بهترین زمان جذب ویتامین دی

ویتامین دی، یکی از ویتامین های لازم برای بدن و از ویتامین های محلول در چربی است که به رشد و تراکم استخوان ها کمک میکند و جزو مواد غذایی موثر در سلامت پوست است. نظرات مختلفی در مورد بهترین زمان جذب ویتامین دی در بدن وجود دارد. متخصصین مجله ماه در مورد زمان مناسب مصرف این ویتامین در ادامه مقاله برای شما توضیحاتی آورده اند. به منظور اطمینان از دریافت به موقع و به اندازه ی این ویتامین ضروری، بر خی از افراد ترجیح می دهند آن را روزانه و در هر زمانی مصرف کنند حتی افرادی که رژیم کربوهیدرات را انتخاب می کنند. عده ای شب ها و قبل از خواب، ویتامین دی  مصرف می کنند و عده ای دیگر صبح و پس از بیدار شدن از خواب، از منابع عمده ی ویتامین دی استفاده می کنند.

مزیت های مصرف ویتامین دی در صبح

برخی افراد عقیده دارند که بهترین زمان جذب ویتامین دی در زمانی غیر از شب است چراکه ممکن است موجب اختلال در خواب شود. طبق تحقیقی که مربوط به سال 2007 است، ارتباطی میان ویتامین ها و بی خوابی وجود دارد اما این نظریه هیچ وقت ثابت نشده است. از این رو گروهی از مردم، مصرف ویتامین ها از جمله ویتامین دی را به صبح ها موکول می کنند.

ویتامین دی را عصر ها مصرف کنید

بعضی از افراد، پس از دریافت انواع ویتامین ها، سریعاٌ دچار حالت تهوع می شوند. مصرف ویتامین ها ساعاتی قبل از خواب، می تواند تا حدودی مشکل آن ها را برطرف کند. اما گروهی دیگر معتقدند که بهترین زمان مصرف ویتامین دی عصرهاست، زمانی که بدن در حالت آرام و ساکن است و بهتر می تواند آن را جذب کند.

علاوه بر زمان مصرف، بسیار توصیه شده که ویتامین دی را همراه با غذا استفاده کنید. طبق تحقیقات محققان مجله ماه در این زمینه، بیشترین اثرات مثبت ویتامین د  زمانی بروز پیدا میکند که همراه یک وعده ی کامل غذایی مصرف شود.

فرضیه این است که این ویتامین، محلول در چربی است و همراه غذا، به راحتی در روده جذب می شود. به عقیده ی کارشناسان تغذیه، اگر ویتامین دی را به همراه یک وعده ی غذایی چرب یا دارای روغن مصرف کنیم، بهترین زمان جذب ویتامین دی را به مصرف آن اختصاص داده ایم. اما باید توجه داشت که خود شرکت های داروسازی، قرص ویتامین دی را با روغن نارگیل غنی کرده اند و نیاز به مصرف بیش از اندازه ی روغن در وعده ی غذایی برای جذب بهتر آن، نیست.

ویتامین دی را عصر ها مصرف کنید

مزایای مصرف ویتامین دی

ویتامین دی از آن دست ویتامین های لازم و ضروری برای حفظ سلامت است. در واقع این ویتامین می تواند منجر به بهبود عملکردهایی مثل توانایی تنظیم کلسیم در بدن باشد. کلیسم ماده ای است که سلامت استخوان ها و اسکلت بدن را تامین می کند. سلامت ماهیچه ها؛ مطالعات بسیاری در زمینه ی فواید مصرف ویتامین دی انجام شده که به برخی از آخرین نتایج این تحقیقات در ادامه اشاره خواهیم کرد.

ویتامین دی می تواند آسیب های عصبی را در موارد تصلب بافت ها بهبود ببخشد. کمبود ویتامین دی  در بدن می تواند تاثیر در درمان های مربوط به HIV را از بین ببرد.  همچنین ویتامین دی می تواند سلامت عروق قلب را تامین کند و موجب بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن شود. با مصرف این ویتامین، می توان تا حد زیادی از افزایش نرخ مرگ و میر در اثر سرطان سینه، کاست.

بهترین منابع ویتامین دی

یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه های برای دریافت ویتامین دی، مصرف غذاهای حاوی این ماده یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. علاوه بر این، مصرف مکمل های حاوی ویتامین دی نیز در تامین آن برای بدن، کارساز است. مکمل های بسیاری وجود دارد که می تواند میزان ویتامین مورد نیاز بدن شما را تامین کند که البته رعایت مواردی که مربوط به بهترین زمان جذب ویتامین دی است را ضمن مصرف این مکمل ها باید رعایت کنید.

البته باید توجه داشت که انواع ویتامین های دی را باید از هم متمایز کرد. برای مثال ویتامین دی2  یا دی3 دوگونه متفاوت از ویتامین دی است. ویتامین دی2 یک ویتامین با منبع گیاهی است، در حالی که دی3 یک ویتامین جانوری است (که اغلب در ماهی یافت می شود).

بهترین منابع ویتامین دی

مواد غذایی حاوی ویتامین های دی2 و دی3

روغن ماهی یا روغن جگر ماهی، ماهی های روغنی مثل سالامون یا قزل آلا، لبنیات، غلات و دانه های روغنی مانند خواص روغن ساه دانه. اگرچه مصرف به اندازه ی این نوع ویتامین برای همه ی افراد ضروری است اما باید توجه داشت که زیاده روی در جذب ویتامین دی نیز، مشکلات خاص خود را دارد.

نحوه جذب ویتامین دی از طریق آفتاب

همان طور که پیش از این گفته شد، ساده ترین و بهترین زمان جذب ویتامین دی، قرارگرفتن در معرض نور خورشید است. اشعه های ساطع شده از خورشید، 2 نوع هستند: UVA و UVB.

UVB منبع عظیمی از ویتامین دی است در حالی که UVA می تواند اثرات منفی جبران ناپذیری بر بدن داشته باشد. برای دریافت این میزان ویتامین از خورشید، باید دقت کافی را داشته باشید تا در زمان مناسب در معرض نور قرار گیرید.  برای تابش میزان مناسب UVB، باید خورشید در زاویه ی 50 درجه و بیشتر از سمت افق قرار داشته باشد.

فواید مصرف ویتامین دی

در ابتدا باید دید که چرا ویتامین دی و مصرف آن برای بدن ضرورت دارد. از جمله مزیت های مصرف ویتامین دی که می توان به آن اشاره کرد:

  • مقابله در برابر بیماری های قلبی
  • کاهش خطر ابتلا به MS
  • مقابله با آنفولانزا
  • مقابله در برابر بیماری هایی مثل آسم
  • جلوگیری از پیشرفت انواع سرطان ها
  • کاهش استرس و اضطراب
  • کاهش وزن
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان
  • جلوگیری از پیری زود رس
  • تقویت قوای ذهنی

تمامی افراد و گروه های سنی باید روزانه، میزان مشخص ویتامین دی دریافت کنند. اما گروهی از افراد هستند که نیاز بیشتری به مصرف این ماده ی ضروری دارند؛ مثل کسانی که به دلیل بیماری های خاص از مصرف گوشت و لبنیات محروم هستند، افرادی که در مناطق قطبی زندگی می کنند و میزان تابش نور خورشید در این نواحی کم است و همچنین افرادی که به دلیل موقعیت کاری، زیاد در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند. اما در کنار همه ی این موارد، مصرف بیش از اندازه ی ویتامین دی نیز می تواند اثرات جانبی منفی داشته باشد. اثراتی مثل ضعف، چاقی مفرط، سردرد، خشکی دهان، اسهال یا استفراغ و احساس تلخی در دهان.

نتیجه گیری مجله ماه در مورد بهترین زمان جذب ویتامین دی

متخصصین مجله اینترنتی ماه بر این باورند که مصرف این ویتامین، زمان مشخصی ندارد. مطالعات انجام شده در زمینه بهترین زمان جذب ویتامین دی آنقدر پیچیده و دارای ضوابط است که مصرف کننده را مطمئناٌ گیج خواهد کرد، پس بهتر است که در زمان هایی که شخص تشخیص می دهد زمان جذب بهتر است شروع به مصرف دوره ای کند. چراکه این ماده می تواند در روند کاهش احتمال مرگ با افزایش سن با توجه به تاثیرات بر بخش های مختلف بدن، تاثیر گذار باشد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)