ریزش مو در اثر افسردگی

افسردگی به عنوان یک اختلال خلقی که باعث ایجاد نشانه های شدید مانند احساسات غم انگیز، اضطراب، پوچی، خستگی مفرط و کاهش انرژی می شود، شناخته شده است. این بیماری توانایی فرد در کار، خوابیدن، خوردن، تمرکز، تصمیم گیری و لذت بردن از زندگی به شدت پایین می آورد. از طرفی راه های درمان افسردگی مانند داروها نیز خود از نتایج ریزش مو در اثر افسردگی می باشد که باعث ایجاد بیماری های زیادی می شود. کارشناسان ما در بخش سلامت مجله ی ماه قصد دارند به این نکته پی ببرند که سلامت روان و افسردگی تا چه حد در ریزش مو نقش دارد.

تحقیقات درمورد ریزش مو در اثر افسردگی

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود 350 میلیون نفر در سراسر جهان دچار بیماری افسردگی هستند که در صورت درمان نشدن، افسردگی تاثیرات منفی زیادی بر روی کیفیت زندگی فرد به وجود خواهد آورد. تحقیقات انجام شده بروی 157 زن نشان داده که بین افسردگی و ریزش مو رابطه ای مستقیم وجود دارد. بر اساس این تحقیقات مشخص شده که افراد افسرده در معرض خطر ریزش موی بیشتری هستند چراکه افراد افسرده از استرس و خستگی زیاد رنج می برند و از این رو میزان ریزش مو در اثر افسردگی افزایش می یابد.

Trichotillomaniaیک اختلال روانی ناشی از کمبود نوعی آمینو اسید است که می تواند با افسردگی همراه باشد. افرادی که دارای این اختلال هستند، دارای رفتار تحقیرآمیز مانند کشیدن و کندن موهای خود می باشند.

دلایل مختلف ریزش مو

موهای شما می تواند به دلایل مختلف و اصلی از جمله هورمون ها، ژن ها، سن و استرس، از دست برود. البته جنبه های خاصی زندگی از جمله رژیم غذایی، مکان زندگی، مصرف الکل و میزان خواب شما می تواند نقش مهمی در ریزش مو داشته باشد. اغلب تشخیص اصلی علت ریزش مو دشوار است اما این که ریزش مو در اثر افسردگی را در دستور کار قرار دهیم، دور از انتظار نیست.

  • ارث
  • مصرف برخی از داروها، از جمله از داروهای ضد افسردگی
  • ترشح هورمون های پس از زایمان در بدن (که معمولا در حدود 6 ماه بعد از آن تاثیر گذار هستند)
  • مشکلات پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت سبورئیک
  • فشار فیزیکی بر روی ریشه مو، مثل کشیدن ریشه مو در اثر بستن محکم
  • یبوست
  • بعضی از مشکلات مانند مشکلات تیروئید

افسردگی و ریزش مو

اگر از بیماری افسردگی رنج می برید، اختلالاتی از قبیل ریزش مو را تجربه می کنید. افسردگی می تواند کیفیت موهای ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد و باعث خشکی موها شود. در افسردگی وضعیت فیزولوژیکی بدن فرد دچار اختلالاتی از جمله: دلسردی، اعتماد به نفس پایین و احساس پوچی می شود، این اختلالات باعث کاهش فاز رشد مو و در نتیجه منجر به ریزش مو می شود. بعضی از داروهای ضد افسردگی مانند Prozac دارای  عوارض جانبی از جمله ریزش مو هستند.

افسردگی و ریزش مو

البته در بعضی موارد افسردگی بر ریزش مو اثری ندارد، ولی مصرف برخی از داروها باعث این اتفاق می شود که برای بر طرف شدن نگرانی از عوارض جانبی داروها می توانید با پزشک خود صحبت کنید.  موهای ما معمولا از طریق مرحله ای به نام “مرحله ی استراحت” رشد می کنند. هر تار مو در حدود سه سال و نیم در این مرحله باقی می ماند تا رشد کند و سپس نازک می شود و در نتیجه به طور طبیعی از دست می رود. انجام این روند با استرس، افسردگی و مصرف برخی داروها سرعت داده می شود و یکی از علل ریزش مو همین امر می باشد.

راه درمان ریزش مو در اثر افسردگی

اگر موهای شما پس از افسردگی بالینی و مصرف داروهای ضد افسردگی نازک تر شود، حتما با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا شما را مورد معاینه عمومی قرار دهد. البته گفتنی است که بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی در مرحله اول کار قرار دارد و پس از آن نیاز است تا پوست سر خود را همیشه مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید بیماری های پوست سر، علت ریزش نیستند. ورزش همراه با رژیم غذایی مناسب می تواند در کاهش استرس و درمان افسردگی به شما کمک کند.

مصرف داروی Mioxidil Rogaine  برای درمان ریزش موی ناشی از افسردگی برای برخی افراد توصیه می شود. این دارو را می توانید بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید و به پوست سر بزنید تا نتایج آن را مشاهده کنید. همچنین یک داروی خوراکی به نام Propecia  که فقط مختص مردان است، این دارو می تواند تا حد زیادی از ریزش مو در اثر افسردگی آن ها جلوگیری کند. البته نکته ی قابل توجه این که هیچ راه صد در صد یا جادویی برای رشد دوباره ی مو ها وجود ندارد، بنابراین بهتر است در حد امکان به مراقب و نگهداری از موها اهمیت ویژه داد.

پیشگیری از استرس، بجای درمان ریزش مو

همان طور که قبلا گفته شد، افسردگی همراه با استرس،  منجر به ریزش مو می شود که باعث نگرانی جدی برای اکثر مردم می شود. البته دانستن این که کدام نوع کمبود ویتامین موجب افسردگی می شود نیز خود کمکی است بی درمان این روند اما برای درمان بهتر بدانید که روند ریزش مو حدود دو تا سه هفته پس از استرس های شدید شروع می شود و ممکن است تا ماه ها ادامه یابد. البته نکته مورد توجه و خوشحال کننده این است که با قطع استرس، روند رشد طبیعی مو ها دوباره شورع می شود.

Telogen effluvium: استرس ممکن است تعدادی از فولیکول های مو را به سرعت از مرحله استراحت به مرحله ی توقف رشد مو برسانند. این روند چند ماه طول می کشد و بعد از آن شما شاهد ریزش حجم زیادی از موها هستید.

Alopecia areata: سیستم ایمنی بدن توسط  Alopecia areata فولیکول های مو را می کشد و باعث ریزش موی شدید می شود. گاهی اوقات مشاهده می شود یک قسمت بزرگ بر روی سر دچار ریزش ناگهانی مو شده و در ان قسمت عملاٌ هیچ مویی وجود ندارد و اینجاست که ریزش مو در اثر افسردگی چشمگیر می شود.

Trichotillomania: در این شرایط وضع بسیار خطرناک تر و شدید تر از دو مورد بالا می باشد. در این نوع از ریزش مو، تنها به موهای سر ختم نمی شود، بلکه موهای قسمت های مختلف بدن از جمله: ابرو، مژه ها و بقیه قسمت ها نیز دچار ریزش ناگهانی و شدید می شود. در این شرایط، افراد دچار استرس و شوک عصبی و حالات روحی، استرس و اضطراب و افسردگی برایشان بوجود می آید.

تشخیص دلیل ریزش مو را به دکتر بسپارید

برای تشخیص هر کدام از استرس های بیان شده باید به پزشک مراجعه کنید. در حالی که در اکثر مواقع استرس باعث ریزش مو به طور مستقیم می شود، اما گاهی نیز علاوه بر آن، باعث بیماری و عواقب بدتری می شود.

اگرچه در اغلب موارد ریزش مو از لحاظ پزشکی زیاد نگران کننده نیست ولی علت به وجود آمدن آن همچنان مهم است، بنابراین برای پیدا کرد علت آن و درمان بیماری به توصیه کارشناس مجله اینترنتی ماه حتما باید به پزشک مراجعه کنید. به غیر از ریزش مو در اثر افسردگی از جمله دیگر علل خطرناک و جدی ریزش مو می توان به: کم کاری تیروئید، بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و سندرم تخمدان پلی کیستیک و کم خوابی در سنین بالا اشاره کرد. که درمان آن بسیار حائز اهمیت است.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید