جوانسازی و شادابی پوست

یکی از نگرانی هایی که با افزایش سن، گریبان گیر افراد شده و سعی در برطرف کردن آن دارند، پیری پوست بوده و به همین دلیل افراد دائما به دنبال یافتن روش هایی هستند که بتوانند این فرآیند را کنترل کنند. کلاژن، ترکیبی است که تولید آن در سنین جوانی به اوج خود رسیده و با نزدیک شدن به میان سالی، به تدریج کاهش می یابد ازین رو روند طبیعی جوانسازی و شادابی پوست به تدریج کند می شود. کلاژن، علت اصلی شادابی و بهترین و موثرترین روش جوانسازی پوست است.

با افزایش سن و کاهش روند طبیعی کلاژن سازی پوست ، فرد باید در این فرآیند دخالت کرده و با روش های علمی و منطقی، به ساخت و تولید این ترکیب، کمک کند. در ادامه این مطلب کارشناسان مجله سلامت ماه با بررسی روش ها و راه کارهای متعدد جوانسازی و شادابی پوست ، چند مورد از موثرترین شیوه های جوان سازی و افزایش شادابی را در سنین بالاتر در قالب مقاله ای به شما معرفی خواهند کردند.

راه های شادابی و جوان سازی پوست

داشتن پوستی شفاف و ظاهری جوان و شاداب، از جمله دغدغه های اغلب افراد است که باعث شده تحقیق و بررسی در مورد یافتن بهترین روش ها جهت جوانسازی و شادابی پوست ، روز به روز افزایش یابد. اگرچه حفظ سلامت و زیبایی پوست ، راهکارهای متعدد و متفاوت دارد، اما باید دقت داشت که اهمیت این مسئله، موجب سوء استفاده سودجویان در این زمینه نشود. زیرا عوارض جانبی ناشی از امتحان برخی روش ها، به قدری سنگین خواهد بود که گاهی غیر قابل جبران است. پس باید در انتخاب روش مناسب و صحیح، دقت بالایی داشت. از جمله مناسب ترین این روش ها که می توان به آن اعتماد کرد را در ادامه برای شما آورده ایم.

ورزش و فعالیت بدنی برای جوانسازی و شادابی پوست

ورزش و تحرک، نه تنها فرد را از لحاظ وزنی در موقعیت متعادلی قرار داده و موجب تناسب اندام می شود، بلکه یکی از ساده ترین روش ها جهت حفظ سلامت پوست نیز شناخته شده است. با ورزش، سرعت گردش خون در بدن افزایش یافته و اکسیژن و مواد مغذی، در کمترین زمان ممکن، به قسمت های مختلف بدن از جمله سلول های پوستی منتقل می شود. هرچه سرعت خون رسانی بیشتر باشد، فرآیند کلاژن سازی نیز با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت. پس ورزش را به عنوان روشی جهت جوانسازی و شادابی پوست ، فراموش نکنید.

ورزش و فعالیت بدنی برای جوانسازی و شادابی پوست

استرس دشمن شادابی پوست

استرس در بدن، موجب ترشح هورمونی به نام کورتیزول می شود که به هورمون استرس معروف است. کورتیزول مستقیما با تولید کلاژن در ارتباط است، یعنی هر چه ترشح کورتیزول بیشتر باشد، کلاژن سازی با سرعت کمتری اتفاق خواهد افتاد. بهترین روش برای خنثی کردن اثر استرس بر جوانسازی و شادابی پوست ، مصرف منابع آنتی اکسیدان است. انواع میوه ها، سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

داشتن خواب کافی پوست را شاداب نگه می دارد

بدن در صورتی می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد که انرژی مورد نیاز به میزان کافی تامین شده باشد. خواب یکی از اصلی ترین نیازهای بدن است که منجر به تامین انرژی جهت انجام فعالیت های مختلف خواهد شد. در صورتی که فرد خواب کافی نداشته باشد، خون رسانی و کلاژن سازی تضعیف شده و پوست سریع تر دچار پیری و اثرات نامطلوب آن بر پوست خواهد شد.

حفظ رطوبت و تغذیه برای شادابی پوست

آن چه ما در طول روز می خوریم، مستقیما بر وضعیت پوست و شکل ظاهر ما تاثیر گذار خواهد بود. غذاهای چرب، شور، شیرین و فرآوری شده، همگی موجب کاهش شادابی پوست شده و خشکی را به همراه خواهد داشت. اگر داشتن پوستی جوان و شاداب برای شما اهمیت دارد، باید مصرف ویتامین ها و املاح را در اولویت قرار داده و سبزیجات و میوه ها را بیش از هر زمان دیگری در برنامه غذا بگنجانید.

پوست، بزرگترین اندام بدن است، اما آخرین عضوی است که از رطوبت موجود سهم دارد. در صورتی که بدن دچار خشکی باشد و آب به میزان لازم دریافت نکرده باشد، به تدریج پوست دچار خشکی و چروک شده و آسیب پذیرتر خواهد بود. هر فرد در طول روز، باید بسته به میزان فعالیت بدنی، 8 تا 10 لیوان آب برای حفظ جوانسازی و شادابی پوست بنوشد.

سیگار پوست را خراب می کند

سموم موجود در سیگار موجب آسیب جدی به سلول های پوستی شده و روند کلاژن سازی را در پوست متوقف می کند. از طرفی، تاثیر مصرف ویتامین ها و مواد مغذی را نیر بر پوست خنثی خواهد کرد. در کنار سیگار، الکل نیز با افزایش میزان خشکی پوست، موجب آسیب پذیرتر شدن آن می شود.

استفاده منظم از ضد آفتاب

یکی از مواردی که تاثیر به سزایی در جوان سازی پوست و حفظ شادابی آن دارد، محافظت پوست در برابر اشعه های خورشید است. استفاده منظم از کرم های ضد آفتاب، روشی است که می تواند از پیری پوست جلوگیری کرده و شادابی را به آن بازگرداند. بهتر است جهت بهره مندی از نتایج بهتر، ضد آفتاب را 10 دقیقه قبل از خروج از منزل استفاده کنید. در کنار ضد آفتاب، پوشیدن لباس های مناسب جهت محافظت از پوست نیز بسیار توصیه شده است.

مهم است بدانید! کرم ضد آفتاب تاریخ گذشته، خوب یا بد؟

ترکیبات موثر در جوانسازی و شادابی پوست

همان طور که اشاره شد، تغذیه نقش مهمی در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد و مصرف ویتامین ها و املاح به میزان کافی، کمک می کند تا پوستی شاداب و جوان تر داشته باشیم. از جمله مهمترین این املاح و ویتامین ها، عبارتند از:

ترکیبات موثر در جوانسازی و شادابی پوست

ویتامین سی

ویتامین سی که اغلب ما منابع اصلی آن، یعنی مرکبات را به خوبی می شناسیم، علاوه بر تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، در تحریک فرآیند کلاژن سازی و حفظ شادابی و جوانسازی پوست نیز بسیار موثر است. البته همه انواع ترکیبات ویتامین سی دارای این خاصیت نیست. اگر مایلید تا در کنار مصرف منابع طبیعی، از مکمل ها نیز بهره مند شوید، بهتر است مکمل اسید آسکوربیک، حاوی ترکیبات مناسب برای جوانسازی و شادابی پوست ، استفاده کنید.

ویتامین دی

سال هاست که محققان، نور خورشید را به عنوان منبعی غنی از ویتامین دی جهت درمان مشکلات پوستی مثل پیسی، به بیماران توصیه می کنند. در واقع ویتامین دی موجود در نور خورشید، فرآیند جایگزینی سلول های تازه و ترمیم جراحات را سرعت بخشیده و با از بین بردن میکروب ها و التهابات پوستی، شادابی را برای پوست به ارمغان می آورد. البته باید توجه داشت که استفاده از نور خورشید به عنوان منبع ویتامین دی، شرایطی دارد که در صورت عدم رعایت آن، پوست آسیب پذیر شده و احتمال ابتلا به سرطان، افزایش می یابد

ویتامین آ

ویتامین آ به عنوان ویتامین ضد پیری شناخته می شود، زیرا تقریبا تمامی منابع این ویتامین، در شادابی و جوان سازی پوست نقش دارند.

کلسیم برای حفظ جوانسازی و شادابی پوست

کلسیم را همه ما به عنوان ماده ای جهت استحکام استخوان ها می شناسیم. اما باید بدانید که کلسیم، وظایف دیگری نیز در بدن بر عهده دارد، از جمله حفظ رطوبت و شادابی پوست . کلسیم موجب تحریک آنزیم های مرتبط با کلاژن سازی شده و از این طریق، پیری پوست را به تعلیق می اندازد. برخی منابع کلسیم مثل شیر، در کنار کمک مستقیم در حفظ طراوت و شادابی پوست، با افزایش رطوبت بدن، در جوان ماندن آن موثر است.

کلسیم برای حفظ جوانسازی و شادابی پوست

مواد معدنی موثر در حفظ طراوت و شادابی پوست

زینک از املاحی است که معمولا تامین و جذب آن کمی مشکل است، زیرا باید در شرایط خاصی مصرف شود تا دریافت آن توسط خون، امکان پذیر شود. اگر چه منابع طبیعی زینک، کم نیست، اما بهتر است مکمل ها را نیز در کنار رژیم غذایی ، فراموش نکنید. زیرا اصولا تاثیر بیشتری برای جوانسازی و شادابی پوست در پی خواهند داشت.

مس نیز از گروه املاح، در کلاژن سازی بی تاثیر نبوده و موجب انعطاف پذیری بیشتر پوست می شود. در واقع مصرف مس و سایر املاح و مواد معدنی به میزان کافی، از افتادگی که یکی از علائم پیری پوست است، جلوگیری می کند. با مجله اینترنتی ماه همراه باشید تا آنچه را که لازم است در مورد جوانسازی و شادابی پوست و همچنین سلامت بدن بدانید، در اختیارتان قرار دهیم.

[rs_post_grid cats=”39″ show_author=”no” post_per_page=”12″]
ممکن است شما دوست داشته باشید
نمایش نظرات (1)