شیائومی ردمی 5

گوشی های تولید شده از سری Redmi شیائومی به دلیل شباهتی که به محصولات اندرویدی دارند و قیمت مناسب، همواره در بازارهای جهانی معروف و مورد توجه قرار گرفته اند. در هر مدل جدیدی از سری گوشی های شیائومی می توانید خصوصیات و ویژگی های جدیدی بیابید که مطمئنا نظر اغلب کاربران را نسبت به محصولات شرکت شیائومی چینی عوض می کند. در این مقاله از مجله ماه نیز قصد بررسی خصوصیات و ویژگی های شیائومی ردمی 5 را داریم که با هم در ادامه مرور میکنیم.

بررسی فنی شیائومی ردمی 5

مطمئنا اندکی پس از کار بار ردمی 5 متوجه خواهید شد کارکرد این گوشی تقریبا شبیه به اغلب محصولات سری Redmi شیائومی است، با این تفاوت که این مدل دارای ابعاد و لبته باتری بزرگ تر است. سوال اینجاست که آیا واقعا شیائومی ردمی 5 امکانات و خصوصیات به روزتری نسبت به نسخه قبلی ردمی دارد و آیا خرید این گوشی، فراتر رفتن از عملکرد مدل های قبلی محسوب می شود یا خیر؟ آنچه از یک نگاه اجمالی به خصوصیات این گوشی به دست آمده این است که خصوصیات فنی آن شامل:

  • قاب پلاستیکی و صفحه پشتی از جنس فلز
  • قابلیت نصب 2 سیم کارت همزمان
  • نرم افزار MIUI 9 که بر اساس اندروید 701 نوگات طراحی شده
  • نمایشگر 5،7 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن 720 پیکسلی
  • دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی و کیفیت فیلم برداری 1080 پیکسلی
  • پردازشگر Snapdragon 450 با رم 2 و 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 16 و 32 گیگابایتی
  • باتری 3300 میلی آمپری
  • قیمت تقریبی 115 یورو

بازهم طراحی تکراری محصولات شیائومی در ردمی 5

همان طور که پیش بینی شده بود، طراحی و شکل ظاهری شیائومی ردمی 5 شباهت بسیاری با نمونه قبلی Redmi Note 5 دارد و این اولین بار نیست که شیائومی در طراحی محصولات خود، از مدل های قبلی الهام گرفته است. طراحی و ساخت این گوشی به نسبت قیمت آن، مناسب است اما منظور از طراحی به معنای واقعی لغت آن نیست، زیرا در حقیقت طراحی خاصی صورت نگرفته و این فقط یک کپی برداری است.

کار با گوشی آسان و نگه داشتن آن در دست راحت است، زیرا قاب اصلی گوشی از جنس پلاستیک و صفحه پشت آن، فلزی است. محل قرارگیری دوربین اصلی در پشت گوشی و دقیقا بالای حسگر انگشتی و در قسمت چپ تعبیه شده است. این گوشی به نسبت اندازه و وزن از شیائومی ردمی 4 بزرگتر و سنگین تر و اندازه نمایشگر آن نسبت به ردمی نوت 5 بزرگتر و ضخامت نوار دور تصویر، کمتر است. لبه های گوشی، منحنی و صفحه پشت آن کاملا صاف و یک دست است.

نمایشگر شیائومی ردمی 5

اندازه نمایشگر شیائومی xiaomi redmi 5 نسبت به نمونه قبلی بزرگتر و 5،7 اینچ است در حالی که نمونه قبلی یعنی Redmi 4 نمایشگر 5،5 اینچی داشت. پنل نمایشگر HD دارای رزولوشن 720 پیکسل در هر اینچ، این گوشی را اندکی قابل تحمل تر کرده است. کیفیت رنگ ها در این نمایشگر مناسب است و فقط رنگ های به اصطلاح سرد را کمی نامطلوب جلوه می دهد. عملکرد آن نیز در برابر نور خورشید کمی ضعیف است، اما با استفاده از قابلیت خودکار افزایش روشنایی، این مشکل حل می شود.

به این ترتیب، با توجه به میزان نور، از لحاظ فنی و امکانات لازم برای انجام بازی های متنوع، شیائومی ردمی 5 یکی از بهترین گوشی های موجود در بازار با توجه به قیمت ارزان است. این نمایشگر از یک پنل IPS LCD تشکیل شده که تصاویری مناسب را ارائه می دهد.

نمایشگر شیائومی ردمی 5

جای سیم کارت در گوشی ردمی 5 شیائومی

در لبه سمت چپ گوشی، می توانید اسلات مربوط به سیم کارت و البته کارت حافظه را مشاهده کنید و طبق معمول اغلب گوشی های چینی، دکمه خاموش کردن و دکمه تغییر میزان صدا نیز سمت راست و ورودی میکروفن و خروجی صدای اسپیکر در لبه پایینی گوشی قرار گرفته است. علاوه بر این در کنار خروجی اسپیکر، پورت micro USB شارژ نیز دیده می شود. در لبه بالایی نیز یک IR Blaster و جک 3،5 میلیمتری هدفون تعبیه شده است.

نرم افزار قدرتمند MIUI شرکت شیائومی

شرکت شیائومی طبق رسم همیشگی، از نرم افزار ساخت خود در محصولات استفاده می کند. نرم افزار MIUI ساخت خود شرکت شیائومی است و در واقع براساس نسخه های اندروید طراحی شده است. کیفیت این نرم افزار در حدی است که گاها آن را در حد نرم افزار ios شرکت اپل نیز دانسته اند. MIUI 9 جدیدترین نسخه این نرم افزار است که در xiaomi redmi 5 بکار گرفته شده است و از لحاظ کیفیت، بالاتر از اندروید نوگات قرار دارد.

اگر شما ردمی 5 را مستقیما از خود شرکت خریداری کرده باشید و اطمینان داشته باشید که نرم افزار آن توسط هیچ واسطه ای دستکاری نشده است، آنگاه به کیفیت و عملکرد عالی MIUI پی خواهید برد. در هنگام روشن کردن گوشی برای اولین بار می توانید زبان نرم افزار را به انگلیسی تغییر دهید. اما در این حالت نیز، هنوز نشانه هایی از حرف زبان چینی در کیبورد مشاهده می شود. برای دانلود و نصب برنامه از App store نیازمند ایجاد یک حساب کاربری در Mi Account هستید تا بتوانید به راحتی به برنامه های گوگل مثل Google Music ، Google photo ، Gmail دسترسی داشته باشید.

خصوصیات نرم افزار MIUI شیائومی

به هرحال MIUI خصوصیات نرم افزاری ویژه ای دارید که حتی با وجود وابستگی که اغلب کاربران به محیط اندروید دارند، به راحتی می توانند با این نرم افزار نیز کارکرده و از عملکرد آن لذت ببرند. با استفاده از نصب برنامه ویژه، می توانید پس زمینه ها و اشکال مختلف آیکون ها را دانلود کرده و محیط نرم افزار را باب میلتان ویرایش کنید. حتی این امکان وجود دارد تا با تنظیم نرم افزار، تصاویر پس زمینه به صورت خودکار در زمان های مشخصی تغییر کرده و آیکون های ویژه هر زمینه، ظاهر شود. علاوه بر این، نرم افزار به صورت خودکار، فایل های ناخواسته و اضافی را حذف کرده و حافظه گوشی را برای ذخیره موارد جدید، خالی می کند.

عملکرد پردازشگر شیائومی ردمی 5

پردازشگر شیائومی ردمی 5 از نوع Qualcomm Snapdragon 450 هشت هسته ای با رم 2 یا 3 گیگابایتی است که بسته به نوع قیمت، این حجم حافظه متفاوت است اما در هر صورت عملکرد گوشی بسیار عالی است. دلیلی بر تایید این موضوع نیز، نمایشگر آن است که با وجود کیفیت 720 پیکسلی پنل، تصاویر قابل قبولی ارائه می دهد.  فعالیت هایی مثل نصب بازی های 3D، تماشای فیلم های HD و جست و جو در اینترنت، با این پردازشگر بسیار آسان است و در صورت باز بودن چندین برنامه متعدد، باز هم سرعت مناسبی دارد. اما متاسفانه شیائومی ردمی 5 فاقد NFC است و این امکان وجود ندارد که برای پرداخت هزینه هایی مربوط به نصب و دانلود برنامه ها، سیستم به صورت خودکار عمل کند و شاید قیمت کم این محصول باعث شده تا شیائومی از نصب چنین قابلیتی چشم پوشی کند.

تنها اسپیکر شیائومی ردمی 5 در لبه پایین آن واقع شده و از نظر فنی، کیفیت و قدرت قابل قبولی ندارد. گاهی اوقات زمانی که گوشی درون کیف یا جیب قرار دارد، فقط از طریق لرزش آن پی می برید که یک تماس ورودی دارید اما از طرفی کیفیت صدا در هنگام مکالمه، مناسب و مطلوب است.

مقایسه کیفیت دوربین ردمی 5 با ردمی نوت 5

دوربین های xiaomi redmi 5 شامل یک دوربین 12 مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی است. اگرچه نرم افزار دوربین در این گوشی شبیه به شیائومی ردمی نوت 5 است، اما عملکرد آن قدری متفاوت به نظر می رسد و عکس های گرفته شده با شیائومی ردمی 5 دارای جزئیات فراوان و شفافیت بیشتری است. دقت داشته باشید که در تمام گوشی ها این میزان رضایت از تصویر، بر اساس نوع پردازشگر و قیمت محصول سنجیده می شود.

نور بالا و نور بسیارکم، کیفیت عکس را کمتر می کند. برای گرفتن عکس به ویژه در حالت HDR باید از دو دست برای نگه داشتن گوشی استفاده کرد تا لرزشی در آن ایجاد نشود. دوربین جلو، مجهز به یک فلش LED است و کیفیت عکس ها در روز با دوربین سلفی، مناسب است. اما به اندازه شفافیت دوربین های مشابه به همین قیمت، نیست.

مقایسه کیفیت دوربین ردمی 5 با ردمی نوت 5

باتری قوی تر با ضخامت کمتر در ردمی 5

ضخامت xiaomi redmi 5 نسبت به مدل های قبلی مانند شیائومی ردمی 3 پرو کمتر است، پس مطمئنا یک باتری نازک تر نیز در آن به کار برده شده. این باتری از نوع 3300 میلی آمپر است که تا 24 ساعت توان ذخیره شارژ دارد. در تستی که برای آزمودن ظرفیت این باتری انجام شد، مشخص شد که: با 24 دقیقه جست و جو در اینترنت، 2 درصد از ذخیره شارژ، با 22 دقیقه تماشای فیلم، 3 درصد از ذخیره و با 32 دقیقه بازی، فقط 2 درصد شارژ باتری کسر می شود. مدت زمان شارژ کامل باتری نیز 2 ساعت و 10 دقیقه می باشد.

در این مقاله هدف کارشناس تکنولوژی مجله اینترنتی ماه بررسی دقیق و جزئی شیائومی ردمی 5 و مقایسه عملکرد آن با سایر تولیدات این شرکت از قبیل شیائومی می 3 و شیائومی می 5 بود. درصورت کاربردی بودن مطلب با ما در شبکه های اجتماعی همراه شوید و از آخرین مطالب مجله ماه مطلع گردید.

[rs_post_grid cats=”49″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)