بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن

آیا تا به حال از خود سوال کرده اید، چه غذایی بخوریم که عمرمان زیاد شود ؟ داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم مختص بیماران نیست، بلکه افراد عادی نیز باید به غذاهای مصرفی خود دقت داشته و بدانند که چه غذاهایی برای آنها مفید و چه غذاهایی مضر است. در حقیقت سلامت کلی بدن در گرو تغذیه مناسب است. غذا، یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهایی است که در پیشگیری، ایجاد، درمان و تشدید بیماری دخالت دارد. یک سری از غذاها به طور کلی دارای خواص شگفت انگیزی هستند که مصرف آنها توصیه شده است. در واقع مواد مغذی موجود در برخی غذاها برای بدن ضروری است و در صورت کمبود آنها، مشکلات فراوانی به وجود خواهد آمد. در ادامه لیستی از بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن که می تواند موجب تقویت سیستم متابولیکی بدن شود و عمر شما را افزایش دهد، توسط مجله سلامت ماه ارائه شده است.

معرفی بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن

برخی غذاها، با عنوان غذاهای عالی و شگفت انگیز شناخته می شود. این غذاها، باید در رژیم های غذایی روزانه گنجانده شوند، زیرا جزء غذاهای کم کربوهیدرات بوده و دارای چربی مناسب، نمک کافی و البته سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند. بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن شامل غذاهای زیر می شود.

تاثیر انواع توت ها بر سلامت بدن

به طور کلی هر خوراکی که جزء میوه ها دسته بندی شود، دارای فیبر فراوان است. توت ها در میان بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن قرار دارند که سرشار از فیبر بوده ، به هضم غذا کمک بسیار می کنند و موجب تقویت عملکرد قلب می شوند. توت ها، نمونه های مختلفی دارند که بیشتر در فصل بهار و تابستان رشد کرده و در زمستان دسترسی به نوع تازه آن امکان پذیر نیست، مگر اینکه آن را به صورت فریز شده نگهداری کرده و به عنوان دسر سرو کنید. توت ها علاوه بر فیبر، مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارند که به جریان گردش خون در بدن، کمک کرده و موجب شادابی پوست، تقویت حافظه کوتاه مدت و بلندمدت و جلوگیری از پیری می شوند. از خواص مهم و قابل توجه توت ها، خاصیت ضد سرطانی آن است.

تخم مرغ مقوی ترین غذا برای سلامت بدن

تخم مرغ یکی از مقوی ترین و پرخاصیت ترین غذاهای موجود در این کره خاکی است. به دلیل داشتن پروتئین زیاد، یکی از منابع اصلی تامین انرژی است. یک عدد تخم مرغ، 70 واحد کالری و 6 گرم پروتئین دارد. به علاوه، زرده آن حاوی دو نوع آنتی اکسیدان مفید است که به سلامت چشم کمک می کند. تحقیقات نشان داده که کمبود این دو نوع آنتی اکسیدان خاص در بدن، در افراد بالای 50 سال موجب تنبلی چشم و در مواردی، کوری می شود.

مغزها حاوی چربی های مفید و منیزیم

مغزها، حاوی دو نوع ماده مغزی به نام چربی های مفید و منیزیم هستند که وجود این دو برای حفظ سلامت قلب ضروری است. به علاوه از مقاومت انسولین در سلول ها، پیشگیری می کند. مغزها خواص ضد سرطانی دارند و سرشار از فیبر می باشند. در مصرف مغزها باید توجه زیادی داشت. منظور محققان و کارشناسان در مورد فواید مغزها، نوع خام آنهاست. نمونه طعم دار و گاها سرخ شده، حاوی روغن و نمک زیادی است که تنها مفید نبوده، بلکه می تواند منجر به بروز آسیب های فراوان نیز بشوند.

پرتقال سرشار از ویتامین سی

اغلب ما پرتقال را بیشتر به دلیل داشتن ویتامین C فراوان می شناسیم. در واقع یک پرتقال بزرگ، می تواند کل نیاز روزانه فرد به این ویتامین را تامین کند. برای ساخت گلبول سفید و مبارزه در برابر عوامل بیماری زا، سیستم ایمنی به وجود ویتامین C نیاز دارد. همانند دیگر میوه ها، حاوی فیبر و آنتی اکسیدان است و در ساخت کلاژن در پوست نقش به سزایی دارد.

پرتقال سرشار از ویتامین سی

گوشت قرمز و گوشت مرغ

این باور بسیار نادرستی است که همه انواع گوشت ها، ناسالم بوده و باید از مصرف آنها پرهیز کرد. گوشت در صورتی که درست انتخاب شود و در تهیه آن دقت فراوانی صورت گیرد، یکی از بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن است. گوشت گوسفند، حاوی مقادیر زیادی آهن است که وجود آن برای حفظ نیرو و تقویت سیستم گردش خون ، ضروری است. بهتر است برای خرید گوشت قرمز تماما از نمونه کم چربی آن استفاده شود. گوشت مرغ نیز همانند گوشت قرمز حاوی آهن و پروتئین بالاست. مقدار کالری گوشت مرغ بسیار کمتر از گوشت قرمز بوده و چربی کمتری نیز دارد.

تاثیر سبزیجات بر سلامت بدن در رژیم غذایی

یکی از غنی ترین مواد غذایی موجود در دنیا که می تواند بسیاری از نیازهای تغذیه ای در فرد را برطرف کند، سبزیجات است. سبزیجات از گروه های بسیار متنوعی است که حتما باید در رژیم غذای روزانه مورد استفاده قرار گیرد. مارچوبه، یکی از مقوی ترین و مغزی ترین سبزیجات است که موارد مصرف بسیاری دارد. سرشار از ویتامین K بوده و به دلیل داشتن کالری کم، بسیار محبوب است. فلفل دلمه نیز یکی از گیاهان خوش آب و رنگی است که منبع غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان است و در اغلب غذاها می توان از آن استفاده کرد. در میان همه سبزیجات، بروکلی بیش از همه حاوی پروتئین است. علاوه بر پروتئین، فیبر، ویتامین C و ویتامین K فراوانی دارد. اگر چه بروکلی به صورت آبپز طعم لذیذتری دارد، اما نمونه خام آن خواص بیشتری خواهد داشت.

هویج، از تنقلات مفید و محبوبی است که تقریبا همه را جذب طعم و رنگ فوق العاده خود می کند. هویج سرشار از فیبر و ویتامین K است. گل کلم به دلیل خواص ضد سرطانی بسیار مورد توجه قرار گرفته و در اغلب دستورات غذایی، امکان استفاده از آن وجود دارد. هیچ سبزی به اندازه خیار در کل جهان، پر طرفدار نیست. خیار علاوه بر دارا بودن انواع ویتامین ها و املاح، آب فراوانی دارد که ضمن حفظ رطوبت بدن، در حفظ طراوت و زیبایی پوست نیز بسیار مفید است.

سیر که به بدبوی پرخاصیت معروف است، از سبزیجات جادویی است که مصرف آنها به همه توصیه شده. سیر خاصیت ضد باکتریایی دارد و به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند. پیاز نیز که در طعم و بو، شبیه به سیر است تقریبا در تمامی دستورات غذایی، مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران خاص خود را دارد.

یک باور غلط در مورد مصرف غلات

یک باور غلط در مورد مصرف غلات

در سال های اخیر و با روی کار آمدن برخی رژیم های غذایی تقریبا عجیب و غریب، مصرف غلات کمی کاهش یافته، زیرا اغلب چنین تصور می کنند که غلات به دلیل داشتن مقادیر زیاد نشاسته و کربوهیدرات، منجر به چاقی می شود. پس مصرف آن برای افراد چاق یا کسانی که به تناسب اندام اهمیت می دهند، ممنوع است. اما اساسا غلات از جمله گروه های غذایی است که حتما باید در وعده های روزانه قرار گرفته و کنار گذاشتن آن، مطمئنا اثرات چندان جالبی نخواهد داشت. پس غلات نیز جزء بهترین رژیم غذایی برای سلامت بدن است. بر اساس بررسی های مجله اینترنتی سلامت ماه تنها نکته ای که باید در مورد مصرف غلات رعایت نمود، این است که تا حد امکان از نوع سبوس دار آن استفاده شود تا علاوه بر خواص بی نظیر آن، به هضم غذا نیز کمک شود.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید