستیم. تنها راه به دست آوردن ویتامین های لازم برای بدن، خوردن غذاهایی است که یا خود سرشار از ویتامین هستند یا غنی شده از ویتامین ها هستند. در ادامه به تعدادی از ویتامین ها و منابع آن ها اشاره خواهیم کرد.

ویتامین آ یا رتینول

ویتامینی محلول در چربی است که در اصطلاح شیمیایی آن را به اسم رتینول می شناسند. این ویتامین نقش مهمی در عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، چشم ها، سلامت پوست و سایر قسمت های بدن ایفا می کند و نقش به سزای تاثیر ویتامین بر بدن را نمایان می کند. کمبود ویتامین A یا رتینول ، می تواند باعث بیماری هایی از جمله: مالاریا، اسهال، آکنه، سنگ کلیه، بیماری های پوستی و شب کوری (نکتوالپیا) شود. ویتامین A معمولا در شیر، گوشت، تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

ویتامین آ یا رتینول

ویتامین ب

 انواع مختلفی ویتامین B شامل B1، B6 و B12 وجود دارد که همه آن ها در سلامتی بدن از جمله سلامت DNA و سلول های عصبی و فعالیت آنزیم ها نقش دارند. از آن جا که ویتامین های گروه B محلول در آب هستند، مصرف بیش از حد آن مشکلی خاصی را به وجود نمی آورد، زیرا به طور روزانه از طریق ادرار دفع می شود.

ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب که برای تبدیل سلول های خونی به نورون های مغزی بسیار مورد نیاز می باشد. این ویتامین را می توان از ماهی، مرغ، محصولات لبنی و گوشت، مخصوصا جگر گوسفند دریافت کرد. توصیه می شود افراد بالغ سالم روزانه 2.4 میکروگرم از این ویتامین را استفاده کنند.

تاثیر ویتامین ث بر بدن

از آن جا که ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است، نقش مهمی در جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی عروقی، عفونت ها و افزایش سلامتی و عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن دارد و از مواد غذایی موثر در سلامت پوست بشمار می آید. این ویتامین را اغلب می توان در میوه ها مخصوصا گروه مرکبات، سبزیجاتی مثل بروکلی و گوجه فرنگی یافت کرد.

توصیه می شود مردان بالغ روزانه در حدود 90 میلی گرم و زنان بالغ روزنه 75 میلی گرم از این ویتامین مصرف کنند. کسانی که این ویتامین را از میزان توصیه شده کمتر مصرف کنند، در معرض بیماری های از جمله لکه های پوستی، احساس خستگی مفرط، درد مفاصل، افسردگی و حتی از دست دادن دندان هستند.

ویتامین دی

 معمولا این ویتامین در غذاهایی که مصرف روزانه دارند یافت نمی شود غذاهایی که از این ویتامین غنی هستند بسیار محدود و شامل ماهی، قارچ و شیر می باشد. یک راه ساده برای دریافت این ویتامین قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه 15 میکروگرم باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان کولون و اختلالات استخوانی می شود. در صورت کمبود این ویتامین در رژیم روزانه، تمام استخوان های بدن پوک و شکننده می شوند البته دانستن بهترین زمان جذب ویتامین دی نیز در این روند سلامتی اهمیت بجایی دارد.

نقش ویتامین ای (E) در بدن

ویتامینی محلول در چربی که به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن برای محافظت آسیب های سلولی و همچنین بهبود عملکرد سیستم ایمنی عمل می کند. بهترین منابع ویتامین E روغن های گیاهی هستند. مطالعات در مورد تاثیر ویتامین بر بدن نشان می دهد مصرف روزانه 15 میلی گرم ویتامین ای در بزرگسالان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، پوستی، مو، اختلالات چشم و مغز و سرطان ها را کاهش دهد. زمانی که قسمتی از بدن دچار عفونت می شود، این ویتامین قادر به کنترل عفونت برای عملکرد بهتر سلول های دفاعی است.

ویتامین کا (K)

 برای سخت شدن استخوان ها، لخته شدن خون و تقویت سییتم ایمنی بدن ضروری است. این ویتامین بیشتر در غذاهایی از جمله اسفناج، بروکلی، گوشت قرمز، پنیر و روغن های گیاهی یافت می شود. تحقیقات نشان می دهد مصرف روزانه ویتامین K می تواند بر بیماری های قلبی و راه های پیشگیری از آن تاثیر مثبت داشته باشد.

ویتامین کا (K)

چرا باید به غذایی که می خوریم توجه داشته باشیم؟

رژیم نامناسب غذایی باعث عملکرد نامناسب سیستم های مختلف بدن از جمله سیستم ایمنی بدن می شود. این امر منجر به بیماری هایی که ذهن و بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد، می شود. با این حال، هیچ وقت برای شروع یک رژیم غذایی مانند رژیم مدیترانه ای سالم دیر نیست و همیشه تاثیر ویتامین بر بدن را جدی بگیرید. متخصص سلامت مجله اینترنتی ماه نوشته است رژیمی که حاوی غذاهایی سالم از جمله سبزیجات تازه، میوه ها، گوشت، ماهی، مغزها و روغن های گیاهی باشد، می تواند در سالم نگه داشتن بدن کمک بسیاری کند.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید