اثرات چای سیاه بر روی معده

زمانی که به یک نوشیدنی برای رفع خستگی یا به دست آوردن انرژی فکر می کنید، اغلب، اولین چیزی که به ذهنتان می آید، چای است. پس از آب، چای دومین نوشیدنی محبوب دنیاست. امروزه انواع مختلفی از چای، در اشکال مختلف در اکثر فروشگاه های مواد غذایی وجود دارد از جمله چای سبز، چای سفید، چای لیمو، چای های فشرده و کیسه ای، برگ چای و چای سیاه. پیشتر در مجله سلامت ماه مقاله ای در مورد چای سبز، یکی از بهترین نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن ارائه شد. امروز قصد داریم اثرات چای سیاه بر روی معده را مورد بررسی قرار دهیم.

اثرات چای سیاه بر روی معده و دستگاه گوارش

چای سیاه از عناصر مختلفی مانند کافئین، فلوراید، اسید های لاکتیک و گلوکورونیک، منگنز، پتاسیم، تانن، زانتین و استرهای گالیک تشکیل شده است. عناصر موجود در چای سیاه و تاثیرات آن شباهت زیادی به قهوه دارد. نوشیدن یک فنجان چای سیاه می تواند برای کسانی که مجبورند شب را تا دیروقت بیدار بمانند، بسیار مفید باشد و تمرکز فرد را بالا برده و سطح هوشیاری را تقویت کند. این چای هم چنین در کاهش وزن، کم کردن اشتها و کاهش تمایل به پرخوری در طول روز موثر است. با این حال، مصرف بیش از حد آن نیز عوارضی دارد.

چای سیاه به عنوان یک نوشیدنی میان وعده دلپذیر شناخته شده است. طب سنتی در رابطه با اثرات چای سیاه بر روی معده ثابت کرده که این چای هضم غذا را آسان کرده و مشکلات گوارشی را تسکین می دهد. هم چنین از فعالیت باکتری هایی مثل سالمونلا و هلیکوباکتر که عامل ابتلا به زخم معده اند، جلوگیری می کند. چای سیاه، میزان باکتری های سالم را افزایش و روند تکثیر باکتری های مضر را مهار می کند. این چای به تسکین اسهال که در اثر ناراحتی معده به وجود می آید نیز کمک کرده و به دلیل داشتن تانن باعث کاهش التهابات و تحریکاتی می شود که منجر به حرکات بد روده می شوند.

عوارض مصرف بیش از حد چای سیاه

در خصوص اثرات چای سیاه بر روی معده متخصصین تغذیه دائما درباره عوارض مصرف بیش از حد کافئین از جمله بی خوابی، مشکلات تنفسی، اختلالات ضربان قلب و بروز مشکلات گوارشی هشدار می دهند. وجود میزان فراوان کافئین و تانن در چای می تواند باعث برخی مشکلات گوارشی از جمله ناراحتی های معده و حالت تهوع شود. در این جا به توضیح برخی از این مشکلات خواهیم پرداخت:

  • همانگونه که پیشتر اشاره شد، چای سیاه سرشار از کافئین است. زمانی که کافئین وارد معده می شود، معده شروع به تولید اسیدهای متنوعی می کند که جذب آنها برای بدن مشکل است. در نتیجه معده احساس ناراحتی می کند. پس اگر از زخم معده رنج می برید، یا به انواع سرطان ها و علائم آن مبتلا هستید از مصرف بیش از حد چای بپرهیزید.
  • با وجود مثبت بودن اثرات چای سیاه بر روی معده به دلیل میزان بالای کافئین در چای، اگر چای نوشیدنی غالب فرد در طول روز باشد، امکان بروز اسهال وجود دارد و زیرا کافئین، سیستم هضم را در بدن تحریک می کند و به همین دلیل مصرف زیاد چای می تواند تاثیر منفی بر روی سلامتی داشته باشد.
  • مصرف بیش از حد چای می تواند باعث بروز یبوست شود. این مشکلی غیر منتظره است، اما اتفاق می افتد و دلیل آن وجود عنصر تانن در چای است. وجود این ماده باعث زیاد شدن رسوبات شیمیایی در بدن می شود و هر گاه میزان آن در بدن افزایش ابتلا به یبوست را در پی دارد.

مقایسه تاثیرات چای سیاه و قهوه روی معده

ممکن است با انجام یک روش آزمون و خطا بتوان فهمید که چای سیاه بیشتر موجب ناراحتی معده می شود یا قهوه. برای مشاهده اثرات چای سیاه بر روی معده و اثرات قهوه بر روی معده باید برند های مختلف چای و قهوه های بدون کافئین را امتحان کرد. اگر هر دو آزار دهنده بودند در این مرحله جایگزین های گیاهی مثل کاسنی تلخ یا برخی چای های دیگر را امتحان کنید. اکثر نوشیدنی های گیاهی فاقد کافئین هستند، اما باز هم ممکن است معده را تحریک کنند. اگر ناراحتی شدید در معده یا علائم دیگری از جمله اسهال و استفراغ را احساس کردید مصرف چای و قهوه را تا زمانی که یک به پزشک متخصص مراجعه کنید، قطع نمایید.

مقایسه تاثیرات چای سیاه و قهوه روی معده

علت علاقه افراد به مصرف چای سیاه

تعداد زیادی از مردم از چای برای تقویت انرژی و بالا بردن سطح هوشیاری خود مخصوصا در هنگام انجام کارهایشان استفاده می کنند، این خواص در چای تایید شده است. چای به دلیل داشتن کافئین و ماده ای دیگر به نام تئوفیلین ضربان قلب را افزایش داده و باعث افزایش ضریب هوشیاری در فرد می شود.

چای سیاه هم چنین سرشار از ماده مفیدی به نام پلی فنول است. پلی فنول آنتی اکسیدانی است که مانع تخریب DNA در سلول ها می شود. به عقیده برخی از دانشمندان آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول و کاتچین از بروز برخی انواع سرطان ها جلوگیری می کند. به عنوان مثال برخی از مطالعات ثابت کرده که زنانی که به طور مرتب چای مصرف می کنند نسبت به بقیه به میزان کمتری به سرطان تخمدان مبتلا می شوند. اما به تحقیقات بیشتری نیاز است، زیرا تا به حال هیچ شواهدی از تاثیر چای بر روی کاهش خطر ابتلا به سرطان هایی مثل سرطان معده ، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ نشان داده نشده است.

فواید چای سیاه برای بدن

تحقیقات جدید نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در جای خطر تصلب شریان را به خصوص در زنان کاهش می دهد در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی کم می شود.

نوشیدن چای برای کاهش استرس و اضطراب

بیشتر ما احساس راحتی و آرامشی را که بعد از مصرف چای به دست می آید تجربه کرده و از آن آگاهیم. این چای نه تنها بعد از یک روز طولانی و سخت به شما حس آرامش می دهد، بلکه آمینو اسیدهای موجود در آن به شما در به دست آوردن تمرکز بیشتر برای انجام کارهایتان کمک می کند. هم چنین اگر این چای طی مدتی معین و به اندازه مصرف شود، میزان ترشح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد.

بهبود عملکرد دستگاه عصبی

چای سیاه حاوی آنتی ژن آلکیلامین است که به تقویت سیستم اعصاب در بدن کمک می کند. علاوه بر این با دارا بودن تانن توانایی مقابله با ویروس ها و در نتیجه جلوگیری از انواع آنفولانزا از جمله آنفولانزای معده و دیگر انواع ویروس ها که در طول زندگی با خطر ابتلا به آن رو به رو هستیم را دارد.

پیشگیری از بیماری عروق کرونری

چای سیاه علاوه بر اثرات چای سیاه بر روی معده ، چای منبع غنی آنتی اکسیدان به ویژه فلاونوئید است. این آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با جلوگیری از اکسیداسیون LDL کاهش می دهد. هم چنین مانع اختلال در جریان خون و آسیب دیدن دیواره شریان ها می شوند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های فلاونوئید عروق کرونر را بهبود بخشیده و مانع لخته شدن خون می شوند. منگنز موجود در چای سیاه باعث بهبود عملکرد ماهیچه قلب می شود. مصرف سه فنجان چای در طول روز می تواند سلامت قلب را برای فرد به ارمغان آورد.

خواص چای سیاه برای پوست

خواص چای سیاه برای پوست

علاوه بر اثرات چای سیاه بر روی معده ، چای سیاه با تغذیه کردن پوست با انواع ویتامین های B2، C و E و همچنین مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم، روی و پلی فنول های خاص و تانن به سلامت پوست کمک می کند. هم چنین تحقیقات مجله اینترنتی ماه نشان می دهد که کافئین موجود در آن، ویروس هایی که عامل عفونت های پوستی و دهانی هستند را از بین می برد.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (3)