چه غذایی بخوریم که عمرمان زیاد شود

هیچ شکی نیست غذایی که می خوریم، دقیقا بر سلامت و طول عمر ما تاثیر می گذارد. از آن جایی که اخیرا اغلب مردم به مصرف غذاهای آماده و فراوری شده عادت کرده اند و به دلیل کمبود وقت برای تهیه غذا، مصرف این نوع خوراک ها را ترجیح می دهند، بیماری ها نیز روند رو به رشدی پیدا کرده و روز به روز آمار ابتلا به چاقی ، فشار خون ، کلسترول بالا ، دیابت و بیماری های قلبی عروقی در حال افزایش است. از همین رو کسی نیز از خود نمیپرسد که چه غذایی بخوریم که عمرمان زیاد شود اما غذاهای بسیاری وجود دارد که ضمن حفظ سلامت بدن ، موجب افزایش طول عمر نیز خواهد شد. غذاهایی طبیعی که حتی فرآیند آماده سازی آنها نیز بسیار راحت تر از فست فود هاست. اگر می خواهید بدنی سالم تر و عمری طولانی تر داشته باشید، بهتر است سوخت بدن را از مواد مغذی و طبیعی تامین کنید. در مجله سلامت ماه ، اطلاعات مفیدی را در مورد نوع غذاهای سالم که بر افزایش طول عمر فرد تاثیر گذار است، در اختیار شما قرار می دهیم.

غذاهایی که عمر را زیاد می کند

همه ما به این نکته واقف هستیم که هر چه غذا سالم تر باشد، به تبعیت از آن، بدن نیز سالم خواهد بود.پس لازم است بدانیم که چه غذایی بخوریم که عمرمان زیاد شود . زیرا دلیل عمده اغلب بیماری ها، تغذیه نامناسب است. اگر خواهان داشتن تنی سالم و روحی آرام هستید، باید از انواع مواد غذایی به اندازه استاندارد و توصیه شده استفاده کنید. زیرا هر نوع ماده غذایی، در بر دارنده نوعی ویتامین یا املاح خاص است که وجود آنها برای بدن ضروری است. مشکل اصلی این روزها این است که غذا به اندازه کافی در دسترس افراد است، اما معمولا ما فواید زیادی از قِبل مصرف این غذاها به دست نمی آوریم. از جمله مواد غذایی که در حفظ سلامت بدن و در نتیجه طول عمر ، نقش به سزایی دارد شامل مواردی است که در ادامه خواهیم گفت.

نوشیدن آب عمر را طولانی می کند

از نظر محققان و کارشناسان، یکی از ساده ترین والبته موثرترین راه ها برای حفظ سلامت عمومی بدن و پاسخ به اینکه که چه غذایی بخوریم که عمرمان زیاد شود ، نوشیدن آب به اندازه کافی و حذف مایعات شیرین و گازدار تا حد ممکن است. زمانی که رطوبت بدن حفظ شده و آب کافی وجود داشته باشد، بروز انواع مختلفی از بیماری ها، غیر ممکن می شود. در مورد بیماری های عفونی، صراحتا باید گفت که خشکی بدن و کمبود آب، موجب گسترش عفونت می شود. در کنار نوشیدن آب، نباید از فواید بی نظیر برخی دم نوش های گیاهی، چایی و قهوه غافل شد. نوشیدن دو تا 3 فنجان قهوه در روز، به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کمک کرده و هوشیاری فرد را در انجام کارهای روزمره افزایش می دهد.

مغز ها غذاهایی هستند که عمر را زیاد می کند

بر اساس یک تحقیق جامع که چندین سال به طول انجامید، مشخص شد که افرادی که در هفته، دست کم 7 بار از مغزها استفاده می کنند در مقایسه با دیگر افراد، عمر طولانی تری خواهند داشت. این افراد چندین برابر بیش از دیگران در مقابل سرطان ، بیماری های قلبی و آسیب های تنفسی ، مقاوم هستند. مغزهای خام، یکی از بهترین منابع تامین چربی در بدن هستند و قابلیت تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را دارند.

شکلات تلخ بخورید عمرتان زیاد می شود

شکلات تلخ از جمله معجزات غذایی است که یکی از فواید آن، افزایش طول عمر است. هر چه درصد کاکائو موجود در شکلات بیشتر باشد، خاصیت و فواید آن بیشتر خواهد بود. شکلات تلخ، ساختار میکروب ها و عفونت ها را در هم شکسته و آن را از بین می برد. این خوراکی از دسته غذاهایی که عمر را زیاد می کند ، محسوب می شود.

مصرف سیب زمینی

سیب زمینی یکی از منابع غنی پتاسیم است که از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کرده و به دلیل داشتن مقادیر فراوانی ویتامین A در بالا بردن قدرت بینایی، بسیار موثر است. علاوه بر این در حفظ تراکم استخوانها و سلامت دستگاه تولید مثل نیز دخیل می باشد. البته باید توجه داشت که سیب زمینی نشاسته فراوانی دارد و مصرف بیش از حد آن نیز، موجب تجمع کربوهیدرات ها و قند در بدن شده  خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

برای افزایش طول عمر ، آووکادو بخورید

این میوه استوایی در لیست غذاهای افزایش دهنده طول عمر قرار می گیرد، زیرا بسیار خوشمزه بوده و علاوه بر داشتن ارزش تغذیه ای بالا، دارای مقادیر زیادی چربی طبیعی است که وجود آن برای بدن ضروری است.

برای افزایش طول عمر ، آووکادو بخورید

آنتی اکسیدان موجود در حبوبات

حبوبات منابغ غنی آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها هستند. پزشکان تغذیه بر این باورند که پروتئین های حیوانی اگر چه برای بدن لازم و ضروری هستند، اما مصرف زیاد آن ها، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. در حالی که سبزیجات به هیچ وجه چنین ویژگی نداشته و علاوه بر خواص گفته شده، موجب افزایش طول عمر نیز خوهد شد. حتی اگر نمی توانید حبوبات  منابع پروتئین گیاهی را جایگزین پروتئین حیوانی کنید، دست کم چند وعده از این غذاها را به برنامه هفتگی خود اضافه کرده تا از خواص این دانه ها، بی بهره نباشید.

خربزه

خربزه در میان تمام صیفی جات، خواص بی نظیری دارد. تمامی بافت های خربزه، حاوی مقدیر زیادی ویتامین و املاح معدنی است. در صورتی که نسبت به خودن این میوه با ارزش، حساسیتی ندارید، آن را حتما در رژیم غذایی خود گنجانده و از فواید آن بهره مند شوید.

پیروی از رژیم های مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای یکی از معروف ترین و البته پر طرفدار ترین برنامه های غذایی است که از ساکنان اطراف مدیترانه یعنی کشورهای ترکیه، یونان و اسپانیا گرفته شده است. اساس این برنامه غذایی، مصرف محصولات گیاهی، چربی های طبیعی، لبنیات و حبوبات تازه است. افرادی که این رژیم را دنبال می کنند، مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و در عوض از غذاهای دریایی و گوشت سفید استفاده می کنند.

بر اساس آمار، خطرابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آنها در این افراد، بسیار کمتر است. از آن جایی که نبع پروتئین در این رژیم ها، ماهی و غذاهای ذریایی است، میزان دریافت امگا 3 و اسیدهای چرب طبیعی در این افراد زیاد بوده، در نتیجه بدن آنها در برابر ورود عفونت، مقاوم تر خواهد بود. به علاوه امگا 3 موجب تحریک مغز به ترشح دوپامین شده و حالت روحی فرد را نیز تغییر می دهد. همان طور که می دانید، دوپامین به عنصر شادی و رضایت معروف است و افزایش ترشح آن در مغز، موجب ایجاد حس سر زندگی در فرد می شود.

دوپامین در مغز

دوپامین یکی از انتقال دهندگان پیام های عصبی بین سلول های مغزی است که بسیار شناخته شده است و عملکرد آن نسبت به دیگر عناصر شیمیایی موجود در مغز از اهمیت بیشتری برخوردار است. دوپامین در مغز در ایجاد حس سرخوشی و رضایت در فرد بسیار موثر بوده و بخشی از کنترل حرکات فیزیکی بدن بر عهده آن است.

به گفته کارشناسان، رژیم مدیترانه ای به دلیل مصرف زیاد سبزیجات، حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستد که با تقویت سیستم گردش خون، از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. گذشته از این، از بدن در برابر حمله سلول های سرطانی محافظت کرده و همین عوامل باعث شده تا از دسته برنامه های غذاهایی که عمر را زیاد می کند محسوب شود و به عنوان یک راه کار برای داشتن طول عمر بیشتر شناخته شود. اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات در مورد اینکه چه غذایی بخوریم که عمرمان زیاد شود ، هستید؛  اطلاعات رژیمی و تغذیه ای خود را می توانید از طریق درگاه سلامت مجله اینترنتی ماه کسب کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)