شرکت شیائومی

طی سال های اخیر، با رشد فناوری و تولید محصولات ارتباطی متعدد، شرکت ها و برند های مختلفی نیز در زمینه ی طراحی و ساخت گوشی های هوشمند، ساعت های هوشمند و تبلت های مدرن ایجاد شده اند. از شرکت های مطرح و جا افتاده ای مثل شرکت اپل و سامسونگ گرفته تا شرکت های تازه تاسیسی که در تلاشند تا وارد عرصه ی رقابت در این زمینه شوند. شرکت های چینی نیز در جریان محصولات ارتباطی و به طور کلی، پیشرفت در زمینه ی فناوری، همیشه سر آمد بوده اند. یکی از این شرکت ها، شرکت شیائومی است که مجله ی ماه قصد دارد تا شما را با تاریخچه و روند کاری آن آشنا کند.

تاریخچه شرکت شیائومی

شیائومی در آپریل 2010 توسط فردی به نام می جون به عنوان یک شرکت نرم افزاری ساخت سیستم عامل بر اساس طراحی اندروید، تاسیس شد. هدف اصلی شرکت، ارائه ی امکاناتی بود که تاکنون گوگل نتوانسته بود در برنامه های اندروید خود، ایجاد کند و علاوه بر این قصد داشتند تا استفاده از برنامه ها را تا حد امکان ساده کنند.

نرم افزار MIUI که در این شرکت طراحی شد توانست موفقیت چشم گیری داشته باشد و در اغلب محصولات ساخت برند های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. در سال 2014، بیش از 200 مدل گوشی هم به زبان انگلیسی و هم چینی، این نرم افزار را نصب کرده و از امکانات ساده و راحت آن بهره می بردند. در انتهای سال 2013، نرم افزار MIUI شرکت شیائومی، بیش از 30 میلیون کاربر در سرتاسر جهان داشت و این برای یک شرکت تازه کار، بسیار شگفت انگیز بود.

MIUI شباهت های زیادی با نرم افزار ios ساخت اپل دارد و همانند آن، استفاده از امکاناتی مثلCloud Back up، music player و App store بسیار راحت است. تیم کارشناسی و طراحی شیائومی، همواره از کاربران می خواهد تا خود را عضوی از گروه بزرگ شیائومی دانسته و دائما از طریق پل های ارتباطی، نظرات و انتقاد های خود را با آن ها در میان بگذارد و هر جمعه، آماده ی بروز رسانی نرم افزار خود باشند.

شرکت شیائومی چهارمین برند بزرگ چینی

از شواهد چنین بر می آید که شرکت شیائومی در اغلب کشور های اروپایی به ویژه اروپای شرقی، زیاد شناخته شده نیست و بسیاری از مردم، آشنایی با محصولات آن ندارند. بیشتر شهرت این برند، در کشور های اطراف چین و به طور کلی در آسیا است. شیائومی توانست در طول 3 سال آغاز به کار خود، به چهارمین برند بزرگ چینی در تولید تلفن های همراه هوشمند از نوع اندروید تبدیل شود. همین موفقیت باعث شد تا این برند کمی بیشتر معرفی شده و مردم آشنایی بیشتری با محصولات آن داشته باشند.

ورود شیائومی به بازار سخت افزاری با تولید می وان

در سال 2011، شیائومی اولین گوشی ساخت خود را با نام Mi One روانه ی بازار کرد. اکنون نه تنها نرم افزار، بلکه سخت افزار نیز جزء دستور کار تیم جوان این شرکت قرار گرفته است. Mi One یک گوشی کامل با خصوصیات فنی خوب و قیمت مناسب بود، به طوری که به واسطه ی ساخت آن، شیائومی را اپل چینی می نامیدند. این شرکت پس از تولید می وان با تولید شیائومی می 3، شیائومی می 5 و غیره به محبوبیت این برند افزود.

در آمد این شرکت در سال 2013، 5 میلیارد دلار بود و این برای یک شرکت تازه تاسیس چینی یعنی یک موفقیت بزرگ. از آن جایی که محصولات شرکت شیائومی تماما ساخت خود این شرکت بود، همین نقطه ی قوتی برای تلاش بیشتر طراحان شد تا به طراحی و ساخت مدل های بعدی گوشی نیز فکر کنند.

فروش 7.2 میلیون گوشی توسط شیائومی در سال 2012

در سال 2012، شیائومی 7.2 میلیون گوشی و در سال 2013، 18.7 میلیون گوشی روانه ی بازار کرد که از میانگین تولید اپل بیشتر بود. در 3 ماه اول سال 2014 شیائومی 11 میلیون گوشی تولید کرده بود که از میزان فروش در مدت مشابه سال قبل بیشتر بود.

فروش 7.2 میلیون گوشی توسط شیائومی در سال 2012

به همین ترتیب، هر روز تقاضا برای خرید این گوشی بیشتر می شد، زیرا هم خصوصیات فنی خوبی داشت و هم قیمت مناسب. بازار های بین المللی مثل سنگاپور، هنگ کنگ و تایوان به اندازه ی بازار چین، تقاضا برای خرید این محصولات داشتند. پس از این کشور ها، مناطق دیگری مثل مالزی، تایلند، فیلیپین، اندونزی و هند از دیگر مشتریان شیائومی بودند و گزینه ی بعدی نیز، اروپا و آمریکا بود.

شیائومی فقط سازنده ی گوشی همراه نیست، بلکه محصولات دیگری مثل تلویزیون های هوشمند، گیرنده های wifi و تبلت نیز تولید می کند. این روند رو به رشد تا کنون ادامه داشته است و اگر فعالان این شرکت بتوانند بازار فروش بهتری بیابند، مطمننا از این نیز فراتر خواهند رفت.

شرکت شیائومی رکورد دار گینس است

شیائومی دارای رکورد گینس است: در سال 2015 شیائومی رکورد جدیدی را در کتاب گینس با نام خود ثبت کرد. آنها موفق شدند تا در مدت 24 ساعت، 1.894.867 گوشی هوشمند به فروش برسانند. علاوه بر گوشی، 770.000مورد اپلیکیشن هوشمند و 38.000 دستگاه تلویزیون نیز همگی به ارزش 420 میلیون دلار در این مدت فروخته شد.

شیائومی برای داشتن نام Mi، 3.6 میلیون دلار پرداخت کرد: در سال 2014، شیائومی سایت معتبر mi.com را به ارزش 3.6 میلیون دلار خریداری و آن را جایگزین xiaomi.com کرد. تنها به این دلیل که مشتریان خارج از چین، نمی توانند به راحتی نام این شرکت را تلفظ کنند.

لوگوی شرکت شیائومی یک معنی رمز گونه دارد: اگر چه ممکن است لوگوی شیائومی ساده به نظر برسد، اما چیزی فراتر از یک تصویر است. اگر شما لوگوی شرکت را بر عکس کنید و از بالا به آن نگاه کنید، شکلی شبیه به کلمه ی قلب در زبان چینی میبینید.

شیائومی در خط تولید خود، محصولات دیگری نیز تولید می کند: اغلب مردم شیائومی را به واسطه ی تولید گوشی های هوشمند می شناسند. اما این شرکت، محصولات دیگری نیز تولید می کند که مطمئنا از شنیدن آن تعجب خواهید کرد. لامپ های روشنایی هوشمند، مسواک برقی، روبات جارو برقی، دوربین و وسایل ورزش برقی از دیگر محصولات این شرکت است.

معروف شدن شرکت شیائومی بدون تبلیغات

نکته ی جالب در مورد این شرکت این است که آنها فقط یک فروشگاه اختصاصی در ین دارند و اخیرا نیز شعبه ی دیگری در سنگاپور تاسیس کرده اند. همه ی محصولات شیائومی به صورت اینترنتی به فروش می رسد. به گفته ی کارشناسان، هدف مدیران شرکت این است که با حذف واسطه های فروش، قیمت های اضافی را از محصول حذف کنند و آن را با قیمت واقعی عرضه کنند.

از آن جایی که شیائومی هیچ مرکز فروش اختصاصی در دنیا ندارد، تبلیغات خاصی نیز در هیچ رسانه ای ارائه نمی دهد. شما تاکنون در هیچ بیلبورد تبلیغاتی یا در فیلمی، نشانی از لوگوی شیائومی دیده اید؟ شگفت انگیز این که چه طور یک شرکت بدون تبلیغ توانسته چنین بازار فروشی داشته باشد؟

نام شیائومی در زبان چینی به معنی برنج است و به یک مفهوم خاص در آیین بودا اشاره دارد. در واقع هدف شرکت از انتخاب چنین نامی، این است که نشان دهد همه چیز را باید از کم آغاز کرد و سپس به مراحل بالا رسید.

بر اساس شایعه ای که برخی از طرفداران این برند ایجاد کرده اند، شرکت شیائومی عکس های زیبایی از چهره ی شما تهیه می کند، حتی زیبا تر از چهره ی واقعی! اگر چه کیفیت دوربین این گوشی ها مناسب است، اما از نظر مجله اینترنتی ماه این فقط یک شوخی و اغراق ساده برای جلب توجه است.

[rs_post_grid cats=”49″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید