خوردن سوشی در دوران بارداری و تاثیر آن بر مادر و جنین

سوشی ارزش غذایی بالایی داشته و به عنوان یک غذای سالم، در اغلب رژیم های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. اکنون در مجله سلامت ماه به بررسی این مسئله پرداخته ایم که آیا خوردن سوشی در دوران بارداری ، خطری برای مادر و جنین در پی دارد یا خیر. برای دریافت پاسخ این سوال، در ادامه با این بخش همراه باشید.

سوشی نوعی غذای سنتی ژاپنی است که از ترکیب ماهی خام و تازه به همراه برنج و سبزیجات تشکیل شده و طرفداران بسیاری نه تنها در میان مردمان شرق آسیا، بلکه در کل دنیا دارد. نوع ماهی استفاده شده در سوشی، متفاوت است. در واقع از یک نوع ماهی خاص در تهیه این غذا استفاده نمی شود. برنج، اما پای ثابت این غذاست و سبزیجات نیز بسته به ذائقه افراد، متغیر است.

فواید و مضرات خوردن سوشی در دوران بارداری

سوشی نوعی غذای ژاپنی است که از ترکیب ماهی خام، برنج کته شده و سبزیجات تهیه می شود. این ترکیبات را درون یک تکه جلبک دریایی پیچیده با سبزیجات تزئین می کنند. شکل ظاهری این غذا بسیار زیباست و اوج خلاقیت و هنر یک آشپز را به نمایش می گذارد.

سوشی انواع مختلفی دارد و بسته به شکل پیچیدن آن و نوع ماهی استفاده شده، تفاوت هایی دارد، اما در همه آنها از ترکیباتی مثل برنج، ماهی، سبزیجات و جلبک، ثابت است. البته اگر سوشی در خود کشور ژاپن طبخ شود، از انواع سس ها مثل سویا سس نیز در تهیه آن استفاده خواهد شد. نکته ای که اینجا در مورد خوردن سوشی در دوران بارداری حائز اهمیت است، نوع ماهی و ترکیبات کلی غذا و تاثیر آنها بر مادر و جنین است.

ارزش غذایی سوشی

این غذای سنتی ژاپنی، ترکیبی از انواع مواد مغذی است که همه آنها برای بدن مفید و ضروری هستند. برنج موجود در ترکیب سوشی، یکی از شناخته شده ترین منابع کربوهیدرات ها است و در تهیه آن کمی از چربی نیز استفاده شده است. جلبک نیز سرشار از ید است که وجود آن در بدن، حیاتی است. به طور کلی، تمامی غذاهای دریایی، منابع با ارزشی از غذاهای حاوی امگا 3 و سلنیوم است. بسته به نوع ماهی استفاده شده در سوشی، ویتامین ها و املاح مختلفی در این غذا وجود خواهد داشت. نمک اضافه شده به آن، حاوی سدیم و سبزیجات موجود در ترکیب سوشی، انواع متعددی از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی را به بدن وارد می کند.

ارزش غذایی سوشی

فواید سوشی و تاثیر آن بر سلامت بدن

اساسا سبزیجات دریایی مثل جلبک، دارای نوعی آنتی اکسیدان و البته انواع مختلف ویتامین ها و مواد معدنی است که تاثیر بسزایی در کاهش وزن دارد، به این ترتیب که فعالیت غددی مثل غده تیروئید را کنترل کرده و مانع از افزایش وزن می شود.

زینک، منیزیم، آهن و فسفر، از جمله ترکیبات معدنی سوشی است که نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی و انرژی دارد. به علاوه، جلبک و برخی از انواع ماهی ها، دارای مقادیری ویتامین سی هستند که به عنوان یک ویتامین قوی، وظیفه تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن را بر عهده داشته و به فرآیند مبارزه با عوامل بیماری زا کمک می کند.

سوشی تقویت کننده حافظه

همانطور که می دانید، 60 درصد از حجم مغز را چربی تشکیل داده، پس این عضو حیاتی برای ادامه فعالیت خود، به چربی نیاز دارد، اما چربی سالمی که امکان رسوب آن در عروق وجود نداشته باشد. امگا 3 یکی از سالم ترین نوع چربی هاست که غذاهای دریایی از بهترین منابع آن به شمار می آیند. سوشی با هر نوع ماهی که تهیه شود، می تواند این نیاز بدن را به خوبی برآورده کند.

پیشگیری از پوکی استخوان با سوشی

ماهی، علاوه بر امگا 3، دارای کلسیم فراوان است که به عنوان غذای استخوان شناخته می شود. مصرف منظم سوشی کمک می کند تا کلسیم مورد نیاز بدن به خوبی تامین شده و تا حد زیادی از بروز پوکی استخوان جلوگیری شود.

تضمین سلامت قلب

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی و غذاهای دریایی، سریعا به مصرف بدن رسیده و در عروق رسوب نمی کند. در نتیجه خطر گرفتگی عروق و بروز سکته های قلبی را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی خود از سوشی استفاده می کنند، کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.

تنظیم گردش خون و هورمون های بدن

جلبکی که از آن برای پیچیدن محتویات سوشی استفاده می شود، دارای مقدار زیادی یون است که وجود آن به تنظیم هورمون های بدن و کنترل مقدار ترشح آنها کمک می کند. همچنین سوشی، سرشار از آهن است و همان طور که می دانید، آهن به تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و با افزایش تعداد آنها، گردش خون با سرعت و قدرت بهتری صورت می گیرد. در صورتی که سیستم گردش خون به درستی کار کند، فرد پوستی شاداب تر، موهایی سالم تر و متابولیسمی سریع تر خواهد داشت.

تنظیم گردش خون و هورمون های بدن

مضرات خوردن سوشی در دوران بارداری

پیش از این پزشکان بر این عقیده بودند که در کنار ترک مصرف الکل، مصرف سوشی نیز در دوران بارداری باید کنار گذاشته شود. اما اخیرا محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن ماهی خام هیچ مشکلی در دوران بارداری برای مادر و جنین ایجاد نمی کند و حتی تاکید بسیاری بر مصرف آن دارند.

خوردن ماهی در دوران بارداری ، علاوه بر اینکه از ایجاد اضافه وزن در مادران جلوگیری می کند، از بروز استرس، خشم و فشار عصبی نیز پیشگیری می نماید. بر اساس نتایج یک تحقیق، مادرانی که به دلیل توصیه اطرافیان و برخی پزشکان، در دوران بارداری از مصرف ماهی، چه به صورت خام و چه به شکل سرخ شده پرهیز می کنند، 53 درصد بیش از دیگران دچار خشم و عصبانیت خواهند شد.

بر همین اساس، محققان توصیه می کنند که زنان باردار باید در هفته، 1 وعده غذای دریایی یا دست کم روغن ماهی مصرف کنند که انتخاب سوشی و افزودن آن به رژیم غذایی زنان باردار می تواند انتخابی مناسب باشد.

نکات مهم در خوردن سوشی برای زنان باردار

پس از کشف نتایج فوق و افزایش مقدار خوردن سوشی در دوران بارداری ، مشخص شد که علاوه بر کاهش استرس مادران، نوزادان متولد شده از آنها نیز بسیار کمتر از قبل دچار بیماری های عصبی و روحی و هم چنین مشکلات متابولیکی می شوند.

به نظر می رسد بیشترین ترس مادران از خوردن سوشی در دوران بارداری ، عوارضی است که مصرف برخی ماهی ها دارد. این مسئله یک راه حل ساده دارد و آن تهیه سوشی با ماهی های متنوع و متناسب با وضعیت مادران است. برخی از انواع ماهی ها مثل سالمون ممکن است موجب بروز برخی حساسیت ها و مشکلات شود که پزشکان تغذیه توصیه می کنند بهتر است سوشی را با هر نوع ماهی که به آن حساسیت ندارید، تهیه کنید.

با این حال، مصرف هر نوع غذایی متفاوت مثل خوردن سوشی در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک باشد و در مورد مقدار و زمان مصرف نیز باید با وی مشورت نمود، حتی اگر خوردن آن غذا پیش از بارداری مشکلی در پی نداشته باشد نیز به پیشنهاد کارشناس مجله اینترنتی ماه ، باید حتما در مورد مصرف آن در رژیم غذایی تحقیق کنید.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)