شیائومی می 5

حدود 5 سال قبل شیائومی تولید گوشی های هوشمند را آغاز و اولین محصول خود را با نام شیائومی می 1 به بازار عرضه کرد و از آن پس سیر صعودی پیشرفت محصولات شروع، و توانست نظر کاربران را با گوشی هایی نظیر شیائومی می میکس 2 و شیائومی می ای وان و در نهایت شیائومی می 5 به خود جلب کند. طبق بیان کارشناس مجله ماه هدف اصلی این شرکت از ابتدا این بود تا با استفاده از سخت افزار ارزان و البته با کیفیت بتواند سهم به سزایی در بازار داشته باشد.

با همین روند آن ها موفق شدند در سال 2015، نزدیک به 70 میلیون گوشی هوشمند به فروش رسانند. با این میزان فروش، شیائومی در میان شرکت های ژاپنی سازنده ی گوشی های هوشمند، رتبه ی نخست را به خود اختصاص داد. برای آشنایی با محصولات این شرکت و معرفی شیائومی می 5، به مقاله ای که در ادامه توسط بخش فناوری مجله ماه نگارش شده توجه کنید.

بررسی شیائومی می 5

حقیقت موجود در مورد شیائومی می5 این است که این گوشی، یک گوشی هوشمند شیک و قدرتمند با طراحی بسیار زیبا است که از نظر بسیاری از خصوصیات فنی و ظاهری، شباهت هایی با نمونه ی ساخت شرکت سامسونگ با نام گلکسی اس 7 دارد، با این تفاوت که در مقایسه با آن قیمت بسیاری کمتری باید برای خرید این گوشی پرداخت کرد. البته این محصول نیز همانند دیگران دارای معایب و نقطه ضعف هایی است، اما به دلیل قیمت مناسبی که دارد، می توان آن را حتی برای مدت کوتاهی استفاده و امکانات آن را تجربه کرد.

طراحی شیائومی می 5

طراحی شیائومی می 5

شیائومی می 5 در دو نوع با جنس قاب متفاوت عرضه شده است. نمونه ی اصلی این گوشی با قاب فلزی و صفحه ی پشتی از جنس شیشه سه بعدی که بسیار زیباست و به دلیل جنس خاص قاب، استفاده از آن بسیار راحت است. مدل دیگر آن، همان قاب فلزی، اما این بار صفحه ی پشت گوشی از جنس سرامیک است.

شیشه ای بودن قاب پشت گوشی از نظر کاربران هم یک عیب به شمار می رود هم یک مزیت. مزیت از این جهت که نمای زیبایی به گوشی داده و ظاهر آن نشان از به روز بودن گوشی است. اما اغلب کاربران از این که با کوچک ترین ضربه ای قالب پشتی آسیب ببیند، نگران هستند. در مورد شیائومی می 5 باید گفت که جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا جنس شیشه ای این قاب، بسیار محکم و مقاوم است و به راحتی آسیب نمی بییند.

شاید یکی از دلایلی که موجب نگرانی کاربران در این باره شده، این ذهنیت است که محصولات ارزان قیمت چینی معمولا دارای کیفیت بالایی نیستند. باید گفت که این گوشی برخلاف قیمت کمی که دارد، بسیار مقاوم بوده و از این بابت باید اطمینان داشته باشید.

قاب فلزی این گوشی، ظاهر گوشی های سامسونگ را در ذهن مجسم می کند. علاوه بر این فاصله ی بسیار کم نمایشگر با لبه های گوشی و کوچک بودن قاب دور تصویر، یک ویژگی جدید در محصولات شیائومی است.

پورت USB برای شارژ باتری در قسمت پایین گوشی و جک هدفون در بالای گوشی قرار دارد. در کنار جک هدفون IR Blaster قرار دارد که مطمئنا هیچ گاه فرصت استفاده از آن را نخواهید داشت، زیرا در اصل استفاده ی خاصی ندارد.

حسگر انگشت xiaomi mi 5

نکته ی جالب در مورد شیائومی می 5، حسگر انگشتی آن است. زیرا این حسگر در دکمه ی Home تعبیه شده است. سرعت آن به قدری زیاد است که به نظر می رسد اصلا فرصتی برای اسکن کردن وجود ندارد. زیرا به محض این که انگشت خود را بر روی این قسمت قرار دهید، قفل صفحه باز خواهد شد. البته انتظار می رفت که شیائومی از چنین حسگر پر قدرتی برای نصب بر روی این گوشی بهره گیرد. زیرا امروز اغلب گوشی ها از این فناوری استفاده کرده و تقریبا همه ی این حسگرها قدرتمند هستند و سریع عمل می کنند.

حسگر انگشت xiaomi mi 5

نمایشگر شیائومی می 5

هرچند اخیرا اغلب گوش های هوشمند مثل سامسونگ گلکسی اس 7 و اچ تی سی 10 از این نمایشگر های HD استفاده کرده اند، اما شیائومی ترجیح داده تا در مدل می 5 از مزیت های Full HD بهره برد. البته اغلب کاربران نیز این نوع نمایشگرهای 1080 پیکسل را به دلیل قیمت مناسب، مصرف کمتر ذخیره ی باتری و کیفیت بهتر آن، ترجیح می دهند.

این پنل در اندازه ی 15/5 اینچی طراحی شده و از نظر ارائه ی رنگ ها و کنتراست، مطلوب و قابل قبول به نظر می رسد. شفافیت تصویر نیز به گونه ای است که حتی در فضای بیرون و در برابر نور خورشید نیز تغییری نمی کند. در واقع سیستم عامل MIUI این گوشی به راحتی توانسته کیفیت تصویر را کنترل کند. هرچند این نمایشگر در حد نمایشگرهای OLED نیست، اما به هر حال کاربران را راضی می کند.

نمایشگر شیائومی می 5

سخت افزار شیائومی می 5

همان طور که گفته شد شیائومی، می 5 را در 3 نوع عرضه کرده است. نمونه ی اصلی آن با قاب فلزی و صفحه ی پشت شیشه ای طراحی شده، از پردازشگر Qualcomm Snapdragon 820 با رم 3 گیگابایتی استفاده شده است. نمونه ی دوم که دارای قاب فلزی و صفحه ی پشتی سرامیکی است، دارای همان پردازشگر و همان میزان ظرفیت رم است، اما حافظه ی داخلی آن به 64 گیگابایت ارتقا یافته است.

علاوه بر این دو نمونه که از نظر ظاهر و جنس قاب با هم متفاوت بودند، نمونه ی سومی نیز وجود دارد، با همان خصوصیات ظاهری قبلی که در ظرفیت حافظه و رم متفاوت است. رم این نمونه 4 گیگاباتی و حافظه ی داخلی آن 128 گیگابایت است. این نمونه ی سوم که تقریبا گران ترین محصول شیائومی است با قیمت 380 یورو عرضه می شود.

سخت افزار شیائومی می 5

اما به نظر می رسد این افزایش رم و حافظه بیشتر برای ایجاد تنوع در بازار فروش است. زیرا در همان نمونه ی اولیه با پردازشگر Snapdragon 830 و رم 3 گیابایتی نیز، سرعت گوشی بسیار مناسب بوده و عملکرد نمایشگر نیز مشکل خاصی ندارد. مدیریت برنامه ها با این ریز تراشه، بسیار راحت است و حتی بازی های سنگین با گرافیک بالا نیز در این گوشی قابل نصب است. وجود GPU از نوع Alreno 530 نیز به عملکرد بهتر برنامه ها و بازی ها در شیائومی می 5 کمک کرده است.

عملکرد پردازشگر xiaomi mi 5

سیستم عملکردی این پردازشگر به گونه ای است که ساعات طولانی استفاده از گوشی موجب گرم شدن بیش از حد آن نمی شود و از این بابت مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

اما یکی از نقاط ضعف فنی این گوشی، عملکرد اسپیکر در آن است. هرچند 2 اسپیکر در قسمت پایین گوشی تعبیه شده است، اما به نظر می رسد فقط یکی از آن ها در هنگام پخش صدا کار می کند. کیفیت صدا چندان مطلوب نیست. حتی در ولوم های پایین تر معمولا کاربران از سیستم صوتی این گوشی استفاده چندانی نمی برند.

نرم افزار شیائومی می 5

شیائومی همانند اغلب شرکت های چینی، در محصولات خود مثل شیائومی می 5 از نرم افزار اندرویدی ساخت خود، یعنی MIUI استفاده می کند. اگر چه این نرم افزار ممکن است در مقایسه با نمونه های IOS انتقاداتی را در پی داشته باشد اما به طور کلی کار با آن لذت بخش و جالب است. شاید یکی از دلایل راحتی کار با ابن نرم افزار، محیط خاص و ویژه ی آن است.

نرم افزار شیائومی می 5

از جمله منو های اختصاصی این نرم افزار تم های ویژه، ضبط مکالمه، پاک کننده ی برنامه ها، مدیریت پیشرفته ی داده ها، لیست تماس ها و پیام های بلاک شده، شکل متفاوت نمایش ذخیره ی باتری، اسکنر ویروس و انواع تنظیمات را می توان نام برد. این برنامه ها همگی به صورت خودکار و هفته ای یک بار به روز شده و در هر به روز رسانی، خصوصیات جدید هر برنامه نیز به آن اضافه می شود.

نکته ی قابل توجه در مورد این گوشی این است که اگر قصر خرید آن را از اشخاص حقیقی داشته باشید، باید بدانید که این نسخه ها دارای برنامه ی Google App نیستند و فرد ممکن است خود اقدام به نصب این برنامه کرده باشد. گاهی اوقات این برنامه نصب شده از نوع اصل آن نیست و ممکن است علاوه بر بهم خوردن عملکرد گوشی، موجب هک شدن اطلاعات شخصی شما شود. پس بهتر است اگر قصد خرید شیائومی می 5 و یا نمونه قبلی آن شیائومی می 3 را دارید، آن را مستقیما از طریق نمایندگی های مجاز شیائومی تهیه کنید.

دوربین شیائومی می 5

همانند دیگر محصولات شیائومی، در این مدل نیز عملکرد دوربین متناسب با قیمت این گوشی است. یعنی می توان گفت که از کیفیت این دوربین باید به اندازه ی قیمت آن انتظار داشت. در قسمت پشت این گوشی یک سنسور 16 مگاپیکسلی از نوع Sony IMX298 موجود است که در یک قاب شیشه ای قرار گرفته است. میزان دقت این گوشی از لحاظ پیکسل ها از مدل هایی مثل سامسونگ اس 7 و آیفون اس 6 بالاتر است. اما باید گفت در کنار این تعداد پیکسل، عملکرد دوربین نیز بسیار مناسب است. نرم افزار دوربین دارای جزئیات بسیاری است. اگرچه قدری در ارائه ی رنگ های روشن ضعیف به نظر می رسد، اما این خصوصیت تقریبا سلیقه ای است.

دوربین شیائومی می 5

برخلاف گوشی هایی مثل هواوی پی 9 برای انجام تنظیمات و اعمال افکت های ویژه نیازی به خارج شدن از برنامه ی دوربین نیست و در همان حالت نیز می توانید تنظیمات لازم را انجام دهید. در محیط هایی که نور مناسب نیست، عکس های خوبی گرفته نمی شود اما باز هم کیفیت این عکس ها از بسیاری گوشی ها موجود با همین قیمت، بهتر و بالاتر است.

کیفیت فیلم برداری با این دوربین در حالت 4K است. با رزولوشن 1080 پیکسل و تعدا 60 فریم برثانیه. دوربین جلوی گوشی دارای دقت 8 مگاپیکسلی است که عکس های قابل قبولی ارائه می دهد.

عمر باتری شیائومی می 5

پیش از بررسی کیفیت و قدرت باتری باید به این نکته توجه کرد که این گوشی 2 سیم کارته است، پس اگر نقصی در عمر باتری مشاهده می شود زیاد غیر طبیعی نیست. باتری شیائومی می 5 از نوع 3000 میلی آمپر است یعنی تا 24 ساعت نیاز به شارژ مجدد ندارد. شاید یکی از دلایلی که موجب مصرف زیاد باتری می شود پنهان بودن برخی آیکون هاست، به این معنی که برای دسترسی به آن ها باید چندین منو را باز کرد.

برای صرفه جویی در ذخیره ی باتری می توانید در صفحه ی نخست گوشی، یک منوی اختصاصی ایجاد کرده و برنامه های پر کاربرد را در آن قرار دهید تا نیازی به جستجو در منوها نباشد. علاوه بر این با تنظیم میزان روشنایی صفحه، کنترل امکانات ارتباطی و تنظیم میزان روشن بودن صفحه، می توانید ذخیره باتری را بیشتر حفظ کنید.

یکی دیگر از قابلیت های این گوشی برای حفظ شارژ باتری این است که در طول شب که نیازی به گوشی ندارید می توانید آن را خاموش کرده و آن را طوری تنظیم کنید که در ساعت مشخصی به صورت خودکار روشن شود.

در آزمایشی که بر روی قدرت باتری در این گوش انجام گرفت، پس از 90 دقیقه تماشای یک فیلم HD با شفافیت نسبتا بالای نمایشگر فقط 9 درصد از شارژ باتری از دست رفته بود و 91 درصد هنوز شارژ موجود بود. همین آزمایش ساده قدرت فوق العاده ی این باتری را به خوبی نشان می دهد.

مشخصات فنی شیائومی mi 5

  • وزن: 129 گرم
  • ابعاد: 7*69*144 میلی متر
  • سیستم عامل: اندورید 7
  • اندازه ی نمایشگر: 15/5 اینچ
  • رزولوشن: 1920*1080 پیکسل
  • پردازشگر: Snapdragone 820
  • حافظه رم: 3-4 گیگابایت
  • حافظه ی داخلی: 32-62- 128 گیابایت
  • باتری: 3000 میلی آمپر
  • دوربین پشت: 16 مگاپیکسل
  • دوربین جلو: 4 مگاپیکسل

مشخصات فنی شیائومی mi 5

شاید از عمده ترین معایب شیائومی می 5 این باشد که در ایالات متحده امکان دسترسی به آن وجود ندارد و البته دوربین این گوشی و Xiaomi note 4x نیز طبق بررسی مجله اینترنتی ماه و علی رغم کیفیت مناسب، در نور کم عکس های قابل قبولی ارائه نمی دهد.

[rs_post_grid cats=”49″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
پیام بگذارید